Ξαναγράφονται οι όροι και οι κανόνες δόμησης νευραλγικής σημασίας έργων υποδομής μετά το σαρωτικό χτύπημα της κακοκαιρίας Daniel.
Σταϊκούρας: Το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030 περιλαμβάνει 188 έργα ύψους 27,6 δισ. ευρώ
Η σπανιότητα της έντασης του καιρικού φαινομένου – συμβαίνει μία φορά στα 1.000 χρόνια – άνοιξε τη συζήτηση για τη θέσπιση ενός νέου πλαισίου μελετών, δημοπράτησης και κατασκευής αναγκαίων υποδομών.
Η ανθεκτικότητα
Στη διάρκεια του ΟΤ FORUM που διεξήχθη στην 87η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης οι αρμόδιοι υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης μιλώντας στο στούντιο του ΟΤ ήγειραν το θέμα της ανάγκης ενίσχυσης της ανθεκτικότητας των έργων υποδομών.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μίλησε για το νέο στοιχείο που πρέπει να μπει στην αντιπλημμυρική πολιτική και αυτό είναι η «ανθεκτικότητα». Ο ίδιος έδωσε έμφαση σε κρίσιμες υποδομές, όπως η ύδρευση, ο βιολογικός καθαρισμός και τα φράγματα.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε κι εκείνος τη σημασία της ανθεκτικότητας των έργων, όπως για παράδειγμα στις γέφυρες. «Οι ειδικοί θα πρέπει να μας πουν τι ανθεκτικότητα θα πρέπει να έχουν τα έργα. Τα νέα έργα θα πρέπει να λάβουν υπόψη τη νέα πραγματικότητα», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας εννοώντας την κλιματική κρίση. Ο ίδιος έβαλε στην εξίσωση βέβαια και τον παράγοντα του δημοσιονομικού κόστους: «Όσο μεγαλώνει η διάρκεια ζωής των έργων π.χ. από τα 50 στα 70 ή τα 100 χρόνια τότο υψηλότερος θα είναι και ο προϋπολογισμός τους».
Τα υφιστάμενα έργα
Ο κ. Σκυλακάκης ανέφερε ότι η κλιματική αλλαγή είναι τελείως απρόβλεπτη, υπογραμμίζοντας ότι τα κλιματικά μοντέλα είναι ακόμα αβέβαια και όχι επιβεβαιωμένα από το παρελθόν: «Δεν ξέρουμε αν ο Daniel στο καινούριο κλίμα είναι πλημμύρα των 100, των 50 ή των 10 ετών».
Ερωτηθείς για το τι πρέπει να γίνει τόνισε ότι αρχικά πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι το σημερινό επίπεδο θα δουλεύει άψογα με ό,τι συμπληρωματικά έργα πρέπει να γίνουν, και στη συνέχεια να αποφασίσουμε σε ποιο επίπεδο πρέπει να ανέβουμε. Θεωρεί ωστόσο, ότι το πιο σημαντικό είναι να επενδύσουμε στην ανθεκτικότητα, και αυτό είναι το νέο στοιχείο που πρέπει να μπει στην αντιπλημμυρική πολιτική.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Σταϊκούρας επισημαίνοντας πως σε κάθε περίπτωση αναδεικνύεται το ζήτημα της αξιολόγησης της ανθεκτικότητας των υφιστάμενων έργων. «Στην Ελλάδα μιλάμε για νέα έργα χωρίς να ελέγχουμε την ανθεκτικότητα των υπαρχουσών υποδομών», είπε χαρακτηριστικά. Σε αυτό το πλαίσιο, ανακοίνωσε ότι μέσα στο 2023 θα αξιοποιηθεί το μητρώο καταγραφής γεφυρών με στόχο τον έλεγχο της στατικότητάς τους.
Μάλιστα είπε πως υπάρχουν στην Ελλάδα 5.000 γέφυρες και οι μισές κλείνουν 70 χρόνια ζωής. Θα πρέπει να αποφασίσουμε αν χρειάζονται ενίσχυση.
Λιγότερη γραφειοκρατία
Στους νέους κανόνες που φαίνεται να ετοιμάζει η κυβέρνηση για τα έργα υποδομής μπαίνει και η σύντμηση των χρόνων αδειοδότησης και έγκρισης περιβαλλοντικών μελετών.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε στον ΟΤ πως και αυτή η παράμετρος μπαίνει στο τραπέζι.
Fast track η αποκατάσταση
Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στην ειδική διάταξη που θεσπίστηκε στη Βουλή και προβλέπει την ταχεία αποκατάσταση των βλαβών σε υποδομές που προκλήθηκαν από φυσικές καταστροφές.
Όπως εξήγησε με βάση τα όσα ορίζονται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει τη δυνατότητα να ζητήσει την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου για τις γρήγορες διαδικασίες αποκατάστασης των ζημιών. Τότε, εντός 10 ημερών, θα ζητηθούν οικονομικές προσφορές τουλάχιστον τριών κατασκευαστικών και στη συνέχεια θα γίνει αξιολόγηση για την επιλογή και την εκκίνηση των εργασιών.
Latest News
Το υπουργείο Υποδομών χρηματοδοτεί τις μελέτες για τον κεντρικό οδικό άξονα Βόρειας Εύβοιας,
Η χρηματοδότηση καλυπτει το σύνολο των μελετών για το τμήμα «Παράκαμψη Ψαχνών – Προκόπι (Στροφυλιά)», τις οποίες αναλαμβάνει η Περιφέρεια Στερεά Ελλάδας.
Κηφισός: Έκτακτες συσκέψεις με Περιφέρεια και ΕΥΔΑΠ
Συσκέψεις μετά το «συναγερμό» για πλημμύρες στην Αττική
Ελληνικό: Οι 10+1 πρωτιές του έργου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο
Οι εργασίες στο Ελληνικό, όπως επισήμανε πρόσφατα ο CEO της εταιρείας Οδυσσέας Αθανασίου, προχωρούν όπως είχαν προγραμματιστεί
«Πώς θα λύσουμε το πρόβλημα της υπερχείλισης στην Ποσειδώνος» - Τι αποκάλυψε ο Σκυλακάκης
Το πρόβλημα είναι τουλάχιστον 20ετίας, που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής - Δύο έργα ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΟΑΚΑ: Με ανοιχτά τα γήπεδα η επισκευή των στεγάστρων – Ο διαγωνισμός των 78 εκατ.
Προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός ύψους 78 εκατ. ευρώ για την επισκευή των στεγάστρων στο ΟΑΚΑ - Οι εργασίες που θα εκτελεστούν
Επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Η σιδηροδρομική γραμμή επαναλειτουργεί κατόπιν εξασφάλισης της κυκλοφορίας από τον Διαχειριστή Υποδομής Ο.Σ.Ε.
Τέσσερις μνηστήρες για το πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση
Υπογράφτηκε η σύμβαση για την αποκατάσταση του λιμένος Βόλου
Το έργο είναι συμβατικής αξίας 9,5 εκατ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ