
Παραμένουν οι «φουρτούνες» στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με την πλειονότητα των μεγάλων εταιρειών liners να πλήττονται από έναν συνδυασμό πτωτικών ναύλων, αυξανόμενου κόστους και ασθενέστερης ζήτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, εννέα από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών κατέγραψαν μειωμένα περιθώρια λειτουργικού κέρδους το δεύτερο τρίμηνο του 2023.Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, ο κλάδος ανέφερε περιθώριο λειτουργικού κέρδους 8,9% για το δεύτερο τρίμηνο, από 13,1% το προηγούμενο τρίμηνο και 56,3% έναν χρόνο νωρίτερα.
Οπως επισημαίνεται, πρόκειται για την πρώτη φορά εδώ και τρία χρόνια που το συγκεκριμένο νούμερο πέφτει σε μονοψήφια ποσοστά.
Στα επιμέρους στοιχεία της Alphaliner, η ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία ZIM σημείωσε το ασθενέστερο περιθώριο λειτουργικού κέρδους (-11,2%), ενώ η κινεζική COSCO, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής OOCL, ήταν στην κορυφή της «κατάταξης» με 27%, χάρη σε ένα εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα μείωσης του κόστους.
Ο νέος «γίγαντας» της MSC ταράζει τα νερά των containerships
Ναύλοι
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της HSBC, οι αναλυτές της βρετανικής τράπεζας τόνισαν ότι με τις τιμές spot ναύλων να είναι πλέον πάνω από τις συμβατικές τιμές, ο κλάδος θα πρέπει να παραμείνει στο… μαύρο φέτος. «Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε ότι η κερδοφορία του 2ου τριμήνου θα επανέλθει απότομα σε πιο κανονικά επίπεδα», είχε προειδοποιήσει η HSBC.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της εταιρείας δεδομένων Linerlytica ότι «αν και οι ναύλοι μπορεί να λάβουν μια μικρή ώθηση αυτή την εβδομάδα από τις αυξήσεις επιτοκίων της 1ης Σεπτεμβρίου, το κλίμα της αγοράς παραμένει φτωχό με τον Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης να εγκαταλείπει όλα τα κέρδη του τον Αύγουστο, με τις περικοπές να είναι προ των πυλών καθώς προχωρά ο μήνας». Την ίδια ώρα, οι ναύλοι της διαδρομής Trans-Pacific ήταν σίγουρα πιο ανθεκτικοί από ό,τι στην Ασία – Ευρώπη, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αλλά ακόμη και εκεί η δυναμική διαλύεται γρήγορα με τους περιορισμούς διέλευσης από τη Διώρυγα του Παναμά να αποδεικνύονται λιγότερο ενοχλητικοί.
Διελεύσεις
Ο οίκος αναλύσεων S&P Global Market Intelligence αναφέρει πως η αγορά containership τείνει να απολαμβάνει μια προνομιακή θέση όσον αφορά τις διελεύσεις σε ένα από τα πιο σημαντικά «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου, «κλείνοντας» από νωρίς θέσεις για να περάσουν το κανάλι και παρά τα προβλήματα από τη συμφόρηση ο τομέας δεν έχει υποφέρει πολύ. «Οι Liners σήμερα ταλαιπωρούνται ελάχιστα από τη διαταραχή που σχετίζεται με την ξηρασία στον Παναμά», σημείωσε ο Peter Tirschwell, αντιπρόεδρος της S&P Global.
Στο ίδιο μήκος κύματος, σε ό,τι αφορά την πορεία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κινείται και η ανάλυση της Sea-Intelligence, η οποία υπογραμμίζει πως μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια επιστρέφουμε σε φυσιολογικά επίπεδα. Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 παρατηρείται σημαντική πτώση στα κέρδη των εταιρειών στην υπηρεσία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πτώση 90% όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
Η εταιρεία ανάλυσης και έρευνας δείχνει στην πραγματικότητα πως η αναλογία Ebit και TEU των πρώτων παγκόσμιων μεταφορέων το δεύτερο τρίμηνο του 2023 μειώθηκε κατά 90% στα 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
«Μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια για τις ναυτιλιακές εταιρείες, η αγορά κινείται λοιπόν προς μια μεταπανδημική κανονικότητα. Ηδη το τέταρτο τρίμηνο του 2022 είχε δώσει μια πρώτη γεύση για το ποιες θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες το πρώτο τρίμηνο του 2023 όπου τα κέρδη των μεταφορέων είχαν δεχθεί σοβαρό πλήγμα. Μια τάση που επιβεβαιώθηκε επίσης την περίοδο Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου του τρέχοντος έτους με τα συνδυασμένα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) κατέγραψαν πτώση 90% σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκαν σε κάτι περισσότερο από 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Ειδικότερα για την εταιρεία Wan Hai ήταν το πρώτο αρνητικό τρίμηνο από το 2012», καταλήγει η Sea-Intelligence.


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ