H Κίνα παρά τα προβλήματά της κρατά «ζωντανό» το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες αναλύσεις του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons αλλά και της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco. O ερευνητικός βραχίονας του βρετανικού οίκου, η Clarksons Research, προχώρησε σε μια αισιόδοξη σχετικά ανάλυση για την πορεία του θαλάσσιου εμπορίου για το υπόλοιπο της χρονιάς και συνολικά για όλο το έτος, καθώς, όπως επισημαίνει, η κινεζική ζήτηση ενισχύει την αγορά. Ετσι το θαλάσσιο εμπόριο καταγράφει θετική ρότα, έστω και όχι εντυπωσιακή σε σύγκριση με το 2022.
Ο αναλυτής David Whittaker δήλωσε ότι ο ναυλομεσιτικός οίκος έχει μια πολύ καλή εικόνα για την πορεία της αγοράς. Υστερα από ένα δύσκολο 2022 και παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές αντιξοότητες, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο έχει επιστρέψει σε θετικό έδαφος το 2023 και συνεχίζει να κάνει βήματα προς τα εμπρός, όπως τονίζει.
Maersk: Δυσοίωνες προβλέψεις για το παγκόσμιο εμπόριο
Ζήτηση
Ο ναυλομεσιτικός οίκος «μετρά» το παγκόσμιο εμπόριο και σε τόνους αλλά και τονοχιλιόμετρα μεταφερόμενου φορτίου. Σε ό,τι αφορά το φορτίο, η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά για τη ναυτιλία, υπήρξε βασικός μοχλός σταθεροποίησης των τάσεων φέτος, ενώ οι μεταβαλλόμενες εμπορικές συνήθειες λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων ενισχύουν επίσης τη ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα, σύμφωνα με τον βρετανό αναλυτή.
Η Clarksons Research προβλέπει τώρα αύξηση 3,8% στα παγκόσμια θαλάσσια τονοχιλιόμετρα φέτος και αύξηση 2,2% σε όρους μεταφερόμενης χωρητικότητας (φορτίου). Οι κίνδυνοι παραμένουν, αλλά η νέα εκτίμηση είναι θετικότερη της αύξησης 3,4% των τονομιλίων που παρατηρήθηκε το 2021 και είναι η καλύτερη από το 2017, σύμφωνα με τον Whittaker.
Είναι επίσης ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ύστερα από τρία χρόνια το θαλάσσιο εμπόριο σε τονοχιλιόμετρα θα είναι σε όλη τη διάρκεια του 2023 αυξημένο κατά 6% πάνω από τα επίπεδα του 2019, ενώ μετρούμενο με όρους χωρητικότητας θα είναι 2% πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Σημειώνεται ότι ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μειώθηκε συνολικά κατά 0,4% το 2022, σε 12 δισ. τόνους, εν μέσω μακροοικονομικών αντιξοοτήτων, επιπτώσεων από τη σύγκρουση Ρωσίας – Ουκρανίας και αδύναμων τάσεων στην Κίνα, επισήμανε ο αναλυτής.
Η μεταβολή των εμπορικών προτύπων, ιδίως στα ενεργειακά προϊόντα ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία, επέδρασε αρνητικά στα τονομίλια, που μειώθηκαν κατά 0,1% σε ετήσια βάση.
Ωστόσο το 2023, παρά τις σαφείς αδυναμίες της παγκόσμιας οικονομίας, οι τάσεις του όγκου του εμπορίου ήταν πιο ενθαρρυντικές, δήλωσε ο Whittaker. Ο μηνιαίος δείκτης παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου της Clarksons παρουσιάζει βελτίωση, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με πέρυσι από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο.
Βασική κινητήρια δύναμη υπήρξε η κινεζική ζήτηση για εισαγωγές, εκτιμά η Clarksons Research.
Εισαγωγές
Οι συνολικές κινεζικές θαλάσσιες εισαγωγές αυξήθηκαν σταθερά κατά 14% μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος είναι αυξημένες κατά 7% λόγω της ισχυρής παραγωγής χάλυβα και της βελτιωμένης θαλάσσιας προσφοράς.
Οι αποστολές άνθρακα στη χώρα έχουν αυξηθεί κατά 76%, αν και από χαμηλή βάση, και το αργό πετρέλαιο έχει αυξηθεί κατά 17%, υπολόγισε ο Clarksons.
Στο μεταξύ, σε μια άλλη ανάλυσή της η Bimco επιβεβαιώνει τις σχετικά αδύναμες συνθήκες στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Bimco εκτιμά ότι το παγκόσμιο εμπόριο με containerships θα κινηθεί σε ένα εύρος μεταξύ -0,5% και 0,5% το 2023 και μεταξύ 3% και 4% το 2024.
Για την αγορά του χύδην ξηρού φορτίου εκτιμά ότι ο παγκόσμιος όγκος φορτίου θα αυξηθεί μεταξύ 1,5% και 2,5% το 2023 και μεταξύ 1% και 2% το 2024.
Πιο αισιόδοξη είναι η εικόνα στην αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, η οποία θα σημειώσει αύξηση του όγκου φορτίου μεταξύ 2% και 3% το 2023 και μεταξύ 3,5% και 4,5% το 2024. Καθώς η απόσταση του μέσου δρομολογίου αυξάνεται, η Bimco εκτιμά ότι η αύξηση των τονοχιλιομέτρων θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 6% το 2023 και μεταξύ 5,5% και 6,5% το 2024
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ