Η Ελλάδα είναι από τους ουραγούς στην Ευρώπη σε εργοστάσια κατασκευής οχημάτων ή βασικών εξαρτημάτων τους αφού δεν διαθέτει ούτε ένα από αυτά που να ανήκει σε κάποιον από τους μεγάλους κατασκευαστές της Γηραιάς Ηπείρου -μέλος στο Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Την ίδια στιγμή σε άλλες μικρές και μεγάλες χώρες γίνεται κυριολεκτικά «πάρτι» τέτοιων επενδύσεων.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Η χρήση των ρομπότ διευρύνεται συνεχώς
Πρόκειται όχι μόνο για οχήματα με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά και για υβριδικά και ηλεκτρικά τέτοια οχήματα και μοτέρ αυτών, όπως προκύπτει από τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την ACEA, που αφορούν εργοστάσια των μελών της στην Ευρώπη.
Επί σειρά δεκαετιών, λιγότερο ή περισσότερο φιλικές προς τέτοιες επενδύσεις κυβερνήσεις της χώρας έχουν προσπαθήσει να προσελκύσουν εταιρείες του κλάδου. Διαρθρωτικές αδυναμίες της οικονομίας όμως, φόροι, δίκτυα μεταφορών και logistics κι άλλοι παράγοντες φαίνεται ότι δεν κατόρθωσαν να πείσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες –οι οποίες εντούτοις επέλεξαν άλλες μικρές οικονομίες αλλά και τη γειτονική Τουρκία για να φτιάξουν εκεί πανάκριβες μονάδες παραγωγής δημιουργώντας τις ανάλογες θέσεις εργασίας.
Η μοναξιά της Ελλάδας στο χάρτη των κατασκευαστών συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, βαν, λεωφορείων, φορτηγών, κινητήρων και ηλεκτρικών μοτέρ στην Ευρώπη είναι εμφανής στο χάρτη της ACEA που παρουσιάζει σήμερα ο ΟΤ. Δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία εργοστάσια μετάδοσης κίνησης, αμαξωμάτων ή άλλων εξαρτημάτων οχημάτων.
Πρόκειται για εργοστάσια που ανήκουν στις εταιρείες BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group. Η Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) αποφάσισε να εγκαταλείψει από φέτος την ACEA.
Ο ΟΤ παρουσιάζει επίσης τα αναλυτικά στοιχεία χάρτη με τις μονάδες συναρμολόγησης και παραγωγής συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, βαν, λεωφορείων, φορτηγών, κινητήρων και ηλεκτρικών μοτέρ σε όλη την Ευρώπη, ανά κατηγορία. Ως Ευρώπη η ACEA αναφέρει τις 27 χώρες της ΕΕ, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, τα Σκόπια, τη Ρωσία, τη Σερβία, την Τουρκία, την Ουκρανία, τη Βρετανία και το Ουζμπεκιστάν.
Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων αυτών, υπάρχουν σήμερα 322 τέτοιες μονάδες παραγωγής των μελών της ACEA, από 301 που υπήρχαν το 2021. Από αυτά τα εργοστάσια τα 213 βρίσκονται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αριθμός αυξημένος από τα 194 που ήταν το 2021. Τα 127 παράγουν αυτοκίνητα, τα 71 λεωφορεία, τα 56 κατασκευάζουν βαριά φορτηγά και άλλα 46 ελαφριά φορτηγάκια (βανάκια). Επίσης υπάρχουν 71 εργοστάσια για κινητήρες και ηλεκτρικά μοτέρ, ενώ σε άλλα 42 εργοστάσια κατασκευάζονται μπαταρίες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μέλη της ACEA κατασκευάζουν τέτοια προϊόντα σε 17 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ευκαιρίες για μεγάλες επενδύσεις
Το θέμα των επενδύσεων σε αυτοκίνητα, βαν, λεωφορεία και φορτηγά καθώς και σε σημαντικά εξαρτήματα αυτών, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία αυτή την περίοδο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν να δημιουργήσουν νέες μονάδες παραγωγής και όλες σχεδόν οι χώρες ενδιαφέρονται να τις φιλοξενήσουν στο έδαφός τους.
Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και χώρες με ηγετική θέση στην παραγωγή οχημάτων, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, κάνουν ότι μπορούν για να φέρουν ακόμη περισσότερα τέτοια εργοστάσια στο έδαφός τους αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει αυτό σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
Οι μπαταρίες
Εκτός από τη συναρμολόγηση ή την παραγωγή ολόκληρων οχημάτων, μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει επίσης στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο για εργοστάσια μπαταριών. Εταιρείες και κυβερνήσεις αναγνωρίζουν τη σημασία που έχουν τέτοιες μονάδες παραγωγής για την ενεργειακή ασφάλεια, το χαμηλότερο κόστος και την άμεση διαθεσιμότητα μπαταριών για νέες γενιές ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, που έχει ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να δοθούν τα ανάλογα κίνητρα.
Latest News
ΕΤΕπ: Στήριξη στρατηγικών επενδύσεων στην Ελλάδα
Τι συζητήθηκε κατά την σημερινή επίσκεψη της Νάντια Καλβίνιο στη χώρα μας
Με την πρόεδρο της ΕΤΕπ Νάντια Καλβίνιο συναντήθηκε ο Χατζηδάκης - Τι συζήτησαν
Ο κ. Χατζηδάκης ενημέρωσε ακόμα την κ. Καλβίνιο για τη σύσταση του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου και τις δυνατότητες συνεργασίας
Οι έμμεσοι φόροι γεμίζουν τα κρατικά ταμεία - Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΟΟΣΑ [γράφημα]
Τα έσοδα από τον ΦΠΑ στην Ελλάδα το 2023 αντιστοιχούσαν στο 21,9% του ΑΕΠ έναντι 20,8% στις χώρες του ΟΟΣΑ
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
Πάνω από 18,7 δισ. ευρώ οι τουριστικές εισπράξεις στο εννεάμηνο - Ποιοι προτίμησαν Ελλάδα
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 16.722,5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με την ΤτΕ
Αirbnb για Βαρκελώνη: Κλειστά ακίνητα, εκτόξευση ενοικίων - Κερδισμένοι οι ξενοδόχοι
H Airbnb καλεί σε επανεξέταση της αυστηρής πολιτικής της Βαρκελώνης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις μετά από 10ετή εμπειρία του μέτρου
Στουρνάρας στο Bloomberg: Η Ευρώπη θα απαντήσει αν ο Τραμπ επιβάλει δασμούς
Ο Γιάννης Στουρνάρας τάχθηκε υπέρ μιας μείωσης επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσεις στην επόμενη συνεδρίαση της ΕΚΤ
Πώς αντιμετωπίζουν την Black Friday οι Έλληνες - Η έρευνα της Revolut
Το 7% των Ελλήνων ανησυχεί μήπως πέσει θύμα απάτης στην Black Friday, ωστόσο, θα αναζητήσει μεγάλες προσφορές
«Καμπανάκι» ΙΟΒΕ για την υστέρηση των περιφερειών - Στην Αττική το μισό ΑΕΠ
Η έρευνα του ΙΟΒΕ επισήμανε πως υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση και ευκαιρίες για σύγκλιση των ελληνικών περιφερειών σε μια σειρά από τομείς