Δίπλα σε χωράφια με καλαμπόκι και ηλίανθους κοντά στην πόλη Ντέμπρετσεν στην ανατολική Ουγγαρία, πέφτουν ήδη τα θεμέλια σε ένα κτήριο που φιλοδοξεί να γίνει το μεγαλύτερο εργοστάσιο της Ευρώπης που θα κατασκευάζει μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα.
Το έργο μεγέθους αεροδρομίου από την κινεζική Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. είναι το κόσμημα των επενδύσεων περίπου 20 δισεκατομμυρίων ευρώ (21,3 δισεκατομμύρια δολάρια) που ο πρωθυπουργός Βίκτορ Όρμπαν λέει ότι θα επιτρέψουν στην οικονομία να ευδοκιμήσει από την πράσινη μετάβαση στην Ευρώπη.
Ωστόσο, το σχέδιο να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές στον πλανήτη ξεπερνά τα οικονομικά. Περιβαλλοντικοί ακτιβιστές, ηγέτες κοινοτήτων και πολιτικοί αντίπαλοι λένε ότι υπάρχει ένα κόστος που αγνοείται από μια ηγεσία που ελέγχει τα πάντα, από τα δικαστήρια και τις ρυθμιστικές αρχές μέχρι τα μέσα ενημέρωσης, καθώς ο Όρμπαν προσπαθεί να υποστηρίξει την επόμενη εποχή της διακυβέρνησής του.
Η εγκατάσταση των 7,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων που κατασκευάζει η CATL σε συνεργασία με τη Mercedes-Benz AG έχει ανακηρυχθεί από την κυβέρνηση ως η μεγαλύτερη ξένη άμεση επένδυση στην ιστορία της Ουγγαρίας. Δίπλα στην τοποθεσία, δύο άλλοι προμηθευτές μπαταριών κατασκευάζουν τις δικές τους εγκαταστάσεις. Και στην ίδια πόλη η κινεζική εταιρεία EVE Energy Co. Ltd. κατασκευάσει μία αντίστοιχη μονάδα δίπλα στο νέο εργοστάσιο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας BMW AG.
Οι ανησυχίες
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι ανησυχίες κυμαίνονται από την απώλεια γεωργικής γης έως την καταπόνηση των πόρων νερού και ενέργειας, αλλά και ερωτήματα σχετικά με την απόρριψη των χρησιμοποιημένων μπαταριών. Έπειτα, υπάρχει η πιθανότητα ατυχημάτων σε εργοστάσια που εργάζονται με επικίνδυνα υλικά όπως το λίθιο.
Ακόμη και στα προπύργια του κυβερνώντος κόμματος Fidesz του Όρμπαν, οι άνθρωποι αποκαλούν τοπικούς αξιωματούχους «προδότες».
Η CATL δηλώνει ότι ξέρει τι κάνει, χρησιμοποιώντας την εκτεταμένη εμπειρία της για να διασφαλίσει ότι δεν εκλύεται ρύπανση στον αέρα ή το νερό. Η εταιρεία είπε επίσης ότι θα ήθελε να συνεργαστεί με τις τοπικές αρχές για να αποτρέψει πιθανή μόλυνση έξω από το εργοστάσιο.
Κλιμάκωση της παραγωγής EV
Οι εντάσεις υπογραμμίζουν τη δυσκολία της πράσινης μετάβασης: ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα χαιρετίζονται ως τρόπος μείωσης των εκπομπών και επιβράδυνσης της κλιματικής αλλαγής, υπάρχουν τοπικά περιβαλλοντικά κόστη που οι επικριτές λένε ότι αγνοούνται από μια κυβέρνηση που επικεντρώνεται κυρίως στα οικονομικά οφέλη.
Σε λίγα μόλις χρόνια, η χώρα με λιγότερους από 10 εκατομμύρια κατοίκους προβλέπεται να γίνει ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός μπαταριών παγκοσμίως, μετά την Κίνα, τις ΗΠΑ και τη Γερμανία, σύμφωνα με στοιχεία του BloombergNEF.
Η Ουγγαρία έχει επί του παρόντος έξι εργοστάσια μπαταριών που ήδη παράγουν ή βρίσκονται σε διαδικασία κατασκευής. Επιπλέον, υπάρχουν αρκετές άλλες εταιρείες που αποτελούν μέρος της αλυσίδας παραγωγής που έχουν δημιουργήσει καταστήματα.
Το πρώτο εργοστάσιο που άνοιξε ήταν στο Göd στην όχθη του ποταμού Δούναβη βόρεια της πρωτεύουσας, Βουδαπέστης. Ο όμιλος ετερογενών δραστηριοτήτων της Νότιας Κορέας Samsung SDI μετέτρεψε το εργοστάσιο οθονών πλάσματος για να επικεντρωθεί στην παραγωγή μπαταριών για EV το 2017.
Λίθιο στο νερό
Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε φέτος στο περιοδικό Scientific Reports βρήκε λίθιο στο νερό της βρύσης σε πόλεις στις 19 κομητείες της Ουγγαρίας, αν και όχι σε ποσότητες επικίνδυνες για τον άνθρωπο.
Μετά από πέντε χρόνια λειτουργίας, η Samsung SDI εκτελεί τώρα μια ολοκληρωμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η εταιρεία είπε ότι έχει υποβάλει αίτηση για άδεια πρόληψης και ελέγχου της ρύπανσης επειδή οι δραστηριότητές της έχουν φτάσει πλέον σε επίπεδα που απαιτούν άδεια.
Η Samsung SDI «καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για να μετριάσει τις ανησυχίες σχετικά με το περιβάλλον της πόλης Göd, συμπεριλαμβανομένων δοκιμών νερού που αποδεικνύουν ότι δεν υπάρχουν NMP ή άλλα επιβλαβή υλικά στο νερό και τον αέρα, σε στενή συνεργασία με τις ουγγρικές αρχές και ομάδες πολιτών» ανέφερε επίσης η εταιρεία, απαντώντας στο Bloomberg.
Είτε οι περιβαλλοντικές ανησυχίες ήταν δικαιολογημένες είτε όχι, το επιχείρημα επηρεάζει ολόκληρη την Ουγγαρία.
Η πολιτική επιλογή του Όρμπαν
Η ΕΕ έχει θέσει το 2035 ως καταληκτική ημερομηνία για να σταματήσει την πώληση νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, αναγκάζοντας τους κατασκευαστές να προχωρήσουν στην ηλεκτρική ενέργεια. Τα εργοστάσια που αποτυγχάνουν να μεταβούν κινδυνεύουν να κλείσουν. Αυτό ενίσχυσε την ελκυστικότητα της Ουγγαρίας, προσελκύοντας κυρίως κινέζους και νοτιοκορεάτες κατασκευαστές μπαταριών. Μπορούν να βρίσκονται δίπλα στους μεγαλύτερους πελάτες τους στο μεγαλύτερο εμπορικό μπλοκ στον κόσμο.
«Οι εγκαταστάσεις μπαταριών έφτασαν γρήγορα να καθορίσουν την οικονομία της Ουγγαρίας, αλλά αποτελούν επίσης πολιτική επιλογή», δήλωσε ο Andrea Elteto, ερευνητής στο World Economy Institute στη Βουδαπέστη. «Συμφωνούν με τον στόχο του Όρμπαν να συνδέσει Ανατολή και Δύση με την ελπίδα ότι οι επωφελείς θα εργαστούν για να τον διατηρήσουν στην εξουσία».
Το εργοστάσιο της CATL στο Ντέμπρετσεν θα είναι επτά φορές το μέγεθος του μοναδικού άλλου ευρωπαϊκού εργοστασίου της κινεζικής εταιρείας, στη Γερμανία. Η παραγωγή θα ξεκινήσει εντός τριών ετών, ανέφερε η εταιρεία.
Ο Peter Kaderjak, επικεφαλής της ομάδας λόμπι μπαταριών της Ουγγαρίας και πρώην υψηλόβαθμος ενεργειακός αξιωματούχος στην προηγούμενη κυβέρνηση Ορμπαν, είναι ειλικρινής σχετικά με τους κινδύνους για το περιβάλλον. Είπε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να χρηματοδοτήσει ακόμη και σταθμούς παρακολούθησης όπου το απαιτούν οι ντόπιοι. Τούτου λεχθέντος, οι τοπικές κοινωνίες πρέπει επίσης να καταβάλουν προσπάθεια για να κατανοήσουν τα οικονομικά, είπε.
«Το θέμα δεν είναι να γίνει η Ουγγαρία παγκόσμιος πρωταθλητής» στην παραγωγή μπαταριών, είπε ο Kaderjak, ο οποίος βοήθησε τον Orban να ιδρύσει το κυβερνών κόμμα Fidesz στα τέλη της δεκαετίας του 1980, στις μέρες του κομμουνισμού. «Αυτό είναι θετικό για την οικονομία της Ουγγαρίας μόνο στο βαθμό που είναι περιβαλλοντικά βιώσιμη και οι κοινότητες αισθάνονται ότι κερδίζουν περισσότερα παρά χάνουν».
Υπάρχουν σημάδια αλλαγής. Τον περασμένο μήνα, οι ουγγρικές αρχές ανέστειλαν τη λειτουργία της νοτιοκορεατικής εταιρείας ανακύκλωσης μπαταριών SungEel Hitech Co. Ltd για μια σειρά παραβιάσεων που απειλούσαν την ασφαλή λειτουργία του εργοστασίου. Οι νέοι επενδυτές πρέπει τώρα επίσης να πραγματοποιήσουν μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Στο Ντέμπρετσεν, η πόλη κατασκευάζει σταθμούς παρακολούθησης αέρα και νερού για τον έγκαιρο εντοπισμό οποιασδήποτε πιθανής μόλυνσης, μια κίνηση που η CATL δήλωσε ότι χαιρετίζει σε γραπτή απάντηση σε ερωτήσεις.
Ωστόσο, οι ακτιβιστές θα είναι πειστικοί. Δίπλα σε ξύλινες καμπάνες καλοκαιρινούς παραθεριστές που νοικιάζουν δίπλα στον Δούναβη κοντά στο Göd, εκπρόσωποι περίπου δώδεκα περιβαλλοντικών ομάδων από όλη την Ουγγαρία συναντήθηκαν για πρώτη φορά τον Αύγουστο. Ήταν εκεί για να μάθουν από τους βετεράνους στο Göd και να ενώσουν τις δυνάμεις τους.
«Γνωρίζουμε ότι δεν θα μπορέσουμε να σταματήσουμε τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών στον κόσμο», είπε ο Bodnar, ο ακτιβιστής. «Αλλά αν αυτό είναι τόσο σημαντικό για την κυβέρνηση, τότε θέλουμε επίσης να έχουμε φωνή όταν πρόκειται για την κατάρτιση των νομικών, περιβαλλοντικών και ασφάλειας κανονισμών. Αρνούμαστε να μας αγνοήσουν».
Προσεχώς: Λάβετε το ενημερωτικό δελτίο Eastern Europe Edition, που παραδίδεται κάθε Τρίτη, για πληροφορίες από τους δημοσιογράφους μας σχετικά με το τι διαμορφώνει την οικονομία και τις επενδύσεις από τη Βαλτική Θάλασσα έως τα Βαλκάνια.
Latest News
Τι είπε η φον ντερ Λάιεν για τη συμφωνία στην COP29
Η απόφαση της COP29 «Θα οδηγήσει σε επενδύσεις στην καθαρή μετάβαση, μειώνοντας τις εκπομπές» είπε η πρόεδρος της Κομισιόν
Παγκόσμιος leader στα πράσινα ομόλογα η Ευρώπη - Έρχονται νέες εκδόσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, μέχρι στιγμής η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισεκατομμυρίων ευρώ
Πού είναι φθηνότερο να οδηγείς ηλεκτρικό όχημα - Η θέση της Ελλάδας [πίνακας]
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πιο ελκυστικά στους αγοραστές λόγω του χαμηλού λειτουργικού κόστους και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
Η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι γεμάτη εμπόδια
Ένα γαλλικό σχέδιο δείχνει ζήτηση στη σωστή τιμή, αλλά τα προβλήματα αντίληψης και οι υποδομές εμποδίζουν την υιοθέτηση
COP29: «Πληρώστε ή βγάλτε τον σκασμό» λένε ακτιβιστές
Διαδηλωτές σε αίθουσα συνεδρίασης της COP29 ζητούν από τις πλουσιότερες χώρες να καταβάλουν το μερίδιο που τους αναλογεί.
Ποιος θα πληρώσει για την κλιματική αλλαγή; Σκληρές κόντρες στην COP29
Σκληρό πόκερ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων οικονομιών στη σύνοδο για το κλίμα
Η Coca-Cola αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Σε ποια χώρα παρήγγειλε EV
Η Coca-Cola έχει θέσει ως στόχο το Net Zero με ορόσημο το 2040
Εκατομμύρια περιβαλλοντικοί πρόσφυγες το 2023 - Οι επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή
Η κλιματική αλλαγή έχει οδηγήσει στην αύξηση κατά 51% τα τελευταία πέντε χρόνια στον αριθμό των εσωτερικά εκτοπισμένων ανθρώπων
Το πιο μεγάλο, καυτό καλοκαίρι στην Ελλάδα - Τι συνέβη στις θάλασσες το 2024
Αρνητικά νέα φέρνει έρευνα τριών ελληνικών πανεπιστημίων για τις θερμοκρασίες που «έπιασαν» οι θάλασσες το 2024 στην Ελλάδα
Aπειλούνται εκατομμύρια ζωές από την κλιματική αλλαγή
Έρευνα κάνει μακάβριες προβλέψεις για το πώς η κλιματική αλλαγή ενδέχεται να προκαλέσει τον θάνατο εκατομμυρίων ατόμων