Στην περίπτωση των νυφικών η ενοικίαση του φορέματος είναι συχνή και διαδεδομένη ακόμα και στην Ελλάδα. Σε περίπτωση που είναι όμως κάποιος καλεσμένος για να παραστεί σε γάμο; Ή στην περίπτωση των φορεμάτων εγκυμοσύνης; Φαίνεται πως ο πληθωρισμός και η ακρίβεια επηρεάζουν και την έννοια της γκαρνταρόμπας, κυρίως της γυναικείας, αλλάζοντας την ιδιωτική-ιδιοκτησιακή σχέση που έχουν οι καταναλωτές μ’ αυτή. Τουλάχιστον σε χώρες όπου οι καταναλωτές έχουν μια λιγότερο «αρχοντική» συμπεριφορά συγκριτικά με τους Έλληνες και τις Ελληνίδες, που αποφεύγουν ο,τιδήποτε από «δεύτερο χέρι».
Εν προκειμένω δεν πρόκειται μόνο για την ενοικίαση ενός νυφικού ή ενός επίσημου βραδινού φορέματος, ενός «σμόκιν» ή φράκου για την παρουσία σε κάποια κοινωνική εκδήλωση με συγκεκριμένο και αυστηρό ενδυματολογικό κώδικα. Ούτε βέβαια για την ενοικίαση αποκριάτικων στολών, που τις τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει πολύ της μόδας και στη χώρα μας. Πρόκειται για ρούχα και αξεσουάρ (τσάντες παραδείγματος χάρη) που φορά κάποιος για να πάει σε μια γιορτή γενεθλίων ή σε ένα πάρτι συναδέλφων από τη δουλειά. Ή για να παρακολουθήσει μια θεατρική παράσταση ή μια συναυλία.
Γρήγορη μόδα: Κούρσα από τις εταιρείες για μείωση των αποβλήτων σε ρούχα
Νέος κλάδος στο επιχειρείν
«Μια εγκυμοσύνη εν όψει; Μια γαμήλια τελετή; Ή μήπως πλησιάζουν οι διακοπές του τέλους του έτους; Όποια κι αν είναι η περίσταση, πολλές Γαλλίδες στέκονται συχνά μπροστά στην ανοικτή ντουλάπα τους και παραπονιούνται ότι ‘δεν έχουν τίποτα να φορέσουν’. Το πρόβλημα είναι ότι, με τις τιμές να καλπάζουν, η αγορά καινούργιων ρούχων μπορεί να αποδειχθεί πολύ ακριβή και να αποβεί εις βάρος άλλων δαπανών. Όμως οι καταναλωτές έχουν βρει μια εναλλακτική λύση στην ενοικίαση ενδυμάτων και άλλων αντικειμένων», γράφει η Εμά Κονφρέρ στη «Le Figaro».
Η τάση δημιουργεί νέο επιχειρηματικό κλάδο. Εταιρείες και καταστήματα ενοικίασης γυναικείων (κατά κύριο λόγο) ενδυμάτων και αξεσουάρ, όπως ας πούμε τη γαλλική Gémo που ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2022 να ενοικιάζει ρούχα εγκυμοσύνης και θηλασμού. Είναι μια κατηγορία ενδυμάτων που ακόμα και στη Γαλλία λόγω της πληθωριστικής κρίσης ο τζίρος τους μειώνεται.
«Ακόμα και στη Γαλλία», διότι η χώρα αυτή αντιμετωπίζει το μικρότερο δημογραφικό πρόβλημα στην Ευρώπη χάρη στην κρατική στήριξη που ευνοεί τη μητρότητα και ως εκ τούτου ένα φόρεμα εγκυμοσύνης ή θηλασμού σπάνια χρησιμοποιείται για μια μόνο περίοδο της ζωής των γυναικών. Για άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου τα μοναχοπαίδια κυριαρχούν, η αγορά ενός ειδικού ρούχου που θα φορεθεί μόνο για τέσσερις-πέντε μήνες μοιάζει στις μέρες μας μεγάλη σπατάλη.
Η επιχειρηματική φόρμουλα της γαλλικής εταιρείας εξελίχθηκε τάχιστα και πλέον δεν νοικιάζει μόνο φορέματα εγκυμοσύνης και θηλασμού. Με 20 ευρώ το μήνα μπορεί κανείς να δανείζεται τέσσερα είδη (ή με 40 ευρώ οκτώ), δίχως να επιβαρύνεται μάλιστα με το στεγνό καθάρισμα
μετά από κάθε χρήση. Με 5 ευρώ δηλαδή μπορεί να κρατήσει κάποιος για ένα μήνα ένα ρούχο ή αξεσουάρ.
Πώς λειτουργεί το σύστημα
Στον ιστότοπο της Gémo μπορεί κανείς να γραφτεί συνδρομητής δίχως καμία δέσμευση και να επιλέγει τα κομμάτια που θέλει να φορέσει κάθε μήνα από μια ποικιλία 3.000 ειδών ένδυσης και αξεσουάρ. Και υπάρχει ευελιξία. Οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν ένα αντικείμενο για περισσότερους μήνες, μόνο που θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να δανείζονται μόνο τρία ή επτά επιπλέον, σε μελλοντικές παραδόσεις. Μπορούν, ασφαλώς, να νοικιάσουν κάτι και για δυο-τρεις ημέρες, για να το φορέσουν σε μια ειδική περίσταση.
«Συχνά οι πελάτες μας νοικιάζουν μαγιό και άλλα αξεσουάρ για το καλοκαίρι ή πολύ βαριά μπουφάν για τους μήνες του χειμώνα», εξηγεί η διευθύντρια σχεδιασμού της Gémo Σαρλίν Σαλιμέ, η οποία σημειώνει με ικανοποίηση ότι η επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας έχει αυξηθεί κατά 900% το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.
«Διαπιστώνουμε ότι τα προϊόντα μας ταιριάζουν σε αρκετούς πελάτες και έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Μια μακρυμάνικη κόκκινη μπλούζα νοίκιασαν και χρησιμοποίησαν πέντε γυναίκες και ακόμα είναι ολοκαίνουργια και διαθέσιμη προς ενοικίαση», τονίζει η γαλλίδα μάνατζερ. Και συμπληρώνει ότι η εταιρεία της επιβαρύνεται για την επιδιόρθωση οποιασδήποτε φθοράς των ρούχων, «για τον καθαρισμό από λεκέδες ή ακόμα και για μικροσκισίματα, εντός ενός λογικού πλαισίου βέβαια».
«Και αν το αντικείμενο είναι πολύ κατεστραμμένο, δεν καταλήγει στα σκουπίδια, αλλά στον σύνδεσμο Emmaüs», καταλήγει η Σαρλίν Σαλιμέ. Η Emmaüs είναι μια οργάνωση
αλληλεγγύης για την αρωγή ατόμων κοινωνικά αποκλεισμένων που βρίσκονται σε κατάσταση ακραίας φτώχειας, την οποία ίδρυσε το 1950 ο διάσημος για το ανθρωπιστικό του έργο γάλλος αββάς Πιερ.
«Διευκολύνουμε τη ζωή των ανθρώπων»
«Η Gémo δεν είναι η μοναδική εταιρεία που δραστηριοποιείται στον καινοφανή αυτό κλάδο στη Γαλλία», γράφει ο «Figaro». Η ρεπόρτερ της εφημερίδας αναφέρει την περίπτωση της Kiabi, μιας επίσης διαδικτυακής εταιρείας η οποία ξεκίνησε το 2021 να νοικιάζει επίσης ρούχα εγκυμοσύνης.
«Ο στόχος μας είναι να απλοποιήσουμε τη ζωή των οικογενειών», τονίζει η Αντελαΐντ Βαλέ, επικεφαλής λειτουργιών της Kiabi που λειτουργεί επίσης τρία καταστήματα ενοικίασης ρούχων και αξεσουάρ στο Ντουέ της Βόρειας Γαλλίας, στο Μπορντό της Ανατολικής και στο Ποντέ, λίγα χιλιόμετρα από την Αβινιόν στο Νότο.
«Οι πελάτες μας επιλέγουν να κάνουν οικονομία χρήσης. Έχουμε αρκετούς συνδρομητές που επιλέγουν είδη για να τα χρησιμοποιήσουν έπειτα από μια χειρουργική επέμβαση παχυσαρκίας για παράδειγμα, ή για μελλοντικές νοσηλείες», υπογραμμίζει ο η Αντελαΐντ Βαλέ και σημειώνει ότι η εταιρεία της σκέπτεται να επεκταθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Οι «εξαιρετικές περιστάσεις»
Αν η ενοικίαση ενδυμάτων για λόγους εν ευρεία εννοία οικογενειακούς είναι ένα λίγο ως πολύ «προϊόν της κρίσης», ένα «σημείο των καιρών» δηλαδή, η ενοικίαση ακριβών ρούχων πολυτελείας είναι μια πρακτική που εδώ και χρόνια ακολουθείται, τουλάχιστον στο εξωτερικό. Μια μέση Γαλλίδα, ας πούμε, που (καλο)παντρεύει την κόρη
της συνηθίζεται (αν και δεν λέγεται) να νοικιάζει με 420 ευρώ για 4 ημέρες ένα συνολάκι του Dior που κοστίζει 12.000 ευρώ.
Είναι η περίπτωση της εταιρείας Une robe de soir (Βραδυνό ένδυμα) που ειδικεύεται σ’ αυτές τις μπίζνες. «Διαπιστώνουμε μια σημαντική ανάπτυξη του κλάδου ενοικίασης ενδυμάτων πολυτελείας», αποκαλύπτει στον «Figaro» η Ναϊμά Καρντί, η οποία ίδρυσε την επιχείρησή της πριν από επτά χρόνια. Στο πελατολόγιό της έχει καταγεγραμμένα τα ονόματα γνωστών γυναικών, στελεχών επιχειρήσεων, ή επίσης και πολιτικών.
Έχει 10.000 κομμάτια επώνυμων σχεδιαστών στην γκαρνταρόμπα της η Ναϊμά Καρντί, που σημειώνει ότι «η πολυτέλεια στις μέρες μας είναι προσιτή και προσβάσιμη από όλες τις νέες γυναίκες που επιθυμούν να ανακαλύψουν την υψηλή ραπτική». Διότι «η ενοικίαση δίνει τη δυνατότητα στη γυναίκα να ντυθεί δίχως να καταστραφεί οικονομικά».
Είναι μια παρατήρηση που συμμερίζεται η Σαρά Νταλούλ, υπεύθυνη της εταιρείας Maje, που επίσης ειδικεύεται στην ενοικίαση «premium» ρούχων. «Μας προτιμούν πολλές νέες γυναίκες μεταξύ 26 και 34 ετών», σημειώνει η Νταλούλ, η οποία εξηγεί ότι και με 25 ή 30 ευρώ την ημέρα μπορεί κάποια πελάτισσα να νοικιάσει ένα μακρύ, επίσημο βραδινό φόρεμα – αν και παραδέχεται ότι από πέρυσι οι τιμές ενοικίασης έχουν αυξηθεί λόγω του πληθωρισμού. Η Maje ιδρύθηκε μόλις προ διετίας, τον Ιούνιο του 2021.
Latest News
Η θεωρία του... χάους στις αμερικανικές εκλογές ανεξάρτητα ποιος θα κερδίσει
Τα περιθώρια νίκης είναι στενά και η εμπιστοσύνη στο σύστημα είναι σε ιστορικό χαμηλό
Η Uniper ξεπληρώνει το Βερολίνο για τη «διάσωση»
H Uniper ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της στρατηγικής αντιστάθμισης κινδύνου, έχει πουλήσει σημαντικές ποσότητες της μελλοντικής της παραγωγής ενέργειας
Πόσο μακριά μπορούν να φτάσουν τα αντίποινα της Κίνας με τους δασμούς
H Κίνα θα «ζυγίσει» την απάντησή της και με δεδομένο ότι επιδιώκει στενότερες οικονομικές σχέσεις με την Ευρώπη, την ώρα που κλιμακώνονται οι εντάσεις με τις ΗΠΑ
Πώς διαμορφώθηκαν τα κέρδη της Hugo Boss για το τρίτο τρίμηνο - Ο ρόλος της Κίνας
Αμετάβλητες οι πωλήσεις, καλύτερα τα λειτουργικά κέρδη για τη Hugo Boss το τρίτο τρίμηνο - Παραμένουν μειωμένες οι προβλέψεις
Καταρρέει το επιχειρηματικό μοντέλο της Γερμανίας - Τι σημαίνει για την Ευρώπη
Όλες οι μεγάλες βιομηχανίες της χώρας βρίσκονται σε κρίση, και η οικονομία στη Γερμανία ισοπεδώνεται
Πώς προετοιμάζεται ο πλανήτης για μια νίκη Τραμπ ή Χάρις
Η οικονομία της Αμερικής παραμένει η μεγαλύτερη στον κόσμο και οι πολιτικοί της είναι έτοιμοι να την εργαλειοποιήσουν
Τι θα φέρουν οι αμερικανικές εκλογές στις εταιρείες των ΗΠΑ;
Το αποτέλεσμα θα έχει μεγάλες συνέπειες για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ενέργειας, των αυτοκινήτων και των φαρμάκων
Κατώτερα των προσδοκιών τα αποτελέσματα γ' τριμήνου για την DHL
Ο γερμανικός όμιλος logistics ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 751 εκατομμυρίων ευρώ για το τρίτο τρίμηνο, έναντι 807 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι
Βουτιά 69% στα κέρδη της Nintendo - Μειώνεται η ζήτηση για το Switch
Το Switch είναι η δεύτερη κονσόλα με τις περισσότερες πωλήσεις της Nintendo στην ιστορία, πίσω από το Nintendo DS
Αυτή την κάρτα ποιος θα την εξαργυρώσει; Τι φοβάται η TGI Friday's μετά την πτώχευση
Σχεδόν 50 εκατομμύρια δολάρια βρίσκονται σε αχρησιμοποίητες δωροκάρτες και δωροεπιταγές της TGI Friday's στις ΗΠΑ