Στη Γαλλία μεγάλα σουπερ μάρκετ αναλαμβάνουν δράση για την καταπολέμηση της ακρίβειας προειδοποιώντας τα ίδια πλέον τους πελάτες τους για “συρρίκνωση” συσκευασιών προϊόντων από προμηθευτές, οι οποίες συνεπάγονται αυτόματα μεγάλες αυξήσεις στις τιμές.
Πρόκειται για κίνηση που γίνεται εν μέσω πολύ υψηλού πληθωρισμού, με τις τιμές να πλήττουν καίρια το πορτοφόλι των καταναλωτών και να δημιουργούν πολιτικό πρόβλημα στις κυβερνήσεις.
Η κίνηση αυτή μάλιστα μπορεί να σηματοδοτεί την απαρχή πιθανής σκληρής κόντρας μεταξύ σουπερμάρκετ και εταιρειών τροφίμων για το ποιος ευθύνεται για τις ανατιμήσεις που καίνε.
«Ας μην κοροϊδευόμαστε, κάποιοι θέλουν τον πληθωρισμό»
Η είδηση ότι η αλυσίδα των Carrefour κολλάει πλέον πάνω στις συσκευασίες προϊόντων προμηθευτών όπως οι Nestle, PepsiCo και Unilever δικά της αυτοκόλλητα που προειδοποιούν για μείωση μεγέθους προϊόντων με συνεπακόλουθη αύξηση τιμής -φαινόμενο γνωστό και ως «συρρίκνωση» ή “shrinkflation”- έκανε αίσθηση μέσα κι έξω από τη χώρα.
Στόχος της κίνησης αυτής είναι να συγκεντρώσει περισσότερα φώτα της δημοσιότητας στο φαινόμενο αυτό, πιέζοντας εμμέσως πλην σαφώς τους προμηθευτές, πολυεθνικές και όχι μόνο, να επανεξετάσουν την πολιτική τους.
Πλέον 26 τέτοια προϊόντα στα καταστήματά της στη Γαλλία φέρουν σήμανση “Αυτό το προϊόν είδε τον όγκο ή το βάρος του να μειώνεται και την πραγματική τιμή να αυξάνεται από τον προμηθευτή”.
Τα παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με στοιχεία του Reuters που επικαλείται την ίδια την Carrefour στη Γαλλία, φιάλες τσαγιού χωρίς ζάχαρη με γεύση ροδάκινο της Lipton Ice Tea που παράγονται από την PepsiCo, μίκρυναν στα 1,25 λίτρα από 1,5 λίτρα σηματοδοτώντας ουσιαστική αύξηση κατά 40% στην τιμή ανά λίτρο. Συσκευασίες σε τρόφιμα για βρέφη Guigoz που παράγονται από την Nestle μειώθηκαν από τα 900 γραμμάρια στα 830 γραμμάρια, ενώ παγωτά Viennetta που παράγονται από τη Unilever είδαν το βάρος τους να μειώνεται από τα 350 στα 320 γραμμάρια. Αυτοκόλλητα με προειδοποιήσεις βάζει η Carrefour και σε σοκολάτες Lindt.
Οι σημάνσεις
Η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να κολλήσει τέτοιες σημάνσεις και σε άλλα προϊόντα στα καταστήματά της σε όλη τη Γαλλία. Προς το παρόν τουλάχιστον δεν σκέφτεται να κάνει κάτι τέτοιο σε άλλες χώρες.
Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με καταναλωτικές οργανώσεις, η μείωση του βάρους ή της ποσότητας προϊόντων στα πλαίσια του «shrinkflation» αποτελεί διαδεδομένη πρακτική για την οποία είναι ένοχες και σούπερ μάρκετ που πουλάνε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, περιλαμβανομένων και των Carrefour, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Οι εταιρείες Lindt και PepsiCo δεν απάντησαν σε αίτημα του Reuters για σχολιασμό αναφορικά με την νέα αυτή κίνηση των Carrefour. Οι Nestle και Unilever αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Κόντρα στη Γαλλία με πολυεθνικές τροφίμων
Στη Γαλλία, όπως και σε άλλες χώρες περιλαμβανομένης και της Ελλάδος, οι κυβερνήσεις έχουν καταβάλει προσπάθειες να υπάρξει συνεννόηση με σουπερμάρκετ και εταιρείες τροφίμων προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές.
Το θέμα με την κίνηση της Carrefour στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης παίρνει ακόμη πιο μεγάλες διαστάσεις καθώς στις 31 Αυγούστου ο υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ είχε ανακοινώσει συμφωνία με τα σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού, αλλά είχε ξεχωρίσει τις Unilever, Nestle και PepsiCo ανάμεσα σε εταιρείες οι οποίες όπως είπε δεν «συνεργάζονταν» για τη συμφωνία αυτή,
Τότε και μετά από συνεχείς συνομιλίες με ιδιοκτήτες και εκπροσώπους 75 μεγάλων αλυσίδων λιανικής και παραγωγών τροφίμων και άλλων προϊόντων είχε ανακοινώσει δεσμεύσεις των επιχειρήσεων αυτών για πάγωμα ή μειώσεις τιμών σε 5.000 προϊόντα που χρησιμοποιούνται καθημερινά.
Πως γίνεται η «συρρίκνωση» (“shrinkflation”)
Το φαινόμενο της «συρρίκνωσης» των ποσοτήτων τροφίμων και ποτών, το οποίο μάλιστα πολλές φορές γίνεται με τρόπο που δεν επιτρέπει στον καταναλωτή να είναι επαρκώς ενημερωμένος, έχει γίνει γνωστό με την αγγλοσαξωνική λέξη «shrinkflation» (από το «shrink»=συρρίκνωση/μείωση και το «inflation»=πληθωρισμός).
Χωρίς καμιά άλλη εμφανή σήμανση, εταιρείες τροφίμων απλά μικραίνουν τις συσκευασίες κάνοντας με τον τρόπο αυτό έμμεση –αλλά πολύ μεγάλη- αύξηση τιμής.
Τα παραδείγματα είναι πολλά. Σοκολάτες γίνονται πιο μικρές από 60 σε 50 γραμμάρια. Συσκευασίες ζυμαρικών είναι πια 400 γραμμάρια από 450 που ήταν προηγουμένως. Συσκευασίες με πατατάκια έχουν 20% λιγότερο προϊόν και σε πιο μικρά σακουλάκια. Κουτιά με δημητριακά των 400 γραμμαρίων γίνονται 360 γραμμάρια.
Συσκευασίες έχουν λιγότερα μπισκότα και πιο αραιά πακεταρισμένα. Χαρτομάντιλα που είχαν 340 φύλλα τώρα έχουν 320, ενώ παρόμοιες είναι μειώσεις και σε χαρτιά υγείας. Μπουκάλια αναψυκτικών 2 λίτρων έχουν πια 1,75 λίτρα, ή αυτά των 1,5 λίτρων πάνε στα 1,25 λίτρα. Κι όλα αυτά γίνονται με τις τιμές να παραμένουν ίδιες, κάτι που συνεπάγεται ουσιαστικά αυξήσεις της τάξης έως και του 40% ή και παραπάνω για τους καταναλωτές.
Μετά την ενέργεια, οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων είναι ο μεγαλύτερος μοχλός αύξησης του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη, περιλαμβανομένης και της Γαλλίας, της Ελλάδας, της Γερμανίας και των περισσότερων άλλων χωρών. Οι αυξήσεις στα τρόφιμα πλήττουν καίρια τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και ιδιαίτερα των πιο χαμηλών εισοδημάτων που πλήττονται περισσότερο από τέτοιες κρίσεις.
Latest News
Νέα σπίτια στο Ελληνικό προς πώληση – Τι μπαίνει στο ταμείο της Lamda Development
Η Lamda λάνσαρε το Sunset Groves με 99 κατοικίες – Πως εξελίσσονται οι πωλήσεις και τα έργα κατασκευής των σπιτιών
Γιατί χτυπά συναγερμός στις πολυεθνικές – Οι 3 μεγάλες προκλήσεις
Εναλλακτικά σενάρια επεξεργάζονται οι πολυεθνικές στην Ελλάδα – Η πίεση από τα κεντρικά, τα πρόστιμα και ο άγνωστος Χ στις τιμές
Τι ψάχνει ο «Μασούτης» στον Κρητικό – Πώς στήνει τα πιόνια στη σκακιέρα των σούπερ μάρκετ
Η ανοδική πορεία της Μασούτης – Το παρελθόν με την ΑΒ Βασιλόπουλος, το φλερτ με την Κρητικός και η ένταξη στο κλαμπ των ισχυρών
LC Waikiki, Penti, Madame Coco - Τι ταμείο κάνουν οι Τούρκοι στην Ελλάδα
Από την LC Waikiki στην Madame Coco - Ποιο είναι το οικονομικό αποτύπωμα των Τούρκων λιανέμπορων στην ελληνική αγορά - Οι 7 τούρκικες αλυσίδες που ήρθαν, είδαν και δεν… νίκησαν
Υποψήφιος για την Προεδρία της ΚΕΕΕ θα είναι ο Γιάννης Μπρατάκος
Ο Γιάννης Μπρατάκος επεσήμανε επίσης πως στόχος του είναι να ενδυναμώσει τον ρόλο του θεσμού σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο
Η άγνωστη σχέση του Πούτιν με την Τσάνταλης και τα «ασημικά»
Τίτλοι τέλους μετά από 135 χρόνια για την Τσάνταλης – Πώς έφτασε στην πτώχευση - Ποιοι ενδιαφέρονται για τα «ασημικά» της ιστορικής οινοποιίας
Margarita Louis-Dreyfus: Η δισεκατομμυριούχος που θέλει το 21% του λιμανιού Θεσσαλονίκης
Η επένδυση στον ΟΛΘ θα αποτελέσει την πρώτη τοποθέτηση της οικογένειας Louis-Dreyfus μέσω της LeonidsPort B.V. και παράλληλα την πρώτη σημαντική επένδυσή της στην Ελλάδα
Η ΕΕ ακυρώνει το εμπορικό σήμα «Turkaegean» - Όλη η απόφαση στον ΟΤ
Το 2021 ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης Τουρκίας κατέθεσε προς κατοχύρωση στο EUIPO το εμπορικό σήμα «Turkaegean»
ΕΛΤΟΝ: Ομολογιακό δάνειο 5,5 εκατ. ευρώ με κάλυψη από την Alpha Bank
Το προϊόν του εν λόγω μη εμπραγμάτως ασφαλισμένου Κοινού Ομολογιακού Δανείου της ΕΛΤΟΝ συνδέεται με την εξαγορά της Λέκος
ΕΚΤ: Στα «σκαριά» μοντέλο αυστηρότερης εποπτείας των τραπεζών
Πώς θα επηρεάσουν τις ελληνικές τράπεζες τα σχέδια της ΕΚΤ για συμπερίληψη προηγούμενων περιόδων στα μοντέλα πιστωτικού κινδύνου