Παραμένουν οι «φουρτούνες» στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με την πλειονότητα των μεγάλων εταιρειών liners να πλήττονται από έναν συνδυασμό πτωτικών ναύλων, αυξανόμενου κόστους και ασθενέστερης ζήτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, εννέα από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών κατέγραψαν μειωμένα περιθώρια λειτουργικού κέρδους το δεύτερο τρίμηνο του 2023.Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, ο κλάδος ανέφερε περιθώριο λειτουργικού κέρδους 8,9% για το δεύτερο τρίμηνο, από 13,1% το προηγούμενο τρίμηνο και 56,3% έναν χρόνο νωρίτερα.
Οπως επισημαίνεται, πρόκειται για την πρώτη φορά εδώ και τρία χρόνια που το συγκεκριμένο νούμερο πέφτει σε μονοψήφια ποσοστά.
Στα επιμέρους στοιχεία της Alphaliner, η ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία ZIM σημείωσε το ασθενέστερο περιθώριο λειτουργικού κέρδους (-11,2%), ενώ η κινεζική COSCO, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής OOCL, ήταν στην κορυφή της «κατάταξης» με 27%, χάρη σε ένα εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα μείωσης του κόστους.
Ο νέος «γίγαντας» της MSC ταράζει τα νερά των containerships
Ναύλοι
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της HSBC, οι αναλυτές της βρετανικής τράπεζας τόνισαν ότι με τις τιμές spot ναύλων να είναι πλέον πάνω από τις συμβατικές τιμές, ο κλάδος θα πρέπει να παραμείνει στο… μαύρο φέτος. «Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε ότι η κερδοφορία του 2ου τριμήνου θα επανέλθει απότομα σε πιο κανονικά επίπεδα», είχε προειδοποιήσει η HSBC.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της εταιρείας δεδομένων Linerlytica ότι «αν και οι ναύλοι μπορεί να λάβουν μια μικρή ώθηση αυτή την εβδομάδα από τις αυξήσεις επιτοκίων της 1ης Σεπτεμβρίου, το κλίμα της αγοράς παραμένει φτωχό με τον Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης να εγκαταλείπει όλα τα κέρδη του τον Αύγουστο, με τις περικοπές να είναι προ των πυλών καθώς προχωρά ο μήνας». Την ίδια ώρα, οι ναύλοι της διαδρομής Trans-Pacific ήταν σίγουρα πιο ανθεκτικοί από ό,τι στην Ασία – Ευρώπη, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αλλά ακόμη και εκεί η δυναμική διαλύεται γρήγορα με τους περιορισμούς διέλευσης από τη Διώρυγα του Παναμά να αποδεικνύονται λιγότερο ενοχλητικοί.
Διελεύσεις
Ο οίκος αναλύσεων S&P Global Market Intelligence αναφέρει πως η αγορά containership τείνει να απολαμβάνει μια προνομιακή θέση όσον αφορά τις διελεύσεις σε ένα από τα πιο σημαντικά «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου, «κλείνοντας» από νωρίς θέσεις για να περάσουν το κανάλι και παρά τα προβλήματα από τη συμφόρηση ο τομέας δεν έχει υποφέρει πολύ. «Οι Liners σήμερα ταλαιπωρούνται ελάχιστα από τη διαταραχή που σχετίζεται με την ξηρασία στον Παναμά», σημείωσε ο Peter Tirschwell, αντιπρόεδρος της S&P Global.
Στο ίδιο μήκος κύματος, σε ό,τι αφορά την πορεία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κινείται και η ανάλυση της Sea-Intelligence, η οποία υπογραμμίζει πως μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια επιστρέφουμε σε φυσιολογικά επίπεδα. Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 παρατηρείται σημαντική πτώση στα κέρδη των εταιρειών στην υπηρεσία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πτώση 90% όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
Η εταιρεία ανάλυσης και έρευνας δείχνει στην πραγματικότητα πως η αναλογία Ebit και TEU των πρώτων παγκόσμιων μεταφορέων το δεύτερο τρίμηνο του 2023 μειώθηκε κατά 90% στα 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
«Μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια για τις ναυτιλιακές εταιρείες, η αγορά κινείται λοιπόν προς μια μεταπανδημική κανονικότητα. Ηδη το τέταρτο τρίμηνο του 2022 είχε δώσει μια πρώτη γεύση για το ποιες θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες το πρώτο τρίμηνο του 2023 όπου τα κέρδη των μεταφορέων είχαν δεχθεί σοβαρό πλήγμα. Μια τάση που επιβεβαιώθηκε επίσης την περίοδο Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου του τρέχοντος έτους με τα συνδυασμένα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) κατέγραψαν πτώση 90% σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκαν σε κάτι περισσότερο από 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Ειδικότερα για την εταιρεία Wan Hai ήταν το πρώτο αρνητικό τρίμηνο από το 2012», καταλήγει η Sea-Intelligence.
Latest News
Αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και το 2025
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας θα αυξηθούν έως 12% από τον Μάιο λόγω του υψηλού κόστους από το νέο καύσιμο με μειωμένο θείο
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση