
Αρχικά, η επιχείρηση είναι μια εταιρεία ανθρώπων που επιχειρούν, μια ομάδα με κοινούς στόχους. Ακόμη, είναι ένα σύνολο μέσων τα οποία χρησιμοποιούν οι μάνατζερ της για να πραγματοποιήσουν τους στόχους της οι οποίοι δεν περιορίζονται μόνο στη μεγιστοποίηση του κέρδους της, αλλά και στη διάθεση της κοινότητας των προιόντων και υπηρεσιών της.
Συνολικά, μια επιχείρηση χαρακτηρίζεται από εμπιστοσύνη, υπευθυνότητες, συμφέροντα, στόχους, πλάνο και δέσμευση. Το ερώτημα σήμερα είναι πώς να δοθούν εκ νέου κίνητρα στους μάνατζερ ώστε να βελτιώσουν την αποδοτικότητα της επιχείρησης.
Πολλές φορές το πρόβλημα μετατίθεται στα μεσαία στελέχη που βρίσκονται σαν σάντουιτς, δηλαδή στο επίπεδο όπου η δύναμη της απόφασης και της δράσης του τοπ μάνατζμεντ μπορεί να τα οδηγήσει σε αντίθεση με τις προσωπικές αξίες τους. Μια άλλη αιτία δυσφορίας και μείωσης της αποδοτικότητας, μεταξύ των ανώτατων στελεχών και των μεσαίων είναι οι δυσκίνητες διαδικασίες λόγω των πολλών συναντήσεων (meetings) στην εταιρεία. Η παραγωγικότητα των εργαχομένων είναι 35% υψηλότερη όταν οι συναντήσεις μειώνονται κατά 20% σύμφωνα με μια μελέτη του 2022 του Harvard Business Review. Είναι μια οργάνωση τεϊλοριστική της εργασίας, όπου τα μεσαία στελέχη έχουν στόχους που προέρχονται από τα πάνω, χωρίς κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης.
Στη σύγχρονη επιστήμη του μάνατζμεντ (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, επιχείρηση & μάνατζμεντ, εκδ. Κλειδάριθμος, 2022), σήμερα ένας ηγέτης δεν έχει άλλη επιλογή από το να είναι συνεπής μεταξύ αυτού που λέει και αυτού που κάνει και μεταξύ αυτού που κάνει και αυτού που είναι.
Αν και δεν πρέπει να είναι μόνο θέμα λέξεων, το μάνατζμεντ είναι μερικές φορές θέμα αριθμών. Ένα ευρώ που επενδύεται στην ποιότητα μάνατζμεντ αποδίδει τέσσερα, κατά μέσο όρο, σε αυξημένη παραγωγικότητα. Το CMI, ένα βρετανικό business school υπολόγισε ότι οι επιχειρήσεις που επενδύουν στην εκπαίδευση της ηγεσίας βλέπουν την αποδοτικότητά τους να αυξάνεται κατά 23% (το μάνατζμεντ ως μοχλός αύξησης της αποδοτικότητας). Ακόμη, υπάρχει υπολογισμός που δείχνει ότι το κόστος που δημιουργείται από διοικητικές δυσλειτουργίες σε κλίμακα μιας επιχείρησης, προσδιορίζεται μεταξύ 10000 και 20000 ευρώ ανά άτομο ετησίωςη.
Συμπερασματικά, για να τονωθεί το κίνητρο των στελεχών, είναι απαραίτητο να οργανωθούν συναντήσεις του μάνατζμεντ για ανταλλαγή ιδεών με όλα τα διοικητικά στελέχη, ανώτερα και μεσαία, για προβληματισμό σχετικά με το όραμα της νέας επιχείρησης και θέματα διεπιστημονικά όπως η κλιματική αλλαγή, το ενεργειακό, η τεχνητή νοημοσύνη, η εξ αποστάσεως εργασία, κ.α.
Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός


Latest News

Η Gen Z... μεταξεταστέα με την τεχνητή νοημοσύνη - Τι δείχνει έρευνα της ΕΥ
Ελλείψεις της Gen Z στην κριτική αξιολόγηση και στην ικανότητα εκτίμησης των δυνατοτήτων και των περιορισμών της ΑΙ

Πόσο ικανοποιημένοι είναι οι καταναλωτές από τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα;
Η νέα έρευνα της Saleforce επιβεβαιώνει ότι η εμπειρία εξυπηρέτησης πελατών είναι πλέον σημαντικότερη από τις χρεώσεις και τα επιτόκια για τη διατήρηση των πελατών στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Περισσότερες γυναίκες στα διοικητικά συμβούλια - Τα κριτήρια
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου θεσμοθετείται υποχρεωτική συμμετοχή των γυναικών σε ποσοστό τουλάχιστον κατά 33% στα ΔΣ των εισηγμένων εταιρειών

Το τοξικό εργασιακό περιβάλλον φέρνει αποχωρήσεις - Πόσοι έφυγαν από τη δουλειά τους
Τα ευρήματα της έρευνας Workmonitor της Randstad για τις προσδοκίες των εργαζομένων

Το 93% των στελεχών πληροφορικής σχεδιάζει να εφαρμόσει AI Agents
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας της Salesforce δείχνουν ότι η αυξανόμενη ζήτηση στον τομέα της πληροφορικής δημιουργεί νέες ευκαιρίες για βελτίωση της αποδοτικότητας με χαμηλότερο κόστος, μέσω των ΑΙ Agents

Οι εταιρείες έχουν νέο... δίλημμα - ΑΙ ή Gen Z για θέσεις εργασίες;
Tο 40% των μάνατζερ θα προτιμούσε να προσλάβει ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης αντί για πτυχιούχους της Gen Z