
Διαβάζουμε όλο και συχνότερα ποια επαγγέλματα θα απειλήσει το ΑΙ. Στην πρώτη δεκάδα δεσπόζει το επάγγελμα των εκπαιδευτικών, μιας και η τεχνητή νοημοσύνη ήδη δείχνει τις ικανότητες της στη διδασκαλία. Από περιέργεια να δω πώς λειτουργεί -και για να είμαι προετοιμασμένος σε περίπτωση που τη χρησιμοποιήσουν και οι φοιτήτριες/ές μου για εργασίες (έχει γίνει μεγάλο θέμα στο εξωτερικό η χρήση της)- δοκίμασα το ChatGPT για μια διάλεξη που είχα να δώσω. Η διάλεξη ήταν πάνω σε θέμα που γνώριζα καλά, οπότε είχα επαρκείς γνώσεις για να κρίνω εάν οι πληροφορίες που θα μου «παρουσιάσει» η εφαρμογή ανταποκρίνονται σε κάποιες προδιαγραφές και, φυσικά, εάν είναι αληθείς.
Πώς ξεγέλασα την τεχνητή νοημοσύνη
Ζήτησα, λοιπόν, στην εφαρμογή να μου πει τι θα πρέπει να περιλαμβάνει μια διάλεξη με τον τάδε τίτλο, τις δείνα ενότητες και μερικά παραδείγματα. Πράγματι, μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα εμφάνισε κείμενο (περίπου 1500 λέξεις) που παρουσίαζε όλα τα παραπάνω. Το διάβασα με προσοχή και αμέσως εντόπισα την επιφανειακότητα με την οποία προσεγγίζει η «μηχανή» αυτή το θέμα. Έδινε από μία γενική παράγραφο για κάθε ενότητα που είχα ζητήσει, χωρίς εμβάθυνση και ουσία. Τα παραδείγματα απλά και ελλιπή. Συνέβαλε σε κάτι αυτή η αναζήτηση; Ναι! Με βοήθησε να δομήσω καλύτερα τη διάλεξή μου, να προσθέσω κάποια παραδείγματα -εμπλουτίζοντάς τα, βεβαίως, με ουσιαστικές πληροφορίες-, και να αποκτήσω καλύτερη εικόνα για το τι υπάρχει στο διαδίκτυο, χωρίς να πρέπει να ξοδέψω αρκετή ωφέλιμη ώρα αναζητώντας μόνος μου αχανείς πληροφορίες. Παρατήρησα, επίσης, ότι η εφαρμογή δεν παραθέτει επιστημονικές πηγές, αφήνοντας έωλες τις πληροφορίες που δίνει: άρα, έπρεπε να ψάξω και να επιβεβαιώσω (ή να απορρίψω) μέσω επιστημονικά έγκυρων πηγών όσες πληροφορίες πήρα απ’ την απάντηση της.
Άρα, τι λείπει απ’ την απάντηση; Η επιστημονική σκοπιά. Επί τούτου χρησιμοποίησα πολύ τη λέξη «πληροφορίες», γιατί η τεχνητή νοημοσύνη -προς το παρόν τουλάχιστον- προσφέρει μόνο πληροφορίες. Δεν εξηγεί πως τα παραδείγματα που χρησιμοποιεί αλλάζουν το αφήγημα, δεν βοηθά στο να αναπτύσσεται η σκέψη. Είναι μια ακόμη εφαρμογή που δίνει απεριόριστες πληροφορίες, όπως οι μηχανές αναζήτησης δηλαδή, απλώς πιο γρήγορα και με πολύ καλύτερη δομή. Οπότε, δεν βοηθά και την επί της ουσίας εξέλιξη της επιστήμης. Βοηθά, μάλλον, στην ταχύτερη εξέλιξή της, προσφέροντας στους εκάστοτε ενδιαφερόμενους συγκεντρωμένη πληροφορία που χρειάζονται για να εξελίξουν την επιστημονική γνώση.
Μου κάνει, λοιπόν, μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι υποστηρίζεται πως το επάγγελμα του εκπαιδευτικού απειλείται από το ΑΙ. Δεν μπαίνουμε στις αίθουσες για να δώσουμε πληροφορίες. (Θα έπρεπε να) Μπαίνουμε στις αίθουσες για να δείξουμε στους μαθητές και τους φοιτητές πως να σκέφτονται· πώς να προσεγγίζουν τις πληροφορίες που έχουν διαθέσιμες, πώς να τις αξιοποιούν και πώς αυτές οι διαδικασίες μπορούν να εξελίσσουν την κριτική τους ικανότητα. Η κριτική -που στην Ελλάδα γεννά αρνητικούς συνειρμούς για όλους τους λάθος λόγους- είναι η μόνη διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει στην εξέλιξη: μέσω της κριτικής ανακαλύπτουμε τα λάθη, εντοπίζουμε τα σωστά και προχωράμε προς την κατεύθυνση που θα ωφελήσει και εμάς και το σύνολο.
Η χρήση της τεχνολογίας, σε όποια της μορφή, βοηθά απολύτως την εξέλιξη. Το ζήτημα είναι να υπάρχει από πίσω και η κατάλληλη γνώση και κατανόηση αυτής της βοήθειας και η κατάλληλη αξιοποίησή της. Οι εκπαιδευτικοί, λοιπόν, (οφείλουν να) προσφέρουν αυτό ακριβώς: την κριτική σκέψη.
Ο Δρ. Γιώργος Δικαίος είναι διδάσκων και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο ΕΚΠΑ, Ερευνητής της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία και του ΕΛΙΑΜΕΠ


Latest News

Πώς επηρεάστηκαν τα επενδυτικά καταφύγια από τη διεθνή οικονομική αναταραχή
Η άναρχη και συνάμα επικίνδυνη χάραξη της δασμολογικής πολιτικής των ΗΠΑ προκαλεί έντονη νευρικότητα στους επενδυτές. Κι εκείνοι, ενστικτωδώς αναζητούν χαμηλότερη μεταβλητότητα.

Πώς η λογιστική θα κάνει πιο «πλούσιους» τους φορείς γενικής κυβέρνησης από 1/1/2026;
To 2025 θεωρείται περίοδος προετοιμασίας, ή αλλιώς προπαρασκευαστική περίοδος
![Οι αλλαγές που υπάρχουν στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2024 από ακίνητα [Α]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/akinita1-e1727899707686-1024x684-1-600x401.jpg)
Οι αλλαγές στα φορολογικά έντυπα για τα εισοδήματα από ακίνητα
Οι νέες διατάξεις για τα κίνητρα ώστε να μπουν στην αγορά νέα ακίνητα που προέρχονται είτε από βραχυχρόνια μίσθωση είτε ήταν κενά

Τα ελληνικά ομόλογα παραμένουν ελκυστικά παρά τις αναταράξεις στις μετοχικές αγορές
Ο τυφώνας Trump έχει σαρώσει τις χρηματαγορές παγκοσμίως, με τους επενδυτές να αντιμετωπίζουν σοβαρή μεταβλητότητα. Κάποιοι, όμως, βρίσκονται στο απυρόβλητο.
![Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/ergazomenoi-768x512-1-600x400.jpg)
Ελάχιστο ετήσιο εισόδημα αυτοαπασχολούμενων [Α’ Μέρος]
Υπολογισμός του τεκμαιρόμενου ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος (προ μειώσεων)

Πώς να υπολογίσετε το δώρο Πάσχα
Το δώρο Πάσχα πρέπει να καταβληθεί από τους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη, 16 Απριλίου

Μισθοί, αγοραστική δύναμη και επίπεδο φτώχειας
Με την αύξηση αυτή η Ελλάδα είναι στην 11η θέση μεταξύ των 22 χωρών της Ευρώπης που έχουν θεσμοθετημένο κατώτατο μισθό σε ονομαστικές τιμές και στην 13η θέση σε τιμές αγοραστικής δύναμης

Νέες πράξεις απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ 2023 και 2024
Επανεκκαθάριση ΕΝΦΙΑ για οικισμούς μετά από αλλαγές στους συντελεστές αξιοποίησης οικοπέδου

Οι επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου και οι άμυνες της Ελλάδας
Η Ελλάδα, αν και έχει μικρότερη εξάρτηση από τις ΗΠΑ, ενδέχεται να επηρεαστεί έμμεσα

Η συνεισφορά της επιστήμης στη Δημοκρατία
Τα απαραίτητα στοιχεία για την πρόοδο της επιστήμης είναι: η επένδυση στην έρευνα, η προώθηση επιστημονικών επαγγελμάτων, η εκπαίδευση στην κριτική σκέψη, η θέση της εξειδίκευσης στη χάραξη δημόσιων πολιτικών και, κυρίως η ανάδειξη των στενών δεσμών μεταξύ επιστημονικής προσέγγισης και δημοκρατίας