Κερδίζει έδαφος το home porting στην Ελλάδα που σημαίνει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας επιλέγουν κάποια από τα πλοία τους να ξεκινούν τα δρομολόγια τους από ελληνικά λιμάνια, με προφανές το ευρύτερο οικονομικό όφελος για την τοπική οικονομία.
Ο Πειραιάς
Πιο χαρακτηριστικό το παράδειγμα του λιμανιού του Πειραιά που φέτος σημειώνει ρεκόρ στο home porting. Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους περισσότεροι από 270 χιλιάδες επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους στα ελληνικά νησιά και ευρύτερα σε προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου από πλοία που είχαν τον Πειραιά ως λιμάνι αναχώρησης. Πρόκειται για ένα ποσοστό κοντά στο 55% που συνιστά ρεκόρ καθώς πέρυσι το ίδιο διάστημα είχαν διακινηθεί μέσω του Πειραιά 240.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 107.000 ήταν από home porting (ποσοστό 45%).
Τα οφέλη
Μπορεί η κρουαζιέρα να εγκαλείται σε ορισμένους προορισμούς από μερίδα τοπικών επιχειρηματιών του τουριστικού κλάδου κυρίως των ξενοδόχων ότι προκαλεί προβλήματα υπερτουρισμού, ωστόσο τα οικονομικά οφέλη είναι αναμφισβήτητα όταν μάλιστα τα λιμάνια επιλέγονται από τις εταιρείες ως home porting.
Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, τα χρήματα που μπορεί να δαπανά ο κάθε επιβάτης σε κάποιο λιμάνι που χρησιμοποιεί το κρουαζιερόπλοιο ως άφιξη και αναχώρηση τετραπλασιάζονται, καθώς επωφελούνται και τα ξενοδοχεία στα οποία διαμένει ένα αριθμός επιβατών πριν αποπλεύσουν, ενώ επιπλέον έσοδα καταγράφουν τα καταστήματα εστίασης τα εμπορικά αλλά και τα μουσεία, χώροι εκθέσεων κ.λ.π.
Το παράδειγμα των ευρωπαϊκών πόλεων
Αξίζει να σημειωθεί ότι και ευρωπαϊκές πόλεις που φιλοξενούν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων, φροντίζουν όχι να τα «διώξουν» όπως συνήθως αναφέρεται σε δημοσιεύματα του διεθνούς τύπου, αλλά να διευθετήσουν τους χώρους στους οποίους θα ελλιμενίζονται, για να μην χάσουν την κρουαζιέρα. Έτσι η Βενετία διέθεσε άλλο λιμάνι την Μαργκέρα για τον ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων ενώ κάτι ανάλογο εξετάζει και το Άμστερνταμ σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Δήμου της πόλης. Στόχος τους είναι να εξορθολογήσουν το σύστημα προσεγγίσεων τους χωρίς να απωλέσουν τα ωφελήματα της συγκεκριμένης αγοράς.
Ισχυρή ανάκαμψη
Στη χώρα μας η κρουαζιέρα φαίνεται να οδηγείται φέτος σε μία ισχυρή ανάκαμψη καθώς και οι προσεγγίσεις είναι περισσότερες από πέρυσι ενώ και οι πληρότητες στα πλοία είναι υψηλότερες καθώς προσεγγίζουν το 85%.
Στον Πειραιά σύμφωνα με στοιχεία της ΟΛΠ ΑΕ, από τις αρχές του έτους έως τον Ιούνιο του 2023 οι προκρατήσεις πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά ήταν αυξημένες κατά 15% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022, με 272 πλοία να έχουν καταπλεύσει ήδη στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Επίσης, το 40% αυτών πραγματοποίησε home porting, δηλαδή αφιξο-αναχώρηση του πλοίου από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δίνει πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες.
Πώς κλείνει το 2023
Συνολικά για το 2023 έχουν προγραμματίσει να καταπλεύσουν στο λιμάνι του Πειραιά 765 κρουαζιερόπλοια, έναντι 677 το 2022, ενώ ο αριθμός των αφίξεων επιβατών αναμένεται να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο, όταν το 2022 είχαν διακινηθεί 880.416 επιβάτες. To 2019, έτος που δεν είχαν επιβληθεί ακόμα περιορισμοί λόγω της πανδημίας, είχαν αφιχθεί στο λιμάνι του Πειραιά 622 κρουαζιερόπλοια, με 1.098.091 επιβάτες.
Η Θεσσαλονίκη
Δυναμικά στο χάρτη της κρουαζιέρας έχει μπει και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθώς μέχρι και το Σαββατοκύριακο είχαν ολοκληρωθεί οι 43 από τις 68 προγραμματισμένες για φέτος αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με εξαιρετικές πληρότητες μέχρι και 100% σε ορισμένες περιπτώσεις με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι θα τριπλασιασθεί φέτος ο αριθμός των επιβατών σε σύγκριση με τις 36.000 που είναι ανέλθει πέρυσι. Οι μισές κρουαζιέρες είναι home porting ενώ από το 2025 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα χρησιμοποιηθεί ως home port και από την Crystal Cruises.
Μύκονος και Σαντορίνη
Πολύ ικανοποιητικά εξελίσσεται η κρουαζιέρας και σε άλλους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς. Στη Μύκονο είναι προγραμματισμένες για φέτος περί τις 945 κρουαζιέρες ενώ στη Σαντορίνη φτάνουν τις 775 για το σύνολο του έτους.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τα Χανιά καθώς κατά το πρώτο επτάμηνο του 2023, περίπου 105.000 ήταν αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας στην πόλη. Μέχρι και το τέλος του 2023, οι προγραμματισμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στον προορισμό Χανιά είναι συνολικά 61.
Latest News
Ποιες χώρες ηγούνται της παγκόσμιας τουριστικής ανάπτυξης - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Η Ελλάδα πέρασε την Αυστρία αλλά και χώρες όπως η Κίνα , Ιαπωνία και Ταϊλάνδη που προπορευόταν το 2019
Η κρουαζιέρα αντιδρά στις «προσφορές» για θέσεις ελλιμενισμού
«Η υποβολή προσφορών για τη χρήση θέσεων ελλιμενισμού ενέχει σοβαρό κίνδυνο στρέβλωσης του ανταγωνισμού»
Οι πόλεις-καθρέφτες και η «ποιότητα αντί ποσότητας» - Τα νέα μέτρα για τον υπερτουρισμό
Η UNESCO προειδοποιεί ότι αν δεν αντιμετωπιστεί ο μαζικός τουρισμός θα ξεσπάσουν διαμαρτυρίες στην Ευρώπη
Παραιτήθηκε ο Γ.Γ. του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης
Την παραίτησή του από τον ΕΟΤ ανακοίνωσε με επιστολή του ο ΓΓ του ΕΟΤ - «Σήμερα κλείνει ένας μεγάλος κύκλος για εμένα».
Τουρισμός: Η στεγαστική κρίση, ο υπερτουρισμός και τα διδάγματα της Βαρκελώνης
Ο τουρισμός και η δύσκολη εξίσωση μεταξύ της ανάγκης εξεύρεσης λύσης στη στεγαστική κρίση και της διατήρησης της «χρυσής» βιομηχανίας
Ποιο ελληνικό νησί θεωρείται κορυφαίος προορισμός για τους Γερμανούς
Εκτός από τη φύση, την τέχνη και τη μουσική, η Κάρπαθος είναι επίσης γνωστή για το windsurfing και το kite surf χάρη στις ιδανικές καιρικές και γεωγραφικές συνθήκες»
Βήμα-βήμα οι αιτήσεις κοινωνικού τουρισμού για συνταξιούχους ελεύθερους επαγγελματίες
Οι δικαιούχοι και τα ποσά
Νέοι πονοκέφαλοι για τους ιδιοκτήτες Airbnb - Τα κόλπα των ενοικιαστών
Τα φαινόμενα πληθαίνουν διαρκώς με θύματα ιδιοκτήτες που τρέχουν να βγάλουν άκρη με τις εταιρίες που διαχειρίζονται τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης
Ποιον ωφελεί τελικά ο (υπερ)τουρισμός;
Ορισμένοι κάτοικοι αντιστέκονται στις υπερβολικές ροές τουριστών - Τι λύσεις υπάρχουν;
Times: Οι 28 ιδανικοί προορισμοί για διακοπές στην Ελλάδα
Δείτε την ετήσια λίστα με τα 28 ιδανικά μέρη της Ελλάδας για διακοπές που ανακοίνωσαν οι Βρετανικοί Times