
Στη Διώρυγα του Παναμά είναι στραμμένα όλα τα βλέμματα της ναυτιλίας το τελευταίο διάστημα, με την ξηρασία να έχει πλήξει ένα από τα πιο σημαντικά «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου και να προβληματίζει ιδιαίτερα ειδικούς και επιχειρήσεις. Ηδη η Αρχή που διαχειρίζεται την πλωτή δίοδο έχει επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς όσον αφορά τα πλοία που μπορούν να τη διασχίσουν, οδηγώντας σε καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους, ειδικά για όσους επιλέγουν επαναδρομολογήσεις πλοίων σε άλλες διαδρομές.
Οι διαχειριστές της Διώρυγας του Παναμά μείωσαν τους περιορισμούς του βυθίσματος για τα πλοία που διέρχονται από τις μεγαλύτερες δεξαμενές για neopanamax κατά 2 μέτρα καθώς και τον όγκο των ημερήσιων διελεύσεων κατά 20 % σε μόλις 32 πλοία την ημέρα. Πρόκειται για μία αντανάκλαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς τα επίπεδα ξηρασίας που καταγράφονται χαρακτηρίζονται «αφύσικα» για αυτή τη χρονική περίοδο.
Η ξηρασία «γονατίζει» τη Διώρυγα του Παναμά – Σε ιστορικά χαμηλά η στάθμη
Μιλώντας στην ισπανική El País, ο οικονομολόγος Eduardo Zegarra τονίζει χαρακτηριστικά ότι δεν έχει γίνει καμία επένδυση για την επέκταση της πηγής νερού για τη διώρυγα, επισημαίνοντας ότι η λεκάνη που τροφοδοτεί με νερό το κανάλι είναι η ίδια που τροφοδοτεί και τον πληθυσμό της Πόλης του Παναμά. «Πρέπει να βρουν φόρμουλες για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη χρήση του πόσιμου νερού, κάτι που θα παρείχε περισσότερη διαθεσιμότητα για χρήση νερού στο κανάλι».
Ουρές δεκάδων πλοίων
Μια εικόνα είναι ίση με χίλιες λέξεις. Και πράγματι, αν κοιτάξει κανείς τα στοιχεία από το MarineTraffic, που παρουσιάζουν την εικόνα της ναυτιλιακής κίνησης στη διώρυγα ένα πράγμα θεωρείται βέβαιο: Εάν κάποιος ενδιαφέρεται για τον διάπλου της πλωτής οδού, θα πρέπει να περιμένει αρκετά. Και στις δύο πλευρές της διώρυγας βρίσκονται αγκυροβολημένα δεκάδες containerships, φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τάνκερ κ.α.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία από τις 17 Αυγούστου, όταν η Lloyd’s List ανέφερε ότι ο χρόνος αναμονής ξεπερνούσε τις 20 ημέρες για τα bulk carriers, ενώ μια ημέρα νωρίτερα υπήρχαν 216 πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 5.000 dwt που ανέμεναν στις δύο πλευρές. Σήμερα, συνολικά 129 πλοία αναμένουν την είσοδο τους στη διώρυγα, με το χρόνο αναμονής για πλοία που δεν πλήρωσαν premium εισιτήριο για να τους κρατηθεί μια «θέση», να φτάνει τις τουλάχιστον τις πέντε ημέρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διέλευση της διώρυγας συνήθως απαιτεί 24 με 30 ώρες. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος της άφιξης, οι ώρες αναμονής και ο χρόνος της διέλευσης, ο οποίος απαιτεί περίπου 10 με 12 ώρες, αλλά τις τελευταίες ημέρες, οι χρόνοι στην ουρά έχουν υποδιπλασιαστεί.
Σημειώνεται πως οι τρέχοντες περιορισμοί στη Διώρυγα του Παναμά είναι διπλοί. Στις δεξαμενές (canal’s lock chambers) panamax, αναμένεται ότι οι διελεύσεις θα μειωθούν σε 22 την ημέρα και θα μπορούν να προκρατηθούν μόνο 14 (από 23), την ώρα που τους πρώτους δέκα μήνες του τρέχοντος έτους συνολικά 7.632 ή λίγο πάνω από 25 πλοία την ημέρα πέρασαν τη διώρυγα. Αυτό σημαίνει ότι τρία μικρότερα πλοία την ημέρα, κατά μέσο όρο, δεν μπορούν να περάσουν.
Την ίδια ώρα, στις δεξαμενές neopanamax, ο περιορισμός είναι 10 κρατήσεις την ημέρα, όταν στο 10μηνο είχαμε 3.019 διελεύσεις. Επιπρόσθετα, το μέγιστο βύθισμα των πλοίων μειώθηκε από 15,2 μέτρα σε 13,41 – κάτι που μειώνει δραματικά την ποσότητα μεταφερόμενου φορτίου στα συγκεκριμένα πλοία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το τμήμα εμπορευματοκιβωτίων αντιπροσωπεύει συγκεκριμένα το 11,5% των διελεύσεων panamax και το 47,8% των διελεύσεων neopanamax. Καθώς τα containership έχουν προτεραιότητα, πιθανότατα τα πλοία ξηρού χύδην όγκου θα αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές.
Οι περιορισμοί αναμένεται να παραμείνουν σε ισχύ για τουλάχιστον 10 μήνες, χωρίς εγγυήσεις ότι δεν θα παραμείνουν σε ισχύ περισσότερο. Στο πλαίσιο αυτό αναλυτές επισημαίνουν ότι υπάρχουν διαθέσιμα πλοία, τα οποία ίσως σύντομα επιλέξουν μια ελαφρώς πιο αργή αλλά συνολικά -λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση των καθυστερήσεων- πιο οικονομική διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.


Latest News

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες