Ο τομέας της ναυτιλίας βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι καθώς το μερίδιο του κλάδου στις παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι αρκετά υψηλό, με αποτέλεσμα σε διεθνές επίπεδο να έχουν τεθεί ιδιαίτερα φιλόδοξοι στόχοι για τη μείωσή του. Ειδικότερα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός έχει υιοθετήσει ένα πρόγραμμα βιώσιμης ανάπτυξης που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 50%, ενώ η Ε.Ε. έχει θέσει πιο ψηλά τον πήχη, ψηφίζοντας το πακέτο «Fit for 55», που μεταξύ άλλων προωθεί την υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας μέσα στα επόμενα χρόνια (ηλεκτρισμός, HVO, μεθανόλη, αμμωνία, ssLNG, H2). Όσον αφορά την Ελλάδα, η ευρεία και αυξανόμενη πίεση για απανθρακοποίηση της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας δημιουργεί ευκαιρίες και για τον κλάδο της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με την πρόσφατη μελέτη της Bain & Company οι καθαρότερες μορφές ενέργειας, όπως τα «πράσινα» καύσιμα, θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην αναβάθμιση της ναυτιλίας γενικότερα, και πιο συγκεκριμένα μπορούν να προσφέρουν στην ελληνική ναυτιλία τη δυνατότητα να ενισχύσει τον ήδη ηγετικό της ρόλο.
Παρά το γεγονός ότι τα αειφορικά καύσιμα έχουν σημαντικές δυνατότητες, υπάρχουν αρκετοί περιορισμοί που πρέπει να ξεπεραστούν, και παράλληλα θα πρέπει να υποστηριχθούν από κίνητρα στις επιχειρήσεις ώστε να επιταχύνουν την υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών καυσίμων όπως HVO, βιομεθανόλη, LNG, πράσινο υδρογόνο και αμμωνία.
Τα βιοκαύσιμα
«Σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, τα βιοκαύσιμα θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην πράσινη μετάβαση του κλάδου της ναυτιλίας συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών άνθρακα τα επόμενα χρόνια. Στον τομέα των βιοκαυσίμων παρατηρείται μεγάλος ανταγωνισμός και η αγορά συνεχώς επεκτείνεται με καινούριες λύσεις οι οποίες διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα. Ως εκ τούτου, η μετάβαση στη χρήση καθαρότερης ενέργειας δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες οι οποίες θα μειώσουν το αποτύπωμα της ναυτιλίας στην κλιματική αλλαγή» δήλωσε ο Alessandro Cadei, Senior Partner, Leader of EMEA Utilities & Renewables practice της Bain & Company.
Η μελέτη της Bain & Company αναλύει καινοτόμες πρωτοβουλίες και επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία θα αναδιαμορφώσουν τον κλάδο της ναυτιλίας, με έμφαση την περιοχή της Μεσογείου, και θα επιταχύνουν τη μετάβαση προς ένα περιβάλλον μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050. Σύμφωνα με τη μελέτη, η ευρεία συνεργασία αποτελεί το βασικό ζητούμενο για την επιτυχή ανάπτυξη και εφαρμογή των σχετικών πρωτοβουλιών.
Ο κλάδος της ναυτιλίας είναι σε θέση να παίξει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη της ενεργειακής μετάβασης όπως άλλωστε δείχνουν και οι στόχοι της πρόσφατης στρατηγικής του IMO. Ωστόσο για να το πετύχει, η συνεργασία όλων τον εμπλεκόμενων φορέων είναι απαραίτητη ώστε να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα των απαραίτητων τεχνολογιών, υποδομών και κινήτρων, δήλωσε ο Ανδρέας Κυριλής, Partner στον τομέα ενέργειας και φυσικών πόρων της Bain & Company Ελλάδος.
«Μέσα στο πλαίσιο του περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, η ναυτιλία θα πρέπει να ανταποκριθεί σε αυτή την προσπάθεια και να στραφεί σε νέες μορφές καυσίμων. Ειδικά για την Ελλάδα, αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία να ισχυροποιήσει τον ήδη ηγετικό της ρόλο και να αναβαθμίσει ουσιαστικά το αποτύπωμά της. Η εξασφάλιση σημαντικού επιπέδου προσφοράς, η τόνωση της ζήτησης, η σταθεροποίηση του κόστους και η ανάπτυξη των συστημάτων εφοδιασμού αποτελούν τα επόμενα στοιχήματα για την πράσινη μετάβαση του κλάδου της ναυτιλίας» δήλωσε η Valeria Sterpos Partner στην Bain & Company.
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»