Εν μέσω παγκόσμιου «αγώνα δρόμου» για την εξασφάλιση κοιτασμάτων λιθίου για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλα ηλεκτρονικά, αναλυτές προειδοποιούν ότι ο κόσμος θα μπορούσε να βρεθεί ενώπιον σημαντικών ελλείψεων ήδη από το 2025.
Η BMI, μια ερευνητική μονάδα της Fitch Solutions, είναι μεταξύ εκείνων που προβλέπουν έλλειμμα προσφοράς λιθίου έως το 2025.
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η BMI απέδωσε την εξέλιξη αυτή, σε μεγάλο βαθμό, στην Κίνα: «Αναμένουμε κατά μέσο όρο ετήσια αύξηση 20,4% στη ζήτηση λιθίου της Κίνας μόνο για ηλεκτρικά οχήματα κατά την περίοδο 2023-2032», ανέφερε η έκθεση. Αντίθετα, η προσφορά λιθίου της Κίνας θα αυξηθεί μόνο κατά 6% την ίδια περίοδο, αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας ότι το ποσοστό δεν μπορεί να ικανοποιήσει ούτε το ένα τρίτο της προβλεπόμενης ζήτησης.
Η υφαρπαγή του λιθίου από την Χιλή θέτει σε εγρήγορση τους ξένους ανθρακωρύχους
Η Κίνα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός λιθίου στον κόσμο , το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κόσμος παρήγαγε 540.000 μετρικούς τόνους λιθίου το 2021 και μέχρι το 2030 το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση θα φτάσει τους 3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους .
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της S&P Global Commodity Insights, οι πωλήσεις EV πρόκειται να φτάσουν τα 13,8 εκατομμύρια το 2023, και θα ξεπεράσουν τα 30 εκατομμύρια έως το 2030.
«Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει έλλειψη στη βιομηχανία λιθίου. Προβλέπουμε αύξηση της προσφοράς φυσικά, αλλά η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό», σχολίασε στο CNBC, η Corinne Blanchard, διευθύντρια έρευνας λιθίου και καθαρής τεχνολογίας της Deutsche Bank.
Μέχρι το τέλος του 2025, η Blanchard βλέπει ένα «μέτριο έλλειμμα» περίπου 40.000 έως 60.000 τόνων ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου, αλλά προβλέπει ένα ευρύτερο έλλειμμα ύψους 768.000 τόνων μέχρι το τέλος του 2030.
Έλλειμμα, αλλά αργότερα
Υπάρχουν παράλληλα και άλλοι αναλυτές, που συμφωνούν ότι θα καταγραφούν ελλείψεις, τονίζουν ωστόσο ότι αυτό θα καθυστερήσει.
Ενώ περισσότερα ορυχεία λιθίου και έργα εξερεύνησης εξόρυξης θα μπορούσαν να υποστηρίξουν την αυξανόμενη ζήτηση, αυτό θα επεκτείνει μόνο τον διάδρομο για μερικά ακόμη χρόνια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Rystad Energy.
Σύμφωνα με την εταιρεία ενεργειακών ερευνών, εκατοντάδες έργα λιθίου βρίσκονται επί του παρόντος υπό εξερεύνηση, αλλά η πολυπλοκότητα στη γεωλογία και η χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης εξακολουθούν να δημιουργούν προκλήσεις.
Υπάρχουν επί του παρόντος μόνο 101 ορυχεία λιθίου στον κόσμο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv.
Η αντιπρόεδρος της Rystad Energy, Susan Zou, εκτιμά ότι η συνολική προσφορά ορυχείων λιθίου θα αυξηθεί κατά 30% και 40% σε ετήσια βάση το 2023 και το 2024.
Από το πλεόνασμα στο έλλειμμα
Ενώ αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει παγκόσμιο πλεόνασμα λιθίου το επόμενο έτος, οι ελλείψεις θα μπορούσαν να αρχίσουν να μαστίζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού το 2028.
«Τα επόμενα δύο χρόνια, αν και η προσφορά λιθίου μπορεί να παραμείνει επαρκής σε παγκόσμιο επίπεδο, η περιφερειακή ανισορροπία εφοδιασμού είναι ακόμα αναπόφευκτη», πρόσθεσε η Ζου, επισημαίνοντας ότι οι περιφερειακές ικανότητες εξόρυξης και επεξεργασίας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ενδέχεται να μην είναι σε θέση να συμβαδίσουν με τη ζήτηση για μπαταρίες EV.
Η Wood Mackenzie προβλέπει ομοίως ότι η συνολική αγορά λιθίου θα δει πλεόνασμα προσφοράς τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης και τα πολύ λίγα έργα που εισέρχονται στην παραγωγή στις αρχές της δεκαετίας του 2030 θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι η αγορά είναι πιθανό να βιώσει έλλειμμα προσφοράς, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας συμβούλων για την έρευνα μετάλλων και εξόρυξης, Robin Griffin.
«Οι κύριοι κίνδυνοι πιθανό να προέρχονται από καθυστερήσεις στην έναρξη λειτουργίας νέων έργων και καθυστερήσεις στην αδειοδότηση νέων περιουσιακών στοιχείων», υπογράμμισε.
Τα ορυχεία λιθίου χρειάζονται γενικά «10 χρόνια ή περισσότερα» από την πρώτη ανακάλυψη έως την πλήρη λειτουργία λιθίου, δήλωσε στο CNBC μέσω e-mail ο επικεφαλής εμπορικός διευθυντής του Piedmont Lithium, Austin Devaney.
«Πιστεύουμε ότι τελικά θα υπάρχει αρκετό λίθιο για να υποστηρίξει τις απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης. Αλλά βραχυπρόθεσμα, αναμένουμε να δούμε τον αντίκτυπο των περιορισμών της προσφοράς στην τιμολόγηση του λιθίου για πολλά χρόνια, αν όχι περισσότερο», είπε.
Latest News
Το διάστημα είναι το νέο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας - Οι συμμαχίες
Οι ΗΠΑ νικούν την Κίνα στον αγώνα για να κερδίσουν συμμάχους στην κούρσα για το διάστημα
Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο πλούσιους και εταιρείες για να αυξήσει τα έσοδα
Οι αρχές στην Κίνα τους ζητούν να κάνουν «αυτοελέγχους» και να πληρώσουν τυχόν φορολογικές υποχρεώσεις που αμέλησαν
Τα υπερκέρδη της βιομηχανίας όπλων και οι θιασώτες της στήριξής τους
Οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βγάζουν πολλά χρήματα — και αυτό είναι πρόβλημα, γράφει το Politico
Πώς ξόδεψαν οι καταναλωτές στο κινεζικό Black Friday
Το Singles Day είναι το αντίστοιχο Black Friday στην Κίνα και διαρκεί για βδομάδες
Η Gen Z είναι τελικά η γενιά που τα βρήκε πιο δύσκολα από τις προηγούμενες;
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι είναι πιο δύσκολο από ποτέ για τους νέους να γίνουν οικονομικά ανεξάρτητοι, σε ένα τοπίο αυξανόμενης οικονομικής ανασφάλειας
Το κρυφό υπερόπλο των αλυσίδων φαστ φουντ - Πώς κρατούν πιστούς τους καταναλωτές
Οι αλυσίδες φαστ φουντ προσφέρουν αποκλειστικές υπηρεσίες σε πιστούς πελάτες και κερδίζουν μία σίγουρη πηγή εσόδων
Ανταγωνισμοί στους λιωμένους πάγους - Πώς θα αποφευχθεί το χάος στην παρθένα ήπειρο
Το μόνο που βρίσκεται μεταξύ του status quo και του χάους στην Ανταρκτική είναι μια εύθραυστη Συνθήκη του 1959
Η επόμενη μέρα για την οικονομία - Τα σενάρια μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ [γράφημα]
Τεράστια πρόκληση το μεγάλο έλλειμμα - Κλειδί οι ισορροπίες στο Κογκρέσο μετά τις εκλογές
Το δυστύχημα στα Τέμπη, δεν έπρεπε να συμβεί - Η ασφάλεια κορυφαία προτεραιότητά μου, λέει ο Τζιτζικώστας
Ο υποψήφιος για τη θέση του Επιτρόπου Μεταφορών μιλώντας στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο είπε ότι « Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη»
Μείωση ρεκόρ, 250 μονάδες βασης, στα επιτόκια απο την κεντρική τράπεζα του Πακιστάν
Μετα τη μείωση, το βασικό επιτόκιο της κεντρικής τράπεζας του Πακιστάν είναι στο 15%