
Μιάμιση φορά το δημοσιονομικό κόστος του Market Pass, ήτοι 388 εκατ. ευρώ, πλήρωσαν επιπλέον καταναλωτές για τρόφιμα και είδη καθημερινής χρήσης το πρώτο εξάμηνο εφέτος, χωρίς μάλιστα να βάλουν στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κάτι επιπλέον σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Με βάση τα στοιχεία της εταιρεία Circana (πρώην IRI), στο εξάμηνο οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου των σούπερ μάρκετ ανήλθαν στα 4,428 δισ. ευρώ, έναντι 4,040 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο περσινό διάστημα, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,6%.
Τουρισμός: Τα σούπερ μάρκετ οι μεγάλοι κερδισμένοι στους παραθεριστικούς προορισμούς
Η αύξηση κατά 388 εκατ. ευρώ στην αξία πωλήσεων ήταν εξ ολοκλήρου πληθωριστική, καθώς την ίδια περίοδο καταγράφηκε μηδενική αύξηση του όγκου των πωλήσεων, όταν πέρυσι στο εξάμηνο ο όγκος είχε αυξηθεί κατά 0,5% έναντι του 2021.
Υπενθυμίζεται ότι το δημοσιονομικό κόστος για το Market Pass το 2023 είναι 251 εκατ. ευρώ ενώ οι ωφελούμενοι είναι 2,8 εκατ. νοικοκυριά με 7,5 εκατ. μέλη.
Να σημειωθεί πάντως ότι σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου ελέω του τουρισμού καταγράφηκε ενίσχυση σε όρους όγκου πωλήσεων, καθώς το συγκεκριμένο διάστημα εμφανίζουν αύξηση 3,1%.
Στο πρώτο εξάμηνο, όλες οι giga κατηγορίες προϊόντων, δηλαδή τρόφιμα, είδη νοικοκυριού και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, σημείωσαν υψηλότερο πληθωριστικό τζίρο, με τα είδη διατροφής να έχουν τη μερίδα του λέοντος στα 3,379 δισ. ευρώ έναντι 3,094 δισ. ευρώ στο εξάμηνο του 2022.
Λόγω της έναρξης των τουριστικών ροών, η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων καταγράφεται στην περιοχή της Κρήτης με 17,5%, ακολουθεί η Βόρεια Ελλάδα με 11,8%, στην τρίτη θέση βρίσκεται η Πελοπόννησος με 11,1%. Έπονται η Κεντρική Ελλάδα και η Αττική με 8,8% η κάθε μία, ενώ με 8,7% στη τελευταία θέση βρίσκεται η Θεσσαλονίκη.
Ποια προϊόντα κάνουν… πρωταθλητισμό στις ανατιμήσεις
Τις υψηλότερες αυξήσεις τιμών στο εξάμηνο καταγράφουν οι κατηγορίες των σνακ με +14,9%, ακολουθούν τα είδη προσωπικής υγιεινής με +13,1%, στην τρίτη θέση βρίσκονται τα γαλακτοκομικά με +12,7%, ακολουθούν τα είδη καθαρισμού σπιτιού με +11,3% και τα είδη σπιτιού με +10%.
Όσον αφορά τις πωλήσεις σε όγκο, τη μεγαλύτερη μείωση κατέγραψαν τα δημητριακά (-4,2%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (-4,1%), ενώ ακολουθούν τα είδη καθαρισμού σπιτιού (-2,3%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (-1,8%), τα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς (-0,8%), τα γαλακτοκομικά (-0,6%) και τα άλλα είδη σπιτιού (-0,5%).
Στον αντίποδα τέσσερις κατηγορίες σημειώνουν αύξηση του όγκου των πωλήσεων (τα σνακ 4,9%, τα μη αλκοολούχα ποτά 1,9%, τα αλκοολούχα ποτά 0,2% και τα είδη προσωπικής υγιεινής 2,2%).
Επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Προκειμένου οι καταναλωτές να αναχαιτίσουν το ανελέητο σφυροκόπημα της ακρίβειας συνέχισαν να αγοράζουν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων στη διάρκεια της περιόδου Ιανουαρίου – Ιουνίου 2023 ανέρχεται πλέον στο 26,3%, συμπεριλαμβανομένης πλέον και της Lidl.
Το εντυπωσιακό είναι ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των «ανωνύμων» προϊόντων είναι σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με τον αντίστοιχο των επωνύμων.
Συγκεκριμένα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν με 13,4%, ενώ τα επώνυμα με 8,3%, έχοντας συρρικνωθεί στο 73,7% του συνόλου, όταν το 2021 το μερίδιό τους είχε ανέλθει στο 76,4%.
Σε επίπεδο προσφορών, οι προμηθευτές αύξησαν τις προωθητικές ενέργειες στην κατηγορία των τροφίμων στο 25,3%, όπως και στα είδη σπιτιού στο 24,9%, ενώ τις μείωσαν στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς στο 28,2%, όταν στην αντίστοιχη περσινή περίοδο ήταν 29,1%.
Τα μικρά και τα πολύ μεγάλα
Τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στους διάφορους τύπους καταστημάτων καταγράφουν πρωτίστως τα μικρά καταστήματα, επιφάνειας μέχρι 400 τ.μ., στο +15,8%.
Ακολουθούν στη δεύτερη θέση οι μεγάλες επιφάνειες, άνω των 2.500 τ.μ., με ρυθμό 13,9%. Στην τρίτη και την τέταρτη θέση βρίσκονται οι επιφάνειες από 400 τμ ως και 1.000 τμ και από 1.000 τμ ως και 2.500 τμ, με ρυθμούς 10,1% και 6,6% αντιστοίχως.


Latest News

Η κίνηση ματ της Ελλάδας στην παγκόσμια σκακιέρα για το γάλλιο - Τα μεγέθη και οι παίκτες
Η στρατηγική σημασία του κρίσιμου μετάλλου - Οι ιδιότητες, οι τιμές και η σχέση με τον γαλλικό... «κόκορα»

Νέες μπίζνες σε ακίνητα και τεχνολογία για τον Μιχάλη Τσαούτο μετά την ΕΨΑ
Τα επόμενα επιχειρηματικά του βήματα ετοιμάζει ο Μιχάλης Τσαούτος, πρώην βασικός μέτοχος της βιομηχανίας αναψυκτικών ΕΨΑ

Στο μικροσκόπιο των αναλυτών οι τράπεζες - Τα ψιλά γράμματα των business plan
Στους ρυθμούς των αποτελεσμάτων που θα ανακοινώσουν οι τράπεζες θα κινηθεί το Χρηματιστήριο Αθηνών την ερχόμενη εβδομάδα - Τι περιμένουν οι αναλυτές

Στον Large Cap του FTSE Russell η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από 10 Μαρτίου
Η αλλαγή έγινε στο πλαίσιο της τριμηνιαίας αναθεώρησης των δεικτών του οίκου

Τράπεζα Πειραιώς: Ξεκινά η συγχώνευση με την Πειραιώς Financial Holdings
Με την ολοκλήρωση της Συγχώνευσης, η Τράπεζα θα διατηρήσει την άδεια που κατέχει ως πιστωτικό ίδρυμα

Νέο μέλος εκλέχθηκε στο ΔΣ της Τράπεζας Πειραιώς
O Jeremy John Masding αντικαθιστά τον παραιτηθέντα Σολομώντα Μπεράχα

Aegean: Ακυρώσεις και αλλαγές πτήσεων στις 28 Φεβρουαρίου λόγω της απεργίας
Επαναπρογραμματισμός των πτήσεων της Aegean λόγω απεργίας - Αναλυτικά οι πίνακες των πτήσεων

Μικρή αύξηση στα κέρδη του δ' 3μηνου του ΟΤΕ περιμένει η ΑΧΙΑ
Για το τρίμηνο, η ΑΧΙΑ αναμένει ότι ο όμιλος θα παρουσιάσει έσοδα 919,1 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 1,2% σε ετήσια βάση

ΑΧΙΑ: Στα 9,10 ευρώ η τιμή στόχος για τον ΔΑΑ - Tι περιμένει στα αποτελέσματα του 2024
Η σύσταση της AXIA για τη μετοχή είναι για αγορά, με τιμή στόχο στα 9,10 ευρώ

ΑΧΙΑ για Metlen: Οι 4 πιθανές κατευθύνσεις για το στόχο των 2 δισ. στα EBITDA
Η ΑΧΙΑ διατηρεί τη σύσταση για αγορά στη μετοχή και την τιμή στόχο στα 48,60 ευρώ - Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος προανήγγειλε δύο εταιρικές ενέργειες