Ο διοικητής Φρανκ Πλέτνερ παρακολουθεί μέσω ραντάρ ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πλέει στη Βόρεια Θάλασσα, ταξιδεύοντας από τον Έλβα προς τη Μάγχη. Το πλοίο βρίσκεται σε απόσταση περίπου δέκα μιλίων από το περιπολικό πλοίο Bamberg της γερμανικής αστυνομίας. Ο Πλέτνερ έχει στόχο να μετρήσει τις εκπομπές θείου από την καμινάδα του πλοίου, με τη βοήθεια ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε μορφή ελικοπτέρου, που πρόκειται να απογειωθεί από το κατάστρωμα του Bamberg. Μέσω μίας συσκευής μέτρησης ρύπων, το ντρόουν θα πετάξει μέσα στα καυσαέρια του πλοίου και θα καταγράψει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους.
Η Βόρεια Θάλασσα αποτελεί μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς παγκοσμίως. Εκεί, όπως και στη Βαλτική Θάλασσα, ισχύουν αυστηρές οριακές τιμές για τις εκπομπές θείου: Τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι επιτρεπτά μονάχα εάν έχουν μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1%, εν αντιθέσει με τη διεθνώς ισχύουσα τιμή 0,5%. «Όσο λιγότερο θείο περιέχει ένα καύσιμο, τόσο πιο ακριβό είναι», λέει η Κάρολιν Άμπρομαϊτ από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ναυτιλίας και Υδρογραφίας (BSH). Γι’ αυτό και εντοπίζονται συχνά παραβάτες.
Αυτού του είδους οι έλεγχοι αποτελούν μία πρόκληση για τις αρχές, καθώς είναι χρονοβόροι και δαπανηροί. Για τον λόγο αυτό η BSH έχει εγκαταστήσει σταθερούς σταθμούς μέτρησης σε διάφορες τοποθεσίες, όπως στο Μπρέμερχαφεν και στη διώρυγα του Κιέλου. Εάν εκεί διαπιστωθεί υπέρβαση των ορίων, οι αρχές λαμβάνουν δείγματα από τα καύσιμα στον επόμενο λιμένα προσέγγισης.
Τι γίνεται όμως με τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων και τα πλοία «γίγαντες» μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πλέουν μεταξύ της Μάγχης και της Δανίας – μακριά από τις γερμανικές ακτές; Αυτό το καλοκαίρι οι αρχές στη Γερμανία χρησιμοποιούν ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μέτρησης που απογειώνεται από πλοίο στη μέση της θάλασσας.
Συχνές οι περιβαλλοντικές παραβάσεις
Στη Βόρεια Θάλασσα, μετά από τρεις μήνες ελέγχων με ντρόουν, εντοπίστηκαν επτά παραβιάσεις σε 50 αποστολές. Τα αποτελέσματα διατέθηκαν το καθένα, μαζί με τα δεδομένα του πλοίου, στις αρχές ελέγχου σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως λέει η Άμπρομαϊτ. Στις περιπτώσεις που αποδεικνύονται τελικά οι παραβάσεις, οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν πρόστιμα έως και 50.000 ευρώ.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) διαθέτει εδώ και αρκετά χρόνια μη επανδρωμένα αεροσκάφη μετρήσεων σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη, κατόπιν αιτήματος. Ένα από τα ντρόουν του EMSA χρησιμοποιείται και στο πλοίο “Bamberg” της ομοσπονδιακής αστυνομίας από τον Ιούνιο.
Η σωστή συλλογή δεδομένων είναι δύσκολη
Κατά τη διαδικασία απογείωσης συμμετέχουν επαγγελματίες πτήσεων που έχουν σταλεί από τον EMSA. Ένας από αυτούς, ο Αλεξάντερ Λιούντβιγκ, εποπτεύει το από την πλατφόρμα μπροστά στη γέφυρα του πλοίου, έχοντας δεμένη πάνω του τη μονάδα ελέγχου του αεροσκάφους. Όταν δοθεί το πράσινο φως για απογείωση το ντρόουν απογειώνεται γρήγορα. Στη συνέχεια πετάει προς το επιλεγμένο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο διατηρεί στο οπτικό του πεδίο. Ένας συνάδελφος του Λιούντβιγκ, ο Ρόμαν Νάγκυ, παρακολουθεί σε μία οθόνη την κάμερα που φέρει το ντρόουν και ελέγχει το αεροσκάφος με ένα χειριστήριο. Όταν αυτό φτάσει στο πλοίο, πετάει μέσα στα καυσαέρια, όπου και παραμένει για λίγα λεπτά. «Δεν είναι εύκολο να βρεις το σωστό σημείο», όπως εξηγεί ο Νάγκυ. Γι’ αυτό και από τις μετρήσεις των τελευταίων τριών μηνών μπορούσαν να αξιολογηθούν μόλις οι μισές.
Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος δεν πλησιάζει το πλοίο σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων, καθώς, όπως εξηγεί ο διοικητής Πλέτνερ, «το πλήρωμα μπορεί να το ακούσει». Σε κάθε περίπτωση όμως «όλοι ενημερώνονται ότι η παρακολούθηση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος είναι δυνατή ανά πάσα στιγμή», όπως τονίζει ο Πλέτνερ.
Όταν το ντρόουν τοποθετηθεί στο σωστό σημείο, τα δεδομένα αξιολογούνται γρήγορα. Σε περίπτωση που δεν διαπιστωθεί παραβίαση των ορίων, η Κάρολιν Άμπρομαϊτ δεν απογοητεύεται:
«Είναι θετικό το να μη βρούμε τίποτα». Οι έλεγχοι διενεργούνται καθημερινά, ενώ το ντρόουν μπορεί να χρησιμοποιείται έως και δύο φορές την ημέρα, συμπληρώνοντας έως και έξι ώρες πτήσης.
Παρά τα ισχύοντα όρια, το 2018 προκλήθηκαν περίπου 140 εκατομμύρια τόνοι εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από πλοία που κατέπλευσαν σε λιμένες της Ε.Ε. και του Ε.Ο.Χ., όπως προκύπτει από έκθεση του EMSA και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος. Στα τέλη Αυγούστου οι έλεγχοι με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη Βόρεια Θάλασσα θα ολοκληρωθούν. Η Άμπρομαϊτ δηλώνει πολύ ευχαριστημένη με το πώς εξελίχθηκαν οι έλεγχοι, προσθέτοντας πως «έχουμε ήδη υποβάλει αίτηση στην EMSA για την εκ νέου χρήση ντρόουν στη Βόρεια Θάλασσα το 2024».
Πηγή: Deutsche Welle/ Τζάνετ Μπίντερ, dpa
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Latest News
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού
Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία
H Ελλάδα το 2024 χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard