
Παραμένουν οι «φουρτούνες» στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με την πλειονότητα των μεγάλων εταιρειών liners να πλήττονται από έναν συνδυασμό πτωτικών ναύλων, αυξανόμενου κόστους και ασθενέστερης ζήτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, εννέα από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών κατέγραψαν μειωμένα περιθώρια λειτουργικού κέρδους το δεύτερο τρίμηνο του 2023.Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, ο κλάδος ανέφερε περιθώριο λειτουργικού κέρδους 8,9% για το δεύτερο τρίμηνο, από 13,1% το προηγούμενο τρίμηνο και 56,3% έναν χρόνο νωρίτερα.
Οπως επισημαίνεται, πρόκειται για την πρώτη φορά εδώ και τρία χρόνια που το συγκεκριμένο νούμερο πέφτει σε μονοψήφια ποσοστά.
Στα επιμέρους στοιχεία της Alphaliner, η ισραηλινή ναυτιλιακή εταιρεία ZIM σημείωσε το ασθενέστερο περιθώριο λειτουργικού κέρδους (-11,2%), ενώ η κινεζική COSCO, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής OOCL, ήταν στην κορυφή της «κατάταξης» με 27%, χάρη σε ένα εξαιρετικά επιτυχημένο πρόγραμμα μείωσης του κόστους.
Ο νέος «γίγαντας» της MSC ταράζει τα νερά των containerships
Ναύλοι
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της HSBC, οι αναλυτές της βρετανικής τράπεζας τόνισαν ότι με τις τιμές spot ναύλων να είναι πλέον πάνω από τις συμβατικές τιμές, ο κλάδος θα πρέπει να παραμείνει στο… μαύρο φέτος. «Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε ότι η κερδοφορία του 2ου τριμήνου θα επανέλθει απότομα σε πιο κανονικά επίπεδα», είχε προειδοποιήσει η HSBC.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της εταιρείας δεδομένων Linerlytica ότι «αν και οι ναύλοι μπορεί να λάβουν μια μικρή ώθηση αυτή την εβδομάδα από τις αυξήσεις επιτοκίων της 1ης Σεπτεμβρίου, το κλίμα της αγοράς παραμένει φτωχό με τον Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης να εγκαταλείπει όλα τα κέρδη του τον Αύγουστο, με τις περικοπές να είναι προ των πυλών καθώς προχωρά ο μήνας». Την ίδια ώρα, οι ναύλοι της διαδρομής Trans-Pacific ήταν σίγουρα πιο ανθεκτικοί από ό,τι στην Ασία – Ευρώπη, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αλλά ακόμη και εκεί η δυναμική διαλύεται γρήγορα με τους περιορισμούς διέλευσης από τη Διώρυγα του Παναμά να αποδεικνύονται λιγότερο ενοχλητικοί.
Διελεύσεις
Ο οίκος αναλύσεων S&P Global Market Intelligence αναφέρει πως η αγορά containership τείνει να απολαμβάνει μια προνομιακή θέση όσον αφορά τις διελεύσεις σε ένα από τα πιο σημαντικά «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου, «κλείνοντας» από νωρίς θέσεις για να περάσουν το κανάλι και παρά τα προβλήματα από τη συμφόρηση ο τομέας δεν έχει υποφέρει πολύ. «Οι Liners σήμερα ταλαιπωρούνται ελάχιστα από τη διαταραχή που σχετίζεται με την ξηρασία στον Παναμά», σημείωσε ο Peter Tirschwell, αντιπρόεδρος της S&P Global.
Στο ίδιο μήκος κύματος, σε ό,τι αφορά την πορεία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κινείται και η ανάλυση της Sea-Intelligence, η οποία υπογραμμίζει πως μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια επιστρέφουμε σε φυσιολογικά επίπεδα. Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 παρατηρείται σημαντική πτώση στα κέρδη των εταιρειών στην υπηρεσία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πτώση 90% όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
Η εταιρεία ανάλυσης και έρευνας δείχνει στην πραγματικότητα πως η αναλογία Ebit και TEU των πρώτων παγκόσμιων μεταφορέων το δεύτερο τρίμηνο του 2023 μειώθηκε κατά 90% στα 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
«Μετά από δύο πολύ κερδοφόρα χρόνια για τις ναυτιλιακές εταιρείες, η αγορά κινείται λοιπόν προς μια μεταπανδημική κανονικότητα. Ηδη το τέταρτο τρίμηνο του 2022 είχε δώσει μια πρώτη γεύση για το ποιες θα μπορούσαν να είναι οι συνέπειες το πρώτο τρίμηνο του 2023 όπου τα κέρδη των μεταφορέων είχαν δεχθεί σοβαρό πλήγμα. Μια τάση που επιβεβαιώθηκε επίσης την περίοδο Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου του τρέχοντος έτους με τα συνδυασμένα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) κατέγραψαν πτώση 90% σε ετήσια βάση και διαμορφώθηκαν σε κάτι περισσότερο από 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Ειδικότερα για την εταιρεία Wan Hai ήταν το πρώτο αρνητικό τρίμηνο από το 2012», καταλήγει η Sea-Intelligence.


Latest News

Capital Link: Ο Πόλυς Χατζηιωάννου χτύπησε το «Closing Bell» στη Νέα Υόρκη
Το 3rd Capital Link Cyprus Business Forum διοργανώθηκε σε συνεργασία με την Κυπριακή Ένωση Εφοπλιστών με την υποστήριξη του κυπριακού υφυπουργείου Ναυτιλίας

Μελίνα Τραυλού: Καλεί τον ΙΜΟ να μην λάβει αποφάσεις που θα υπονομεύσουν την ναυτιλία
Μην «πυροβολείτε» το LNG- ο εμπορικός διαχειριστής να αναλάβει το κόστος συμμόρφωσης στην πράσινη μετάβαση, τα δύο μηνύματα της προέδρου της ΕΕΕ, Μελίνας Τραυλού

Motor Oil - Coral Marine: Ναυτιλιακά καύσιμα με βιοκαύσιμο στην Ελλάδα
Το μίγμα καυσίμων αποτελείται από ορυκτό πετρέλαιο που παράγεται στο διυλιστήριο της Motor Oil και βιοκαύσιμο που παράγεται, επίσης, στην Ελλάδα

Ο ναυτιλιακός γίγαντας CMA CGM ενώνει τις δυνάμεις του με startup ΑΙ
Η πενταετής συνεργασία Uα ανεβάσει τις δαπάνες που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη της CMA CGM στα 500 εκατ. ευρώ

Ναυτιλία: Η οικονομία θα κινηθεί μετά το πρώτο σοκ
Η ναυτιλία θα ανακάμψει, αν και πολλά εξαρτώνται και από τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου και την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης μεταφορικής ικανότητας

Πλέοντας σε ταραγμένα νερά: Ποιο θα είναι το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας
Κορυφαίοι αξιωματούχοι, εφοπλιστές, αναλυτές και ακαδημαϊκοί συζητούν στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για τις νέες γεωπολιτικές, τεχνολογικές και οικολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία

Ο κλάδος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα επηρεαστεί από τους δασμούς Τραμπ
Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα αντιδράσουν οι αμερικανοί καταναλωτές και ποιες δαπάνες θα περικόψουν

Συρρίκνωση τουρκικού εμπορικού στόλου μετά από περίοδο ανάπτυξης
Ο κλάδος στην Τουρκία πλήττεται από την αύξηση του λειτουργικού κόστους και τα γραφειοκρατικά εμπόδια

Αλλάζει τα πάντα στο θαλάσσιο εμπόριο ο νέος «Ψυχρός Πόλεμος»
Οι γεωπολιτικές προκλήσεις και οι αποφάσεις του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο εμπόριο απασχόλησαν το διεθνές συνέδριο «2nd International Maritime Security Conference»

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης κεντρικός ομιλητής στο 19ο Ετήσιο Capital Link International Shipping Forum
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, Founder & Chairman, Capital Maritime & Trading Corp., ήταν ο κεντρικός ομιλητής στο Μεσημεριανό Γεύμα του 19ου Ετήσιου Capital Link International Shipping Forum