«Μέχρι ποια ηλικία μπορούμε και είναι ασφαλές να οδηγούμε;» είναι το ερώτημα που απασχολεί σχεδόν όλους έπειτα από κάποιο τροχαίο ατύχημα με την εμπλοκή οδηγού ηλικίας άνω των 80 χρόνων. Η άμεση απάντηση: στην Ελλάδα, όπως και στις άλλες χώρες της ΕΕ, δεν υπάρχει κανένα απολύτως όριο στην οδήγηση.
Οι νόμοι ορίζουν ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από δύο γιατρούς ανά τριετία, ενώ μετά τη συμπλήρωση των 80 χρόνων, κάθε δύο έτη, απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών. Εφόσον οι γιατροί δίνουν το «πράσινο φως», μπορεί κάποιος να οδηγεί μέχρι τα βαθιά του γεράματα. Ωστόσο, το ερώτημα που τίθεται είναι πόσο συχνά οι εξετάσεις αυτές είναι ακριβείς και εξονυχιστικές.
Ειδικότερα, στη χώρα μας, βάσει του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και της σχετικής νομοθεσίας, τα διπλώματα οδήγησης που έχουν εκδοθεί μετά τις 18-1-2013 λήγουν έπειτα από 15 χρόνια. Οσα διπλώματα έχουν εκδοθεί πριν από αυτήν την ημερομηνία (18-1-2013) ανανεώνονται με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας, οπότε οι οδηγοί θα πρέπει να κριθούν ικανοί προς οδήγηση έπειτα από ιατρικές εξετάσεις από οφθαλμίατρο και παθολόγο.
Εάν δεν υπάρχει κάποια άλλη πάθηση, το δίπλωμα οδήγησης ανανεώνεται για τρία χρόνια. Αυτή η διαδικασία, εφόσον δεν συντρέχουν παθολογικά αίτια, επαναλαμβάνεται ανά τριετία και διαρκεί μέχρι και τα 80 έτη. Μετά την ηλικία των 80 χρόνων απαιτείται υποχρεωτικός ιατρικός έλεγχος από οφθαλμίατρο, παθολόγο, ωτορινολαρυγγολόγο και ψυχίατρο, ενώ η έγκριση για οδήγηση διαρκεί έως δύο χρόνια. Σε περίπτωση προβλημάτων υγείας, επιβάλλονται περιορισμοί, όπως για παράδειγμα η απαγόρευση οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο ή η οδήγηση μόνο τις πρωινές ώρες.
Επίσης, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, η μεγαλύτερη ποινή που μπορεί να επιβληθεί σε κάποιον οδηγό – αποκλειστικό υπαίτιο ενός θανατηφόρου ατυχήματος είναι τα πέντε χρόνια φυλάκισης (αναστολή αποφασίζεται κατά περίπτωση από το δικαστήριο).
Σε σχέση με όλα τα παραπάνω, η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι σε φάση διερεύνησης (από ειδικούς) για το εάν θα πρέπει μετά τα 70 έτη να ανανεώνεται το δίπλωμα μόνο με τον έλεγχο των γιατρών ή εάν θα πρέπει ο οδηγός να ξαναδίνει εξετάσεις οδήγησης (π.χ. σήματα και πορεία). Πάντως, στη χώρα μας, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι δεν αποκτούν ξαφνικά απρόσεκτη οδική συμπεριφορά – αν δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι υγείας που τους καθιστούν ακατάλληλους οδηγούς. Είναι προφανές ότι εκείνο που χρειάζεται κατά προτεραιότητα είναι η προσεκτική οδήγηση και τα αντανακλαστικά.
Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία από το Ευρωβαρόμετρο για το 2023 δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια οι έλληνες οδηγοί, ανεξαρτήτως ηλικίας, όχι μόνο μιλούν στο κινητό τους τηλέφωνο όταν οδηγούν, αλλά συμμετέχουν ακόμη και σε βίντεο εν κινήσει.
Συγκεκριμένα, το 76% των ελλήνων οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο και συνολικά το 84% χρησιμοποιεί το smartphone του κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Η ίδια έρευνα δείχνει ότι το 92% των ελλήνων οδηγών θεωρεί ότι οι άλλοι οδηγοί είναι επικίνδυνοι, ενώ περίπου 8 στους 10 υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας. Παράλληλα, το 15% των οδηγών έχει προκαλέσει ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ.
Latest News
Υποχωρεί ο «Alexandros» χωρίς μεγάλα προβλήματα – Πού θα συνεχιστούν βροχές και καταιγίδες
Βελτιωμένος θα είναι ο καιρός την Κυριακή στις περισσότερες περιοχές της χώρας – Η πρόγνωση της ΕΜΥ μέχρι και την Πέμπτη
Επέτειος Πολυτεχνείου: Κορυφώνονται οι εκδηλώσεις – Πού θα σημειωθούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Στην κορύφωσή τους είναι σήμερα οι εκδηλώσεις για την 51η επέτειο του Πολυτεχνείου, ενώ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα ισχύσουν στο κέντρο της Αθήνας
Γιατί προβληματίζει ο επόμενος υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ
Ο παρουσιαστής του Foxnews Πιτ Χέγκσεθ, έχει επιλεγεί από τον Τραμπ ως ο επόμενος υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ - Γιατί θεωρείται αμφιλεγόμενος
Η ρωσική αντιπολίτευση κατά του Πούτιν στη Γερμανία
Διακεκριμένοι Ρώσοι πολίτες σκοπεύουν να διαδηλώσουν στη Γερμανία κατά του Πούτιν και του πολέμου στην Ουκρανία
Αντώνης Σαμαράς: Η αλαζονεία και η προφανής έλλειψη ψυχραιμίας εξηγούν την κίνηση Μητσοτάκη
«Κανείς δεν μπορεί να μου επιβάλει να θυσιάσω τη συνείδησή μου», επισημαίνει ο πρώην πρωθυπουργός, μετά από την απομάκρυνση του από τη Νέα Δημοκρατία
Ποιες χώρες έχουν τους πιο μορφωμένους πολιτικούς; «Ακτινογραφία» από τον Economist
Οι Αμερικανοί βουλευτές έχουν υψηλά διαπιστευτήρια, αλλά όχι απαραίτητα περισσότερες δεξιότητες - Αναπάντεχα τα ευρήματα του Economist
Κώστας Καραμανλής: «Καμία προσυνεννόηση» με Σαμαρά για Πρόεδρο της Δημοκρατίας
Οι δηλώσεις του Αντώνη Σαμαρά σε συνέντευξη του στο Βήμα της Κυριακής άναψε φωτιές στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τι απαντά ο Καραμανλής μέσω κύκλων. Αφωνία από Μαξίμου
Αντώνης Σαμαράς: Τέλος από τη ΝΔ – Τον έδιωξε ο Μητσοτάκης
Αφορμή στάθηκε η τελευταία συνέντευξη που έδωσε ο Αντώνης Σαμαράς στο «Βήμα» – Ο Κυριάκος Μητσοτάκης «καρατόμησε» τον πρώην πρωθυπουργό
«Ο πόλεμος θα τελειώσει νωρίτερα με κυβέρνηση Τραμπ» - Σάλος με τη δήλωση του Βολοντίμιρ Ζελένσκι
Ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι μίλησε και για το πότε θα συναντηθεί με τον νεοεκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ
Tι κατάφερε η κυβέρνηση Σολτς πριν διαλυθεί - Παρακαταθήκη στη Γερμανία
Τα νομοθετήματα που άφησε στη Γερμανία η αποτυχημένη συγκυβέρνηση Σοσιαλδημοκρατών-Πρασίνων-Φιλελευθέρων