H Κίνα παρά τα προβλήματά της κρατά «ζωντανό» το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες αναλύσεις του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons αλλά και της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco. O ερευνητικός βραχίονας του βρετανικού οίκου, η Clarksons Research, προχώρησε σε μια αισιόδοξη σχετικά ανάλυση για την πορεία του θαλάσσιου εμπορίου για το υπόλοιπο της χρονιάς και συνολικά για όλο το έτος, καθώς, όπως επισημαίνει, η κινεζική ζήτηση ενισχύει την αγορά. Ετσι το θαλάσσιο εμπόριο καταγράφει θετική ρότα, έστω και όχι εντυπωσιακή σε σύγκριση με το 2022.
Ο αναλυτής David Whittaker δήλωσε ότι ο ναυλομεσιτικός οίκος έχει μια πολύ καλή εικόνα για την πορεία της αγοράς. Υστερα από ένα δύσκολο 2022 και παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές αντιξοότητες, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο έχει επιστρέψει σε θετικό έδαφος το 2023 και συνεχίζει να κάνει βήματα προς τα εμπρός, όπως τονίζει.
Maersk: Δυσοίωνες προβλέψεις για το παγκόσμιο εμπόριο
Ζήτηση
Ο ναυλομεσιτικός οίκος «μετρά» το παγκόσμιο εμπόριο και σε τόνους αλλά και τονοχιλιόμετρα μεταφερόμενου φορτίου. Σε ό,τι αφορά το φορτίο, η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά για τη ναυτιλία, υπήρξε βασικός μοχλός σταθεροποίησης των τάσεων φέτος, ενώ οι μεταβαλλόμενες εμπορικές συνήθειες λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων ενισχύουν επίσης τη ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα, σύμφωνα με τον βρετανό αναλυτή.
Η Clarksons Research προβλέπει τώρα αύξηση 3,8% στα παγκόσμια θαλάσσια τονοχιλιόμετρα φέτος και αύξηση 2,2% σε όρους μεταφερόμενης χωρητικότητας (φορτίου). Οι κίνδυνοι παραμένουν, αλλά η νέα εκτίμηση είναι θετικότερη της αύξησης 3,4% των τονομιλίων που παρατηρήθηκε το 2021 και είναι η καλύτερη από το 2017, σύμφωνα με τον Whittaker.
Είναι επίσης ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ύστερα από τρία χρόνια το θαλάσσιο εμπόριο σε τονοχιλιόμετρα θα είναι σε όλη τη διάρκεια του 2023 αυξημένο κατά 6% πάνω από τα επίπεδα του 2019, ενώ μετρούμενο με όρους χωρητικότητας θα είναι 2% πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Σημειώνεται ότι ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μειώθηκε συνολικά κατά 0,4% το 2022, σε 12 δισ. τόνους, εν μέσω μακροοικονομικών αντιξοοτήτων, επιπτώσεων από τη σύγκρουση Ρωσίας – Ουκρανίας και αδύναμων τάσεων στην Κίνα, επισήμανε ο αναλυτής.
Η μεταβολή των εμπορικών προτύπων, ιδίως στα ενεργειακά προϊόντα ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία, επέδρασε αρνητικά στα τονομίλια, που μειώθηκαν κατά 0,1% σε ετήσια βάση.
Ωστόσο το 2023, παρά τις σαφείς αδυναμίες της παγκόσμιας οικονομίας, οι τάσεις του όγκου του εμπορίου ήταν πιο ενθαρρυντικές, δήλωσε ο Whittaker. Ο μηνιαίος δείκτης παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου της Clarksons παρουσιάζει βελτίωση, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με πέρυσι από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο.
Βασική κινητήρια δύναμη υπήρξε η κινεζική ζήτηση για εισαγωγές, εκτιμά η Clarksons Research.
Εισαγωγές
Οι συνολικές κινεζικές θαλάσσιες εισαγωγές αυξήθηκαν σταθερά κατά 14% μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος είναι αυξημένες κατά 7% λόγω της ισχυρής παραγωγής χάλυβα και της βελτιωμένης θαλάσσιας προσφοράς.
Οι αποστολές άνθρακα στη χώρα έχουν αυξηθεί κατά 76%, αν και από χαμηλή βάση, και το αργό πετρέλαιο έχει αυξηθεί κατά 17%, υπολόγισε ο Clarksons.
Στο μεταξύ, σε μια άλλη ανάλυσή της η Bimco επιβεβαιώνει τις σχετικά αδύναμες συνθήκες στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Bimco εκτιμά ότι το παγκόσμιο εμπόριο με containerships θα κινηθεί σε ένα εύρος μεταξύ -0,5% και 0,5% το 2023 και μεταξύ 3% και 4% το 2024.
Για την αγορά του χύδην ξηρού φορτίου εκτιμά ότι ο παγκόσμιος όγκος φορτίου θα αυξηθεί μεταξύ 1,5% και 2,5% το 2023 και μεταξύ 1% και 2% το 2024.
Πιο αισιόδοξη είναι η εικόνα στην αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, η οποία θα σημειώσει αύξηση του όγκου φορτίου μεταξύ 2% και 3% το 2023 και μεταξύ 3,5% και 4,5% το 2024. Καθώς η απόσταση του μέσου δρομολογίου αυξάνεται, η Bimco εκτιμά ότι η αύξηση των τονοχιλιομέτρων θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 6% το 2023 και μεταξύ 5,5% και 6,5% το 2024
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη