Στα 7 τρισεκατομμύρια δολάρια εκτινάχθηκαν το περασμένο έτος οι επιδοτήσεις στα ορυκτά καύσιμα, καθώς οι κυβερνήσεις στήριξαν καταναλωτές και επιχειρήσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το ράλι στις τιμές της ενέργειας, που πυροδότησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η οικονομική ανάκαμψη από την πανδημία.
Αυτό αναφέρουν οι αναλυτές του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Σάιμον Μπλακ, Ίαν Πάρι και Νέιτ Βέρνον, αναλύοντας το Διάγραμμα της Εβδομάδας.
Στην ανάλυσή τους αναφέρουν ότι καθώς ο κόσμος αγωνίζεται για να περιορίσει την υπερθέρμανση του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου και τμήματα της Ασίας, της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών πλήττοναι από την υπερβολική ζέστη, οι επιδοτήσεις για το πετρέλαιο, τον άνθρακα και το φυσικό αέριο κοστίζουν το 7,1% του παγκόσμιου Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Αυτό είναι περισσότερο από ό,τι ξοδεύουν οι κυβερνήσεις ετησίως για την εκπαίδευση (4,3% του παγκόσμιου εισοδήματος) και περίπου τα δύο τρίτα των δαπανών τους για την υγειονομική περίθαλψη (10,9%).
Επιδοτήσεις – μαμούθ για ορυκτά καύσιμα το 2022
Τα ευρήματα αυτά συμπίπτουν χρονικά με την επισήμανση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού, ότι ο περασμένος Ιούλιος ήταν ο πιο ζεστός μήνας που έχει καταγραφεί στην ιστορία, υπογραμμίζοντας την επείγουσα ανάγκη περιορισμού της κλιματικής αλλαγής που προκαλείται από τον άνθρωπο.
Σημαντικές αυξήσεις
Όπως δείχνει το Διάγραμμα της Εβδομάδας , οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων αυξήθηκαν κατά 2 τρισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία δύο χρόνια.
Η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων επιβάλλει τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος—κυρίως από την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση και τις ζημιές από την υπερθέρμανση του πλανήτη. Η συντριπτική πλειονότητα των επιδοτήσεων είναι σιωπηρές, καθώς το περιβαλλοντικό κόστος συχνά δεν αντανακλάται στις τιμές των ορυκτών καυσίμων, ιδίως του άνθρακα και του ντίζελ.
Η ανάλυση του ΔΝΤ δείχνει ότι οι καταναλωτές δεν πλήρωσαν για περισσότερα από 5 τρισεκατομμύρια δολάρια περιβαλλοντικού κόστους πέρυσι. Αυτός ο αριθμός θα ήταν σχεδόν διπλάσιος εάν η ζημιά στο κλίμα εκτιμούνταν στα επίπεδα που βρέθηκαν σε μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature αντί της βασικής υπόθεσης ότι το κόστος της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι ίσο με την τιμή εκπομπών που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων θερμοκρασίας της Συμφωνίας του Παρισιού .
Οι σιωπηρές επιδοτήσεις
Αυτές οι σιωπηρές επιδοτήσεις προβλέπεται να αυξηθούν καθώς οι αναπτυσσόμενες χώρες – οι οποίες τείνουν να έχουν σταθμούς παραγωγής ενέργειας, εργοστάσια και οχήματα υψηλότερης ρύπανσης, μαζί με πυκνούς πληθυσμούς που ζουν και εργάζονται κοντά σε αυτές τις πηγές ρύπανσης – αυξάνουν την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων στα επίπεδα προηγμένων οικονομιών.
Εάν οι κυβερνήσεις αφαιρούσαν τις ρητές επιδοτήσεις και επέβαλαν διορθωτικούς φόρους, οι τιμές των καυσίμων θα αυξάνονταν. Αυτό θα οδηγούσε τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά να λαμβάνουν υπόψη το περιβαλλοντικό κόστος όταν παίρνουν αποφάσεις για την κατανάλωση και τις επενδύσεις. Το αποτέλεσμα θα ήταν σημαντική μείωση των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθαρότερος αέρας, λιγότερες πνευμονικές και καρδιακές παθήσεις και περισσότερος δημοσιονομικός χώρος για τις κυβερνήσεις.
Οι αναλυτές του ΔΝΤ εκτιμούν ότι η κατάργηση των ρητών και σιωπηρών επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων θα αποτρέψει 1,6 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως, θα αυξήσει τα κρατικά έσοδα κατά 4,4 τρισεκατομμύρια δολάρια και θα βάλει τις εκπομπές σε τροχιά επίτευξης των στόχων για την υπερθέρμανση του πλανήτη. Θα αναδιανείμει επίσης το εισόδημα καθώς οι επιδοτήσεις καυσίμων ωφελούν περισσότερο τα πλούσια νοικοκυριά παρά τα φτωχά.
Δύσκολη υπόθεση
Ωστόσο, η κατάργηση των επιδοτήσεων καυσίμων μπορεί να είναι δύσκολη. Οι κυβερνήσεις πρέπει να σχεδιάσουν, να επικοινωνήσουν και να εφαρμόσουν μεταρρυθμίσεις με σαφήνεια και προσοχή ως μέρος ενός ολοκληρωμένου πακέτου πολιτικής που υπογραμμίζει τα οφέλη.
Το ΔΝΤ αναφέρει ότι ένα μέρος των αυξημένων εσόδων θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την αποζημίωση των ευάλωτων νοικοκυριών για υψηλότερες τιμές ενέργειας. Το υπόλοιπο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των φόρων στην εργασία και τις επενδύσεις και τη χρηματοδότηση δημόσιων αγαθών όπως η εκπαίδευση, η υγειονομική περίθαλψη και η καθαρή ενέργεια.
«Με τις παγκόσμιες τιμές της ενέργειας να υποχωρούν και τις εκπομπές να αυξάνονται, είναι η κατάλληλη στιγμή να καταργηθούν σταδιακά οι ρητές και σιωπηρές επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων, για έναν πιο υγιή και πιο βιώσιμο πλανήτη» καταλήγει η ανάλυση.
Latest News
Πρωτοφανή τα φετινά ρεκόρ ζέστης
Διαψεύστηκαν οι εκτιμήσεις των κλιματολόγων
Επενδύσεις 426 δισ. για την ενεργειακή μετάβαση - Οι στόχοι για μηδενικό άνθρακα
Τι προβλέπει το νέο Εθνικό Σχέδιο για την ενεργειακή μετάβαση - Οι ωριμότερες και φθηνότερες παρεμβάσεις
Η Σικελία στο έλεος της ξηρασίας - Δυσοίωνες προβλέψεις για τις καλλιέργειες
Η Σικελία πλήττεται από ακραίες συνθήκες ξηρασίας – πολλά χωράφια και λίμνες σε όλο το νησί έχουν ξεραθεί
Γιατί η Ισπανία επενδύει μαζικά σε μονάδες αφαλάτωσης νερού
Η ξηρασία στην Ισπανία αλλάζει τα δεδομένα στην οικονομία - Οι μεγάλες προκλήσεις που φέρνει η λειψυδρία
Φρενάρει η ηλεκτροκίνηση στην ΕΕ, αλλά «πετάει» στην Κίνα - Εκτοξεύονται οι πωλήσεις της BYD
Η ηλεκτροκίνηση είναι πολύ δυνατή στην Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει το 66% των πωλήσεων ηλεκτρικών παγκοσμίως
Χωρίς εισοδηματικά κριτήρια το νέο «Εξοικονομώ» - Τι προβλέπει
Το νέο Εξοικονομώ προβλέπει μοριοδότηση για ΑμεΑ, πολύτεκνες οικογένειες και σύστημα με τις βαθμοημέρες που εφαρμόζεται για το επίδομα θέρμανσης
Λειψυδρία: Επτά νησιά στο μικροσκόπιο των επιστημόνων
Η εξερεύνηση και οι προτάσεις για οικοϋδρολογικές λύσεις
Το κολοσσιαίο αποτύπωμα άνθρακα της Τέιλορ Σουίφτ
Η εκτεταμένη χρήση ιδιωτικού τζετ της Τέιλορ Σουίφτ είχε ως αποτέλεσμα να παραχθούν περίπου 8.000 τόνοι εκπομπών CO2
Πως ο Τραμπ εγκατέλειψε την αδιάλλακτη στάση του για την ηλεκτροκίνηση
Η δημόσια υποστήριξη του Ίλον Μασκ αλλάζει τη ρητορική αλλά επηρεάζει και τις θέσεις του υποψήφιου προέδρου
ΔΕΗ: Πώς χτίζει το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο των 8,9 GW για το 2026
Ποια είναι τα έργα που αναπτύσσει σε Ελλάδα και Ρουμανία - Η πορεία της επιχείρησης προς την «πράσινη» μετάβαση