![Διώρυγα του Παναμά: Πώς η ξηρασία «καίει» και το θαλάσσιο εμπόριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/2023-08-10T214518Z_455420811_RC2QH0AHV2UU_RTRMADP_5_PANAMA-CANAL.jpg)
Στη Διώρυγα του Παναμά είναι στραμμένα όλα τα βλέμματα της ναυτιλίας το τελευταίο διάστημα, με την ξηρασία να έχει πλήξει ένα από τα πιο σημαντικά «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου και να προβληματίζει ιδιαίτερα ειδικούς και επιχειρήσεις. Ηδη η Αρχή που διαχειρίζεται την πλωτή δίοδο έχει επιβάλλει αυστηρούς περιορισμούς όσον αφορά τα πλοία που μπορούν να τη διασχίσουν, οδηγώντας σε καθυστερήσεις και αύξηση του κόστους, ειδικά για όσους επιλέγουν επαναδρομολογήσεις πλοίων σε άλλες διαδρομές.
Οι διαχειριστές της Διώρυγας του Παναμά μείωσαν τους περιορισμούς του βυθίσματος για τα πλοία που διέρχονται από τις μεγαλύτερες δεξαμενές για neopanamax κατά 2 μέτρα καθώς και τον όγκο των ημερήσιων διελεύσεων κατά 20 % σε μόλις 32 πλοία την ημέρα. Πρόκειται για μία αντανάκλαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στο παγκόσμιο εμπόριο, καθώς τα επίπεδα ξηρασίας που καταγράφονται χαρακτηρίζονται «αφύσικα» για αυτή τη χρονική περίοδο.
Η ξηρασία «γονατίζει» τη Διώρυγα του Παναμά – Σε ιστορικά χαμηλά η στάθμη
Μιλώντας στην ισπανική El País, ο οικονομολόγος Eduardo Zegarra τονίζει χαρακτηριστικά ότι δεν έχει γίνει καμία επένδυση για την επέκταση της πηγής νερού για τη διώρυγα, επισημαίνοντας ότι η λεκάνη που τροφοδοτεί με νερό το κανάλι είναι η ίδια που τροφοδοτεί και τον πληθυσμό της Πόλης του Παναμά. «Πρέπει να βρουν φόρμουλες για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στη χρήση του πόσιμου νερού, κάτι που θα παρείχε περισσότερη διαθεσιμότητα για χρήση νερού στο κανάλι».
Ουρές δεκάδων πλοίων
Μια εικόνα είναι ίση με χίλιες λέξεις. Και πράγματι, αν κοιτάξει κανείς τα στοιχεία από το MarineTraffic, που παρουσιάζουν την εικόνα της ναυτιλιακής κίνησης στη διώρυγα ένα πράγμα θεωρείται βέβαιο: Εάν κάποιος ενδιαφέρεται για τον διάπλου της πλωτής οδού, θα πρέπει να περιμένει αρκετά. Και στις δύο πλευρές της διώρυγας βρίσκονται αγκυροβολημένα δεκάδες containerships, φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τάνκερ κ.α.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία από τις 17 Αυγούστου, όταν η Lloyd’s List ανέφερε ότι ο χρόνος αναμονής ξεπερνούσε τις 20 ημέρες για τα bulk carriers, ενώ μια ημέρα νωρίτερα υπήρχαν 216 πλοία χωρητικότητας μεγαλύτερης των 5.000 dwt που ανέμεναν στις δύο πλευρές. Σήμερα, συνολικά 129 πλοία αναμένουν την είσοδο τους στη διώρυγα, με το χρόνο αναμονής για πλοία που δεν πλήρωσαν premium εισιτήριο για να τους κρατηθεί μια «θέση», να φτάνει τις τουλάχιστον τις πέντε ημέρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διέλευση της διώρυγας συνήθως απαιτεί 24 με 30 ώρες. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος της άφιξης, οι ώρες αναμονής και ο χρόνος της διέλευσης, ο οποίος απαιτεί περίπου 10 με 12 ώρες, αλλά τις τελευταίες ημέρες, οι χρόνοι στην ουρά έχουν υποδιπλασιαστεί.
Σημειώνεται πως οι τρέχοντες περιορισμοί στη Διώρυγα του Παναμά είναι διπλοί. Στις δεξαμενές (canal’s lock chambers) panamax, αναμένεται ότι οι διελεύσεις θα μειωθούν σε 22 την ημέρα και θα μπορούν να προκρατηθούν μόνο 14 (από 23), την ώρα που τους πρώτους δέκα μήνες του τρέχοντος έτους συνολικά 7.632 ή λίγο πάνω από 25 πλοία την ημέρα πέρασαν τη διώρυγα. Αυτό σημαίνει ότι τρία μικρότερα πλοία την ημέρα, κατά μέσο όρο, δεν μπορούν να περάσουν.
Την ίδια ώρα, στις δεξαμενές neopanamax, ο περιορισμός είναι 10 κρατήσεις την ημέρα, όταν στο 10μηνο είχαμε 3.019 διελεύσεις. Επιπρόσθετα, το μέγιστο βύθισμα των πλοίων μειώθηκε από 15,2 μέτρα σε 13,41 – κάτι που μειώνει δραματικά την ποσότητα μεταφερόμενου φορτίου στα συγκεκριμένα πλοία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το τμήμα εμπορευματοκιβωτίων αντιπροσωπεύει συγκεκριμένα το 11,5% των διελεύσεων panamax και το 47,8% των διελεύσεων neopanamax. Καθώς τα containership έχουν προτεραιότητα, πιθανότατα τα πλοία ξηρού χύδην όγκου θα αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές.
Οι περιορισμοί αναμένεται να παραμείνουν σε ισχύ για τουλάχιστον 10 μήνες, χωρίς εγγυήσεις ότι δεν θα παραμείνουν σε ισχύ περισσότερο. Στο πλαίσιο αυτό αναλυτές επισημαίνουν ότι υπάρχουν διαθέσιμα πλοία, τα οποία ίσως σύντομα επιλέξουν μια ελαφρώς πιο αργή αλλά συνολικά -λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση των καθυστερήσεων- πιο οικονομική διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τα ταχύπλοα και ο φόβος για ένα δυστύχημα στο Αιγαίο που δεν θα μπορέσει να σηκώσει καμία κυβέρνηση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/seajets123-1-600x371.jpg)
Τα ταχύπλοα και ο φόβος για ένα δυστύχημα στο Αιγαίο που δεν θα μπορέσει να σηκώσει καμία κυβέρνηση
Γιατί ο Στυλιανίδης προειδοποιεί ότι η χώρα δεν μπορεί να αντέξει «νέα Τέμπη» στο Αιγαίο και τι συμβαίνει με τα ταχύπλοα
![Κρουαζιέρα: Δεν ακυρώνουν οι εταιρείες τα δρομολόγια στα ελληνικά νησιά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/cruise-600x400.jpg)
Οι σεισμοί δεν κλυδωνίζουν την κρουαζιέρα – Η Royal Caribbean International στέλνει πρώτη το μήνυμα
Οι εταιρείες στην κρουαζιέρα ανακοινώνουν κανονικά τα προγράμματα τους για το καλοκαίρι του 2025 – Επιλέγουν ως home port τον Πειραιά
![Ερυθρά Θάλασσα: Αύξηση παγκόσμιων πωλήσεων στα ναυτιλιακά καύσιμα το 2024 λόγω εκτροπής από Αφρική](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/container-ship-6631117_1280-1-600x400.jpg)
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τις πωλήσεις καυσίμων πλοίων το 2024
Οι εκτροπές των διαδρομών έξω από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν πράγματι αυξήσει τη χιλιομετρική απόσταση λόγω μακρύτερων διαδρομών
![Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-1-600x315.jpg)
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία