Σχεδόν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών μεταφέρεται μέσω θαλάσσης, ενώ καθημερινά πάνω από 1,5 εκατ. ναυτικοί εργάζονται σε περίπου 60.000 πλοία παγκοσμίως. Ωστόσο, για τους περισσότερους εμπόρους, οι πιθανοί κίνδυνοι που συνδέονται με οποιοδήποτε από αυτά τα πλοία είναι άγνωστοι.
Στο πλαίσιο αυτό, το Trade Finance Global επιχείρησε να συγκεντρώσει και να σταχυολογήσει ορισμένες από τις πιο αντιπροσωπευτικές «νάρκες» που απειλούν την παγκόσμια ναυτιλία. Οπως τονίζεται, σε μακροοικονομικό επίπεδο η ναυτιλία βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής όπου οι περιστάσεις αυξάνουν τους πιθανούς κινδύνους για τους εμπόρους.
Ενας τέτοιος κίνδυνος φέρεται ότι είναι η αυξανόμενη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου, μια τάση που καθοδηγείται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου του δισταγμού να ναυπηγηθούν νέα πλοία ενώ αναπτύσσονται νέες τεχνολογίες. Επίσης, οι ασταθείς συνθήκες της αγοράς μπορούν επίσης να επηρεάσουν το πλάνο συντήρησης ενός πλοίου, μειώνοντας την ποιότητα και την αξιοπιστία των περιουσιακών στοιχείων των ναυτιλιακών εταιρειών.
Πτώση – ρεκόρ στα περιθώρια κέρδους των liners
Χωρίς ξεκούραση
Ωστόσο, εκτός από αυτούς τους παράγοντες, ο COVID-19 ουσιαστικά άλλαξε την πραγματικότητα της ναυτιλίας.
Κατά τη διάρκεια του 2020 και του 2021, οι ναυτικοί ήταν αυτοί που διατήρησαν «ζωντανό» το διεθνές εμπόριο, αν και η πανδημική πραγματικότητα τους επιφύλασσε δύσκολες καταστάσεις. Οι ρήτρες «χωρίς αλλαγή πληρώματος» σε συνδυασμό με λιμενικούς και παγκόσμιους ταξιδιωτικούς περιορισμούς έβαλαν μπλόκο στη δυνατότητα επαναπατρισμού πολλών πληρωμάτων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλοί ναυτικοί να παραμένουν πάνω από 12 μήνες σε πλοία χωρίς ξεκούραση.
Ο νέος «γίγαντας» της MSC ταράζει τα νερά των containerships
Σε συνέχεια αυτών των μέτρων για τον κορωνοϊό, περιορίστηκε σε μεγάλο βαθμό και η δυνατότητα επιθεωρήσεων ρουτίνας στα πλοία. Μάλιστα, ορισμένοι πλοιοκτήτες βρήκαν ότι το κόστος συντήρησης ήταν πολύ μεγάλο, γι’ αυτό επέλεξαν να εγκαταλείψουν τα πλοία και τα πληρώματά τους χωρίς καμία περαιτέρω αξιολόγηση. Ως εκ τούτου, το 2022 καταγράφηκε ο υψηλότερος αριθμός περιπτώσεων εγκατάλειψης ναυτικών.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που είχε ως αποτέλεσμα την αποχώρηση από τον κλάδο πολλών έμπειρων ναυτικών. Αυτό μεγιστοποίησε τον φόρτο εργασίας στα εναπομείναντα πληρώματα, αυξάνοντας συνάμα και τον κίνδυνο συμβάντων.
Απτά περιστατικά
Αυτή η εικόνα του αυξημένου κινδύνου αντικατοπτρίζεται στα δεδομένα από ατυχήματα και κρατήσεις (detention) για ελέγχους και επιθεωρήσεις από τις Αρχές, τα οποία παρουσιάζουν αισθητή αύξηση. Το 2022, 4.604 περιστατικά καταγράφηκαν από τον διεθνή ναυτιλιακό οργανισμό RightShip, με τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών να έχουν τους υψηλότερους αριθμούς ατυχημάτων. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο τραγικός απολογισμός από αυτά τα 4.604 καταγεγραμμένα περιστατικά είναι 193 θάνατοι, 86 τραυματίες και 113 αγνοούμενοι.
Εκστρατεία
Σε μια προσπάθεια ενίσχυσης των θέσεων εργασίας και της αντιμετώπισης των ατυχημάτων όπου ο ανθρώπινος παράγοντας αποτελεί σημαντική παράμετρο, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) ξεκίνησε εκστρατεία για την αντιμετώπιση της έλλειψης ναυτικών, δίνοντας στη δημοσιότητα ταινία μικρού μήκους με τίτλο «An Adventurous Spirit». Στην ταινία παρουσιάζονται σκέψεις και απόψεις ναυτικών για τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις του ναυτικού επαγγέλματος και – όπως σημειώνεται – μπορεί να αξιοποιηθεί από το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την προώθηση του ναυτικού επαγγέλματος.
Τα στοιχεία της BIMCO και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου καταδεικνύουν ότι λόγω της συνεχούς αύξησης του μεγέθους της ναυτιλιακής βιομηχανίας ο κλάδος θα χρειαστεί 90.000 αξιωματικούς έως το 2026 για να καλύψει τις ανάγκες της. Παρά το γεγονός ότι από το 2015 υπήρξε αύξηση του αριθμού των αξιωματικών κατά 10,8%, υπάρχει έλλειψη 26.240 αξιωματικών, αριθμός που θα αυξάνεται τα επόμενα χρόνια.
Ταυτόχρονα, η έκθεση αναφέρει ότι ο αριθμός των ετών υπηρεσίας στη θάλασσα αυξάνεται, ενώ επισημαίνεται ότι ο μέσος όρος ηλικίας των αξιωματικών που υπηρετούν σε διοικητικά και επιχειρησιακά επίπεδα έχει αυξηθεί από το 2015.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%