Δεν πρόκειται για σενάρια επιστημονικής φαντασίας αλλά για μια πραγματικότητα που πλησιάζει και η ναυτιλία θα πρέπει να κινηθεί έγκαιρα για να ανταποκριθείς στις νέες προβλέψεις.
Μεγάλα λιμάνια του πλανήτη θα τεθούν σε αχρηστία ενώ νέα θα αποκτήσουν καινούργια δυναμική, λόγω της κλιματικής αλλαγής. Οι ναυτικοί που θα στελεχώνουν τα πλοία θα πρέπει να έχουν αυξημένες δεξιότητες ενώ επίσης θα προέρχονται κυρίως από την Αφρική. Επιπλέον, ένα μεγάλο μέρος του ανθρώπινου δυναμικού της ναυτιλίας θα είναι γυναίκες.
Οι συνθήκες επί των πλοίων θα είναι επίσης πιο δύσκολες τώρα από ό,τι ήταν ποτέ. Απρόβλεπτες καταιγίδες και φυσικές καταστροφές καθιστούν τη θάλασσα πιο επικίνδυνη από ποτέ.
Αεροδρόμια: Η ανάγκη για επανασχεδιασμό – Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής
Η νέα έκθεση «Global Maritime Trends 2050» του Βρετανικού Νηογνώμονα Lloyd’s Register και του Lloyd’s Register Foundation αναλύει πιθανά μελλοντικά σενάρια για τη ναυτιλία με ορίζοντα το 2050, λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών και τον βαθμό παγκόσμιας συνεργασίας, αποσκοπώντας να διευκολύνει τον κλάδο στις προβλέψεις του ως προς μελλοντικούς κινδύνους, ευκαιρίες και απαιτούμενες επενδύσεις. Τα σημαντικότερα ευρήματα παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε εκδήλωση στο Λονδίνο, στο πλαίσιο εορτασμού της Ναυτιλιακής Εβδομάδας του Λονδίνου.
Οι δύο οργανισμοί κάνουν έκκληση στους πλοιοκτήτες και όλους τους φορείς της εφοδιαστικής αλυσίδας να ενισχύσουν τις προσπάθειες αντιμετώπισης των σημαντικών αλλαγών και επερχόμενων πιθανών μελλοντικών σεναρίων – όπως αυτά αναπτύσσονται στη νέα έκθεση.
Κύριο συστατικό της έκθεσης οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά ένα από τα σενάρια προβλέπει ότι το 2050, λόγω υποχώρησης των πάγων, θα περνούν από τους θαλάσσιους διαδρόμους της Αρκτικής 20.000 πλοία τον χρόνο, όσα περίπου από τη Διώρυγα του Σουέζ το 2022.
Οι συνθήκες επί των πλοίων θα είναι επίσης πιο δύσκολες τώρα από ό,τι ήταν ποτέ. Απρόβλεπτες καταιγίδες και φυσικές καταστροφές καθιστούν τη θάλασσα πιο επικίνδυνη από ποτέ. Το άνοιγμα του αρκτικού περάσματος θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων λιμανιών γύρω από αυτό ενώ κάποια λιμάνια – κόμβοι σήμερα του παγκόσμιου εμπορίου, όπως της Σαγκάης στην Κίνα (το μεγαλύτερο του κόσμου σήμερα), του Χιούστον στις ΗΠΑ και του Λάζαρο Καρντένας στο Μεξικό, δεν θα είναι πλέον σε λειτουργία.
Το παγκόσμιο εμπόριο
Αλλαγές θα σημειωθούν και στο παγκόσμιο εμπόριο και στην εσωτερική λειτουργία της ναυτιλίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 2050 οι ασιατικές χώρες, δηλαδή η Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία, θα αποτελούν τις μισές από τις δέκα μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, με αποτέλεσμα το θαλάσσιο εμπόριο στην περιοχή θα συνεχίσει να επεκτείνεται.
Ηδη, από το 2021, οι ασιατικές οικονομίες αντιπροσωπεύουν το 43% των θαλάσσιων εξαγωγών και το 64% των εισαγωγών και τέσσερις από τις πέντε πρώτες χώρες που προμηθεύουν ναυτικούς βρίσκονται στην Ασία, με τις Φιλιππίνες να κατέχουν την πρώτη θέση.
Επίσης η εισαγωγή έξυπνων και φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων στον κλάδο θα αυξήσει τον απαιτούμενο αριθμό τεχνικών υπαλλήλων από 35.549 το 2018 σε 49.000 το 2028.
Τα αφρικανικά κράτη θα είναι κυρίαρχοι πάροχοι του ναυτικού ανθρωπίνου δυναμικού, καθώς άλλες περιοχές απειλούνται από πληθυσμιακή γήρανση. Η γυναικεία απασχόληση στη ναυτιλία θα φτάσει το 25% του ναυτικού εργατικού δυναμικού παγκοσμίως ως το 2050, λόγω της τεχνολογικής προόδου, όταν το 2021 οι γυναίκες αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 2% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού στη ναυτιλία, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της BIMCO και του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας (ICS).
Ο Nick Brown, CEO του Lloyd’s Register, τόνισε ότι η έκθεση αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία για ανάληψη δράσης και προετοιμασία για αλλαγή. Αλλοι κλάδοι, δήλωσε, είναι πολύ καλύτεροι στις προβλέψεις τους, όπως για παράδειγμα ο χρηματοπιστωτικός τομέας, ο οποίος κατανοεί εις βάθος τις πιθανές μελλοντικές εξελίξεις και πώς μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτές.
Η ναυτιλία φαίνεται να υστερεί. Από τη διαχείριση της ενεργειακής μετάβασης μέχρι την προετοιμασία της επόμενης γενιάς των ναυτικών, επιτρέψαμε στην αβεβαιότητα να καθυστερήσει τη δράση για πολύ καιρό. Τώρα δημιουργήσαμε ένα πλαίσιο ώστε η ναυτιλία να σχηματίσει καλύτερη εικόνα για αυτά που θα επιφέρει το μέλλον. Είναι καιρός να αναλάβουμε δράση, τόνισε ο επικεφαλής του Lloyd’s Register.
Latest News
«Πρασινίζουν» οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών εν μέσω αυξανόμενου ενεργειακού κόστους
Έκθεση της IDC υπογραμμίζει ότι οι ευρωπαϊκές τηλεπικοινωνίες έχουν ως κίνητρο το ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις τα τελευταία χρόνια
H Βρετανία εγκαθιστά έναν δημόσιο φορτιστή ΕV κάθε 25 λεπτά
Σήμερα υπάρχουν 930.000 σημεία φόρτισης στη Βρετανία, η πλειονότητα των οποίων έχει εγκατασταθεί σε σπίτια και επαγγελματικούς χώρους
Πόσο θα ωφεληθεί η Tesla από μια εκλογή Τραμπ
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, κρατάει ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για το ποιον θα ψηφίσει
«Είπα-ξείπα» της Google για μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Οι εκπομπές της αυξάνονται κατά 50% τα τελευταία πέντε χρόνια
Στον δείκτη FTSE4Good ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ
Οι δείκτες FTSE4Good σχεδιάστηκαν για να αξιολογούν την απόδοση εταιρειών που επιδεικνύουν ισχυρές πρακτικές σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον
Οσο πιο πολύ αργεί η στροφή στην καθαρή ενέργεια τόσο πιο δαπανηρή θα είναι - «Καμπανάκι» από ΒP
Ο κόσμος μετατοπίζεται με αργούς ρυθμούς στην πράσινη μετάβαση, από τα ορυκτά καύσιμα προς την καθαρή ενέργεια, κι αυτό θα έχει συνέπειες
Η Κλιματική Αλλαγή φέρνει άνοδο των νυχτερινών καυσώνων στις πόλεις
Το φθινόπωρο του 2023 αλλά και ο χειμώνας 2023 – 2024 καταγράφηκαν ως οι θερμότεροι στην Αθήνα των τελευταίων 160 ετών
Συναγερμός από τη λειψυδρία στην ΕΥΔΑΠ – Οι πρόσθετες επενδύσεις και οι αλλαγές στο καταστατικό της εισηγμένης
Η ΕΥΔΑΠ προσθέτει νέες δραστηριότητες στο καταστατικό της
Ο νέος σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων - Τι είπε ο Σταϊκούρας
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι με την ενσωμάτωση των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων ανανεώθηκε το 1/3 του στόλου των οχημάτων του Οργανισμού
Το Υπερταμείο πρωταγωνιστεί στη μετάβαση προς μια βιώσιμη οικονομία
H Ελλάδα το 2024 χάρη στις επιδόσεις του Υπερταμείου ανέβηκε στη 12η θέση (16 θέσεις συγκριτικά με το 2022) στην κατάταξη του Global Sovereign Wealth Funds Scoreboard