
Τη βάση για μελλοντικές αποχωρήσεις από την πρωτοβουλία της Κίνας Belt and Road (το νέο Δρόμο του Μεταξιού) μπορεί να θέσει το σχέδιο της Ιταλίας για αποχώρηση.
«Το σκεπτικό στην Ουάσιγκτον είναι ότι αν η Ιταλία αποχωρήσει και το κάνει στο πλαίσιο πραγματικής συνεργασίας και χαμόγελου με το Πεκίνο -δηλαδή χωρίς άτυπες κυρώσεις και αντίποινα- αυτό θα σημαίνει ότι και άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες, ίσως ακόμη και χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες αξιοποιούν στο έπακρο τους συμμετέχοντες στην BRI, θα μπορούσαν να αποχωρήσουν», είπε την στην εκπομπή Squawk Box Asia του CNBC ο Giulio Pugliese, λέκτορας της Σχολής Παγκόσμιων και Περιφερειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Ιταλία: Αποχωρεί από τον Δρόμο του Μεταξιού
Η Ιταλία παραμένει η μόνη από τις βιομηχανικές χώρες της G7 που μετέχει στην συμφωνία Belt and Road, η οποία αποτελεί κεντρικό σημείο του προγράμματος εξωτερικής πολιτικής του προέδρου Σι Τζινπίνγκ και ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία.
Σε μια εποχή μεταβαλλόμενων γεωπολιτικών ισορροπιών που κατακερματίζουν την παγκόσμια οικονομία, η Ρώμη δέχεται πιέσεις να αναδιαμορφώσει τη σχέση της με το Πεκίνο για να κατευνάσει τους δυτικούς συμμάχους της, καθώς η Ιταλία αναλαμβάνει την εκ περιτροπής προεδρία της Ομάδας των 7 ανεπτυγμένων οικονομιών το 2024.
«Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά κράτη της Βαλτικής και πολλές άλλες χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, εκτός από την Ουγγαρία, είναι αρκετά επιφυλακτικοί απέναντι στο ρόλο της Κίνας σήμερα», δήλωσε ο Pugliese.
Το φιλόδοξο σχέδιο Belt and Road της Κίνας είναι ένα πολύπλοκο δίκτυο υποδομών που συνδέει την Κίνα με χώρες σε ολόκληρη την Ασία, την Αφρική, την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική μέσω σιδηροδρόμων, αγωγών, δρόμων και αυτοκινητοδρόμων.
Το αίνιγμα της Ιταλίας
Ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι δήλωσε στους δημοσιογράφους την Κυριακή σε συνέντευξη Τύπου κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής των ηγετών της Ομάδας των 20 στο Δελχί ότι η Ρώμη εξακολουθεί να εξετάζει αν θα αποχωρήσει από την BRI.
Η Μελόνι συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό της Κίνας Li Qiang το Σάββατο στο περιθώριο της συνόδου κορυφής της G20. Η συνάντηση «επιβεβαίωσε την κοινή πρόθεση να εδραιωθεί και να εμβαθυνθεί ο διάλογος μεταξύ Ρώμης και Πεκίνου για τα μείζονα διμερή και διεθνή ζητήματα», σύμφωνα με το κείμενο της συνάντησης που έδωσε στην δημοσιότητα το γραφείο της Ιταλίδας πρωθυπουργού.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg η Μελόνι διαβεβαίωσε τον κινέζο πρωθυπουργό ότι η Ιταλία στοχεύει να βγει από τη φιλόδοξη πρωτοβουλία υποδομών, ενώ εξακολουθεί να έχει προθέσεις διατήρησης φιλικών σχέσεων με το Πεκίνο. Η Ιταλία εντάχθηκε επίσημα στην πρωτοβουλία Belt and Road το 2019.
Η ιταλική κυβέρνηση θεωρεί ότι η συμμετοχή της στην BRI δεν έχει ωφελήσει επαρκώς την οικονομία της. Η Ρώμη έχει προθεσμία μέχρι τον Δεκέμβριο για να αποχωρήσει επίσημα, διαφορετικά η συμμετοχή της θα παραταθεί για άλλα πέντε χρόνια.
Η αμερικανική πρωτοβουλία
Οι δηλώσεις της Μελόνι έγιναν μετά την ανακοίνωση του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και του πρωθυπουργό της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι του σχεδίου για την ανάπτυξη δικτύου σιδηροδρόμων και θαλάσσιων οδών που θα συνδέει την Ινδία, την Ευρωπαϊκή Ένωση και χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως το Ισραήλ, η Ιορδανία, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, σε μια «μετασχηματιστική περιφερειακή επένδυση».
Η νέα αμερικανική πρωτοβουλία λειτουργεί ως αντίβαρο στην επιρροή της Κίνας στην πλούσια σε ενέργεια Μέση Ανατολή, ενώ ανταγωνίζεται την παγκόσμια πρωτοβουλία υποδομών της συμφωνίας Belt and Road της Κίνας.
«Υπάρχουν ευρωπαϊκά έθνη που τα τελευταία χρόνια δεν ήταν μέρος της BRI, αλλά κατάφεραν να δημιουργήσουν πιο ευνοϊκές σχέσεις με την Κίνα από ό,τι καταφέραμε μερικές φορές εμείς», φέρεται να δήλωσε η Μελόνι την Κυριακή.
«Το ζήτημα είναι πώς να εγγυηθούμε μια εταιρική σχέση που θα είναι επωφελής και για τις δύο πλευρές, αφήνοντας κατά μέρος την απόφαση που θα λάβουμε για την BRI», κατέληξε.


Latest News

Οι δασμοί Τραμπ «ρίχνουν» την Ελβετία στην αγκαλιά της ΕΕ
Η Ελβετή πρόεδρος θα παραστεί για πρώτη φορά στην άτυπη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ, μαζί με τη Βρετανίδα υπουργό οικονομικών

Ισπανοί ελαιοπαραγωγοί πάνε... ΗΠΑ για να αποφύγουν τους δασμούς Τραμπ
Η Ισπανία έχει μερίδιο παραγωγής 40% στο παγκόσμιο ελαιόλαδοκαι εξάγει ετησίως περίπου 180.000 μετρικούς τόνους στις ΗΠΑ

Το Μόναχο στην πρώτη θέση των κέντρων start-ups της Ευρώπης
Το 2024 ιδρύθηκαν στη Γερμανία 2.766 startups - Πού δραστηριοποιούνται οι νεοφυείς επιχειρήσεις

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

Γνωστά προβλήματα στο... άγνωστο εργοστάσιο της LVMH στις ΗΠΑ
Από τα φορολογικά κίνητρα που έδωσε η τότε κυβέρνηση Τραμπ στην LVMH, μέχρι τα προβλήματα με το προσωπικό και την ποιότητα των προϊόντων, κάτι τρέχει με το εργοστάσιο στο Τέξας

Το φρένο στα ομόλογα έφερε την καλύτερη εβδομάδα στη Wall Street από το 2023
Η μεταβλητότητα δείχνει ελάχιστα σημάδια αποκλιμάκωσης, καθώς η ταχέως εξελισσόμενη εμπορική πολιτική του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ απειλεί το καθεστώς των ΗΠΑ ως το ασφαλές καταφύγιο του κόσμου

Προχωρά στην εθνικοποίηση της British Steel, η κυβέρνηση Στάρμερ
Συνεδριάζει το Σάββατο το Κοινοβούλιο για να εγκρίνει την υπαγωγή της British Steel σε δημόσιο έλεγχο

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Αντρέας Κιντλ: Χρειαζόμαστε τη συνεργασία με τις ΗΠΑ στην Ουκρανία
Στο ΟΤ Delphi Economic Forum X, ο Πρέσβης της Γερμανίας στην Αθήνα, Αντρέας Κιντλ

Δύο μειώσεις ευρωεπιτοκίων αναμένουν οικονομολόγοι
Οι δασμοί Τραμπ απειλούν την ανάπτυξη της ευρωζώνης

Πού θα φτάσουν; Με δασμούς 125% απαντά η Κίνα στο 145% του Τραμπ
Κλιμακώνεται ο εμπορικός πόλεμος - Nέα αντίποινα ανακοίνωσε το Πεκίνο, προσφεύγει στον ΠΟΕ