Είδαμε στο πρώτο μέρος την έννοια των ηλεκτρονικών αποδείξεων (e- αποδείξεις), τα ποσά που πρέπει να συγκεντρώσουμε καθώς και ποια εισοδήματα δεν υπολογίζονται για το 30% ή 20%.
[e-αποδείξεις: Κάλυψη δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής]
Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για κάθε φορολογικό έτος ορίζεται σε ποσοστό 30% του πραγματικού εισοδήματος
Επίσης στο δεύτερο μέρος είδαμε τις κατηγορίες των δαπανών που συμμετέχουν, το «πέναλτι» που πληρώνουν οι φορολογούμενοι που δεν θα συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα ποσά, τις δαπάνες που δεν συμμετέχουν και πως τα απεικονίζουμε στην φορολογική δήλωση.
[e-αποδείξεις: Κάλυψη δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής [Μέρος B]
Κατηγορίες δαπανών που συμμετέχουν, το «πέναλτι», οι δαπάνες που δεν συμμετέχουν και πως τα απεικονίζουμε στην φορολογική δήλωση
Στο τρίτο μέρος του αφιερώματος μας στις ηλεκτρονικές αποδείξεις είδαμε ποια εισοδήματα συμμετέχουν στον υπολογισμό του ποσοστού 30%. Δηλαδή ποια ποσά αποτελούν την βάση υπολογισμού.
[e- αποδείξεις: Κάλυψη δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (Μέρος Γ)]
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες
Στο τέταρτο μέρος του αφιερώματος μας είδαμε τι πρέπει να προσέξουμε, δηλαδή ειδικές περιπτώσεις που αφορούν την συλλογή των ηλεκτρονικών αποδείξεων
[e-αποδείξεις: Κάλυψη δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής [Μέρος Δ]
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε
Στο πέμπτο μέρος είδαμε το συμβαίνει με τους ναυτικούς, αν είναι υποχρεωμένοι να συγκεντρώνουν αποδείξεις και σε ποιες περιπτώσεις απαλλάσσονται.
[e-αποδείξεις: Κάλυψη δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής [Μέρος E]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις ισχύει για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις μετά τις αλλαγές του Ν.4876/2021
Ποιες αποδείξεις , για το χρονικό διάστημα των φορολογικών ετών 2022 έως 2025, μετράνε με διπλάσια αξία στην κάλυψη του 30% και ποιες αποδείξεις, για το ίδιο χρονικό διάστημα, αφαιρούν το 30% από το φορολογητέο εισόδημα.
Ηλεκτρονικές αποδείξεις για τα φορολογικά έτη 2022 έως 2025.
Πέρα από τα προαναφερόμενα, η διοίκηση θέλησε να δώσει επιπλέον κίνητρα για την χρήση των e-αποδείξεων.
Έτσι με το άρθρου 50 του Ν.4876/2021, έδωσε κίνητρα για την πραγματοποίηση δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και τροποποίηση του άρθρου 15 του Ν.4172/2013.
Σύμφωνα με αυτό το άρθρο
- Στο τέλος της περ. δ) της παρ. 6 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013 (Α’167) προστίθεται εδάφιο και η περ. δ) διαμορφώνεται ως εξής:
«δ) Οι δαπάνες απόκτησης αγαθών και λήψης υπηρεσιών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή της περ. β) του άρθρου αυτού, εφόσον περιλαμβάνονται στις ακόλουθες ομάδες του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ.:
Ομάδα 1 (Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά).
Ομάδα 2 (Αλκοολούχα ποτά και καπνός).
Ομάδα 3 (Ένδυση και υπόδηση).
Ομάδα 4 (Στέγαση), εξαιρουμένων των ενοικίων.
Ομάδα 5 (Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες).
Ομάδα 6 (Υγεία).
Ομάδα 7 (Μεταφορές), εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων.
Ομάδα 8 (Επικοινωνίες).
Ομάδα 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες), εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών).
Ομάδα 10 (Εκπαίδευση).
Ομάδα 11 (Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια).
Ομάδα 12 (Άλλα αγαθά και υπηρεσίες).
Ειδικά για τα φορολογικά έτη 2022 έως και 2025, ορισμένες υποκατηγορίες δαπανών της Ομάδας 6 (Υγεία), ως προς τις οποίες δεν είναι ευρέως διαδεδομένη η χρήση ηλεκτρονικών συναλλαγών, υπολογίζονται στο διπλάσιο της αξίας τους για την κάλυψη του απαιτούμενου ποσού δαπανών της περ. β) της παρ. 6.»
- Το πρώτο εδάφιο της περ. ζ) της παρ. 6 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013 αντικαθίσταται και η περ. ζ) διαμορφώνεται ως εξής:
«ζ) Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται οι υποκατηγορίες δαπανών του τελευταίου εδαφίου της περ. δ) και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζεται η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.»
- Μετά την παρ. 6 του άρθρου 15 του ν. 4172/2013 προστίθεται παρ. 7 ως εξής:
«7. α) Ειδικά για τα φορολογικά έτη 2022 έως και 2025, από το φορολογητέο εισόδημα του φυσικού προσώπου από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, αποκλειστικά και μόνο για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος, αφαιρείται αναλογικά ποσό ίσο με το τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών λήψης υπηρεσιών, για ορισμένες δαπάνες των Ομάδων 4 (Στέγαση), 5 (Υπηρεσίες), 7 (Μεταφορές), 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες), 10 (Εκπαίδευση), 12 (Υπηρεσίες) της περ. δ) της παρ. 6 που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής σύμφωνα με την περ. α) της ως άνω παραγράφου. Το αφαιρούμενο ποσό εισοδήματος δεν υπερβαίνει το ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ετησίως ούτε το πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία.
Η απόφαση εξειδίκευσης ήλθε με αρκετή καθυστέρηση. Η διοίκηση εξέδωσε την απόφαση 35565/16.3.2022 (ΦΕΚ 1369/Β’/23.3.2022), στην οποία εξειδικεύονται οι κατηγορίες που αποφέρουν διπλάσιο τις αξίας τους στον υπολογισμό του 30%, αλλά και έκπτωση από το εισόδημα
- Αποδείξεις με διπλάσια αξία στην κάλυψη του 30%
Οι υποκατηγορίες δαπανών της Ομάδας 6 (Υγεία) του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Δ.Τ.Κ.) της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι οποίες σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της περ. δ) της παρ. 6 του άρθρου 15 του Ν.4172/2013 (Α’ 167) υπολογίζονται στο διπλάσιο της αξίας τους για την κάλυψη του απαιτούμενου ποσού δαπανών της περ. β) της παρ. 6. Του ίδιου άρθρου και νόμου, είναι οι ακόλουθες:
COICOP5 Ταξινόμηση | Είδη – Υποομάδες – Ομάδες ΔΤΚ |
0621 | ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
0622 | ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
06239 | ΑΛΛΕΣ ΠΑΡΑΪΑΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, λαμβάνονται υπόψη δαπάνες των δικαιούχων προς επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες) που φέρουν, τους ακόλουθους Κωδικούς Κατηγορίας Εμπόρου (Merchant Category Codes – MCC):
Κατηγορία Εμπόρου | Περιγραφή δραστηριότητας |
8011 | Ιατροί |
8021 | Οδοντίατροι, Ορθοδοντικοί |
8031 | Οστεοπαθητικοί |
8041 | Χειροπράκτες |
8041 | Οφθαλμίατροι |
8049 | Χειροποδιστές, Ποδολόγοι |
8099 | Ιατρικές Υπηρεσίες |
Κατά τα λοιπά για τις ανάγκες εφαρμογής της παρούσας παραγράφου ισχύουν τα οριζόμενα στην Α.1163/2020 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών (Β’ 3119).
- Οι αποδείξεις που αφαιρούν το 30% από το φορολογητέο εισόδημα
Ως δαπάνες λήψης υπηρεσιών που πραγματοποιούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, για τις οποίες, σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 7 του άρθρου 15 του Ν.4172/2013, αφαιρείται αναλογικά ποσό ίσο με το τριάντα τοις εκατό (30%) των δαπανών από το φορολογητέο εισόδημα του φυσικού προσώπου από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, αποκλειστικά και μόνο για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος, ορίζονται οι δαπάνες λήψης υπηρεσιών που περιλαμβάνονται στις ακόλουθες υποομάδες του δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ.:
COICOP5 ταξινόμηση | Είδη – Υποομάδες – Ομάδες ΔΤΚ |
0432 | ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ |
05621 | ΟΙΚΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
05622 | ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ |
0562 | ΟΙΚΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ |
07322 | ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΕ ΤΑΞΙ |
0935 | ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
09412 | ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ |
09425 | ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ |
1211 | ΚΟΜΜΩΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ |
12401 | ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ |
12402 | ΟΙΚΟΙ ΕΥΓΗΡΙΑΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ |
12403 | ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΓΙΑ ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΤΟΜΩΝ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ |
12702 | ΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (εξαιρούνται οι λογιστικές υπηρεσίες) |
12703 | ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΗΔΕΙΩΝ |
Το αφαιρούμενο ποσό εισοδήματος δεν υπερβαίνει το συνολικό πραγματικό εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία του φυσικού προσώπου και περιορίζεται μέχρι και το ύψος του ποσού των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ετησίως συνολικά για τα ως άνω εισοδήματα. Οι δαπάνες αφορούν αποκλειστικά τον φορολογούμενο και δεν δύναται το τυχόν πλεονάζον ποσό να χρησιμοποιηθεί από τον άλλο σύζυγο ή μέλος συμφώνου συμβίωσης.
Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, λαμβάνονται υπόψη δαπάνες των δικαιούχων προς επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα και οντότητες) που φέρουν, τους ακόλουθους Κωδικούς Κατηγορίας Εμπόρου (Merchant Category Codes – MCC):
Κατηγορία Εμπόρου | Περιγραφή δραστηριότητας |
0742 | Κτηνιατρικές Υπηρεσίες |
1711 | Εργασίες υδραυλικού, ψυκτικού, συντηρητή θέρμανσης |
1731 | Εργασίες ηλεκτρολόγου |
1740 | Εργασίες μόνωσης, τοιχοποιίας, σοβατίσματος, τοποθέτησης πλακιδίων κ.τ.λ. |
1750 | Εργασίες ξυλουργού |
1761 | Εργασίας τοποθεσίας στέγης και παραθύρων, λαμαρίνας κ.τ.λ. |
1771 | Εργασίες σκυροδέματος |
4121 | Υπηρεσίες ταξί |
7230 | Κουρεία, κομμωτήρια και καταστήματα ομορφιάς |
7261 | Υπηρεσίες κηδειών |
7297 | Υπηρεσίες μασάζ |
7298 | Υπηρεσίες φυσικής ευεξίας |
7349 | Υπηρεσίες καθαρισμού και οικιακές υπηρεσίες |
7395 | Ανάπτυξη φωτογραφιών |
7911 | Σχολές χορού |
7997 | Γυμναστήρια και δραστηριότητες ελευθέρου χρόνου με συνδρομή |
7999 | Διάφορες υπηρεσίες ελεύθερου χρόνου |
8050 | Προσωπική φροντίδα και νοσηλεία (εξαιρούνται νοσοκομειακές δραστηριότητες) |
8111 | Νομικές υπηρεσίες |
8351 | Υπηρεσίες φροντίδας παιδιών |
Οι δαπάνες του παρόντος άρθρου λαμβάνονται υπόψη και για την εφαρμογή της περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 15 του Ν.4172/2013.
Ειδικά για τις δαπάνες που αφορούν στις υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης κατοικίας, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου αυτού, εφόσον το φυσικό πρόσωπο έχει τύχει εφαρμογής, μέσα στο ίδιο φορολογικό έτος, των διατάξεων του άρθρου 39Β του Ν.4172/2013.
Τρόπος επαλήθευσης
Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης η Α.Α.Δ.Ε. ζητά και λαμβάνει στοιχεία για τις δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ανά φορολογούμενο και ανά κατηγορία δαπάνης με βάση τον Κωδικό Κατηγορίας Εμπόρου (Merchant Category Codes – MCC) και κάθε άλλο απαιτούμενο στοιχείο αναγκαίο για την εφαρμογή της παρούσας από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών. Τα ποσά των δαπανών για τις οποίες παρέχονται κίνητρα για την πραγματοποίηση συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών, προσυμπληρώνονται με δυνατότητα μεταβολής στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, με βάση τα δεδομένα που παρέχουν οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών.
Προσοχή: Επαναλαμβάνουμε ότι η παροχή κινήτρων για την πραγματοποίηση συναλλαγών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών εφαρμόζεται για δαπάνες που πραγματοποιούνται από τους δικαιούχους στα φορολογικά έτη 2022 έως και 2025.
Αλωνιάτης Απόστολος
Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Latest News
Η συστηματική καταπίεση των γυναικών στην αφγανική κοινωνία δικαιολογεί προσφυγική προστασία
Μία απόφαση-ορόσημο από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Ο καπιταλισμός των... «συντρόφων» και οι κίνδυνοι μιας οικονομίας Τραμπ-Μάσκ
Ο Ντόναλντ Τραμπ προσφέρει ένα όραμα φιλικού καπιταλισμού που έχει δελεάσει πολλούς ηγέτες της βιομηχανίας και των οικονομικών
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης – Γ’ Μέρος
Οι ημερομηνίες διαβίβασης των δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA για τις υπόχρεες οντότητες
Απόλυτη καταστροφή ο Οκτώβριος στο ελληνικό Χρηματιστήριο - Τι συνέβη
Κατεγράφησαν οι χειρότερες μηνιαίες απώλειες του έτους για Γενικό και Τραπεζικό Δείκτη. Υποτιμημένες οι περισσότερες μετοχές σε μεγάλη και μεσαία κεφαλαιοποίηση.
Ψηφιακό ευρώ: ποια τα οφέλη του για εσάς
Το ψηφιακό ευρώ θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς τα τραπεζογραμμάτια, παρέχοντας – δωρεάν – μία και μοναδική επιλογή για τις ψηφιακές πληρωμές σε ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ
Σενάριο σοκ για την οικονομία - Το χτύπημα του Ισραήλ στα πυρηνικά του Ιράν
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι διαχειριστές οικονομικών κινδύνων μπορεί να ελπίζουν για το καλύτερο, αλλά θα πρέπει να προετοιμάζονται για το χειρότερο.
Για μια επιχειρούσα κοινωνία
Το βιβλίο των Αθ. Παπανδρόπουλου και Κώστα Χριστίδη φέρνει στο προσκήνιο τον δημιουργικό δυναμισμό ως δημόσια φιλοσοφία
Πράσινη μετάβαση με ψηφιακές τεχνολογίες
Η προσαρμογή των επιχειρήσεων σε αυτές τις νέες συνθήκες απαιτεί στρατηγικές καινοτομίας και εκσυγχρονισμού
Κληρονομιές: Ορισμένα νομικά θέματα και όχι μόνο
Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις κληρονομιές
Ενεργός γήρανση, απασχόληση και ανεργία
Το επίπεδο της απασχόλησης αποτελεί έναν πιο αντιπροσωπευτικό δείκτη για να εκφράσει την ικανότητα μιας οικονομίας να δημιουργεί απασχόληση και να διαθέτει μια δυναμική αγορά εργασίας