Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδείξει ένα μείζον ζήτημα για το παγκόσμιο εμπόριο, το οποίο προϋπήρχε μεν, αλλά όχι στον βαθμό στον οποίο παρατηρείται σήμερα: τα «αόρατα» πλοία.
Και μάλιστα, με την τεχνολογία την οποία χρησιμοποιούν, μπορούν όχι μόνο να κρύβουν το στίγμα τους, αλλά και να το αλλάζουν, ώστε να φαίνεται ότι είναι σε διαφορετικό σημείο, μεταφέροντας αγαθά που αξίζουν δισεκατομμύρια δολάρια.
Σύμφωνα με εκτενές δημοσίευμα του CNBC, τα λεγόμενα «αόρατα» ή «σκοτεινά πλοία» μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τιμές που παραβιάζουν το πλαφόν, περνούν κάτω από το ραντάρ στα ύδατα της Βενεζουέλας, ή είναι φορτωμένα με «λαθραία σιτηρά από την Ουκρανία».
Σύμφωνα με τους κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, τα μεγάλα πλοία πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και πρέπει να μεταδίδουν την τοποθεσία τους για την αποφυγή συγκρούσεων.
Πώς μένει στη σκιά ο «σκοτεινός» στόλος της Ρωσίας
Μίλια μακριά
Ωστόσο, ορισμένοι απενεργοποιούν τους αναμεταδότες θέσης τους ή παρεμβαίνουν στα δεδομένα του AIS, με αποτέλεσμα να πλοίο να φαίνεται ότι είναι εκατοντάδες μίλια μακριά από την τοποθεσία στην οποία βρίσκεται. Αυτά τα πλοία, μπορούν να εντοπιστούν μόνο μέσω δορυφορικών συστημάτων.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρεία ναυτιλιακής τεχνολογίας Windward, το πρώτο εξάμηνο του 2023, καταγράφηκε αύξηση 12% σε περιπτώσεις «χειραγώγησης της τοποθεσίας» μεταξύ πετρελαιοφόρων και πλοίων που μεταφέρουν ξηρό φορτίο όπως σιτηρά σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και αύξηση 82% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021 (πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία).
«Οι εξελίξεις στην τεχνολογία διευκολύνουν την παρακολούθηση αυτού του είδους των παραβιάσεων, ενώ νέες προσπάθειες για τη δημοσιοποίηση των τοποθεσιών των πλοίων ρίχνουν φως σε τέτοιες δραστηριότητες», σχολίασε ο John Lusk, διευθύνων σύμβουλος της Spire Maritime, μιας εταιρείας ανάλυσης που παρέχει δεδομένα σε κυβερνήσεις και ιδιωτικές εταιρείες.
«Αρχίζουμε να βλέπουμε ακόμη μεγαλύτερη εστίαση στη ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω των κυρώσεων», είπε ο Lusk στο CNBC μέσω βιντεοκλήσης, αναφερόμενος στα μέτρα που έχει λάβει η ΕΕ, σύμφωνα με τα οποία τα πλοία που αποκρύπτουν, ή αλλάζουν το στίγμα τους δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Το CNBC επικοινώνησε με την ΕΕ, ρωτώντας πόσα τέτοια πλοία έχουν απομακρυνθεί από τα ευρωπαϊκά λιμάνια μετά τις τελευταίες κυρώσεις. Εκπρόσωπος της ΕΕ είπε ότι αυτές οι πληροφορίες «δεν προορίζονται για δημόσια αποκάλυψη».
Κάλυψη φορτίου
Η G7 περιόρισε τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου στα 60 δολάρια το βαρέλι για να περιορίσει τα έσοδα για το Κρεμλίνο, αλλά σύμφωνα με την Έιμι Ντάνιελ, συνιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Windward, η παράνομη διακίνηση ρωσικού πετρελαίου θα μπορούσε να αξίζει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η τεχνολογία της Windward εντόπισε περισσότερα από 1.100 δεξαμενόπλοια συνδεδεμένα με τη Ρωσία που κινούνταν απενεργοποιώντας ή χειραγωγώντας το AIS τους, είπε ένας εκπρόσωπος της Windward στο CNBC μέσω email.
«Είναι εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου», είπε χαρακτηριστικά η Ντάνιελ στο CNBC. Για παράδειγμα, «500 πλοία θα μπορούσαν να [μεταφέρουν] 800 εκατομμύρια βαρέλια. Στη συνέχεια πολλαπλασιάστε το με την τιμή του πετρελαίου — ας το ονομάσουμε 60 δολάρια. Αυτό είναι περίπου 48 δισεκατομμύρια δολάρια», τόνισε.
Ανοικτά του Μαρόκου
Η Windward ανέφερε επίσης ότι τα δεδομένα της δείχνουν ότι ο αριθμός των σκοτεινών μεταφορών από πλοίο σε πλοίο είχε αυξηθεί στη Θάλασσα Αλμποράν βόρεια του Μαρόκου μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τέτοιες μεταφορές επιτρέπουν σε ένα σκάφος να πάρει πετρέλαιο από ένα άλλο χωρίς να διερευνήσει την τιμή αγοράς του πετρελαίου και μπορούν επίσης να συγκαλύψουν την προέλευση του εμπορεύματος.
Η Windward εντόπισε επίσης μια «ρωσική δίοδο σιτηρών», στην οποίο ένα φορτηγό πλοίο που μετέφερε σιτηρά «ενεπλάκη σε μια σκοτεινή δραστηριότητα» στο στενό του Κερτς – την υδάτινη λωρίδα σώμα που συνδέει την Αζοφική Θάλασσα που έχει ρωσικά και ουκρανικά σύνορα – με τη Μαύρη Θάλασσα. Δύο φορτηγά πλοία αναχώρησαν από το Κερτς για να παραδώσουν σιτηρά στο Μαρόκο και τον Αραβικό Κόλπο, είπε η Windward.
Η Spire, εν τω μεταξύ, εντόπισε 50 πολύ μεγάλα tanker που, όπως είπε, κάλυψαν τα ίχνη τους για να μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα.
Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει κυρώσεις κατά της Βενεζουέλας , αλλά η Spire υπολογίζει ότι 108 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου – αξίας περίπου 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα μέσα Ιουλίου- μεταφέρθηκαν από τη χώρα της Νότιας Αμερικής στην Ανατολική Ασία μεταξύ της 1ης Νοεμβρίου του περασμένου έτους και 29 Ιουνίου.
Τα δεξαμενόπλοια φαινόταν να βρίσκονται σε νερά γύρω από τα κοιτάσματα πετρελαίου της Αγκόλα — αλλά τα δεδομένα του Spire έδειξαν ότι οι πραγματικές τους θέσεις ήταν πέρα από τον Νότιο Ατλαντικό Ωκεανό στην ΑΟΖ της Βενεζουέλας. Στη συνέχεια, τα πλοία ανέφεραν την ακριβή τοποθεσία τους μόλις έφτασαν κοντά στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής, με την Κίνα και τη Μαλαισία τους πιο πιθανούς προορισμούς τους, πρόσθεσε η εταιρεία. Τα δεδομένα έδειξαν επίσης ότι το βύθισμα των πλοίων άλλαξε, υποδηλώνοντας ότι το φορτίο είχε εκφορτωθεί, είπε ο Spire.
Latest News
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ