
Όταν η ολλανδική KLM λάνσαρε διαφημιστική καμπάνα παροτρύνοντας τους πελάτες να «πετούν υπεύθυνα» λαμβάνοντας υπόψη τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η εταιρεία υποτίθεται ότι έδειχνε τη δέσμευσή της σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Όμως η καμπάνια του 2019 προκάλεσε αντιδράσεις και η KLM δέχτηκε πέρυσι αγωγή από περιβαλλοντική οργάνωση που την κατηγορεί για «greenwashing», ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος.
Δεκτή από ολλανδικό δικαστήριο αγωγή σε βάρος της KLM για greenwashing
Όπως σχολιάζει το Reuters, η 0προσφυγή της ολλανδικής οργάνωσης Fossil Free Netherlands αναδεικνύει το δίλημμα που αντιμετωπίζει η αεροπορική βιομηχανία καθώς προσπαθεί να πετύχει κερδοφορία για τους μετόχους της και παράλληλα να πείσει το κοινό ότι καταβάλλει προσπάθειες μείωσης των εκπομπών άνθρακα.
Η ιστοσελίδα της καμπάνιας «πετάξτε υπεύθυνα» δρομολογεί πλέον τους χρήστες στο μήνυμα «Τα αεροπορικά ταξίδια δεν είναι σήμερα βιώσιμα»
Οι εταιρείες βρίσκονται τώρα στο στόχαστρο προσφυγών και καταγγελιών με στόχο να μπει φρένο στους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς τους.
«Ο μόνος τρόπος να πετάξει κανείς υπεύθυνα είναι να μην πετάξει» σχολίασε η Χίσκε Αρτς, επικεφαλής της εκστρατείας της Fossil Free Netherlands.
Η ακροαματική διαδικασία ξεκινά στις 27 Σεπτεμβρίου με την ΚLΜ να αρνείται τις κατηγορίες. Η τελική απόφαση αναμένεται τον Φεβρουάριο.
Τον Ιούνιο, η ευρωπαϊκή συνομοσπονδία οργανώσεων καταναλωτή, BEUC, υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταγγελία για 17 αεροπορικές εταιρείες, κατηγορώντας τες για παραπλανητική χρήση όρων όπως «βιώσιμη», «υπεύθυνη» και «πράσινη».
«Ο λόγος που επιλέξαμε τις αεροπορικές εταιρείες είναι πιθανότατα το γεγονός ότι πρόκειται για έναν από τους πλέον εμβληματικούς κλάδους όσον αφορά το greenwashing» δήλωσε ο Ντιμίτρι Βέργκνε της BEUC. Οι τεχνολογίες που απαιτούνται για πτήσεις χαμηλών εκπομπών είτε δεν υπάρχουν είτε απέχουν χρόνια από την εμπορική εφαρμογή τους, επισήμανε.

H Χίσκε Αρτς της οργάνωσης Fossil Free Netherlands θέλει να απαγορευτούν οι διαφημίσεις των αεροπορικών εταιρειών (Reuters)
Επιχειρηματικό ρίσκο
Το διακύβευμα είναι μεγάλο. Ο ιδιοκτήτης της KLM, η γαλλική Air France, αναγνώριζε στην ετήσια έκθεσή της το 2022 ότι η φθορά της περιβαλλοντικής υπόληψής της αποτελεί επιχειρηματικό κίνδυνο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια εμπιστοσύνης.
Παρόλα αυτά, η Air France-KLM είναι μια από τις αεροπορικές εταιρείες που σχεδιάζουν να προσφύγουν στην ευρωπαϊκή δικαιοσύνης κατά της ολλανδικής απόφασης να μπει πλαφόν στις πτήσεις που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο «Σίπχολ» του Άμστερνταμ προκειμένου να περιοριστεί η ηχορύπανση αλλά και οι εκπομπές άνθρακα.
Απαντώντας σε ερώτημα του Reuters, η KLM δήλωσε πως οι εκπομπές των αερομεταφορών είναι δύσκολο να μειωθούν. Ανέφερε επίσης ότι σκοπεύει να αγοράσει πιο αποδοτικά αεροπλάνα και να αυξήσει τη χρήση βιοκαυσίμων για να πετύχει τον κλιματικό στόχο της για το 2030.
Στην προκαταρκτική δικαστική διαδικασία, η KLM υποστήριξε ότι το σλόγκαν «πετάξτε υπεύθυνα» είχε την καλή προθέση να ενθαρρύνει τους πελάτες της να αντισταθμίσουν τις εκπομπές αγοράζοντας πιστώσεις άνθρακα ή να ταξιδέψουν με το τρένο.
Η ιστοσελίδα της καμπάνιας «πετάξτε υπεύθυνα» δρομολογεί πλέον τους χρήστες στο μήνυμα «Τα αεροπορικά ταξίδια δεν είναι σήμερα βιώσιμα. Δείτε τι κάνουμε για να βελτιωθούμε».
Η Χίσκε Αρτς της Fossil Free Netherlands υποστηρίζει από την πλευρά της ότι οποιαδήποτε περιβαλλοντική αναφορά στις διαφημίσεις των αεροπορικών εταιρειών έχει στόχο να ενισχύσει τα ζήτηση πείθοντας τον κόσμο ότι οι πτήσεις δεν δημιουργούν πρόβλημα.
Υποστηρίζει μάλιστα ότι η αεροπορική βιομηχανία πρέπει να έχει την ίδια αντιμετώπιση με την καπνοβιομηχανία: οι διαφημίσεις πρέπει να απαγορευτούν και τα εισιτήρια πρέπει να φέρουν προειδοποιητικό σήμα.
Οι αεροπορικές εταιρείες αρνούνται κάθε σύγκριση με τη βιομηχανία καπνού, υποστηρίζοντας ότι, σε αντίθεση με το κάπνισμα, οι πτήσεις προσφέρουν σαφή οικονομικά οφέλη.
Πηγή: in.gr


Latest News

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X