
H Κίνα παρά τα προβλήματά της κρατά «ζωντανό» το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες αναλύσεις του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons αλλά και της ναυτιλιακής οργάνωσης Bimco. O ερευνητικός βραχίονας του βρετανικού οίκου, η Clarksons Research, προχώρησε σε μια αισιόδοξη σχετικά ανάλυση για την πορεία του θαλάσσιου εμπορίου για το υπόλοιπο της χρονιάς και συνολικά για όλο το έτος, καθώς, όπως επισημαίνει, η κινεζική ζήτηση ενισχύει την αγορά. Ετσι το θαλάσσιο εμπόριο καταγράφει θετική ρότα, έστω και όχι εντυπωσιακή σε σύγκριση με το 2022.
Ο αναλυτής David Whittaker δήλωσε ότι ο ναυλομεσιτικός οίκος έχει μια πολύ καλή εικόνα για την πορεία της αγοράς. Υστερα από ένα δύσκολο 2022 και παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές αντιξοότητες, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο έχει επιστρέψει σε θετικό έδαφος το 2023 και συνεχίζει να κάνει βήματα προς τα εμπρός, όπως τονίζει.
Maersk: Δυσοίωνες προβλέψεις για το παγκόσμιο εμπόριο
Ζήτηση
Ο ναυλομεσιτικός οίκος «μετρά» το παγκόσμιο εμπόριο και σε τόνους αλλά και τονοχιλιόμετρα μεταφερόμενου φορτίου. Σε ό,τι αφορά το φορτίο, η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά για τη ναυτιλία, υπήρξε βασικός μοχλός σταθεροποίησης των τάσεων φέτος, ενώ οι μεταβαλλόμενες εμπορικές συνήθειες λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων ενισχύουν επίσης τη ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα, σύμφωνα με τον βρετανό αναλυτή.
Η Clarksons Research προβλέπει τώρα αύξηση 3,8% στα παγκόσμια θαλάσσια τονοχιλιόμετρα φέτος και αύξηση 2,2% σε όρους μεταφερόμενης χωρητικότητας (φορτίου). Οι κίνδυνοι παραμένουν, αλλά η νέα εκτίμηση είναι θετικότερη της αύξησης 3,4% των τονομιλίων που παρατηρήθηκε το 2021 και είναι η καλύτερη από το 2017, σύμφωνα με τον Whittaker.
Είναι επίσης ενθαρρυντικό το γεγονός ότι ύστερα από τρία χρόνια το θαλάσσιο εμπόριο σε τονοχιλιόμετρα θα είναι σε όλη τη διάρκεια του 2023 αυξημένο κατά 6% πάνω από τα επίπεδα του 2019, ενώ μετρούμενο με όρους χωρητικότητας θα είναι 2% πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Σημειώνεται ότι ο όγκος του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου μειώθηκε συνολικά κατά 0,4% το 2022, σε 12 δισ. τόνους, εν μέσω μακροοικονομικών αντιξοοτήτων, επιπτώσεων από τη σύγκρουση Ρωσίας – Ουκρανίας και αδύναμων τάσεων στην Κίνα, επισήμανε ο αναλυτής.
Η μεταβολή των εμπορικών προτύπων, ιδίως στα ενεργειακά προϊόντα ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία, επέδρασε αρνητικά στα τονομίλια, που μειώθηκαν κατά 0,1% σε ετήσια βάση.
Ωστόσο το 2023, παρά τις σαφείς αδυναμίες της παγκόσμιας οικονομίας, οι τάσεις του όγκου του εμπορίου ήταν πιο ενθαρρυντικές, δήλωσε ο Whittaker. Ο μηνιαίος δείκτης παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου της Clarksons παρουσιάζει βελτίωση, σημειώνοντας αύξηση 3% σε σχέση με πέρυσι από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο.
Βασική κινητήρια δύναμη υπήρξε η κινεζική ζήτηση για εισαγωγές, εκτιμά η Clarksons Research.
Εισαγωγές
Οι συνολικές κινεζικές θαλάσσιες εισαγωγές αυξήθηκαν σταθερά κατά 14% μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος είναι αυξημένες κατά 7% λόγω της ισχυρής παραγωγής χάλυβα και της βελτιωμένης θαλάσσιας προσφοράς.
Οι αποστολές άνθρακα στη χώρα έχουν αυξηθεί κατά 76%, αν και από χαμηλή βάση, και το αργό πετρέλαιο έχει αυξηθεί κατά 17%, υπολόγισε ο Clarksons.
Στο μεταξύ, σε μια άλλη ανάλυσή της η Bimco επιβεβαιώνει τις σχετικά αδύναμες συνθήκες στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Bimco εκτιμά ότι το παγκόσμιο εμπόριο με containerships θα κινηθεί σε ένα εύρος μεταξύ -0,5% και 0,5% το 2023 και μεταξύ 3% και 4% το 2024.
Για την αγορά του χύδην ξηρού φορτίου εκτιμά ότι ο παγκόσμιος όγκος φορτίου θα αυξηθεί μεταξύ 1,5% και 2,5% το 2023 και μεταξύ 1% και 2% το 2024.
Πιο αισιόδοξη είναι η εικόνα στην αγορά δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, η οποία θα σημειώσει αύξηση του όγκου φορτίου μεταξύ 2% και 3% το 2023 και μεταξύ 3,5% και 4,5% το 2024. Καθώς η απόσταση του μέσου δρομολογίου αυξάνεται, η Bimco εκτιμά ότι η αύξηση των τονοχιλιομέτρων θα κυμανθεί μεταξύ 5% και 6% το 2023 και μεταξύ 5,5% και 6,5% το 2024


Latest News

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης

Στυλιανίδης: Στο 1,68 δισ. ευρώ τα κοινοτικά κονδύλια για ακτοπλοΐα και υποδομές
Τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφάλισε η Ελλάδα θα κατευθυνθούν για την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση

Στο στόχαστρο, η ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου
Μέτρα από τις ΗΠΑ για τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία που αφορούν όλες τις εταιρείες έστω και εάν έχουν ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ