
Δυο νέοι εμβληματικοί ενεργειακοί άξονες που αναβαθμίζουν το ρόλο της χώρας ως ενεργειακού διαύλου για την Ευρώπη αλλά και εξαγωγέα πράσινης ενέργειας μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης σύμφωνα με τον σχεδιασμό των Διαχειριστών των Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΦΑ αντίστοιχα.
Πρόκειται για την ηλεκτρική διασύνδεση Green Aegean Interconnector που σχεδιάζεται με αφετηρία την Ελλάδα και κατάληξη τη Γερμανία και τον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου ο οποίος βασίζεται κατά κύριο λόγο στα υφιστάμενα δίκτυα και περιλαμβάνει τις αναγκαίες αναβαθμίσεις προκειμένου, με αφετηρία τη χώρα μας, να διοχετεύεται φυσικό αέριο προς τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ολοκληρώθηκε η ηλεκτρική διασύνδεση Ζακύνθου – Κυλλήνης
Η ηλεκτρική διασύνδεση
Η ηλεκτρική διασύνδεση σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 γιγαβάτ με προοπτική επαύξησης στα 6 έως 9 γιγαβάτ σε επόμενο στάδιο. Στόχος είναι η μεταφορά “πράσινης” ενέργειας από τον πλούσιο σε ήλιο νότο προς τον ευρωπαϊκό βορρά, με νέα γραμμή μήκους περίπου 1300 χλμ. για την οποία εξετάζονται δύο εναλλακτικές διαδρομές: μέσω Βαλκανίων (Ελλάδα – Β.Μακεδονία – Σερβία – Κροατία – Σλοβενία – Αυστρία – Γερμανία) ή με υποθαλάσσια διασύνδεση (Ελλάδα – Αδριατική – Κροατία – Σλοβενία – Αυστρία – Γερμανία).
Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Ιωάννης Μάργαρης, ο Διαχειριστής προχωρά τις μελέτες για ωρίμανση του έργου προκειμένου να προχωρήσει σε επόμενο στάδιο η ένταξη του στο δεκαετές πλάνο του ευρωπαϊκού συνδέσμου των διαχειριστών (ENTSO-e) και στη λίστα των έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Δεν αποκλείεται η μετοχική συμμετοχή και άλλων διαχειριστών στο επιχειρηματικό σχήμα. Το έργο ενισχύει τις εξαγωγικές δυνατότητες της χώρας αλλά και το βαθμό εκμετάλλευσης του δυναμικού των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς η παραγόμενη ενέργεια που δεν μπορεί να απορροφηθεί από το ελληνικό σύστημα (π.χ. σε περιόδους έντονης ηλιοφάνειας και ισχυρών ανέμων) θα είναι διαθέσιμη για εξαγωγή αντί να απορρίπτεται.
Αποκτά επίσης μεγαλύτερο ενδιαφέρον εφόσον συνδυαστεί με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου μέσω της οποίας προσδοκάται επιπλέον “πράσινη” ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές. Από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ, όπως αναφέρουν πηγές του Διαχειριστή στο ΑΠΕ, ο στόχος που έχει τεθεί είναι σε ορίζοντα διετίας να αυξηθεί η δυναμικότητα εξαγωγών φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστημα προς το Βορρά, σε 8,5 δισεκ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Στο μεταξύ ως τις αρχές του επόμενου έτους θα έχει τεθεί σε λειτουργία ο νέος σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη ο οποίος (όπως και ο υφιστάμενος σταθμός στη Ρεβυθούσα) παρέχουν τη δυνατότητα εισαγωγής φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή και επανεξαγωγής μέσω του ελληνικού συστήματος προς τη Βαλκανική.
Η πρώτη παρουσίαση των δεδομένων για την ανάπτυξη του “κάθετου διαδρόμου” πραγματοποιήθηκε σε συνάντηση που διοργάνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ο ΔΕΣΦΑ στη Θεσσαλονίκη, με συμμετοχή των εταιρειών Gastrade, ICGB, Bulgartransgaz, Transgaz, FGSZ και EUSTREAM (ως παρατηρητή), οι οποίες διαχειρίζονται τα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου και Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Σλοβακία, αντίστοιχα.
Η αναβάθμιση της εξαγωγής δυναμικότητας
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η αναβάθμιση της εξαγωγής δυναμικότητας σε πρώτη φάση θα γίνει με την προσθήκη συμπιεστών στα υφιστάμενα δίκτυα. Όμως για να λειτουργήσει ο κάθετος διάδρομος, εκτός από τις τεχνικές προϋποθέσεις θα πρέπει να επιλυθούν και ρυθμιστικά ζητήματα. “Ένας παραγωγός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που θέλει να εξάγει αέριο για παράδειγμα στην Μολδαβία θα πρέπει να περάσει από τους Διαχειριστές τεσσάρων συστημάτων (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Μολδαβία). Η διαδικασία θα πρέπει να βελτιωθεί”, τονίζουν.
Σε επόμενη φάση όταν προσδιοριστούν οι ανάγκες της αγοράς και οι απαιτούμενες επενδύσεις το πρότζεκτ μπορεί να κατατεθεί και στην ΕΕ για αδειοδοτική και χρηματοδοτική υποστήριξη. Τον επόμενο μήνα θα πραγματοποιηθεί νέα συνάντηση των ενδιαφερομένων πλευρών στη Σοφία ενώ επίκειται και ο ορισμός ομάδας εργασίας. Κ.Βουτσαδάκης


Latest News

Πάιατ: Η Κρήτη στο επίκεντρο των ενεργειακών εξελίξεων
Ο κ. Πάιατ συμμετείχε σε πάνελ στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης με τους Αναστάσιο Χατζηβασιλείου και Νικόλαο Μπακατσέλο

Οι δασμοί Τραμπ επιταχύνουν τα deal για αγορά εταιρικών αεροσκαφών
Συναγερμός έχει σημάνει στις αερομεταφορές σχετικά με τους δασμούς που πλήττουν την αλυσίδα εφοδιασμού της βιομηχανίας

Ποιοι «τζογάρουν» με το πετρέλαιο - Οι δασμοί Τραμπ και το στοίχημα των 50 δολ.
Το πετρέλαιο Brent έφτασε σε χαμηλό έξι μηνών και οι κερδοσκόποι μείωσαν τις θέσεις αγοράς και πώλησης

Συνάντηση ΕΛΕΤΑΕΝ με τον Αλέξη Χαρίτση
Μεταξύ άλλων, τέθηκε ο ενεργειακός σχειδασμός και στην ανάγκη για ισορροπημένο μείγμα τεχνολογιών Α.Π.Ε. ώστε να μειωθούν οι περικοπές ενέργειας

Μπορεί η Ευρώπη χωρίς το ρωσικό φυσικό αέριο;
Η επαναπροσέγγιση ευρωπαίων ηγετών στην Ρωσία για το φυσικό αέριο- Θα ανοίξουν ξανά οι στρόφιγγες;

Μηνιαία χρέωση και εντατικοί έλεγχοι μειώνουν τις ρευματοκλοπές
Το πρώτο εννεάμηνο του 2024 οι απώλειες υπολογίστηκαν σε 11,54%, έναντι 12,64% το πρώτο εννεάμηνο του 2023 και 12,21% του πρώτου εννεαμήνου του 2022

Ρευματοκλοπές στον κλάδο της εστίασης και φιλοξενίας - Τι δείχνουν οι έλεγχοι
Σε ορισμένες περιπτώσεις γνωστών αλυσίδων καταστημάτων, το ποσοστό διαπιστωμένων ρευματοκλοπών ξεπέρασε το 50% επί του αριθμού των παροχών που ελέγχθηκαν

«Καμία ανησυχία για την κλιματική αλλαγή στην Αφρική»... διαπιστώνει η Ουάσιγκτον
«Ο άνθρακας μεταμόρφωσε τον κόσμο μας και τον έκανε καλύτερο» - Τι είπε ο Κρις Ράιτ στους υπουργούς ενέργειας της Αφρικής

Μητσοτάκης: Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για υδρογονάνθρακες στα blocks «Νότια της Πελοποννήσου» και «Α2»
Τι αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην κυριακάτικη ανάρτησή του

Η εξίσωση του ρωσικού αερίου - Γιατί είναι δύσκολο να ανοίξουν οι στρόφιγγες
Πριν από την κλιμάκωση της πολεμικής σύγκρουσης, το 40% των εισαγωγών φυσικού αερίου προερχόταν από την Ρωσία