Μήπως έφτασαν στο τέλος τους 40 χρόνια συνεχούς υψηλής ανάπτυξης και η Κίνα πλέον καθυστερήσει να βγει από την κρίση που διέρχεται; Αυτό είναι το ερώτημα που κάνει όλο και πιο συχνά πλέον την εμφάνισή του αφού η χώρα είναι η δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου και ατμομηχανή της ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η Κίνα πλέον έχει σηκώσει το πόδι από το γκάζι την ώρα που η αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας κόβει ρυθμό, καθώς νοικοκυριά κι επιχειρήσεις πνίγονται στα χρέη και οι εξαγωγές έχουν κόψει ρυθμό. Ταυτόχρονα η εγχώρια αγορά ακινήτων αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις, η ανεργία -ειδικά αυτή των νέων- αυξάνεται σημαντικά και η καταναλωτική εμπιστοσύνη πέφτει.
Πετρέλαιο: Η παγκόσμια ζήτηση εξαρτάται από την ανάπτυξη της Κίνας, τονίζει ο IEA
Την ίδια στιγμή η Κίνα βρίσκεται ενώπιον μιας από τις μεγαλύτερες οικονομικές προκλήσεις στην πρόσφατη ιστορία της, την ώρα που και η γεωπολιτική κόντρα με τις ΗΠΑ έχει αλλάξει τα δεδομένα που αφορούν το εμπόριο, τα οποία ίσχυαν μέχρι πριν λίγα χρόνια.
Καμπανάκι από οίκους και θεσμούς
Πλέον οίκοι όπως η JPMorgan Chase, η Barclays και η Morgan Stanley έχουν αρχίσει να υποβαθμίζουν τις προβλέψεις τους για την οικονομική ανάπτυξη της Κίνας φέτος, κάτω από τον στόχο του 5% της κυβέρνησης. Το Διεθνές για Νομισματικό Ταμείο τοποθετεί την ανάπτυξη του ΑΕΠ της Κίνας κάτω από το 4% σε ετήσια βάση για τα επόμενα χρόνια, ποσοστό λιγότερο από το μισό από αυτό που καταγράφηκε το μεγαλύτερο μέρος των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών. Η εταιρεία ερευνών με έδρα το Λονδίνο, Capital Economics, εκτιμά ότι η πορεία ανάπτυξης της Κίνας έχει επιβραδυνθεί στο 3% φέτος από 5% το 2019 και θα πέσει σε περίπου 2% το 2030.
Το νέο μοντέλο κατανάλωσης του Πεκίνου
Μεγάλο μέρος των εσωγενών προβλημάτων μπορούν να αποδοθούν στην αποφασιστικότητα του προέδρου της χώρας Σι Τζινπίνγκ να αλλάξει το μοντέλο ανάπτυξης των προκατόχων του, αλλά και το δικό του αρχικά, το οποίο βασιζόταν στις εξαγωγές. που τροφοδοτείται από χρέη των προκατόχων του. Το Πεκίνο έκανε στροφή στην προσπάθεια να πετύχει ανάπτυξη μέσω της εσωτερικής κατανάλωσης και όχι μόνο μέσω εξαγωγών, κάτι που ενέχει δυσκολίες ειδικά καθώς προέκυψε η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία που ανέτρεψε πολλά οικονομικά δεδομένα.
Με τις ιδιωτικές επενδύσεις να είναι πλέον πιο αδύναμες και τις εξαγωγές να χάνουν έδαφος, κυβερνητικοί αξιωματούχοι και τοπική αυτοδιοίκηση λένε ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να συνεχίσουν να δανείζονται και να κάνουν έργα υποδομών για να τονώσουν την κεντρική και τις περιφερειακές οικονομίες.
Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι
Όμως διεθνείς οικονομολόγοι πιστεύουν τώρα ότι η Κίνα εισέρχεται σε εποχή πολύ πιο αργής ανάπτυξης, που επιδεινώνεται από τα δυσμενή δημογραφικά στοιχεία και το συνεχώς διευρυνόμενο χάσμα με τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους. Το χάσμα αυτό είναι που θέτει σε κίνδυνο τις ξένες επενδύσεις και το εμπόριο. Υποστηρίζουν μάλιστα ότι η περίοδο αυτή αντί να είναι προσωρινή θα μπορούσε να διαρκέσει για χρόνια.
Στο χειρότερο σενάριο, αυτή η δυναμική θα μπορούσε να καταλήξει σε στασιμότητα, αφού ήδη τα τελευταία δεδομένα τιμών καταναλωτή της Κίνας που δείχνουν αποπληθωρισμό. Η πτώση των τιμών είναι και σύμπτωμα χαμηλής ζήτησης και επιβραδύνει τη μελλοντική ανάπτυξη καθώς τα νοικοκυριά καθυστερούν τις αγορές, τα επιχειρηματικά κέρδη μειώνονται και το πραγματικό κόστος δανεισμού αυξάνεται. Ανησυχία για τη χώρα προκαλεί ιδιαίτερα η κατάσταση στον κλάδο των ακινήτων.
Τα μεγάλα ατού της κινεζικής οικονομίας
Δεν είναι όμως όλα αρνητικά καθώς συγκεκριμένοι κλάδοι ανθούν. Πρόκειται για τα ηλεκτρικά οχήματα, την ηλιακή και αιολική ενέργεια και την τεχνολογία σε μπαταρίες.
Σε αυτούς τους κλάδου οι επενδύσεις και οι εξαγωγές αυξάνονται με διψήφιους ρυθμούς, ακριβώς το είδος της υψηλής τεχνολογίας. Το κράτος εξακολουθεί να αφιερώνει πόρους για την προώθηση αυτής της μορφής ανάπτυξης, εκδίδοντας ομόλογα για τη χρηματοδότηση υποδομών σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλής ταχύτητας και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε κλίμακα που δεν συγκρίνεται πουθενά στον κόσμο, φθηνά δάνεια για τις επιχειρήσεις και γενναιόδωρη υποστήριξη για καταναλωτική ζήτηση μέσω φορολογικών ελαφρύνσεων για αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη