Στο επίκεντρο της προσοχής των αγορών βρίσκεται η Ιταλία καθώς η Μελόνι κρατάει στα χέρια της την «καυτή πατάτα» του προϋπολογισμού του 2024, έχοντας ήδη απογοητεύσει τους επενδυτές από τις τελευταίες της πρωτοβουλίες που επηρεάζουν κραταιούς κλάδους, από τράπεζες μέχρι αεροπορικές εταιρείες.
Ιταλία: Δύσκολα τα πράγματα για τη Μελόνι – Θα συμμαζέψει τα… ασυμμάζευτα με τον νέο προϋπολογισμό;
Σε δύο βάρκες
Η Μελόνι καλείται να ισορροπήσει σε δύο βάρκες: από τη μια να τηρήσει τις εξαγγελίες της για περικοπές φόρων, από την άλλη να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα.
Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα, από την αποδυνάμωση των προοπτικών ανάπτυξης και τα δαπανηρά οικονομικά κίνητρα για βελτιώσεις πράσινων κατοικιών που εισήχθησαν πολύ πριν από την ανάληψη των καθηκόντων της, αλλά συνεχίζουν να επιβαρύνουν τα δημόσια οικονομικά.
«Αυτός ο προϋπολογισμός είναι το πρώτο πραγματικό οικονομικό τεστ της Μελόνι από τότε που ανέλαβε την εξουσία τον περασμένο Οκτώβριο», δήλωσε στο Reuters ο Τιμ Τζόουνς, αναλυτής της ευρωζώνης της εταιρείας συμβούλων αγοράς Medley Advisors.
«Με την ΕΚΤ να υποχωρεί ως αγοραστής ιταλικών ομολόγων, θα πρέπει τώρα να κάνει τις επιλογές που έχουν σημαδέψει κάθε άλλο ιταλικό συνασπισμό τα τελευταία 30 χρόνια», πρόσθεσε.
Η Μελόνι έχει πολύ λιγότερα περιθώρια ελιγμών από ό,τι όταν έβαλε υψηλότερους στόχους για το έλλειμμα στον πρώτο της προϋπολογισμό πριν από ένα χρόνο.
Τώρα στο κάδρο έχει προστεθεί η έμφαση στη δημοσιονομική εξυγίανση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, με τις κυβερνήσεις να διαπραγματεύονται τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.
Και όλα αυτά, με φόντο τις ενδείξεις ότι το κλίμα απέναντι στην Ιταλία στις αγορές επιδεινώνεται. Πράγμα το οποίο η κυβέρνηση Μελόνι δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά όσο χρειάζεται αγοραστές για ένα δημόσιο χρέος ίσο με περίπου το 142% του ΑΕΠ.
Δυσοίωνες προβλέψεις
Το spread για τα ιταλικά 10ετή ομόλογα σε σχέση με τα γερμανικά έχει αυξηθεί σε 1,86 ποσοστιαίες μονάδες, το μεγαλύτερο από τα τέλη Μαΐου, με τη Morgan Stanley να προβλέπει υψηλότερα δημοσιονομικά ελλείμματα και ασθενέστερη ανάπτυξη, εκτιμώντας ότι οι υποστηρικτικοί παράγοντες που θα επέτρεπαν να επαληθευτεί το σενάριο των 160 μονάδων βάσης έχουν εξαφανιστεί.
Προέβλεψε, μάλιστα, ότι η διαφορά θα αυξηθεί στις 200-210 μονάδες βάσης μέχρι το τέλος του έτους.
Η Ιταλία αναμένει τώρα ότι το φετινό έλλειμμα θα υπερβεί περίπου το 5,5% του ΑΕΠ σε σύγκριση με τον επίσημο στόχο 4,5%, σύμφωνα με πηγές τις οποίες επικαλείται το Reuters.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η Ρώμη σχεδιάζει, ακόμη, να αυξήσει τον στόχο της για το δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2024 μεταξύ 4,1% και 4,3% του ΑΕΠ, από τον στόχο του 3,7% που είχε τεθεί τον Απρίλιο.
Παρεμβατισμός και αβεβαιότητα
Πρόσφατα, η ιταλική κυβέρνηση αναγκάστηκε να αποσύρει την επιβολή ανώτατου ορίου στα αεροπορικά εισιτήρια για πτήσεις εσωτερικού, μετά την αμφισβήτηση της νομιμότητάς του από τη Ryanair.
Ο Roberto Perotti, καθηγητής οικονομικών στο πανεπιστήμιο Bocconi του Μιλάνου, είπε ότι το προτεινόμενο όριο στα αεροπορικά εισιτήρια δείχνει ότι ο κυβερνητικός συνασπισμός «δεν έχει κουλτούρα ελεύθερης αγοράς».
Λίγο μετά την εξαγγελία του τραπεζικού φόρου, η κυβέρνηση υπέβαλε το σχέδιο που θα επέτρεπε στους οφειλέτες να εξοφλήσουν τις καθυστερήσεις τους με έκπτωση, θέτοντας ουσιαστικά ένα ανώτατο όριο κερδών για τα funds που αγοράζουν το επισφαλές χρέος από τις τράπεζες για να κερδίσουν στη συνέχεια χρήματα από την επιβολή της αποπληρωμής τους.
Στη συνέχεια, η Μελόνι είπε ότι δεν σχεδιάζονται μέτρα σχετικά με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, αλλά η πρόταση του κόμματός της βρίσκεται ακόμη στο κοινοβούλιο και η αβεβαιότητα παραμένει.
Από κοντά σε όλα αυτά, η Ιταλία αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να πετύχει τους στόχους που περιλαμβάνονται στο σχέδιο ανάκαμψης της χώρας, προκειμένου να ξεκλειδώσει τα κονδύλια.
Στην τελευταία συνεδρίαση της ΕΚΤ, σύμφωνα με το Reuters, δύο διοικητές κεντρικών τραπεζών εξέφρασαν ανησυχία για την οικονομική πολιτική που ασκεί η Ρώμη.
Ένας τρίτος είπε ότι οι συχνές επιπόλαιες παρατηρήσεις της Τράπεζας της Ιταλίας εγείρουν αμφιβολίες για τη δέσμευσή της σε σχέση με την καταπολέμηση του πληθωρισμού, ενώ ένας τέταρτος κεντρικός τραπεζίτης είπε ότι η ΕΚΤ δεν πρέπει να σταματήσει εντελώς τις αγορές κρατικών ομολόγων λόγω του κινδύνου αύξησης των ιταλικών αποδόσεων.
Latest News
Πώς η Boeing έβαλε την αεροπορία των ΗΠΑ να πληρώσει με «καπέλο» 8.000% για σαπούνια
Πώς η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία πλήρωσε 8.000% παραπάνω την Boeing για διανομείς σαπουνιού μπάνιου αεροσκαφών C-17
Ο άνθρωπος πίσω από τον όρο «The Magnificent Seven» λύνει τη σιωπή του
Γνωρίστε τον αναλυτή που χρησιμοποίησε τον όρο Magnificent Seven για τις μετοχές τεχνολογίας που διαφεντεύουν τη Wall Street
Πώς η «οικονομική γρίπη» της Γερμανίας μεταδίδεται στην Ευρώπη – Οι συνέπειες για Ελλάδα
Η νέα κρίση που φέρνει το λουκέτο σε τουλάχιστον τρία εργοστάσια της Volkswagen δημιουργεί μεγάλη αναταραχή στη Γερμανία
Οι αποτυχημένες προσπάθειες «ανάστασης» της Intel και οι χειρισμοί Γκέλσινγκερ
O CEO της Intel, Πατ Γκέλσινγκερ, έθεσε υψηλές προσδοκίες για τις ικανότητες κατασκευής της εταιρείας αλλά και την ικανότητά της στον τομέα της AI, ωστόσο απέτυχε να ανταποκριθεί
Αγροτικές επιδοτήσεις: Δισεκατομμυριούχοι έλαβαν ενίσχυση 3,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ
Τουλάχιστον 17 δισεκατομμυριούχοι συγκαταλέγονται στους «αγρότες» που έλαβαν γενναίες αγροτικές επιδοτήσεις την τετραετία 2019-2023.
Γιατί έπεσε η μετοχή της Uber
Η πρόβλεψη για μετακινήσεις πελατών της Uberς ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από τις εκτιμήσεις της Wall Street
Γιατί η Κωνσταντινούπολη δοκιμάζει τη δωρεάν συγκοινωνία στους ανέργους
Η Κωνσταντινούπολη είναι η μεγαλύτερη πόλη που επενδύει στις μεταφορές με την ελπίδα να ενισχύσει την απασχόληση
Η επομένη των εκλογών στις ΗΠΑ και ο αλγόριθμος του Μασκ
Μια ιστορικά σφιχτή προεδρική κούρσα μπορεί να μην τελειώσει τη νύχτα - και θα μπορούσαν να ακολουθήσουν πολλαπλές κρίσεις
Γιατί λείπουν 350 αεροσκάφη από τον παγκόσμιο στόλο
Υπάρχει ένα κενό σε αεροσκαφή που χρειάζονται οι αεροπορικές εταιρείες για να λειτουργούν απρόσκοπτα οι αερομεταφορείς
Η VW και η κρίση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Δύσκολες εποχές για τον όμιλο VW: Μείωση κερδών, κλείσιμο εργοστασίων, κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα. Ποιον ρόλο διαδραματίζει η πολιτική;