![Θαλάσσια αιολικά: Πρόσω ολοταχώς με δέσμευση ηλεκτρικού χώρου 2 GW](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/30998276_aiolika-parka.jpg)
«Πρόσω ολοταχώς» για να πετύχει τον στόχο που έχει θέσει για την ανάπτυξη 1,9 GW (γιγαβάτ) υπεράκτιων αιολικών πάρκων στις ελληνικές θάλασσες έως το 2030 βάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Ειδικότερα, το ενεργειακό επιτελείο της κυβέρνησης έχει προετοιμάσει ειδική ρύθμιση, η οποία θα περιληφθεί στο επόμενο νομοσχέδιο που θα προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή, και θα αφορά στη δέσμευση ισχύος για offshore αιολικά πάρκα στο ηλεκτρικό σύστημα του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας).
Ειδικότερα, θα προβλέπει ότι ο Διαχειριστής θα πρέπει να δεσμεύσει ηλεκτρικό χώρο 2 GW για τη σύνδεση θαλάσσιων αιολικών σταθμών με τμήματα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
ΑΔΜΗΕ: Συνεργασία με ΕΔΕΥΕΠ και ΕΛΕΤΑΕΝ για υπεράκτια αιολικά πάρκα
Μάλιστα, σύμφωνα με την προωθούμενη ρύθμιση, αυτό θα πρέπει να γίνει άμεσα, ανεξάρτητα από τα όσα προβλέπει η νομοθεσία, προκειμένου να υλοποιηθεί ο στόχος που τίθεται στο τελευταίο draft του υπό αναθεώρηση Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα για τη δρομολόγηση έως το τέλος της δεκαετίας της εγκατάστασης offshore πάρκων ισχύος 1,9 GW και συνολικών επενδύσεων περίπου 6 δισ. ευρώ.
Αν δεν αλλάξει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (ΥΑΠ) θα χαθεί πολύτιμος χρόνος. Κι αυτό διότι, βάσει του νόμου 4964/2022, ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να περιμένει την έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων (ΠΔ) τα οποία θα οριοθετούν τις Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης ΥΑΠ (ΠΟΑΥΑΠ) και θα ορίζουν σε αυτές τους όρους για την ανάπτυξη των έργων έως το έτος 2030.
Έπειτα, θα μπορεί να εκδώσει απόφαση δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου για τη σύνδεση με το ηλεκτρικό σύστημα της εκτιμώμενης ισχύος των θαλάσσιων πάρκων που αντιστοιχεί στις ΠΟΑΥΑΠ.
Η νέα ρύθμιση πέρα από τη «fast track» δυνατότητα δέσμευσης 2 GW θα προβλέπει επίσης ότι με υπουργική απόφαση και έπειτα από εισήγηση της Επιτροπής Συντονισμού και Ανάπτυξης Έργων ΥΑΠ, θα μπορεί να καθορίζεται το μέγεθος της συνολικής ισχύος των θαλάσσιων αιολικών έργων για τα οποία πρέπει να δεσμευτεί ηλεκτρικός χώρος καθώς και ο επιμερισμός του αναγκαίου ηλεκτρικού χώρου ανά περιοχή του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ώστε να καταστεί δυνατή η σύνδεση των offshore σταθμών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη ο ΑΔΜΗΕ έχει μελετήσει πόσα MW χωρούν σε κάθε κόμβο του ηλεκτρικού συστήματος των νησιών του Βορείου Αιγαίου, των Δωδεκανήσων, των Κυκλάδων, της Εύβοιας, της Κρήτης και του Ιονίου, συνυπολογίζοντας τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις που ήδη κατασκευάζονται ή θα υλοποιηθούν έως το 2030.
Το Εθνικό Σχέδιο
Όσο για το πολυαναμενόμενο Εθνικό Σχέδιο για τα ΥΑΠ – αφού εγκρίθηκε ως προς τις χωροθετήσεις των περιοχών που θα τα «φιλοξενήσουν» από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας (ΓΕΕΘΑ) – έχει αποσταλεί από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Ωστόσο, ακόμη δεν έχει πάρει το «πράσινο φως» καθώς διάφορα σημεία σβήνονται και ξαναγράφονται.
Το Εθνικό Σχέδιο σε πλήρη ανάπτυξη αναμένεται ότι θα περιλαμβάνει περί τις 12 κατάλληλες περιοχές για εγκατάσταση offshore αιολικών. Ωστόσο, θα περιλαμβάνει δύο φάσεις, με την πρώτη να προτείνει _ για την εγκατάσταση έργων συνολικής ισχύος 1,9 GW που δρομολογούνται βάσει του ΕΣΕΚ έως το 2030 _ πέντε με έξι θέσεις οι οποίες θεωρούνται πιο «καθαρές» και εκτιμάται ότι μπορούν να παραδοθούν δίχως προβλήματα στους επενδυτές.
Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει άλλες πέντε με έξι περιοχές, οι οποίες ακόνη βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» του επιτελείου των ΥΠΕΝ και ΕΔΕΥΕΠ.
Ζητούμενο αποτελεί ακόμη εάν θα εγκριθούν και οι δύο φάσεις του Εθνικού Σχεδίου ή, σε πρώτη φάση, μόνον η πρώτη ώστε να υπογραφεί άμεσα η Κοινή Υπουργική Απόφαση με το εθνικό πρόγραμμα για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα και να δρομολογηθεί η υλοποίηση των έργων.
Από την στιγμή που θα οριοθετείται μια περιοχή, θα απαιτείται πάνω από ένα έτος για τη δρομολόγηση των απαιτούμενων διαδικασιών και περίπου μια 5ετία έως τον πρώτο διαγωνισμό, ο οποίος εκτιμάται ότι δεν μπορεί να διεξαχθεί πριν το 2028 με 2029.
Στην πρώτη φάση θα περιληφθεί και η πιλοτική θαλάσσια ζώνη της Αλεξανδρούπολης, η οποία θα είναι η πρώτη «go-to area» της χώρας, στην οποία, βάσει των όσων προβλέπονται στην εργαλειοθήκη REPowerEU της Κομισιόν, όσα έργα ΑΠΕ αναπτύσσονται θα χαίρουν ταχείας αδειοδότησης.
Σε αυτήν θα κατασκευαστούν έργα συνολικής ισχύος 600 MW, στα οποία περιλαμβάνεται εκείνο του ομίλου Κοπελούζου που έχει διασφαλίσει άδεια παραγωγής για 216 MW και της ΤΕΡΝΑ (485 MW), ενώ γίνονται συζητήσεις και για συμμετοχή και της Motor Oil.
Επίσης, το ΥΠΕΝ είχε ξεκινήσει εδώ και μήνες τις διαπραγματεύσεις με τη DG Comp για το σχήμα στήριξης των offshore αιολικών πάρκων, από το οποίο θα εξαιρούνται τα έργα που θα αναπτυχθούν στην πιλοτική ζώνη της Αλεξανδρούπολης, των οποίων οι «ταρίφες» θα καθοριστούν διοικητικά, με κοινοποίηση στην Κομισιόν.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Τηλεπικοινωνίες: Οι ευρωπαϊκές εταιρείες… πρασινίζουν εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/telecom8-600x403.jpg)
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
![Σημεία φόρτισης: H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/fortistes-600x450.jpg)
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
![Tesla: Πόσο θα ωφεληθεί από μια εκλογή Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/Time-Trump-If-He-Wins-451x600.jpg)
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
![Google: Η τεχνητή νοημοσύνη κατέστρεψε την υπόσχεση της για ουδετερότητα άνθρακα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/sundar-pichai-google-600x317.png)
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
![Όμιλος ΤΙΤΑΝ: Εντάχθηκε στον δείκτη FTSE4Good](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/TITAN-USA-600x450.jpg)
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
![Πράσινη μετάβαση: Οσο πιο πολύ αργεί τόσο πιο δαπανηρή και «άτακτη» θα είναι – Καμπανάκι από την ΒP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/renewable-1989416_1280-1-600x400.jpg)
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
![Κλιματική αλλαγή: Αύξηση των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/climate-2048x1365-1-600x400.jpg)
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
![ΕΥΔΑΠ: Πρόσθετες επενδύσεις 500 – 750 εκατ. και αλλαγές στο καταστατικό φέρνει η λειψυδρία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/eydap-600x300.jpg)
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
![Σταϊκούρας: Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί μια νευραλγική υποδομή για τον ΟΑΣΘ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/3-600x338.jpg)
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού
![Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/dimitriadis-600x400.jpg)
Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία
H Ελλάδα το 2024 χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard