
Αύξηση ρεκόρ κατέγραψαν οι μισθοί στη Γερμανία το β΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρονιάς, εξέλιξη που είναι σίγουρο πώς θα προκαλέσει νέους πονοκεφάλους σε κυβέρνηση και κεντρική τράπεζα. Διότι μπορεί με την αύξηση των μισθών να ενισχύεται η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, συγχρόνως όμως το αυξημένο κόστος εργασίας συντηρεί τις ανοδικές πιέσεις στον πληθωρισμό.
Γερμανία: Το πληθωριστικό τραύμα του ’23
Σύμφωνα με τα στοιχειά που δημοσιοποιήθηκαν σήμερα Τρίτη, η αύξηση των μισθών κατέγραψε ρυθμό της τάξεως του 6,6% το β΄ τρίμηνο εν συγκρίσει με το αντίστοιχο διάστημα το 2022. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγραφεί ποτέ από το 2008 όταν άρχισαν να καταγράφονται τα εν λόγω στοιχεία και έρχεται μετά το +5,6% του προηγούμενο τριμήνου.
Αξίζει να τονισθεί επίσης, ότι το 6,6% το προηγούμενο τρίμηνο ήταν ελάχιστο μεν, υψηλότερο δε του πληθωρισμού ο οποίος διαμορφώθηκε στο 6,5% για το ίδιο διάστημα, κάτι που τελευταία φορά συνέβη το 2021.
Για τον Ένζο Ουέμπερ, επικεφαλής έρευνας στο Ινστιτούτο Ερευνών για την Απασχόληση στη Νυρεμβέργη, μετά από τρία χρονιά πραγματικής μείωσης των μισθών, τουλάχιστον το β΄ τρίμηνο έμειναν σχεδόν στάσιμοι.
Τα νέα στοιχεία αναπτερώνουν τις ελπίδες ότι η ανάκαμψη των καταναλωτικών δαπανών στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης θα μπορούσε να στηρίξει την οικονομία της χώρας, η οποία συρρικνώθηκε ή παρέμεινε στάσιμη τα τελευταία τρία τρίμηνα, καθώς τα εισοδήματα των νοικοκυριών αρχίζουν να συμβαδίζουν με το κόστος ζωής.
«Για την οικονομία είναι καλά νέα, καθώς χρειαζόμαστε κάποιο βαθμό κάλυψης της αύξησης των μισθών για να στηρίξουμε την ανάκαμψη της κατανάλωσης», τονίζει ο Όλιβερ Ρακάου, οικονομολόγος της συμβουλευτικής Oxford Economics. «Ενώ οι πραγματικοί μισθοί καθίστανται επιτέλους θετικοί, παραμένουν πολύ χαμηλότερα από τις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία».
Οι αμοιβές των Γερμανών εργαζομένων κατά το β΄ τρίμηνο ενισχύθηκαν από την αύξηση του κατώτατου μισθού και τα εφάπαξ μπόνους που χορήγησαν πολλές εταιρείες για να αμβλύνουν τις επιπτώσεις του υψηλότερου πληθωρισμού, σύμφωνα με την ομοσπονδιακή στατιστική υπηρεσία, Destatis.
Οι μεγαλύτερες μισθολογικές αυξήσεις εφαρμόσθηκαν στους χαμηλόμισθους, καθώς οι αποδοχές τους αυξήθηκαν κατά 11,8% μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού στα 12 ευρώ την ώρα τον περασμένο Οκτώβριο. Οι μέγιστες μηνιαίες αποδοχές για τις αφορολόγητες θέσεις εργασίας της μερικής απασχόλησης αυξήθηκαν επίσης από 450 ευρώ σε 520 ευρώ.

Οι κλάδοι «πρωταθλητές»
Η ταχύτερη αύξηση των μισθών σημειώθηκε στους κλάδους που επλήγησαν περισσότερο από την πανδημία, ήτοι 12,6% για τους εργαζόμενους στον κλάδο της φιλοξενίας, 11,9% στους κλάδους των τεχνών, της ψυχαγωγίας και της αναψυχής και 10% στις μεταφορές και την αποθήκευση.
Τα στοιχεία αυτά θα επιφέρουν προβληματισμό όχι μόνο στο Βερολίνο, αλλά και μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σχετικά με τον κίνδυνο ενός σπιράλ μισθών-τιμών, στο οποίο ο υψηλός πληθωρισμός ωθεί το κόστος εργασίας προς τα πάνω και έτσι τροφοδοτεί περισσότερες τις πιέσεις στις τιμές. Κάτι που θα μπορούσε να γείρει την πλάστιγγα υπέρ της 10ης διαδοχικής αύξησης των επιτοκίων στην επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ στις 14 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Η Μέλανι Ντεμπόνο, οικονομολόγος στη συμβουλευτική Pantheon Macroeconomics, σημειώνει ότι η αύξηση των μισθών στη Γερμανία «θα ωθήσει σίγουρα την ΕΚΤ προς μια αύξηση των επιτοκίων τον Σεπτέμβριο».
Ωστόσο, πολλοί από τους παράγοντες πίσω από την άνοδο των μισθών στη Γερμανία ήταν «εφάπαξ γεγονότα», όπως η αύξηση του κατώτατου μισθού και τα μπόνους, επισημαίνει ο Ουέμπερ προσθέτοντας: «Αυτό δεν είναι αρκετό για ένα σπιράλ μισθών-τιμών».
Εξάλλου σήμερα Τρίτη όπως έδειξαν τα στοιχεία της GfK, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στη Γερμανία υποχώρησε από το -24,6 στο -25,5 τον Αύγουστο, καθώς οι προσδοκίες των καταναλωτών για το εισόδημά τους επιδεινώθηκαν περισσότερο. Παρά την ανάκαμψη από τα χαμηλά επίπεδα ρεκόρ κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης του περασμένου φθινοπώρου, ο δείκτης παραμένει πολύ κάτω από τα σταθερά θετικά επίπεδα πριν την πανδημία.
Η ΕΚΤ έχει προβλέψει ότι οι επιχειρήσεις θα απορροφήσουν το κόστος των υψηλότερων μισθών μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους. Ο Ντιρκ Σουμάχερ, οικονομολόγος της γαλλικής τράπεζας Natixis, αναφέρει ότι κάτι τέτοιο φαίνεται πιθανό, προσθέτοντας: «Η αδύναμη κατανάλωση θα συνεπάγεται στην πραγματικότητα ότι τα εταιρικά περιθώρια κέρδους θα απορροφήσουν μέρος αυτής».


Latest News

Lazard: Προσλαμβάνει πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υπηρεσιών της Αμερικανικής Βουλής
Το νέο απόκτημα της Lazard, Πάτρικ ΜακΧένρι, ήταν γνωστός ως σύμμαχος της βιομηχανίας κρυπτονομισμάτων στο Κογκρέσο

«Παζάρια» της Uber για την απόκτηση της τουρκικής πλατφόρμας delivery Trendyol Go
Η Uber Eats δραστηριοποιείται επί του παρόντος σε περίπου 45 χώρες και σε περισσότερες από 6.000 πόλεις, δημιουργώντας έσοδα 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024.

Το Plan B των πλούσιων Αμερικανών - Γιατί ανοίγουν μαζικά λογαριασμούς στην Ελβετία
Η ουδέτερη πολιτική της Ελβετίας, η σταθερή οικονομία, το ισχυρό νόμισμα και το αξιόπιστο νομικό σύστημα προσελκύουν πελάτες

Οι τουρίστες αποφεύγουν τις ΗΠΑ και... στριμώχνουν την αγορά πετρελαίου
Μια πτώση του τουρισμού προς τις ΗΠΑ φαίνεται στα στοιχεία για τη ζήτηση πετρελαίου

Μπορούν 1,6 τρισ. δολάρια να λύσουν το πρόβλημα του κρυφού χρέους της Κίνας;
Το πακέτο μέτρο που ανακοίνωσε η Κίνα τον Νοέμβριο για να στηρίξει τις υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις είναι σε εξέλιξη

Θα μπορούσε ο Τραμπ να απολύσει τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας;
Στο προσκήνιο μετά από 90 χρόνια η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που έμεινε στην ιστορία ως «Εκτελεστής του Χάμφρεϊ εναντίον ΗΠΑ»

H δυναμική επιστροφή της Puma με αθλητικά τρεξίματος
Με το λανσάρισμα αυτό, στον Μαραθώνιο της Βοστώνης, η Puma προσπαθεί να αναβιώσει το brand, σε ένα άθλημα που βοήθησε να διαδοθεί

Ελ Εριάν: Η οικονομία σε ένα επικίνδυνο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά
Ο κορυφαίος οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Εριάν βλέπει τις ρωγμές στην οικονομική πολιτική των ΗΠΑ και

Η Coca Cola επαναλανσάρει το BodyArmor με στόχο την αναζωογόνηση των πωλήσεων
To προϊόν BodyArmor της Coca Cola θα αρχίζει να εμφανίζεται στα ράφια με τη νέα εφμάνιση αυτό τον μήνα

Προσεχώς και... Αudi θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ - Το σχέδιο της VW
Η παραγωγή αυτοκινήτων Audi στις ΗΠΑ θα αποτελέσει ένα βήμα ανάπτυξης στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου VW