![Martin Stopford: Οιωνοί καταιγίδας στον ορίζοντα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/EWUO5clU4AQ0U0I.jpg)
Πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, με την καταιγίδα να έρχεται, όπως εκτιμά ο βετεράνος αναλυτής και επίτιμος πρόεδρος της Clarksons, Martin Stopford, ενώ οι τραπεζίτες βλέπουν μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Μιλώντας στο International Shipowning and Shipmanagement Summit (ISSS), προειδοποίησε ότι καταγράφονται παράγοντες στον ορίζοντα που υποδεικνύουν μια κυκλική ύφεση.
Αν ήσασταν πλοίαρχος ενός ιστιοφόρου, θα ήσασταν απασχολημένος με το να βάλετε το πλοίο σας στη σωστή κατάσταση για να αντιμετωπίσετε κάποιες δύσκολες θάλασσες μπροστά σας, δήλωσε στην ηλεκτρονική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην αρχή της Διεθνούς Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου. Ο Stopford έκανε μια σύγκριση με τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ, ο οποίος πλησιάζει την 50ή επέτειο στις 6 Οκτωβρίου και αποτέλεσε ορόσημο για τη ναυτιλία, προκαλώντας τη μεγάλη πετρελαϊκή κρίση του 1973.
Δίσεκτο το 2024 για containerships και bulker, λέει η Bimco
Δεν νομίζω ότι κανείς έλαβε σοβαρά υπόψη του τον αντίκτυπο που είχε αυτή η τεράστια αύξηση του ενεργειακού κόστους στην παγκόσμια και ναυτιλιακή οικονομία, είπε. Οδεύουμε προς μία ανάλογη περίοδο όπου πολλά έχουν συσσωρευτεί, συμπλήρωσε.
Σε αυτά περιλαμβάνονται η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία, που έχει πλήξει το εμπόριο σιτηρών. Τα επιτόκια συνέχισαν να αυξάνονται και ανέβασαν το κόστος των μεταφορών έως και 60%.
Υπάρχει επίσης η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας που πρέπει να αντιμετωπιστεί, καθώς και η αλλαγή της γεωπολιτικής κατάστασης στην Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Αν τα βάλεις όλα αυτά μαζί και είσαι ο πλοίαρχος ενός ιστιοφόρου, ίσως μπορέσεις να «μυριστείς» έναν τυφώνα που έρχεται κάπου, είπε ο αναλυτής. Δεν είσαι ακριβώς σίγουρος πού ή πότε, αλλά ίσως τώρα είναι η ώρα να αρχίσεις να προετοιμάζεις το πλοίο σου.
Ψηφιοποίηση
Ο Stopford πρότεινε στους πλοιοκτήτες να βελτιώσουν τις πιθανότητες να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις αξιοποιώντας πλήρως την ψηφιοποίηση.
Οπως τόνισε, τα ψηφιακά συστήματα θα καταστήσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες πιο αξιόπλοες τα επόμενα χρόνια και πιο ικανές να αντέξουν στις εκπλήξεις που επιφυλάσσει η αγορά.
Επίσης πρότεινε μία στενότερη σχέση των πλοιοκτητών με τους έχοντες τα φορτία. Η σφυρηλάτηση δεσμών με την πλευρά του φορτίου είναι απολύτως θεμελιώδης, δήλωσε ο Stopford.
Πρόσθεσε ότι οι πλοιοκτήτες θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων, οι οποίες έχουν εξελιχθεί από μία επιλογή μείωσης του κόστους τη δεκαετία του 1980 σε έναν πιο διαδραστικό ρόλο.
Ωστόσο, όπως υπογράμμισε, ο μόνος τρόπος για να εγγυηθεί κανείς καλύτερες τιμές ναύλων είναι το φρένο στις παραγγελίες πλοίων.
Η χρηματοδότηση είναι μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια ναυτιλία. Πριν ολοκληρώσει την ομιλία του ο Stopford, έγινε γνωστό ότι τριάντα τράπεζες που έχουν υπογράψει τις «αρχές του Ποσειδώνα», μία πρωτοβουλία που συνδέει τη χρηματοδότηση με τα μέτρα βελτίωσης της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς του πλοίου, πρόκειται να συναντηθούν αυτόν τον μήνα για να συμφωνήσουν αυστηρότερους στόχους δανεισμού, οι οποίοι θα οδηγήσουν τελικά σε μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Ο Πολ Τέιλορ, παγκόσμιος επικεφαλής της Societe Generale για τις ναυτιλιακές βιομηχανίες και αντιπρόεδρος του οργανισμού Poseidon Principles, δήλωσε πρόσφατα ότι η πρωτοβουλία των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αναμένεται να ευθυγραμμιστεί με τη φιλοδοξία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που επιδιώκει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον ναυτιλιακό κλάδο κατά 20% έως 30% έως το 2030 και κατά 70% έως 80% έως το 2040.
Τα δάνεια
Ο ίδιος δήλωσε ότι η προσαρμογή των τραπεζικών δανειακών χαρτοφυλακίων στους νέους στόχους θα οδηγήσει σε αλλαγή της συμπεριφοράς και της στρατηγικής των δανείων. Οι 30 τράπεζες που υπογράφουν την πρωτοβουλία Poseidon Principles αντιπροσωπεύουν περίπου το 65% της παγκόσμιας χρηματοδότησης πλοίων.
Ο επικεφαλής ναυτιλιακών δανείων της Societe Generale διαβεβαίωσε, όπως αναφέρει το «Tradewinds», ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να θέλουν να είναι μέρος της ναυτιλίας. Ωστόσο προειδοποίησε ότι τα κεφάλαια είναι πεπερασμένα και θα δοθούν σε εκείνες τις επιχειρήσεις που μπορούν να ευθυγραμμιστούν με τους ευρύτερους στόχους της μητρικής τράπεζας και τους στόχους της πράσινης ανάπτυξης. Κατέληξε λέγοντας ότι οι δεσμεύσεις για το κλίμα «αλλάζουν το παιχνίδι» στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και εκτίμησε ότι θα υπάρξει μείωση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από τις τράπεζες τα επόμενα πέντε χρόνια.
Πηγή: Εντυπη έκδοση Τα Νέα
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του