Ιστορικό χαμηλό σημειώθηκε στην ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη, το πρώτο επτάμηνο του 2023, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα όλων των προηγούμενων ετών. Ειδικότερα, οι λιγνιτικές μονάδες παρήγαγαν 2,9 φορές λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια από ότι οι μονάδες με καύσιμο φυσικό αέριο. Ωστόσο, οι εκπομπές τους συνέχισαν να έχουν την πρωτοκαθεδρία, εκπέμποντας 1,15 φορές περισσότερους ρύπους CO2 (διοξείδιο του άνθρακα) από ό,τι οι μονάδες αερίου.

Λογαριασμοί ρεύματος: Στα 15 ευρώ ανά Μεγαβατώρα η επιδότηση στα νοικοκυριά για τον Σεπτέμβριο

Οι εκπομπές CO2

Σύμφωνα με ανάλυση των επιστημόνων του «The Green Tank», συνολικά το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023 εκπέμφθηκαν 8,61 εκατ. τόνοι CO2 για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Το 44,7% προήλθε από λιγνιτικές μονάδες, το 38,8% από μονάδες αερίου και το 16,5% από τις πετρελαϊκές μονάδες που λειτουργούν στα νησιά. Υψηλές παρέμειναν και οι εκπομπές από φυσικό αέριο (μόλις 0,5 εκατ. τόνοι λιγότεροι από τις εκπομπές του λιγνίτη το επτάμηνο), παρά τη μείωση κατά 27,1% της συνεισφοράς του αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή το πρώτο επτάμηνο του 2023 (τα χαμηλότερα επίπεδα από το 2018) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Πάντως, οι συνολικές εκπομπές του τομέα της ηλεκτροπαραγωγής το πρώτο επτάμηνο του έτους μειώθηκαν κατά 2,59 εκατ. τόνους (ή 23.1%) σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022, ως αποτέλεσμα της πτωτικής πορείας των εκπομπών και από τα τρία ορυκτά καύσιμα (αέριο -27,1%, λιγνίτης -21,4% και πετρέλαιο -17,1%).

Χαμηλό πενταετίας

Ακόμα μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε σε σχέση με τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας (-37,1%). Σε αυτό συνέβαλε πρωτίστως η μείωση της λιγνιτικής παραγωγής που οδήγησε στον περιορισμό των εκπομπών κατά 51,5% το πρώτο επτάμηνο του έτους σε σχέση με τον μέσο όρο της πενταετίας. Στην αρχή της πενταετίας (2018) οι εκπομπές του λιγνίτη (13,65 εκατ. τόνοι) ήταν τρεισήμισι φορές περισσότερες από αυτές του 2023. Επίσης, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της πενταετίας οι μονάδες με καύσιμο αέριο περιόρισαν τις εκπομπές τους κατά 15,8% και οι πετρελαϊκές μονάδες κατά 20,3%.

Πρώτες οι ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή

Την πρωτοκαθεδρία στην ηλεκτροπαραγωγή διατήρησαν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) το πρώτο επτάμηνο του 2023. Ειδικότερα, κατά το συγκεκριμένο διάστημα το «πράσινο» ρεύμα έφτασε τις 11,969 GWh (γιγαβατώρες) ενώ η ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο και λιγνίτη ήταν στις 10.762 GWh, ήτοι μικρότερη κατά 1.207 GWh.

Η φετινή μεγάλη μείωση της συνεισφοράς του αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή κατά το πρώτο επτάμηνο του έτους, συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, καθώς και οι μειώσεις από τα μεγάλα υδροηλεκτρικά και τον λιγνίτη αντισταθμίστηκαν πρωτίστως από τη μεγάλη αύξηση στις καθαρές εισαγωγές (+1.989 GWh), δευτερευόντως από τον περιορισμό στη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας (-1.671 GWh) και τέλος από την αυξημένη συνεισφορά των ΑΠΕ (+363 GWh).

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση του «The Green Tank», το πρώτο επτάμηνο του 2023 το αέριο παρέμεινε στη δεύτερη θέση (8.032 GWh) και οι καθαρές εισαγωγές βρέθηκαν στην τρίτη θέση με 4.262 GWh. Ακολούθησε ο λιγνίτης (2.730 GWh), ο οποίος παρουσιάζει πτωτική πορεία κατά το πρώτο επτάμηνο των τελευταίων έξι ετών και τα μεγάλα υδροηλεκτρικά (2.023 GWh).

Οι ποσοστιαίες μεταβολές τους πρώτους επτά μήνες του έτους, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2022, ήταν λιγνίτης -14,7%, αέριο -27, 1%, ΑΠΕ +3,1%, υδροηλεκτρικά -22%, καθαρές εισαγωγές + 87.5% και ζήτηση -5,4%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Πλημμύρες: Φαινόμενα ανάλογα της Βαλένθια θα εμφανίζονται πολύ συχνότερα – Οι εκτιμήσεις για την Ελλάδα
Green |

Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα

Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή

ΕΕ: Πρόσθετοι δασμοί έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Green |

Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».