Είναι σαφές ότι οι τραγικές εικόνες από τη Θεσσαλία, που τρεις μέρες μας συγκλονίζουν και που ήρθαν να προστεθούν σε αυτές από τον Έβρο, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν απλώς και μόνο υπό το σχήμα «οι μεγαλύτερες βροχοπτώσεις που έχουν καταγραφεί».
Γιατί ακόμη και εάν αυτό ισχύει, αυτό δεν σημαίνει ότι ήταν απρόβλεπτες. Εδώ και χρόνια γνωρίζουμε καλά ότι έχουμε μπει στη ζώνη των ακραίων καιρικών φαινομένων που ξεπερνούν τις προσδοκίες.
Αυτό σημαίνει ότι εδώ και χρόνια οι κυβερνήσεις όφειλαν να αναπροσαρμόσουν τη διαχείριση αυτών των φαινομένων σε αυτή την πραγματικότητα.
Αυτό ξεκινά από τις προδιαγραφές των δημοσίων έργων και των ιδιωτικών κατασκευών, περνά από τον ανασχεδιασμό των έργων προστασίας και καταλήγει στο πώς οργανώνονται και πώς δρουν οι υπηρεσίες πολιτικής προστασίας.
Στη χώρα μας η μόνη σημαντική αλλαγή ήταν η εισαγωγή του 112. Μιας εφαρμογής σημαντικής που σώζει ζωές αλλά δεν λύνει όλα τα προβλήματα.
Πέρα από αυτό, όμως, άλλα μεγάλα βήματα δεν έγιναν και αυτό φάνηκε φέτος, με αποκορύφωμα τις πλημμύρες στη Θεσσαλία.
Γιατί είναι προφανές ότι τα εκατοντάδες εκατομμύρια που δόθηκαν για έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφές της κακοκαιρίας Ιανός δεν έφεραν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, πιθανώς γιατί ακολούθησαν την «πεπατημένη» των αποσπασματικών μέτρων, με τοπικά κριτήρια, την απουσία σοβαρού σχεδιασμού, την εμμονή στην «απορροφησιμότητα» και όχι την αποτελεσματικότητα και κυρίως την αδυναμία κατανόησης των αλλαγών που φέρνει η κλιματική αλλαγή.
Γιατί είναι προφανές ότι ενώ υπάρχει μια βιομηχανία μελετών για τους κινδύνους, συχνά πολύ αξιόλογων, αυτό δεν σημαίνει ότι λαμβάνονται και τα ανάλογα μέτρα.
Και όλα αυτά σε μια εποχή όπου τα «έργα πνοής» γίνονται πια «υπόθεση ζωής και θανάτου» χωρίς την πολυτέλεια οποιασδήποτε καθυστέρησης.
Γιατί φάνηκε ότι υπήρξε απουσία ουσιώδους κυβερνητικού συντονισμού απέναντι σε μια πρόκληση που απαιτούσε την άμεση και καθολική ενεργοποίηση του συνόλου του κρατικού μηχανισμού.
Σε αυτό το φόντο μικρή έως απολύτως καμία σημασία έχουν οι «διαρροές» του τύπου «ήμασταν έτοιμοι, αλλά άργησαν οι άλλοι να ζητήσουν τη συνδρομή μας». Το ίδιο και οι διαρκείς επισκέψεις και ενημερώσεις στο υπερσύγχρονο κέντρο επιχειρήσεων στο Μαρούσι, όταν δεν μεταφράζονται σε πραγματική κυβερνητική ενεργοποίηση και συντονισμό.
Ταυτόχρονα, φάνηκαν και τα όρια ενός ολόκληρου μοντέλου διαχείρισης της ίδιας της κυβερνητικής εξουσίας. Με υπουργούς που ενδιαφέρονται περισσότερο να δίνουν την εικόνα του έργου, παρά όντως να λύνουν προβλήματα και να σχεδιάζουν για το μέλλον, και που παράλληλα κυρίως ασχολούνταν με το πολιτικό τους μέλλον.
Και που σήμερα εύλογα πρέπει να απαντήσουν στην οργή των πολιτών.
Τέλος, φάνηκε ότι αυτό που πολλές φορές παρουσιάστηκε ως «επιτελικό κράτος», εκεί που έπρεπε να λειτουργήσει έτσι, δηλαδή να συντονίσει και να κινητοποιήσει το σύνολο των υπουργείων, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.
Όλα αυτά παραπέμπουν σε ένα βαθύτερο πρόβλημα σε σχέση με τη διακυβέρνηση της χώρας. Μέρος της ευθύνης μπορεί να αποδοθεί σίγουρα σε διαχρονικές αδυναμίες και στις πληγές στον κρατικό μηχανισμό από τα μνημόνια. Όμως, υπάρχει και ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης και του πρωθυπουργού και πρέπει να αναληφθεί.
Μια ευθύνη που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί απλώς με παραδοσιακούς τρόπους ανάκτησης της πρωτοβουλίας των πολιτικών κινήσεων όπως ο ανασχηματισμός, ακόμη και εάν μπορεί να χρειάζεται. Κυρίως χρειάζεται μια «ολική επανεκκίνηση», με όρους ουσίας και όχι επικοινωνίας. Και με ένα πραγματικό σχέδιο για αυτά που έχει ανάγκη η χώρα.
Μια χώρα που θέλει να ακούσει ότι δεν θα ξαναδούμε πνιγμένες περιοχές και όχι ότι πετύχαμε μια επενδυτική βαθμίδα που θα αργήσει να έχει αποτελέσματα στην καθημερινότητα των πολιτών.
Σε τελική ανάλυση, η πραγματική πολιτική νομιμοποίηση μιας κυβέρνησης δεν κρίνεται μόνο στις εκλογές, αλλά καθημερινά. Και εκεί, αυτή τη στιγμή, η νομιμοποίηση της κυβέρνησης έχει δεχτεί πολύ σημαντικά πλήγματα. Από το πώς θα κινηθεί θα κριθεί το εάν θα γίνουν και ανεπανόρθωτα.
Latest News
Αυξάνεται η αποταμίευση στην Ευρωζώνη, παραμένει αρνητική στην Ελλάδα – Οι λόγοι [γραφήματα]
Η τρέχουσα άνοδος αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πραγματικών εισοδημάτων, στις υψηλές αποδόσεις αποταμίευσης, στη μείωση της πραγματικής καθαρής περιουσίας και στη συγκρατημένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πώς θα πετάξουν φέτος οι τουρίστες προς την Ελλάδα
Η ανάκτηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων φτάνει στη χώρα μας το 127% σε σχέση με το 2019
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Η βαθύτερη κατανόηση της πορείας του τραπεζικού συστήματος και κυρίως της αλληλεπίδρασης μεταξύ πιστωτικής επέκτασης και επάρκειας καταθέσεων παρουσιάζει μια σειρά από προκλήσεις
Το έλλειμμα της οικονομίας
Δεν έχουμε βρει τον τρόπο να ανατρέψουμε την πιο ολέθρια για την ελληνική οικονομία συνθήκη
Ποιος ο ρόλος για τη μεταλλευτική βιομηχανία
Αν η Ελλάδα θέλει να ενισχύσει την «ενδογενή» ανάπτυξη της, αλλά με την απαραίτητη παραγωγική εξωστρέφεια, ο ορυκτός πλούτος της αποτελεί μεγάλη ευκαιρία
Κάτι ψήνεται
Η πολιτική αβεβαιότητα που περιβάλει την επιστροφή Τραμπ
Τι πρέπει να περιμένουν οι ελληνικές τράπεζες το 2025
Το έτος 2025, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες
Ποιοι κερδίζουν από τα ασφάλιστρα υγείας
Σύντομα θα έχουμε θέμα και με τις χρεώσεις των ιδιωτικών νοσοκομείων, καθώς οι ασφαλιστικές πετούν στα ιδιωτικά θεραπευτήρια τον «μουτζούρη» των αυξήσεων
Τι είναι η νέα επιχειρηματικότητα;
Αν και δεν υπάρχει ξεκάθαρος και ενιαίος ορισμός γιατί οι τύποι των επιχειρήσεων διαφέρουν μεταξύ τους, ωστόσο υπάρχουν αρχές της επιχειρηματικότητας οι οποίες σήμερα είναι γρήγορα μεταβαλλόμενες.
Χώρα παντοπωλείων…
Πλέον πήρε κεφάλι η δημιουργία παντοπωλείων, κοινώς μπακάλικα στην πιο εξευγενισμένη σημερινή μορφή