![Η μοναξιά της Ελλάδας στο χάρτη των κατασκευαστών οχημάτων στην Ευρώπη [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/aytokinhtoniomhxania.jpeg)
Η Ελλάδα είναι από τους ουραγούς στην Ευρώπη σε εργοστάσια κατασκευής οχημάτων ή βασικών εξαρτημάτων τους αφού δεν διαθέτει ούτε ένα από αυτά που να ανήκει σε κάποιον από τους μεγάλους κατασκευαστές της Γηραιάς Ηπείρου -μέλος στο Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Την ίδια στιγμή σε άλλες μικρές και μεγάλες χώρες γίνεται κυριολεκτικά «πάρτι» τέτοιων επενδύσεων.
Αυτοκινητοβιομηχανία: Η χρήση των ρομπότ διευρύνεται συνεχώς
Πρόκειται όχι μόνο για οχήματα με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά και για υβριδικά και ηλεκτρικά τέτοια οχήματα και μοτέρ αυτών, όπως προκύπτει από τα πιο πρόσφατα στοιχεία από την ACEA, που αφορούν εργοστάσια των μελών της στην Ευρώπη.
Επί σειρά δεκαετιών, λιγότερο ή περισσότερο φιλικές προς τέτοιες επενδύσεις κυβερνήσεις της χώρας έχουν προσπαθήσει να προσελκύσουν εταιρείες του κλάδου. Διαρθρωτικές αδυναμίες της οικονομίας όμως, φόροι, δίκτυα μεταφορών και logistics κι άλλοι παράγοντες φαίνεται ότι δεν κατόρθωσαν να πείσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες –οι οποίες εντούτοις επέλεξαν άλλες μικρές οικονομίες αλλά και τη γειτονική Τουρκία για να φτιάξουν εκεί πανάκριβες μονάδες παραγωγής δημιουργώντας τις ανάλογες θέσεις εργασίας.

Η μοναξιά της Ελλάδας στο χάρτη των κατασκευαστών συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, βαν, λεωφορείων, φορτηγών, κινητήρων και ηλεκτρικών μοτέρ στην Ευρώπη είναι εμφανής στο χάρτη της ACEA που παρουσιάζει σήμερα ο ΟΤ. Δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία εργοστάσια μετάδοσης κίνησης, αμαξωμάτων ή άλλων εξαρτημάτων οχημάτων.
Πρόκειται για εργοστάσια που ανήκουν στις εταιρείες BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group. Η Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) αποφάσισε να εγκαταλείψει από φέτος την ACEA.
Ο ΟΤ παρουσιάζει επίσης τα αναλυτικά στοιχεία χάρτη με τις μονάδες συναρμολόγησης και παραγωγής συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, βαν, λεωφορείων, φορτηγών, κινητήρων και ηλεκτρικών μοτέρ σε όλη την Ευρώπη, ανά κατηγορία. Ως Ευρώπη η ACEA αναφέρει τις 27 χώρες της ΕΕ, τη Λευκορωσία, το Καζακστάν, τα Σκόπια, τη Ρωσία, τη Σερβία, την Τουρκία, την Ουκρανία, τη Βρετανία και το Ουζμπεκιστάν.
Όπως προκύπτει από την ανάλυση των στοιχείων αυτών, υπάρχουν σήμερα 322 τέτοιες μονάδες παραγωγής των μελών της ACEA, από 301 που υπήρχαν το 2021. Από αυτά τα εργοστάσια τα 213 βρίσκονται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αριθμός αυξημένος από τα 194 που ήταν το 2021. Τα 127 παράγουν αυτοκίνητα, τα 71 λεωφορεία, τα 56 κατασκευάζουν βαριά φορτηγά και άλλα 46 ελαφριά φορτηγάκια (βανάκια). Επίσης υπάρχουν 71 εργοστάσια για κινητήρες και ηλεκτρικά μοτέρ, ενώ σε άλλα 42 εργοστάσια κατασκευάζονται μπαταρίες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μέλη της ACEA κατασκευάζουν τέτοια προϊόντα σε 17 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ευκαιρίες για μεγάλες επενδύσεις
Το θέμα των επενδύσεων σε αυτοκίνητα, βαν, λεωφορεία και φορτηγά καθώς και σε σημαντικά εξαρτήματα αυτών, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία αυτή την περίοδο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν να δημιουργήσουν νέες μονάδες παραγωγής και όλες σχεδόν οι χώρες ενδιαφέρονται να τις φιλοξενήσουν στο έδαφός τους.
Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη και χώρες με ηγετική θέση στην παραγωγή οχημάτων, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, κάνουν ότι μπορούν για να φέρουν ακόμη περισσότερα τέτοια εργοστάσια στο έδαφός τους αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει αυτό σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
Οι μπαταρίες
Εκτός από τη συναρμολόγηση ή την παραγωγή ολόκληρων οχημάτων, μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει επίσης στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο για εργοστάσια μπαταριών. Εταιρείες και κυβερνήσεις αναγνωρίζουν τη σημασία που έχουν τέτοιες μονάδες παραγωγής για την ενεργειακή ασφάλεια, το χαμηλότερο κόστος και την άμεση διαθεσιμότητα μπαταριών για νέες γενιές ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, που έχει ξεκινήσει μεγάλη συζήτηση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να δοθούν τα ανάλογα κίνητρα.


Latest News

Πώς μπορεί να «φουσκώσει» ο κρατικός κουμπαράς – Θα δοθεί κοινωνικό μέρισμα;
Τα εμπόδια και οι ευκαιρίες για να αυξηθεί το πλεόνασμα – Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε η κυβέρνηση να δώσει κοινωνικό μέρισμα

Τρομακτική αύξηση των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων
Πρωτοβουλία για κοινωνικό διάλογο γύρω από τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας ζητά από την κυβέρνηση η ΓΣΕΕ

Ο κίνδυνοι, η στάσιμη παραγωγικότητα και οι επενδύσεις – Τα «καμπανάκια» του ΙΟΒΕ
Αν ο κίνδυνος μιας έντονης κρίσης είναι πολύ μικρός (αναφορικά με τους δασμούς), δεν ισχύει το ίδιο για το ενδεχόμενο στασιμότητας στην ελληνική οικονομία

Ταμείο Ανάκαμψης: Τα πρώτα μαθήματα από το RRF – Τα συμπεράσματα των ευρωβουλευτών από την Αθήνα
Oι ευρωβουλευτές της Ομάδας Εργασίας για την εφαρμογή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας βρίσκονται από χθες στην Αθήνα

Συνεδρίασε η Κυβερνητική Επιτροπή για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση
Στόχος της συνεδρίασης ήταν η ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για το διαμορφωμένο στρατηγικό πλαίσιο της Δίκαιης Μετάβασης τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο

Στα 41,7 δισ. αυξήθηκαν τα υπό διαχείριση κεφάλαια των Ελλήνων θεσμικών το α' 3μηνο του 2025
Oι υψηλότερες αποδόσεις καταγράφηκαν στους μετοχικούς Ο.Σ.Ε.Κ.Α. Δείκτη με 16,13%

Παπαθανάσης: Επιπλέον πόροι 83,86 εκατ. στους πληγέντες από τον Daniel
Το σχέδιο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο +

ΙΟΒΕ: Χαμηλώνει στο 2,2% τον πήχη για την ανάπτυξη στην Ελλάδα - Ο ρόλος των δασμών
Ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ Ιωάννης Ρέτσος εκτίμησε ότι η παγκόσμια αναταραχή δεν θα επηρεάσει αρνητικά τον ελληνικό τουρισμό, τουλάχιστον για φέτος
![Μετακόμιση: Ποια είναι τα κίνητρα και τα κριτήρια των Ελλήνων [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/ot_metakomisi-600x352.png)
Γιατί μετακομίζουν οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι – Οι νέες τάσεις [γραφήματα]
Τι δείχνει πανευρωπαϊκή έρευνα «European Housing Trend Report 2024» που πραγματοποίησε το κτηματομεσιτικό δίκτυο RE/MAX Europe για την μετακόμιση σε Ελλάδα και Ευρώπη

Υπέρβαση 1,83 δισ. στα φορολογικά έσοδα το πρώτο τρίμηνο
Προϋπολογισμός: Εν μέρει οφείλεται στην καλύτερη απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (Φ.Π.Α, ΕΦΚ) κάτι που οφείλεται στην εκτεταμένη ακρίβειας