
Στο – όχι και τόσο μακρινό – παρελθόν η ναυτιλιακή βιομηχανία βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην εμπειρία των στελεχών, στην κατασκευαστική αξιοπιστία και στην… αναλογική λογική του «σφυριού και του γαλλικού κλειδιού» προκειμένου όλα τα γρανάζια να λειτουργούν στην εντέλεια. Ωστόσο, όλα αυτά ακούγονται σήμερα σαν μια πραγματικότητα της «λίθινης εποχής», καθώς ο κλάδος εξελίσσεται με ρυθμούς πολυβόλου.
Στο μικροσκόπιο των διεθνών οργανισμών και της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας βρίσκονται μια σειρά από παράγοντες, όπως οι περιορισμοί της κατανάλωσης καυσίμων, τα θέματα που σχετίζονται με την αυτοματοποίηση των πλοίων, οι προσπάθειες που καταβάλλονται για την αποδοτικότερη και οικονομικότερη λειτουργία του πλοίου, με γνώμονα πάντα την προστασία του περιβάλλοντος.
Ναυτιλία: Στην όγδοη θέση η Αθήνα για το 2023
Μερικές φορές, βέβαια, όταν συζητά κανείς για την ψηφιακή πρόοδο στη ναυτιλία, είναι δύσκολο να μη δημιουργηθούν εικόνες από ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Γι’ αυτό, σύμφωνα με τους ειδικούς, χρειάζεται κάποια ισορροπία.
Η απανθρακοποίηση
Αυτό που θεωρείται αναμφισβήτητο είναι ότι η ψηφιοποίηση και η απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα πρέπει να συμβαδίζουν, προκειμένου να επιτευχθούν οι επερχόμενοι πράσινοι στόχοι. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον κολοσσό διαχείρισης πλοίων V. Group, το 80% της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές την επόμενη δεκαετία θα προέλθει από τη βελτιστοποίηση των εν ενεργεία assets. Την ίδια ώρα, κομβικό ρόλο θα παίξει η ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών σε θάλασσα και ξηρά.
Σύμφωνα με το Splash, o επικεφαλής της επενδυτικής AboutShips, Manish Singh, κάνει λόγο για την ψηφιακή ναυτιλία του 2030, επισημαίνοντας πως η τεχνητή νοημοσύνη και η μεγαλύτερη ψηφιοποίηση θα συνεχίσουν να αλλάζουν την εικόνα της ναυτιλίας. Αλλαγές που θα γίνουν εμφανείς στην ολοκληρωμένη διαχείριση της γέφυρας, του μηχανοστασίου και του φορτίου.
Τα δεδομένα
Καθώς τα πλοία γίνονται ολοένα και πιο πολύπλοκα, τα δεδομένα που παράγουν καθίσταται δύσκολο να τα διαχειριστούμε, απαιτώντας μια συνεπή επένδυση στη μηχανική λογισμικού. Το επιτυχημένο, παραδοσιακό μοντέλο διοίκησης που αφορούσε τη στενή παρακολούθηση όλων των καθημερινών δραστηριοτήτων μιας ναυτιλιακής επιχείρησης φαίνεται πως δεν μπορεί να ευδοκιμήσει, λόγω των αυξημένων απαιτήσεων αλλά και του τεράστιου όγκου δεδομένων.
«Παρά τον θόρυβο γύρω από την ψηφιοποίηση, η συλλογή αξιόπιστων δεδομένων εξακολουθεί να αποτελεί τεράστιο ζήτημα για τους πλοιοκτήτες. Είναι ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας η ικανότητα βελτιστοποίησης στα σωστά δεδομένα», λέει ο CEO της Coach Solutions, Anders Bruun.
Η αυτοματοποίηση
Στελέχη της αγοράς υπογραμμίζουν ότι η αυτοματοποίηση θα αναπτυχθεί με μεγάλα άλματα. Το μηχανοστάσιο, για παράδειγμα, θα βιώσει έναν υψηλό βαθμό αυτοματισμού με συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου κινητήρων, συστημάτων καυσίμων και άλλων μηχανημάτων. Παράλληλα, προβλέπεται βελτιστοποίηση της απόδοσης και διάγνωση τεχνικών προβλημάτων.
Στα ψηλότερα καταστρώματα, σημειώνεται πως η γέφυρα θα αποτελέσει ένα σημαντικό πεδίο εφαρμογής αυτοματισμών. Είτε αυτό αφορά τα συστήματα πλοήγησης είτε τον έλεγχο της πορείας και τη βελτιστοποίηση ενός ταξιδιού. Ο αντιπρόεδρος του κορεατικού νηογνώμονα Yeontae Kim σημειώνει πως έως το 2030 τα πλοία μπορούν να γίνουν πολύ πιο «έξυπνα» και πολύ πιο «πράσινα» με τη χρήση της τεχνολογίας.
Tα πληρώματα
Μπορεί να απαιτείται ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για την πλήρη υιοθέτηση των τεχνολογικών καινοτομιών, ωστόσο η αυξανόμενη αυτοματοποίηση όλων των λειτουργιών των πλοίων θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σημαντική αλλαγή σχεδιασμού, σύμφωνα με τον Andrew Airey της Highland Maritime. «Είμαι βέβαιος ότι τα πλοία του μέλλοντος θα απαιτούν λιγότερο πλήρωμα, σε σημείο που τα τμήματα φιλοξενίας θα γίνουν αρκετά πιο μικρά και θα μεγαλώσουν οι χώροι φορτίου», αναφέρει.
«Καθώς πλησιάζουμε το 2030, θα δούμε μια αυξανόμενη εστίαση σε νεότευκτα πλοία που διαθέτουν προηγμένα αυτόνομα συστήματα, ωστόσο οι ναυτικοί θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να επέμβουν και να αναλάβουν χειροκίνητα τον έλεγχο αυτών των συστημάτων», σημειώνει από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του λιβεριανού νηογνώμονα Alfonso Castillero.
Οι λύσεις AI
Η υιοθέτηση λύσεων AI στη ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, ωστόσο υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες. Προς το παρόν η τεχνολογία επικεντρώνεται κυρίως στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, με αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών CO2 και του λειτουργικού κόστους. Μια νέα έκθεση από το Lloyd’s Register δείχνει ότι οι παραδοσιακές και παλαιού τύπου αναλύσεις δεδομένων εξετάζουν μόνο το 10% των παρεχόμενων data, ενώ τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούν να επεξεργαστούν σχεδόν το 100%, δημιουργώντας εξαιρετικά ακριβείς πληροφορίες για την απόδοση του σκάφους σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου και την ταχύτητα.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών