
Προειδοποιήσεις με παραλήπτες τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέστειλε η Uber διά στόματος ανώτατου στελέχους της, υποστηρίζοντας ότι οι προτάσεις των Βρυξελλών για αλλαγή του καθεστώτος απασχόλησης των εργαζομένων της θα την αναγκάσουν να κλείσει τα παραρτήματά της σε εκατοντάδες πόλεις στη Γηραιά Ήπειρο και παράλληλα να αυξήσει τις τιμές έως και 40%.
Uber: Πού καταργεί τις παραδόσεις γευμάτων και από ποια χώρα αποχωρεί ολοσχερώς
Σε συνέντευξή της στους Financial Times, η Αναμπέλ Ντίαζ, επικεφαλής του τμήματος κινητικότητας της Uber στην Ευρώπη, ανέφερε ότι πρέπει οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι που συζητούν αυτή την εβδομάδα την Οδηγία για τις Πλατφόρμες Εργασίας (Platform Work Directive) της Ε.Ε., να εγκρίνουν τους κανόνες λαμβάνοντας υπόψη την επιθυμία των αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων για ευέλικτη σχέση εργασίας.
Τα σχόλια του στελέχους της εταιρείας δεν ήρθαν τυχαία αυτή την εβδομάδα, καθώς είναι η εβδομάδα στην οποία τα κύρια θεσμικά όργανα της Ε.Ε. -η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών- έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για το τελικό κείμενο του νέου νόμου που αποσκοπεί στη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών για τους εργαζόμενους στην αποκαλούμενη «οικονομία της πλατφόρμας» (gig economy: απασχόληση σε διαδικτυακές πλατφόρμες στις οποίες οι εργαζόμενοι δεν είναι ούτε πλήρους, ούτε μερικής απασχόλησης παρά εργάζονται δίχως συμβατικές υποχρεώσεις αναφορικά με τα ωράρια).
«Αν οι Βρυξέλλες αναγκάσουν την Uber να επαναπροσδιορίσει την εργασιακή της σχέση με τους οδηγούς και τους διανομείς σε όλη την Ε.Ε., μπορεί να δούμε μια μείωση 50% με 70% στις ευκαιρίες εργασίας. Κάτι τέτοιο, θα είχε ως αποτέλεσμα η Uber να σταματήσει να λειτουργεί σε εκατοντάδες από τις 3.000 πόλεις που εξυπηρετεί σήμερα σε ολόκληρη την Ε.Ε.», όπως τονίζει.
Μάλιστα όπως προσθέτει, αν εγκριθεί ο νέος νόμος που θα δίνει πλήρη εργασιακά δικαιώματα στους οδηγούς, θα αναγκασθεί επίσης η εταιρεία να αυξήσει τις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές. «Θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών έως και 40% για τους καταναλωτές στις μεγάλες πόλεις -σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής- και με λιγότερους οδηγούς, οι επιβάτες μπορεί να έχουν σημαντικά μεγαλύτερους χρόνους αναμονής».

Νέο «status quo»
Ο νέος νόμος είναι πολύ πιθανό να ανατρέψει τα ισχύοντα δεδομένα στην Ευρώπη, όπου η πλειονότητα των εργαζομένων στις πλατφόρμες θεωρείται ότι είναι αυτοαπασχολούμενοι, που σημαίνει ότι δεν έχουν πρόσβαση σε εργασιακά δικαιώματα και παροχές, όπως άδεια πατρότητας και ελάχιστο κατώτατο μισθό.
Μάλιστα η Ντίαζ έκανε λόγο για συνέπειες από την προτεινόμενη νομοθεσία της Ε.Ε., η οποία θα παρέχει σε εκείνους που απασχολούνται στις ψηφιακές πλατφόρμες -όπως οι οδηγοί στις υπηρεσίες διαμοιρασμού μετακινήσεων και στις υπηρεσίες διανομής γευμάτων- τα δικαιώματα των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης.
Για την ίδια, η Uber είναι «ειλικρινά προσηλωμένη στο ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο», όμως τόνισε ότι παρόμοιες αποφάσεις που χαρακτηρίζουν τους οδηγούς ως εργαζόμενους στην Ισπανία και τη Γενεύη έχουν οδηγήσει σε «καταστροφικές» απώλειες θέσεων εργασίας.
«Προκειμένου να διαχειριστεί το κόστος της απασχόλησης, η Uber θα αναγκαστεί να συμπυκνώσει τις ώρες με λιγότερους εργαζόμενους. Οι οδηγοί και οι κούριερ θα πρέπει να υποβάλλουν αίτηση για έναν ρόλο -αν είναι διαθέσιμος-, να εμφανίζονται για τις βάρδιες σε συγκεκριμένες ώρες και μέρη, να αποδέχονται κάθε διαδρομή που λαμβάνουν και να συμφωνούν να μην εργάζονται σε άλλες εφαρμογές».
Η κερδοφορία δεν κινδυνεύει
Από την άλλη όμως, το στέλεχος της Uber υποστήριξε ότι οι αλλαγές στη νομοθεσία δεν θα πλήξουν την κερδοφορία της στην Ευρώπη. «Είναι κάτι που δεν αφορά τα κέρδη της Uber. Έχουμε ήδη αποδείξει την ικανότητά μας να αναπτυσσόμαστε σε μέρη όπως η Γερμανία και η Ισπανία χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο απασχόλησης με τρίτους».
Στη Γερμανία, η Uber συνάπτει συμβάσεις με εταιρείες διαχείρισης στόλου οχημάτων, οι οποίες απασχολούν τους οδηγούς της προκειμένου να λειτουργεί σύμφωνα με τους εγχώριους και κατά τόπους κανόνες. Απόρροια αυτής της συνθήκης, οι τιμές της είναι υψηλότερες στη Γερμανία και η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μόνο στις μεγάλες πόλεις όπου η ζήτηση είναι μεγαλύτερη.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μετά από δικαστική απόφαση το 2021, η Uber λειτουργεί βάσει ενός διαφορετικού μοντέλου: οι οδηγοί της χαρακτηρίζονται ως «εργαζόμενοι», γεγονός που τους δίνει το δικαίωμα σε παροχές όπως επίδομα αδείας και άδεια ασθενείας. Εντούτοις, η εργασιακή αυτή σχέση δεν είναι ίδια με το καθεστώς της πλήρους απασχόλησης.
Παρά τις προειδοποιήσεις της Uber και των ανταγωνιστών της -όπως η Bolt- σχετικά με τους προτεινόμενους κανόνες για τους gig workers, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αντιδρούν στην πίεση όπως χαρακτηρίζουν τις αντιδράσεις των εν λόγω εταιρειών.
Κατά την παρουσίαση της ευρωπαϊκής πρότασης, ο Επίτροπος για την απασχόληση και τα κοινωνικά δικαιώματα Νικολά Σμιτ είχε δηλώσει: «Πρόκειται για τη θέσπιση σαφών κριτηρίων και την εξέταση των γεγονότων. Εάν μια πλατφόρμα είναι στην πραγματικότητα εργοδότης, τότε οι άνθρωποι που εργάζονται σε αυτήν δικαιούνται τα ίδια δικαιώματα και την ίδια προστασία με τους εργαζόμενους στον “εκτός σύνδεσης” κόσμο».


Latest News

Απογοητευμένοι οι Αμερικανοί από την οικονομική πολιτική Τραμπ - H δημοσκόπηση του Reuters
Οι Αμερικανοί εξέλεξαν τον Ντόναλντ Τραμπ με την ελπίδα να ενισχύσει την οικονομία, αλλά 3 μήνες μετά την ορκομωσία του πολλοί φαίνονται απογοητευμένοι
![ΔΝΤ: Καμπανάκι για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/30859482_Sharone-perlstein-microfinanace-debt-800x500_c-600x375-1-1.jpg)
Καμπανάκι ΔΝΤ για δημόσιο χρέος από δασμούς και αμυντικές δαπάνες - Τι λέει για την Ελλάδα [γράφημα]
Το ΔΝΤ προβλέπει πλέον ότι το παγκόσμιο δημόσιο χρέος θα αυξηθεί κατά 2,8 ποσοστιαίες μονάδες φέτος

Ποιοι θα καλύψουν τις θέσεις εργασίας στον αμερικανικό χάλυβα;
Τι θα χρειαστεί για να επιτύχει το όραμα του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για έναν ανεπτυγμένο βιομηχανικό τομέα στις ΗΠΑ

H Vetanda σχεδιάζει την εισαγωγή στο χρηματιστήριο για να αναπτυξει ορυχείο χαλκού στη Ζαμπια
H Vetanda χρειάζεται ένα δισ. δολ. για να αναπτύξει το ορυχείο χαλκού στη Ζάμπια - Ελπίζει ότι σε μια πενταετία θα παράγει 300.000 τόνους χαλκού ετησίως

Προειδοποίηση Νάγκελ - Ορατός ο κίνδυνος ύφεσης στη Γερμανία λόγω δασμών
Η Ευρώπη «βρίσκεται σε στάσιμη κατάσταση», είπε ο επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας της Γερμανίας Γιοαχίμ Νάγκελ, προσθέτοντας ότι για τη χώρα του είναι ορατός ο κίνδυνος ύφεσης.

Διαπλοκή στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ; Γιατί ξεκίνησε έρευνα κατά του ιδρυτή του
Ανώνυμη επιστολή οδήγησε τον ιδρυτή του, Κλάους Σβαμπ, σε παραίτηση

Για πρώτη φορά από το 1999 η Ιαπωνία εισάγει ρύζι από τη Νότια Κορέα
Η Ιαπωνία προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις αυξανόμενες τιμές αλλά και την αυξανόμενη οργή των καταναλωτών

SAP: Άνοδος 58% στα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας
Η μετοχή του γίγαντα λογισμικού SAP σημειώνει άνοδο 9,3% μετά την αύξηση των κερδών πρώτου τριμήνου

Η Κίνα βοηθά την Danone να αυξήσει τις πωλήσεις της
Η Danone SA παρουσίασε καλύτερη από το αναμενόμενο αύξηση πωλήσεων για το πρώτο τρίμηνο, υποβοηθούμενη από τη ζήτηση των καταναλωτών για προϊόντα με έμφαση στην υγεία

Παραιτήθηκε κορυφαίο στέλεχος της εκπομπής «60 Minutes» - Ο ρόλος Τραμπ
Ο Μπιλ Όουενς αποχωρεί από την εκπομπή του CBS News που ήταν κύριος στόχος του Προέδρου Τραμπ