Φρένο στην περαιτέρω γιγάντωση της Booking η οποία ήδη κατέχει ποσοστό 60% στην ευρωπαϊκή αγορά online ταξιδιωτικών πρακτορείων (Online Travel Agency – OTA) έβαλε Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η Κομισιόν έχει απαγορεύσει την προτεινόμενη εξαγορά της Flugo Group Holdings AB («eTraveli») από την Booking Holdings («Booking»), κρίνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο η Booking θα ενίσχυσε τη δεσπόζουσα θέση στη συγκεκριμένη αγορά.
ΑΑΔΕ: Νέο μνημόνιο συνεργασίας με Airbnb, Booking και VRBO
Η Booking δεν έλαβε διορθωτικά μέτρα επαρκή ώστε να καταρρίψει τις ανησυχίες ότι η εξαγορά θα περιορίσει τον ανταγωνισμό και θα αυξήσει τις τιμές των ξενοδοχείων εις βάρος των καταναλωτών.
Έρευνα της Επιτροπής
Η σημερινή απόφαση έρχεται μετά από εις βάθος έρευνα της Επιτροπής για τη συναλλαγή, η οποία θα ισοδυναμούσε με τη συνένωση δύο κορυφαίους παρόχων υπηρεσιών OTA σε έναν κλάδο που ήδη παρουσιάζει χαρακτηριστικά συγκέντρωσης.
Το Booking είναι το κορυφαίο OTA ενώ το eTraveli είναι ένας από τους κύριους παρόχους υπηρεσιών πτήσεων OTA στην Ευρώπη.
Μόνο στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, οι OTA διεκπεραιώνουν συναλλαγές αξίας άνω των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Οι υπηρεσίες online τουριστικών γραφείων για κρατήσεις ξενοδοχείων αποτελούν το μεγαλύτερο και πιο κερδοφόρο τμήμα της αγοράς ΟΤΑ και αξίζουν περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Η Απόφαση της Επιτροπής
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:
· Το Booking είναι το κυρίαρχο ξενοδοχείο ΟΤΑ στον ΕΟΧ, το οποίο αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία δέκα χρόνια για να φτάσει σε μερίδιο αγοράς άνω του 60%. Υπάρχει μόνο ένας σημαντικός ανταγωνιστής στην αγορά, ο οποίος ωστόσο είναι πολύ μικρότερος και επικεντρώνεται κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ. Οι ανταγωνιστές OTA δεν είναι σε θέση να ασκήσουν επαρκή ανταγωνιστική πίεση τιμών στην Booking, η οποία είναι επομένως ελεύθερη να χρεώνει υψηλότερες προμήθειες στα ξενοδοχεία από ορισμένους από τους κύριους ανταγωνιστές της. Επιπλέον, η Booking επωφελείται από τα network effects καθώς έχει αναπτύξει σημαντική κλίμακα στην προσφορά ξενοδοχείων της που, με τη σειρά της, προσελκύει όλο και μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών.
· Η εξαγορά θα επέτρεπε στην Booking να αποκτήσει ένα ακόμη κύριο κανάλι απόκτησης πελατών. Μετά τη διαμονή, οι υπηρεσίες OTA πτήσεων είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά OTA και το πλησιέστερο συμπλήρωμα στην παροχή κρατήσεων ξενοδοχείων της Booking. Οι υπηρεσίες OTA πτήσεων είναι ένα σημαντικό κανάλι απόκτησης πελατών για ξενοδοχεία OTA, καθώς δημιουργούν σημαντικό όγκο επισκεψιμότητας και συχνά αποτελούν το πρώτο βήμα στον προγραμματισμό ενός ταξιδιού. Στην αγορά πτήσεων OTA, το eTraveli είναι ο καλύτερος στην κατηγορία OTA και ο νούμερο δύο παίκτης στον ΕΟΧ.
· Η συναλλαγή θα επέτρεπε στην Booking να επεκτείνει το πεδίο δραστηριοτήτων της. Ένα προϊόν OTA πτήσης είναι μια κρίσιμη οδός προς αυτό, καθώς θα δημιουργούσε σημαντική πρόσθετη κίνηση στην πλατφόρμα της Booking.
· Με την αύξηση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων από τις πλατφόρμες της Booking, η συναλλαγή θα ενίσχυε τα αποτελέσματα του δικτύου και θα αύξανε τα εμπόδια εισόδου και επέκτασης, καθιστώντας δυσκολότερο για τους ανταγωνιστές OTA να αναπτύξουν μια πελατειακή βάση ικανή να υποστηρίξει μια επιχείρηση OTA ξενοδοχείων. Οι OTA που βρίσκονται επί του παρόντος σε μια πορεία να γίνουν πλήρεις ανταγωνιστές δεν θα μπορούσαν να το κάνουν εάν προχωρούσε η εξαγορά.
· Η ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης της Booking θα αύξανε περαιτέρω τη διαπραγματευτική της θέση προς τα ξενοδοχεία και θα εξέτρεπε τη ζήτηση από φθηνότερα κανάλια πωλήσεων προς στην Booking. Αυτό θα μπορούσε να είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος για τα ξενοδοχεία και, ενδεχομένως, για τους καταναλωτές.
Εταιρείες και προϊόντα
Η Booking, με έδρα τις ΗΠΑ, λειτουργεί brands OTA όπως Booking.com, Rentalcars, Priceline και Agoda. Στον ΕΟΧ, η Booking δραστηριοποιείται κυρίως στην παροχή ξενοδοχειακών υπηρεσιών OTA με την επωνυμία Booking.com και, σε περιορισμένο βαθμό, στην παροχή υπηρεσιών OTA πτήσεων, οι οποίες προέρχονται από το eTraveli.
Ειπλέον, η Booking δραστηριοποιείται στην παροχή μεταδεδομένων (MSS) για διαμονή, ενοικίαση αυτοκινήτου και πτήσεις μέσω της δικής της υπηρεσίας KAYAK (συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών σημάτων KAYAK, Momondo, Cheapflights, HotelsCombined, μεταξύ άλλων).
Η eTraveli, με έδρα τη Σουηδία, λειτουργεί ένα OTA μέσω των εμπορικών σημάτων Gotogate, My Trip, Seat24 και SuperSaver. Το eTraveli δραστηριοποιείται κυρίως στο κομμάτι των πτήσεων στις ΟΤΑ.
Latest News
O νέος «πονοκέφαλος» της Λαγκάρντ - Γιατί η ΕΚΤ «κλείνει τα αυτιά» στους traders
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα συνεδριάζει στο τέλος του μήνα - Τι προβλέπουν οι αγορές για τα επιτόκια
Μειώθηκε απροσδόκητα ο πληθωρισμός της Βρετανίας στο 2,5%
Τα στοιχεία θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνεδρίασης της BoE στις 6 Φεβρουαρίου που αποφασίζει για τα επιτόκια στη Βρετανία
Οι πυρκαγιές στην Καλιφόρνια κάνουν τις ανισότητες μεγαλύτερες
Ποιο ρόλο παίζουν οι μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες στις εφιαλτικές πυρκαγιές στην Καλιφόρνια
Με το βλέμμα στον πληθωρισμό των ΗΠΑ οι αγορές - Ο φόβος για τα επιτόκια
Ο χρόνος ανακοίνωσης του πληθωρισμού των ΗΠΑ συμπίπτει με μια κρίσιμη στιγμή για τους επενδυτές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής
Γιατί η SEC μηνύει τον Ίλον Μασκ - Το «colpo grosso» με τη μετοχή του Twitter
Η SEC αναφέρει ότι ο σύμμαχος Τραμπ «κέρδισε» περίπου 150 εκατ. δολ. με το να μην αποκαλύψει εγκαίρως το μερίδιο αγορά του Twitter
Αλουμίνιο και LNG στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας - Τι μελετούν οι Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά νέο πακέτο με κυρώσεις κατά της Μόσχας που θα στοχεύουν στην ενεργειακή της βιομηχανία
Πώς η Ταϊλάνδη μετατρέπεται σε πόλο έλξης παγκόσμιων επενδύσεων
Η Ταϊλάνδη έχει δηλώσει ότι διερευνά την προσφορά νέων κινήτρων για να προσελκύσει παγκόσμιες εταιρείες
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας