Έστω και οριακή, το λιμάνι του Πειραιά είναι το μοναδικό από τα πέντε μεγαλύτερα της Ευρώπης που κατέγραψε άνοδο το πρώτο εξάμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Τα άλλα τέσσερα λιμάνια κατέγραψαν πτώση στη διακίνηση Containers λόγω κυρίως της μείωσης μέχρι και μηδενισμού του εμπορίου με τη Ρωσία μετά την επιβολή κυρώσεων και της πτώσης των εισαγωγών από την Ασία, σαν αποτέλεσμα της μείωσης της ζήτησης από τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Ο πληθωρισμός και η επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στην ΕΕ έπαιξε αρνητικό ρόλο στο θαλάσσιο εμπόριο containers.
Ειδικότερα, το λιμάνι του Ρότερνταμ το μεγαλύτερο της Ευρώπης κατέγραψε το πρώτο εξάμηνο του 2023 πτώση της διακίνηση φορτίων σε Teu είναι της τάξης του 8,1% στα 6,7 εκατ. Teu.
ΗΠΑ: Το «φάντασμα» της συμφόρησης επιστρέφει στα αμερικανικά λιμάνια
Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες πτώσης της διακίνησης αναφέρει η διοίκηση του λιμανιού του Ρότερνταμ, ο μηδενισμός ουσιαστικά του εμπορίου με τη Ρωσία και η πτώση των εισαγωγών από την Ασία. Να σημειωθεί πάντως ότι σε σχέση με τα άλλα φορτία πτώση παρουσιάζουν τα φορτία άνθρακα, containers και άλλο χύδην ξηρό φορτίο ενώ τα αγροτικά προϊόντα, το σιδηρομετάλλευμα και τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατέγραψαν άνοδο.
«Στο σύνολο του έτους, αναμένουμε μια μικρή μείωση του όγκου διακίνησης ως απάντηση στις αβεβαιότητες που προκαλούνται από την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση και τον υψηλό πληθωρισμό», εκτιμά η διοίκηση του λιμανιού.
Το δεύτερο λιμάνι
Δεύτερο σε μέγεθος το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ κατέγραψε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 5,2% σε TEU, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, στα 6,4 εκατ. teu.. Η παγκόσμια οικονομική κατάσταση προκαλεί μείωση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, σχολιάζει η διοίκηση του λιμανιού. Ωστόσο όπως προσθέτει οι ροές άλλων φορτίων παρουσιάζουν μικτή εικόνα.
Στο λιμάνι του Αμβούργου το μεγαλύτερο στη Γερμανία η πτώση της διακίνησης Teu το πρώτο εξάμηνο του έτους έφτασε το 11,7% καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2023 διακινήθηκαν 3,8 εκατ. TEU έναντι 4,3 TEU το ίδιο διάστημα του 2022.
Η διακίνηση containers από και προς την Κίνα που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2023 λίγο κάτω από τα 1,1 εκατ. Teu περίπου έναντι λίγο περισσότερο των 1,3 εκατ. Teu πέρυσι την ίδια περίοδο. Αντιθέτως η διακίνηση φορτίων από και προς τις ΗΠΑ που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού αυξήθηκε σε λίγο πάνω από τα 300 χιλιάδες Teu έναντι περίπου 290 χιλιάδων Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα.
«Είναι τουλάχιστον ελπιδοφόρο το γεγονός ότι τα προγραμματισμένα δρομολόγια που είχαν διακοπεί λόγω του Covid-19, τώρα ξαναρχίζουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν το λιμάνι μας ως πρώτο λιμάνι προσέγγισης», δηλώνει η διοίκηση του λιμανιού.
Ο κορωνοϊός
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά που φαίνεται να ανακάμπτει μετά την περίοδο του κορονοϊού. Μεταξύ Ιανουαρίου-Ιουνίου του 2023 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στους δυο προβλήτες της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco) παρουσίασε αύξηση κατά 4,9% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022. Συνολικά διακινήθηκαν 2.248,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το εξάμηνο του 2023, έναντι 2.144,1 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Όμως πηγές κοντά στον ΟΛΠ αναφέρουν ότι στο πρώτο εξάμηνο ο προβλήτας Ι που τον διαχειρίζεται ο Οργανισμός, διακίνησε περίπου 280.000 teu καταγράφοντας μία μείωση περί το 20% σε σχέση με πέρυσι όταν η διακίνηση είχε φτάσει τα 346.766 Teu.
Με βάση τα παραπάνω στο σύνολο τους οι τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που άμεσα και έμμεσα ανήκουν όλοι στην Cosco, διακινήσαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 περί τα 2,520 εκατ. teu ένατι 2,49 εκατ. Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (άνοδος 1,20%)
Τέλος από την τέταρτη στην πέμπτη θέση πέρασε το λιμάνι της Βαλένθια το οποίο διακίνησε 2,367 εκατ. teu έναντι 2,660 teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (μείωση -11,02%)
Η Κίνα παραμένει κύριος πελάτης του λιμανιού ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ. Πάντως την μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο φορτίων παρουσίασε το Βιετνάμ. (+27.97% containers)
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ
Ποιο πλοίο έκανε «ποδαρικό» στον Πειραιά το 2025
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας υποδέχθηκε το πλήρωμα του πλοίου
Αυτόνομο ενεργειακά το λιμάνι του Βόλου
Το πρώτο και μοναδικό λιμάνι της χώρας που καλύπτει τις ανάγκες του για ενέργεια