
Εν μέσω παγκόσμιου «αγώνα δρόμου» για την εξασφάλιση κοιτασμάτων λιθίου για την παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλα ηλεκτρονικά, αναλυτές προειδοποιούν ότι ο κόσμος θα μπορούσε να βρεθεί ενώπιον σημαντικών ελλείψεων ήδη από το 2025.
Η BMI, μια ερευνητική μονάδα της Fitch Solutions, είναι μεταξύ εκείνων που προβλέπουν έλλειμμα προσφοράς λιθίου έως το 2025.
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η BMI απέδωσε την εξέλιξη αυτή, σε μεγάλο βαθμό, στην Κίνα: «Αναμένουμε κατά μέσο όρο ετήσια αύξηση 20,4% στη ζήτηση λιθίου της Κίνας μόνο για ηλεκτρικά οχήματα κατά την περίοδο 2023-2032», ανέφερε η έκθεση. Αντίθετα, η προσφορά λιθίου της Κίνας θα αυξηθεί μόνο κατά 6% την ίδια περίοδο, αναφέρει η έκθεση, προσθέτοντας ότι το ποσοστό δεν μπορεί να ικανοποιήσει ούτε το ένα τρίτο της προβλεπόμενης ζήτησης.
Η υφαρπαγή του λιθίου από την Χιλή θέτει σε εγρήγορση τους ξένους ανθρακωρύχους
Η Κίνα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός λιθίου στον κόσμο , το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο κόσμος παρήγαγε 540.000 μετρικούς τόνους λιθίου το 2021 και μέχρι το 2030 το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση θα φτάσει τους 3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους .
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της S&P Global Commodity Insights, οι πωλήσεις EV πρόκειται να φτάσουν τα 13,8 εκατομμύρια το 2023, και θα ξεπεράσουν τα 30 εκατομμύρια έως το 2030.
«Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει έλλειψη στη βιομηχανία λιθίου. Προβλέπουμε αύξηση της προσφοράς φυσικά, αλλά η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό», σχολίασε στο CNBC, η Corinne Blanchard, διευθύντρια έρευνας λιθίου και καθαρής τεχνολογίας της Deutsche Bank.
Μέχρι το τέλος του 2025, η Blanchard βλέπει ένα «μέτριο έλλειμμα» περίπου 40.000 έως 60.000 τόνων ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου, αλλά προβλέπει ένα ευρύτερο έλλειμμα ύψους 768.000 τόνων μέχρι το τέλος του 2030.
Έλλειμμα, αλλά αργότερα
Υπάρχουν παράλληλα και άλλοι αναλυτές, που συμφωνούν ότι θα καταγραφούν ελλείψεις, τονίζουν ωστόσο ότι αυτό θα καθυστερήσει.
Ενώ περισσότερα ορυχεία λιθίου και έργα εξερεύνησης εξόρυξης θα μπορούσαν να υποστηρίξουν την αυξανόμενη ζήτηση, αυτό θα επεκτείνει μόνο τον διάδρομο για μερικά ακόμη χρόνια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Rystad Energy.
Σύμφωνα με την εταιρεία ενεργειακών ερευνών, εκατοντάδες έργα λιθίου βρίσκονται επί του παρόντος υπό εξερεύνηση, αλλά η πολυπλοκότητα στη γεωλογία και η χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης εξακολουθούν να δημιουργούν προκλήσεις.
Υπάρχουν επί του παρόντος μόνο 101 ορυχεία λιθίου στον κόσμο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv.
Η αντιπρόεδρος της Rystad Energy, Susan Zou, εκτιμά ότι η συνολική προσφορά ορυχείων λιθίου θα αυξηθεί κατά 30% και 40% σε ετήσια βάση το 2023 και το 2024.
Από το πλεόνασμα στο έλλειμμα
Ενώ αυτό θα μπορούσε να υποδηλώνει παγκόσμιο πλεόνασμα λιθίου το επόμενο έτος, οι ελλείψεις θα μπορούσαν να αρχίσουν να μαστίζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού το 2028.
«Τα επόμενα δύο χρόνια, αν και η προσφορά λιθίου μπορεί να παραμείνει επαρκής σε παγκόσμιο επίπεδο, η περιφερειακή ανισορροπία εφοδιασμού είναι ακόμα αναπόφευκτη», πρόσθεσε η Ζου, επισημαίνοντας ότι οι περιφερειακές ικανότητες εξόρυξης και επεξεργασίας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη ενδέχεται να μην είναι σε θέση να συμβαδίσουν με τη ζήτηση για μπαταρίες EV.
Η Wood Mackenzie προβλέπει ομοίως ότι η συνολική αγορά λιθίου θα δει πλεόνασμα προσφοράς τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης και τα πολύ λίγα έργα που εισέρχονται στην παραγωγή στις αρχές της δεκαετίας του 2030 θα μπορούσαν να σημαίνουν ότι η αγορά είναι πιθανό να βιώσει έλλειμμα προσφοράς, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας συμβούλων για την έρευνα μετάλλων και εξόρυξης, Robin Griffin.
«Οι κύριοι κίνδυνοι πιθανό να προέρχονται από καθυστερήσεις στην έναρξη λειτουργίας νέων έργων και καθυστερήσεις στην αδειοδότηση νέων περιουσιακών στοιχείων», υπογράμμισε.
Τα ορυχεία λιθίου χρειάζονται γενικά «10 χρόνια ή περισσότερα» από την πρώτη ανακάλυψη έως την πλήρη λειτουργία λιθίου, δήλωσε στο CNBC μέσω e-mail ο επικεφαλής εμπορικός διευθυντής του Piedmont Lithium, Austin Devaney.
«Πιστεύουμε ότι τελικά θα υπάρχει αρκετό λίθιο για να υποστηρίξει τις απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης. Αλλά βραχυπρόθεσμα, αναμένουμε να δούμε τον αντίκτυπο των περιορισμών της προσφοράς στην τιμολόγηση του λιθίου για πολλά χρόνια, αν όχι περισσότερο», είπε.


Latest News

Lazard: Προσλαμβάνει πρώην πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών Υπηρεσιών της Αμερικανικής Βουλής
Το νέο απόκτημα της Lazard, Πάτρικ ΜακΧένρι, ήταν γνωστός ως σύμμαχος της βιομηχανίας κρυπτονομισμάτων στο Κογκρέσο

«Παζάρια» της Uber για την απόκτηση της τουρκικής πλατφόρμας delivery Trendyol Go
Η Uber Eats δραστηριοποιείται επί του παρόντος σε περίπου 45 χώρες και σε περισσότερες από 6.000 πόλεις, δημιουργώντας έσοδα 13,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024.

Το Plan B των πλούσιων Αμερικανών - Γιατί ανοίγουν μαζικά λογαριασμούς στην Ελβετία
Η ουδέτερη πολιτική της Ελβετίας, η σταθερή οικονομία, το ισχυρό νόμισμα και το αξιόπιστο νομικό σύστημα προσελκύουν πελάτες

Οι τουρίστες αποφεύγουν τις ΗΠΑ και... στριμώχνουν την αγορά πετρελαίου
Μια πτώση του τουρισμού προς τις ΗΠΑ φαίνεται στα στοιχεία για τη ζήτηση πετρελαίου

Μπορούν 1,6 τρισ. δολάρια να λύσουν το πρόβλημα του κρυφού χρέους της Κίνας;
Το πακέτο μέτρο που ανακοίνωσε η Κίνα τον Νοέμβριο για να στηρίξει τις υπερχρεωμένες τοπικές κυβερνήσεις είναι σε εξέλιξη

Θα μπορούσε ο Τραμπ να απολύσει τον πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας;
Στο προσκήνιο μετά από 90 χρόνια η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που έμεινε στην ιστορία ως «Εκτελεστής του Χάμφρεϊ εναντίον ΗΠΑ»

H δυναμική επιστροφή της Puma με αθλητικά τρεξίματος
Με το λανσάρισμα αυτό, στον Μαραθώνιο της Βοστώνης, η Puma προσπαθεί να αναβιώσει το brand, σε ένα άθλημα που βοήθησε να διαδοθεί

Ελ Εριάν: Η οικονομία σε ένα επικίνδυνο ταξίδι σε αχαρτογράφητα νερά
Ο κορυφαίος οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Εριάν βλέπει τις ρωγμές στην οικονομική πολιτική των ΗΠΑ και

Η Coca Cola επαναλανσάρει το BodyArmor με στόχο την αναζωογόνηση των πωλήσεων
To προϊόν BodyArmor της Coca Cola θα αρχίζει να εμφανίζεται στα ράφια με τη νέα εφμάνιση αυτό τον μήνα

Προσεχώς και... Αudi θα κατασκευάζονται στις ΗΠΑ - Το σχέδιο της VW
Η παραγωγή αυτοκινήτων Audi στις ΗΠΑ θα αποτελέσει ένα βήμα ανάπτυξης στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου VW