Η προσάραξη ενός πολυτελούς κρουαζιερόπλοιου στα ανοικτά των ακτών της Γροιλανδίας τη Δευτέρα ανέδειξε την ειρωνεία Των κρουαζιέρων στην Αρκτική που θερμαίνεται γρήγορα με πλοία που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα, τον κύριο ένοχο για την κλιματική αλλαγή. Αλλά το περιστατικό υπογραμμίζει επίσης την πρόσφατη αύξηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στην περιοχή, μια τάση που αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων και ρύπανσης σε δυσπρόσιτα μέρη, επισημαίνει το Bloomberg.
Η υπερθέρμανση του πλανήτη λιώνει τεράστιες εκτάσεις πολικού πάγου, ανοίγοντας προηγουμένως κλειστούς από τον πάγο θαλάσσιους δρόμους μέσω της Αρκτικής για μεγαλύτερες περιόδους. Στην περίπτωση της Γροιλανδίας, όπου το Ocean Explorer παρέμεινε κολλημένο σε ένα απομακρυσμένο φιόρδ, η κίνηση των κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκε κατά 50% τον τελευταίο χρόνο, σε περίπου 600 πλοία.
Ανταρκτική: Οι ερευνητικοί σταθμοί μολύνουν την «παρθένα» ήπειρο
Αυτή η τάση παρατηρείται σε όλη την Αρκτική. Από την περίοδο 2009 έως 2018, η κίνηση των πλοίων σε παναρκτική κλίμακα διπλασιάστηκε. Η κίνηση των πλοίων αυξάνεται καθώς ο θαλάσσιος πάγος μειώνεται.
Ο αντίκτυπος γίνεται αισθητός σε απομακρυσμένα οικοσυστήματα και κοινότητες καθώς τα πλοία που καίνε ντίζελ ή υγροποιημένο φυσικό αέριο που εκπέμπει μεθάνιο, διασχίζουν όλο και περισσότερο την Αρκτική. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι το αποτύπωμα άνθρακα των κρουαζιερόπλοιων, ανά επιβάτη, είναι μεγαλύτερο από αυτό των επιβατικών τζετ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι θαλάσσιες μεταφορές εκπέμπουν περισσότερο CO2 από τη Γερμανία.
Περισσότερη κίνηση πλοίων σημαίνει επίσης υψηλότερο κίνδυνο ατυχημάτων σε απομακρυσμένες, ελλιπώς χαρτογραφημένες περιοχές, γνωστές για σκληρές και απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες.
Μια έκθεση του 2021 για τις θαλάσσιες καταστροφές της Αρκτικής έδειξε αύξηση 42% στα ατυχήματα μεταξύ 2005 και 2017 βόρεια των 58 μοιρών γεωγραφικού πλάτους, που περιλαμβάνει την Αρκτική καθώς και κάποιες υποαρκτικές περιοχές. Η έκθεση αναγνώρισε κενά στα δεδομένα, σημειώνοντας ότι δεν παρείχαν πληροφορίες όλες οι αρκτικές χώρες.
Περισσότερα από 40 ερευνητικά σκάφη, μικρότερα πλοία ικανά να διασχίσουν στενά κανάλια και ρηχά νερά, εξερευνούσαν την Αρκτική αυτό το καλοκαίρι, με επικεφαλής 20 διαφορετικούς χειριστές, σύμφωνα με το Cruise Industry News. Οι δημοφιλείς διαδρομές περιελάμβαναν αυτές που διασχίζουν το Βορειοδυτικό Πέρασμα του Καναδά και κατά μήκος των ακτών της Γροιλανδίας, της Νορβηγίας και του Αρχιπελάγους Σβάλμπαρντ. Ωστόσο, ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλούν πολύ μεγαλύτερα συμβατικά κρουαζιερόπλοια ικανά να μεταφέρουν χιλιάδες επιβάτες.
Η ισλανδική ακτοφυλακή είναι «πολύ ανήσυχη» για τον αυξανόμενο αριθμό τέτοιων πλοίων γύρω από την Ισλανδία και την Αρκτική. Εάν κάποιο από αυτά τα μεγάλα πλοία αντιμετωπίσει προβλήματα, ο μεγάλος αριθμός επιβατών θα καταστήσει μια αποστολή διάσωσης χρονοβόρα, και αυτό απαιτεί διεθνή συνεργασία και χρήση πόρων όπως ο αλιευτικός στόλος εάν χρειαστεί. Η διάσωση με ελικόπτερο θα είναι πολύ χρονοβόρα υπό τέτοιες συνθήκες.
Το δανέζικο πλοίο που στάλθηκε για να σώσει ανθρώπους στο Ocean Explorer δεν αναμένεται να φτάσει στο απομακρυσμένο φιόρδ της Γροιλανδίας πριν την Παρασκευή.
Τα αρκτικά εδάφη άλλων χωρών είναι ακόμη μεγαλύτερα και πιο δύσκολα προσβάσιμα. Η Καναδική Ακτοφυλακή διαθέτει επτά ή οκτώ παγοθραυστικά διαθέσιμα κάθε χρόνο για να εξυπηρετήσουν 162.000 χιλιόμετρα (101.000 μίλια) της βόρειας ακτογραμμής, μεταφέροντας προμήθειες και παρέχοντας υποστήριξη έρευνας και διάσωσης.
Λιγότεροι από τους μισούς κύριους ναυτιλιακούς διαδρόμους της Αρκτικής του Καναδά έχουν ερευνηθεί σύμφωνα με σύγχρονα πρότυπα, δήλωσε στο Bloomberg ο Ρασαάντ Μπαμτζί, επιθεωρητής προγραμμάτων ναυσιπλοΐας για την Καναδική Ακτοφυλακή. Λιγότερο από το 16% των νερών της στην Αρκτική έχει χαρτογραφηθεί σωστά.
Η ανάγκη προστασίας της περιοχής από περιβαλλοντικές καταστροφές οδήγησε ορισμένες κυβερνήσεις στην Αρκτική, συμπεριλαμβανομένων του Καναδά, των ΗΠΑ και της Γροιλανδίας, να επιβάλουν απαγορεύσεις στην εξερεύνηση πετρελαίου και φυσικού αερίου.
«Απλώς δεν έχουμε την τεχνολογία ή την ικανότητα να ανταποκριθούμε σε κάθε είδους έκτακτη ανάγκη ή ατύχημα», είπε ο πρωθυπουργός του Καναδά Τζάστιν Τριντό στο Bloomberg Green σε μια συνέντευξη στις 25 Αυγούστου για την Αρκτική. «Σκέφτεστε το Deep Water Horizon ή πράγματα που συμβαίνουν στον Κόλπο του Μεξικού που τουλάχιστον δεν εμποδίζονται από τον θαλάσσιο πάγο και την απίστευτη απόσταση – δεν θα μπορούσατε να το κάνετε».
Η ναυτιλία μεταφοράς φορτίου αυξάνεται επίσης, καθώς το λιώσιμο των πάγων ανοίγει διαδρομές που μπορούν να μειώσουν τον πλου κατά μέρες ή και εβδομάδες. Η Ρωσία έχει καταστήσει τις μεταφορές μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής της σε βασικό πυλώνα της μελλοντικής οικονομικής ανάπτυξης. Η πολιτική της Κίνας για την Αρκτική περιλαμβάνει έναν Πολικό Δρόμο του Μεταξιού για να διευκολύνει τα ταξίδια στην περιοχή. Το στρατιωτικό ενδιαφέρον για την περιοχή αυξάνεται μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Όλα αυτά συνεπάγονται αυξημένους μελλοντικούς κινδύνους.
Άλλες πιθανές συνέπειες περιλαμβάνουν σύγκρουση πλοίων με θαλάσσια θηλαστικά, φωτορύπανση και ηχορύπανση και εξάπλωση ασθενειών σε απομακρυσμένες αυτόχθονες κοινότητες.
Στην περίπτωση του Ocean Explorer, οι αρχές ελπίζουν σε μια απρόσκοπτη επίλυση τις επόμενες ημέρες, αφού οι αρχικές προσπάθειες απελευθέρωσης του πλοίου απέτυχαν. Το κύτος του είναι άθικτο, δεν έχει διαρρεύσει καύσιμο και, μέχρι στιγμής, οι 206 επιβαίνοντες είναι ασφαλείς. Ωστόσο, είναι μια προειδοποίηση για την πιθανότητα καταστροφής σε αυτό που εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο απομακρυσμένα μέρη στη Γη.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Χρήστος Στυλιανίδης: Προς παράταση η «πράσινη μετάβαση» της ακτοπλοΐας
Ο κ. Στυλιανίδης είπε επίσης ότι στις Βρυξέλες συζητήθηκε και το θέμα της χρηματοδότησης των αγόνων γραμμών μέσω ΣΔΙΤ
Οι αμερικανικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο εκτινάσουν τις τιμές των ναύλων στα τάνκερ
Πολλά από τα πλοία που τέθηκαν υπό καθεστώς κυρώσεων αποτελούν μέρος του ρωσικού «σκιώδους στόλου», μετέφεραν πετρέλαιο σε Ινδία και Κίνα
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons