Ενημερωμένη ως ένα βαθμό φαίνεται ότι ήταν η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία για την διεξαγωγή ευρωπαϊκής έρευνας με στόχο τις επιδοτήσεις των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η οποία όμως ανησυχεί για τα ενδεχόμενα αντίποινα από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη, που είναι ταυτόχρονα και σημαντική αγορά για τους κορυφαίους γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Πηγή που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία της τόνισε στην εφημερίδα «γνωρίζαμε ότι κάτι θα γινόταν, αλλά όχι ότι θα ανακοινωνόταν με τέτοιο πολιτικό τρόπο» και πρόσθεσε ότι «η κίνηση της ΕΕ έθετε τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες κατέχουν το ένα πέμπτο της κινεζικής αγοράς, σε επισφαλή θέση».
ΕΕ: Γιατί η μάχη με την Κίνα είναι δύσκολη και άνιση
Η νίκη της Γαλλίας
Η έρευνα για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί νίκη για τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία έχει σηκώσει τους τόνους εδώ και καιρό για την εισροή κινεζικών οχημάτων που υποβαθμίζουν τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Το υπουργείο Οικονομικών εργάζεται ήδη για την προσαρμογή των δικών του κρατικών επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στη Γαλλία, με στόχο τον περιορισμό των επιδοτήσεων σε οχήματα εξοπλισμένα με μπαταρίες που έχουν χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα. Το Παρίσι έχει επιδιώξει πιο ενεργά μέτρα κατά των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών και σχεδιάζει να εισαγάγει διάταγμα που θα αποκλείει ουσιαστικά τα κινεζικής κατασκευής οχήματα από τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Οι Γερμανοί θα είναι πολύ χειρότερα από ό,τι οι Γάλλοι» τονίζει στέλεχος γερμανικού προμηθευτή αυτοκινήτων και εξήγησε ότι ο Μακρόν εισακούστηκε περισσότερο από τον Σολτς σε αυτό το θέμα.
Τόσο ο Κάρλος Ταβάρες, το αφεντικό της ιδιοκτήτριας της Peugeot Stellantis, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα Ντε Μέο, προειδοποίησαν ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν μια σκληρή πρόκληση, καθώς οι Κινέζοι ανταγωνιστές εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορα με φθηνότερα μοντέλα, αναγκάζοντάς τους είτε να επιδιώξουν μεγαλύτερη μείωση του κόστους είτε να βελτιώσουν τις δικές τους αλυσίδες εφοδιασμού.
Οι δύο εταιρείες έχουν αντιμετωπίσει μεγαλύτερες δυσκολίες στην Κίνα σε σχέση με τις γερμανικές εταιρείες. Η Renault τερμάτισε ορισμένες από τις κοινοπραξίες της στην Κίνα το 2020 και σταμάτησε τις πωλήσεις του κύριου επιβατικού της οχήματος.
Ο αναλυτής Ματίας Σμίτ, με έδρα το Βερολίνο, τονίζει ότι δεδομένης της έκθεσης των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα σε σύγκριση με τους Γάλλους ανταγωνιστές τους, «οι Γάλλοι μπορούν να λένε τι σκέφτονται οι άλλοι, αλλά οι Γερμανοί πρέπει να κρατήσουν το στόμα τους κλειστό».
Η ανησυχία για τα αντίποινα
Στη Γερμανία είναι διάχυτη η ανησυχία ότι το Πεκίνο, το οποίο έχει εμπλακεί σε έναν εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, θα μπορούσε να απαντήσει με αντίποινα που θα έχουν στόχο την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Η χρονική συγκυρία βαραίνει περιατέρω, καθώς οι επενδυτές αμφισβητούν ήδη την εξάρτηση των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών από την Κίνα.
Η BMW και η Mercedes-Benz έχουν σημειώσει μεγάλη επιτυχία στην Κίνα με τις premium μάρκες τους, που είναι κορυφαία επιλογή των πλούσιων Κινέζων. Η Volkswagen, πουλάει περισσότερα αυτοκίνητα στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία. Εξάλλου ήταν και η εταιρεία που βοήθησε στην οικοδόμηση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Το ένα τρίτο των πωλήσεων αυτοκινήτων της BMW πέρυσι ήταν στην Κίνα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στη Mercedes-Benz ήταν 37% και σχεδόν 40% στη Volkswagen.
Για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η κύρια ανησυχία είναι τα αντίποινα για την αύξηση των δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Κίνα. Οι εταιρείες έχουν επίσης μεγάλες τοπικές παραγωγικές δραστηριότητες, οι οποίες θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωπες με τη δυσαρέσκεια του Πεκίνου.
Η γερμανική εταιρεία που θα είναι περισσότερο εκτεθειμένη σε υψηλότερους κινεζικούς εισαγωγικούς δασμούς θα είναι η Mercedes-Benz, σύμφωνα με τον αναλυτή της Stifel, Ντάνιελ Σβαρτς, ο οποίος σημείωσε ότι η εταιρεία εισάγει περίπου το 20% των αυτοκινήτων της που πωλούνται στην Κίνα, σε σύγκριση με ένα ποσοστό που πλησιάζει το 10% για τη VW και τη BMW.
Οι αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου έρχονται καθώς η VW αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό στην αγορά της Κίνας. Η ναυαρχίδα εκθρονίστηκε πρόσφατα από την BYD ως η μάρκα με τις περισσότερες πωλήσεις στην Κίνα. Τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα της Audi και της Porsche έχουν επίσης καθυστερήσει λόγω προβλημάτων στον βραχίονα λογισμικού της VW, την Cariad.
Παρά τις εκκλήσεις του Βερολίνου να μειώσει η αυτοκινητοβιομηχανία την εξάρτησή της από την Κίνα, η VW ανακοίνωσε επενδύσεις στη χώρα ύψους σχεδόν 5 δισ. ευρώ τον τελευταίο χρόνο. Το 2022 μετέφερε στο Πεκίνο τον Ralf Brandstätter, μέλος του διοικητικού της συμβουλίου, αρμόδιο για την Κίνα, για να εργαστεί σε «στενή συνεργασία» με τους τρεις κύριους εταίρους της σε κοινοπραξία.
Οι φόβοι για τις αλυσίδες ανεφοδιασμού
Ένας πιθανός κίνδυνος που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσε να είναι μια απόφαση του Πεκίνου να περιορίσει την πρόσβαση στις αλυσίδες εφοδιασμού σημαντικών πρώτων υλών για μπαταρίες, όπως το λίθιο. Η κινεζική κυβέρνηση κατέχει σημαντικές θέσεις σε εταιρείες επεξεργασίας υλικών μπαταριών και παραγωγούς μπαταριών, καθώς πριν μια δεκαετία έλαβε την στρατηγική απόφαση να επενδύσει στην εγχώρια βιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Ωστόσο, τα στελέχη και οι αναλυτές είναι επιφυλακτικοί ως προς την πρόβλεψη της αντίδρασης του Πεκίνου σε αυτό το στάδιο. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Κίνα χρειάζεται την Ευρώπη όσο και η Ευρώπη χρειάζεται την Κίνα, επειδή οι δύο οικονομίες είναι τόσο αλληλένδετες»σημειώνει ο Σμιτ
‘Εμπιστος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, όωπς αναφέρουν οι FT, εναποθέτει τις ελπίδες του στα κινεζικά σχόλια που έγιναν σε μια συνάντηση μεταξύ μιας ομάδας των πιο υψηλόβαθμων επιχειρηματιών της Γερμανίας και του πρωθυπουργού της Κίνας Li Qiang τον Ιούνιο. Το μήνυμα του Li ήταν ότι η γερμανική επιχειρηματική παρουσία εξακολουθεί να είναι πολύ απαραίτητη στη χώρα. «Το μήνυμά τους ήταν: παρακαλώ μην σταματήσετε να επενδύετε στην Κίνα – η οικονομία μας δυσκολεύεται λίγο».
Latest News
Γιατί επιβραδύνονται σε όλον τον κόσμο οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας εκτός από το Τόκιο
Το μερίδιο της Ιαπωνίας στις αγορές πολυτελείας αυξήθηκε - Οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αντιπροσώπευαν το 9% του συνόλου της LVMH, από 7% ένα χρόνο νωρίτερα.
Εσπρέσο... τέλος στα McDonald's
Άλλο ένα κακό συναπάντημα βάζει νάρκη στις πωλήσεις της McDonald's
«Μειώστε τα ενοίκια» - Νέα διαδήλωση των κατοίκων της Βαρκελώνης
Οι διαδηλωτές στη Βαρκελώνη ζητούν προσιτά ενοίκια για όλους - Σε πολλές πόλεις στην Ισπανία η εκτόξευση του τουρισμού και το Airbnb αφήνουν χωρίς σπίτια τους κατοίκους
Economist: Πόσο κινεζική είναι η Shein
Η Shein, προσπαθεί να επαναπροσδιοριστεί ως μία παγκόσμια εταιρεία και όχι ως αμιγώς κινεζική, σημειώνει ο Economist
Ποιος είναι ο εκκεντρικός κροίσος που αγόρασε μια μπανάνα για 6,2 εκατ.
Ο Τζάστιν Σαν είναι Κινέζος επιχειρηματίας και λάτρης των κρυπτονομισμάτων, γνωστός για την ίδρυση της πλατφόρμας blockchain TRON
Πόσο θα μπορούσαν να μειώσουν το ΑΕΠ τα ζευγάρια που δεν κάνουν παιδιά
Περισσότεροι millenials επιλέγουν να μην κάνουν παιδιά αλλά αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομία
Η Μεγάλη Παραίτηση επανέρχεται; - Γιατί αυξάνεται ξανά η δυσαρέσκεια των εργαζομένων
Η αγορά εργασίας θα μπορούσε να περιμένει ένα νέο κύμα παραιτήσεων, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Glassdoor.
Νέα δολιοφθορά στη Βαλτική θάλασσα - Οι καταστροφές στα υποβρύχια καλώδια [διάγραμμα]
Μετά την καταστροφή του αγωγού Nordstream μια ακόμα δολιοφθορά, σε υποδομές στη Βαλτική θάλασσα, προβληματίζει
Αντληση αερίου με δέσμευση άνθρακα από την BP - Επένδυση μαμούθ στην Ινδονησία
Η παραγωγή φυσικού αερίου της BP από το κοίτασμα Ubadari στην Ινδονησία έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2028
Πόσο θα κοστίσει στη Goldman Sachs η πτώση της Northvolt [πίνακας]
Η Goldman Sachs, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης