
Στη σύνοδο κορυφής της G20 στην Ινδία αυτό το Σαββατοκύριακο, οι ΗΠΑ, η Ινδία, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ανακοίνωσαν μια νέα εμπορική οδό που σκοπεύει να συνδέσει την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, με λιμάνια και σιδηροδρομικές γραμμές, σε μια άμεση πρόκληση απέναντι στις φιλοδοξίες της Κίνας, με την πρωτοβουλία Belt and Road (ο νέος Δρόμος του Μεταξιού).
Ειδικότερα, το μνημόνιο κατανόησης υπεγράφη από τον διάδοχο πρίγκιπα της Σαουδικής Αραβίας Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, με τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη δημιουργία του νέου οικονομικού διαδρόμου που συνδέει την Ινδία, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Η προτεινόμενη εμπορική οδός – που ονομάστηκε από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ως η αρχή μιας «νέας εποχής συνδεσιμότητας» – οραματίζεται έναν ανατολικό διάδρομο που συνδέει την Ινδία με τα κράτη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) και μια βόρεια διαδρομή που συνδέει το ΣΣΚ με την Ευρώπη .
Ενώ ο νέος εμπορικός διάδρομος θα μπορούσε να αντισταθμίσει την πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας, θα δώσει επίσης στη Σαουδική Αραβία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα περισσότερες επιλογές ΗΠΑ.
Ενεργειακό πόκερ στη ΝΑ Μεσόγειο
«Ατέλειωτες ευκαιρίες»
Σύμφωνα με το Reuters, στο περιθώριο της G20 ο αμερικανός πρόεδρος υπογράμμισε ότι ο νέος εμπορικός δρόμος θα δημιουργήσει «ατελείωτες ευκαιρίες για καθαρή ενέργεια, καθαρό ηλεκτρισμό και την τοποθέτηση καλωδίων για τη σύνδεση των κοινοτήτων».
Ο υπουργός Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας Khalid Al Falish επαίνεσε επίσης τις φιλοδοξίες του διαδρόμου, αποκαλώντας τον «το αντίστοιχο του Δρόμου του Μεταξιού και του Δρόμου των Μπαχαρικών» και προαναγγέλλοντας «μεγαλύτερη ενεργειακή συνδεσιμότητα, πράσινα υλικά και επεξεργασμένα και τελικά προϊόντα που θα εξισορροπήσουν το παγκόσμιο εμπόριο».
Γεωπολιτικές ισορροπίες
Από εκεί και πέρα, οι γεωπολιτικές επιπτώσεις είναι ευρείες. Όχι μόνο το τεράστιο έργο θα χρησιμεύσει ως άμεση απάντηση στο κινεζικό επίπεδο δαπανών υποδομής παγκοσμίως, αλλά επιδιώκει επίσης να δώσει άλλη μια ώθηση στις προσπάθειες της Ουάσιγκτον να εξομαλύνει τις σχέσεις της με τα αραβικά κράτη του Κόλπου και το Ισραήλ.
Θα μπορούσε επίσης να είναι μια ώθηση για τη Σαουδική Αραβία, τον μεγαλύτερο εξαγωγέα αργού πετρελαίου στον κόσμο, δημιουργώντας μια άμεση σύνδεση με την Ινδία, μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο.
Το Πεκίνο, εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι χαιρετίζει τη νέα εμπορική οδό, αλλά προειδοποίησε να μην χρησιμοποιηθεί ως γεωπολιτικό εργαλείο.
Ο νέος εμπορικός διάδρομος έρχεται καθώς η πρωτοβουλία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων της Κίνας Belt and Road παραπαίει σε ζητήματα επενδύσεων. Προσθέτοντας σε αυτά τα δεινά, η Ιταλία ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα αποχωρήσει από το έργο, υπό την πίεση των πολιτικών κομμάτων.
Ο πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι της διοργανώτριας συνόδου κορυφής της Ινδίας δήλωσε: «Σήμερα, καθώς ξεκινάμε μια τόσο μεγάλη πρωτοβουλία συνδεσιμότητας, σπέρνουμε τους σπόρους για τις μελλοντικές γενιές να ονειρεύονται περισσότερο».
Δύο διάδρομοι
Ο νέος οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης ή IMEC, θα αποτελείται επί τις ουσίας από δύο ξεχωριστούς διαδρόμους: ο ανατολικός διάδρομο που θα συνδέει την Ινδία με τον Περσικό Κόλπο και ο βόρειος που θα συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Ευρώπη.
Κατά μήκος της σιδηροδρομικής διαδρομής, οι συμμετέχοντες σκοπεύουν να τοποθετήσουν καλώδιο για γραμμές ηλεκτρικής ενέργειας και δεδομένων, καθώς και αγωγό υδρογόνου που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για χρήση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είπε ότι το σύμφωνο προσφέρει ευκαιρίες για την παραγωγή, την καινοτομία και τους ανθρώπους. «Αλλά πρόθεσή μας είναι να το κάνουμε πραγματικότητα και να είμαστε σίγουροι ότι μετά από αυτή τη δέσμευση θα έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα», ανέφερε χαρακτηριστικά.


Latest News

Σενάριο fast track διαγωνισμού για τα blocks που ζητά η Chevron
Μετά τη Chevron και τρίτος πετρελαϊκός όμιλος έχει στο ραντάρ τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες, σύμφωνα με τον CEO της ΕΔΕΥΕΠ

Θα ξαναρχίσει να ρέει πετρέλαιο από τη Ρωσία;
Το ερώτημα για το πετρέλαιο παραμένει για τις ευρωπαϊκές εμπορικές εταιρείες -Τι θα γίνει με την λήξη του πολέμου

Παπασταύρου: Ψήφος εμπιστοσύνης το ενδιαφέρον της Chevron – Ενισχύει την ΑΟΖ της χώρας μας
Εντός του 2025 όλες οι διαδικασίες για τις έρευνες τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου

Πώς Chevron και ExxonMobil έρχονται πιο κοντά στην ανακάλυψη κοιτασμάτων αερίου
Ένα συνεχόμενο πεδίο ερευνών 81.655 τ.χλμ. για κοιτάσματα σε υδρογονάνθρακες δημιουργείται για Chevron και ExxonMobil

Παγκόσμιο ρεκόρ ενεργειακής κατανάλωσης το 2024
Υποχωρεί η παραγωγή ενέργειας από υδρογονάνθρακες προς όφελος της ηλεκτροπαραγωγής

Μπορεί η Gazprom να «αναστηθεί»; - Το μεγάλο σχέδιο για την εξυγίανση του άρρωστου γίγαντα
Η Ελένα Ιλιούχινα είναι η «εκλεκτή» του Πούτιν για την αναδιάρθωρση της Gazprom - Τι περιλαμβάνει το σχέδιο

ΔΕΣΦΑ: Εγκρίθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2024-2033
Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει 71 συνολικά έργα για την ενίσχυση της εξαγωγικής δυνατότητας της χώρας σε φυσικό αέριο και την επέκταση του εγχώριου δικτύου μεταφοράς

Drill, baby, drill... από Chevron και για τους υδρογονάνθρακες της Κρήτης
Νέο χτύπημα… από τη Chevron για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες – Αποδέχεται η κυβέρνηση το ενδιαφέρον για τα δύο blocks «Νότια Κρήτη Ι» και «Νότια Κρήτη ΙΙ»

Σε αναζήτηση ισορροπίας το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Καταλύτης το LNG
Νευρικές διακυμάνσεις καταγράφει το φυσικό αέριο στην ευρωπαϊκή αγορά - Συγκρατημένη αισιοδοξία

Νεφώσεις και αφρικανική σκόνη έσωσαν το ηλεκτρικό σύστημα - Νέο τεστ για τις μέρες του Πάσχα
Σήμερα 26 Μαρτίου η σύσκεψη της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσεων για το επόμενο κρίσιμο τετραήμερο του Πάσχα και την αποφυγή μπλακ άουτ στο ηλεκτρικό ρεύμα