
Η κορύφωση της ενεργειακής κρίσης μπορεί να βρίσκεται πίσω μας, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για τις προκλήσεις της αποανθρακοποίησης και της ασφάλειας εφοδιασμού της Ευρώπης, εκτιμά το Bαρόμετρο Ενέργειας 2023 της Eurelectric, η οποία εκπροσωπεί τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως επισημαίνει το Βαρόμετρο, ο εξηλεκτρισμός με καθαρή και ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια παραμένει η βασική απάντηση, αλλά απαιτούνται επειγόντως υψηλότερες επενδύσεις και αναβάθμιση των υποδομών για να καταστεί δυνατός ο τριπλασιασμός του ρυθμού του εξηλεκτρισμού έως το 2050.
Όπως εκτιμά το Βαρόμετρο Ενέργειας, απέχοντας μόλις 6½ χρόνια από το 2030, η Ευρώπη πρέπει να προσελκύσει πρωτοφανείς επενδύσεις για την επέκταση των δικτύων.
Γερμανία: Σημαντική μείωση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα
Η στροφή του 2022
Το 2022 σηματοδότησε μια σημαντική στροφή για τον ενεργειακό τομέα της ΕΕ σύμφωνα με την έκδοση του 2023 του Βαρομέτρου Ενέργειας. Το Βαρόμετρο, που παρουσιάστηκε σήμερα στις Βρυξέλλες, χαρτογραφεί τις βασικές εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα, βασισμένο σε ενδελεχή έρευνα και πολλαπλές πηγές δεδομένων.
Μετά από μια περίοδο ιστορικών δυσκολιών, ο κλάδος παρουσίασε αρκετές θετικές τάσεις. Ύστερα από τις άνευ προηγουμένου αυξήσεις των τιμών και τις πολιτικές παρεμβάσεις το 2022, η κατανάλωση φυσικού αερίου μειώθηκε κατά 19% και εκατομμύρια καταναλωτές στράφηκαν στα ηλεκτρικά συστήματα θέρμανσης. Βελτιώθηκαν, επίσης, οι τιμές του ρεύματος. Οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας σταθεροποιήθηκαν, παρουσιάζοντας μείωση από 227 ευρώ ανά μεγαβατώρα κατά μέσο όρο το 2022 σε 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα φέτος, με τις τιμές λιανικής να ακολουθούν την τάση.
Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών προχώρησε, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ηλεκτρικών λεωφορείων να αγγίζουν το 21% και το 13,7% αντίστοιχα. Ωστόσο, η ανάπτυξη υποδομών φόρτισης υστερεί, όπως και οι επενδύσεις σε δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο Γενικός Γραμματέας της Eurelectric, Kristian Ruby, δήλωσε: «Χρειαζόμαστε περισσότερες γραμμές, περισσότερη ψηφιακοποίηση και μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις κλιματικές επιπτώσεις για να είναι τα δίκτυά μας ικανά να υποστηρίξουν την κλιματική ουδετερότητα. Αυτό απαιτεί αλλαγή της προσέγγισης του ρυθμιστικού πλαισίου.
Πρέπει να επιτραπεί στους φορείς λειτουργίας των δικτύων να κάνουν προληπτικές επενδύσεις, ώστε να μπορέσουμε να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για μεγαλύτερα επίπεδα εξηλεκτρισμού του ενεργειακού συστήματος».
Παραγωγή – μία μεικτή εικόνα
Η ανάπτυξη νέας ισχύος παραγωγής ηλεκτρισμού διέφερε σημαντικά ανά τεχνολογία. Ενώ τα φωτοβολταϊκά κατέγραψαν ρεκόρ με την ανάπτυξη 41 GW, οι αιολικές εγκαταστάσεις έμειναν πίσω τόσο στην ξηρά όσο και υπεράκτια λόγω ενός συνδυασμού προβλημάτων που αφορούσαν στην αλυσίδα εφοδιασμού, την αργή αδειοδότηση και τον κακό σχεδιασμό δημοπρασιών.
Η αυξανόμενη διείσδυση της στοχαστικής παραγωγής ηλεκτρισμού από αιολικά και φωτοβολταϊκά απαιτεί αύξηση των τεχνολογιών που παρέχουν ευελιξία και εγγυημένη ισχύ για να εξασφαλιστεί η σταθερότητα του συστήματος. Εκτός από τις συμβατικές εγκαταστάσεις, οι λύσεις αποθήκευσης θα πρέπει να αυξηθούν μαζικά. Αν και οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αυξήθηκαν σε 4,5 GW το 2022, χρειάζονται περίπου 11 έως 14 GW ετησίως για την κάλυψη των μελλοντικών αναγκών του συστήματος.
O Kristian Ruby ανέφερε: «Η Ευρώπη χρειάζεται έναν μαζικό εξηλεκτρισμό για να ξεφύγει από τη λαβή του Πούτιν. Αλλά με την κοινωνία να βασίζεται περισσότερο στην ηλεκτρική ενέργεια, η ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να είναι αξιόπιστη για όλους».


Latest News

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία

Δυναμική η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών στην Ελλάδα το 2024
Τα φωτοβολταϊκά αποτελούσαν το 93,5% όλης της νέας εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ για το 2024

Οι στόχοι της Ελλάδας για την πράσινη μετάβαση - Τι είπαν Παπασταύρου - Hoekstra
Οι προτεραιότητες για την πράσινη μετάβαση - Εξελίξεις για το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» στη... Σερβία
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου στη Σερβία

Made in Serbia - Τι σχεδιάζουν οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η JMEV επιβεβαίωσε την κατασκευή του εργοστασίου

ΔΕΗ blue: Στην Πάτρα το πιο ισχυρό Hub φόρτισης της Ελλάδας
Με συνολική ισχύ 1,2 MW, το νέο ΔΕΗ blue Hub υποστηρίζει την ταυτόχρονη φόρτιση έως και 29 οχημάτων

Masdar: Εδραιώνει την παρουσία της στην Ευρώπη με την ολοκλήρωση της εξαγοράς του 100% της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου της Masdar στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου της εταιρείας για 100 GW παγκόσμιας εγκατεστημένης ισχύος έως το 2030

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Καρτάλης (ΕΚΠΑ): «Χωρίς τις ΑΠΕ, η Ελλάδα θα είχε υπερδιπλάσια τιμή ρεύματος»
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται υπό την προεδρία Τραμπ στις ΗΠΑ, επηρεάζουν και θα επηρεάσουν την ενεργειακή μετάβαση, είπε ο Κώστας Καρτάλης, καθηγητής του ΕΚΠΑ, στο ΟΤ Delphi Economic Forum X

Ανοίγει το «παιχνίδι» με τις μπαταρίες στα φωτοβολταϊκά
Σε φάση εκκίνησης η πλατφόρμα υποδοχής αιτήσεων από τον ΔΕΔΔΗΕ. Εξετάζεται παράταση πέραν της 30ης Απριλίου λόγω των καθυστερήσεων.

Πλήγμα στον κλάδο της πράσινης ενέργειας από τους δασμούς Τραμπ
Οι δασμοί Τραμπ αποτελούν γροθιά στην πράσινη βιομηχανία που ήδη υποφέρει από την ανάκαμψη των ορυκτών καυσίμων