Η Τζούλι Γουέινραϊτ είχε δουλέψει ως διευθύντρια καταστημάτων σχεδόν 20 χρόνια προτού δημιουργήσει στα 50 χρόνια της την πλατφόρμα ειδών πολυτελείας από δεύτερο χέρι The RealReal, ενώ και ο Μπέρνι Μάρκους είχε «καβατζάρει» τα 50 όταν άνοιξε στις ΗΠΑ το πρώτο κατάστημα για μαστορέματα Home Depot. Όσο για τον Χάρλαντ Σάντερς, ήταν 62 ετών όταν δημιούργησε τη γνωστή αλυσίδα ταχυφαγείων Kentucky Fried Chicken (KFC). Εντάξει, ο Μπιλ Γκέιτς, ο Στιβ Τζομπς, ο Τζεφ Μπέζος και άλλοι έχτισαν πολύ νέοι τις «αυτοκρατορίες» τους. Αλλά σε ποιο βαθμό οι μικρές ηλικίες συμβαδίζουν με την επιχειρηματική καινοτομία σε μια Δύση που γερνά και οι εργαζόμενοι παρατείνουν εκόντες άκοντες τον παραγωγικό τους βίο;
Έρευνα ετών που διενεργήθηκε στη Γερμανία έδειξε ότι, όταν μιλάμε για επιχειρηματικότητα, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άρρενες και θήλεις έχουν πολλά να προσφέρουν. Για την ακρίβεια, φάνηκε ότι όσοι ξεκινούν μια επιχείρηση σε ώριμη ηλικία, άνω των 50 ετών, είναι πιο πιθανό να φέρουν πρωτοποριακές καινοτομίες στην αγορά από τους νεότερους. Κι αυτό χάρη στις δεξιότητες που έχουν ήδη καλλιεργήσει κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου και βέβαια χάρη στην εμπειρία τους από τη ζωή. Επιπλέον, η έρευνα έδειξε ότι τα νέα προϊόντα και οι καινοτόμες υπηρεσίες που επινοούν και εισάγουν οι μεσήλικες επιχειρηματίες είναι πολύ ωφέλιμα για την οικονομία μιας χώρας.
Amazon: Στα δικαστήρια των ΗΠΑ για μονοπωλιακές πρακτικές
Περισσότερες καινοτομίες, μεγαλύτερος τζίρος
Ο εδρεύων στην Αυστραλία μη κερδοσκοπικός εκδοτικός οργανισμός μέσων ενημέρωσης «The Conversation» δημιούργησε και ανέλυσε μια βάση δεδομένων που περιλαμβάνει 2.900 ιδρυτές νέων εταιρειών στη Γερμανία το χρονικό διάστημα 2008-2017. Και διαπίστωσε ότι, κατά μέσο όρο, η πιθανότητα να εισαγάγει ένας επιχειρηματίας κάτι καινοτόμο στην αγορά αυξάνεται κατά 30% όταν η ηλικία του επιχειρηματία αυξάνεται κατά… 10 χρόνια.
Αυτό σημαίνει ότι όσοι βρίσκονται στο τέλος της επαγγελματικής και επιχειρηματικής σταδιοδρομίας τους έχουν περισσότερες από τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να εισαγάγουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες στην αγορά από τον μέσο όρο του δείγματος που έλαβε υπόψη του ο εκδοτικός οργανισμός.
Όσον αφορά τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων, δέκα επιπλέον έτη ηλικίας για τον ιδρυτή και μάνατζερ μεταφράζονται σε αύξηση περίπου 35.000 ευρώ ετησίως. Πρόκειται για τζίρο που δημιουργείται από τις καινοτομίες, οι οποίες είναι κατά 26% περισσότερες από τον μέσο όρο του δείγματος για τους… 60άρηδες που βρίσκονται στην υψηλότερη ηλικιακή ομάδα, λίγο πριν από τη συνταξιοδότησή τους δηλαδή.
«Ο θετικός αντίκτυπος της ηλικίας του ιδρυτή μιας επιχείρησης σε νέα προϊόντα ή/και υπηρεσίες συνεχίζεται μέχρι τη συνταξιοδότησή του», αποφαίνονται οι ερευνητές του «The Conversation».
Οι νέοι και οι εφαρμοσμένες ιδέες
Οι νεότεροι δηλαδή επιχειρηματίες δεν εισάγουν καινοτομίες στην αγορά; Ασφαλώς και εισάγουν, και μάλιστα αριθμητικά περισσότερες. Μόνο που δεν είναι και τόσο… καινοτομίες, μια και πρόκειται για ιδέες και πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί και επικρατούν ήδη αλλού! Οι νέοι εν προκειμένω είναι λιγότερο εφευρετικοί
αλλά περισότερο ενημερωμένοι για το «τι παίζει» σε άλλα μήκη και πλάτη του πλανήτη. Και ως εκ τούτου είναι καλύτεροι εισαγωγείς ξένων εφαρμοσμένων ιδεών – κάτι που φυσικά δεν είναι κακό, διότι μια έξυπνη ιδέα είναι πάντοτε ευπρόσδεκτη όταν διαδίδεται.
Ένα άλλο ζήτημα των καινοτομιών των νέων επιχειρηματιών είναι ότι συχνά αυτές αφορούν μόνο τη δική τους επιχείρηση. Στοχεύουν στη βελτίωση των διαδικασιών παραγωγής και προσφοράς προϊόντων μιας συγκεκριμένης εταιρείας δηλαδή. Για παράδειγμα, με τη δημιουργία ενός νέου λογισμικού για τη μείωση του κόστους, τη χρήση μιας νέας τεχνολογίας για τη μείωση του χρόνου παραγωγής ή με την εισαγωγή νέων λειτουργιών για μια πιο φιλική εξυπηρέτηση των πελατών.
Ο παλιός είναι αλλιώς
Πώς εξηγούνται όμως τα ευρήματα αυτά της έρευνας; Φαίνεται πως οι προσλαμβάνουσες και η εμπειρία των παλαιότερων είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά. Και επίσης το κομπόδεμα που συνήθως έχουν διαθέσιμο όταν ξεκινούν τη δική τους επιχείρηση. Εξάλλου «όσοι μεταβαίνουν από τη μισθωτή απασχόληση στην επιχειρηματικότητα σε ένα στάδιο της ζωής τους, συνήθως μεσήλικες, είναι πιθανό να προσλάβουν πιο μορφωμένους και καταρτισμένους υπαλλήλους», σημειώνει στην ανάλυσή του το «The Conversation».
Ο συνδυασμός όλων αυτών των παραγόντων διαμορφώνει διαφορετικά κίνητρα στους «ηλικιωμένους» επιχειρηματίες και επηρεάζει την ικανότητά τους να δημιουργούν καινοτομίες που πραγματικά επηρεάζουν τις αγορές.
Εν κατακλείδι τα αποτελέσματα της έρευνας θέτουν υπό αμφισβήτηση την στερεότυπη άποψη που επικρατεί, σύμφωνα με την οποία εκείνοι που αποφασίζουν να ασχοληθούν με τις επιχειρήσεις σε ώριμη ηλικία δεν
διαθέτουν καινοτόμο πνεύμα. Εξάλλου η έρευνα αποτυπώνει με σαφήνεια τη διάκριση των καινοτομιών που απλώς φέρνουν νέα δεδομένα και νέες, πιο σύγχρονες πρακτικές σε μια επιχείρηση και των καινοτομιών που επηρεάζουν και φέρνουν αλλαγές σε ολόκληρη την αγορά.
Η σύνταξη ως αφετηρία
«Για να επωφεληθούν τα κράτη από την ικανότητα των μεγαλύτερων σε ηλικία επιχειρηματιών να αναπτύσσουν πραγματικές καινοτομίες, πρέπει να σπάσει ο μύθος ότι η επιχειρηματικότητα αφορά είναι μόνο τους νέους», σημειώνει στην ιστοσελίδα του ο όμιλος «The Conversation». «Στην πράξη αυτό απαιτεί συνταξιοδοτικά συστήματα που ενθαρρύνουν τους επιχειρηματίες να εργάζονται περισσότερο. Αφορά επίσης την ενθάρρυνση της επαγγελματικής κινητικότητας, έτσι ώστε κάποιοι που συνταξιοδοτούνται ως μισθωτοί να έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν τις επιχειρηματικές αρετές τους», υπογραμμίζουν οι ειδικοί.
Τα ευρήματα της έρευνας έχουν ξεχωριστή αξία και για τη διαχείριση εργαζομένων κάποιας ηλικίας από τις διοικήσεις των επιχειρήσεων. «Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι οι εργαζόμενοι μεγαλύτερης ηλικίας έχουν μεγάλες δυνατότητες για καινοτομία. Αυτοί οι εργαζόμενοι μπορούν να εγκαταλείψουν τον εργοδότη τους για να γίνουν οι ίδιοι επιχειρηματίες και να ακολουθήσουν νέες και εμπορικά επιτυχημένες ιδέες. Ως εκ τούτου, οι μάνατζερ έχουν συμφέρον να αναθεωρήσουν τα στερεότυπα για τους εργαζόμενους μεγαλύτερης ηλικίας και να δημιουργήσουν περιβάλλοντα εργασίας όπου οι υπάλληλοι αυτοί, με τις καινοτόμες ιδέες και τις εκτεταμένες δεξιότητές τους, θα προωθούν την καινοτομία εντός των πλαισίων της επιχείρησης», αναφέρουν οι συντάκτες της έρευνας.
Latest News
Ποιοι θα βρουν δουλειά όταν η ΑΙ επικρατήσει στην αγορά εργασίας
H AI θα εξαλείψει θέσεις εργασίας σύμφωνα με την Manpower - Οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες ευκαιρίες απασχόλησης για όσους αναβαθμίζουν τις δεξιότητές τους
Τεχνητή νοημοσύνη: 1 στους 7 έχει χάσει την εργασία του - Αποκαλυπτική έρευνα
Ο χρόνος που εξοικονομείται από την τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει στους εργαζόμενους περισσότερο χρόνο για άλλες δραστηριότητες
Από το «βερεσέ» των κρατών στο «τεφτέρι» των καταναλωτών - Πώς αλλάζει η τάση BNPL
Το μεγάλο όφελος του BNPL είναι επίσης το μεγαλύτερο πιθανό του πρόβλημα
Το νέο παράδοξο στην αγορά εργασίας: Θέσεις «χωρίς πτυχίο» που απαιτούν... πτυχίο
Ορισμένοι εργοδότες παραιτούνται από τις απαιτήσεις πτυχίου, ωστόσο αυτό δεν οδηγεί σε εκτεταμένες προσλήψεις.
Η πενταετία που ανέτρεψε τα πάντα - Από την τηλεργασία έως την AI
Τι αποκαλύπτει έρευνα της Adecco Group για τις συνθήκες εργασίας και τις νέες τάσεις - Η έρευνα έγινε σε 82.800 εργαζόμενους σε 25 χώρες
Πώς να κερδίσεις τον σεβασμό στη δουλειά - Οι τρεις κινήσεις
Μπορείς να κερδίσεις τον σεβασμό στη δουλειά σου, απ’ όλους τους συναδέρφους σου. Αρκεί να να το θέλεις…
Καραδοκεί η «σιωπηλή παραίτηση» - Από τι κινδυνεύουν οι εταιρείες
Η απώλεια κινήτρου στην εργασία και η μη υβριδική εργασία αποτελεί σοβαρή απειλή για την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων