Ολοένα και μακρινά ταξίδια κάνουν τα σιτηρά και το πετρέλαιο, προκειμένου να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει διακόψει τις τις παραδοσιακές εμπορικές οδούς.
Σύμφωνα με την επισκόπηση των θαλάσσιων μεταφορών από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) οι αποστολές των σιτηρών το 2023 διένυσαν τις μεγαλύτερες αποστάσεις που έχουν καταγραφεί από κάθε άλλη χρονιά, καθώς οι εισαγωγείς στράφηκαν σε αγορές από άλλες χώρες μετά τον αποκλεισμό των εξαγωγών της Ουκρανίας.
Σε καλό δρόμο οι συνομιλίες Πολωνιάς – Ουκρανίας για τις εισαγωγές σιτηρών
Παράλληλα, τα φορτία του πετρελαίου έκαναν τα πιο μακρινά ταξίδια από το 1999 τουλάχιστον, καθώς η Ρωσία αναζητούσε νέες εξαγωγικές αγορές.
«Έχουμε μεγαλύτερες αποστάσεις που διανύουμε κυρίως λόγω της αναταραχής στη Μαύρη Θάλασσα και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία», δήλωσε η Ρεμπέκα Γκρίνσπαν, γενική γραμματέας της UNCTAD, σε μια ενημέρωση στο Λονδίνο. «Θα είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να μετριάσουμε τους παράγοντες κινδύνου που αντιμετωπίζουμε λόγω των γεωπολιτικών ζητημάτων».
Ο ρόλος της Ρωσίας και της Ουκρανίας
Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg, η Ρωσία είναι ο κορυφαίος μεταφορέας σιταριού στον κόσμο και σημαντικός προμηθευτής πετρελαίου, ενώ η Ουκρανία είναι επίσης εξέχων εξαγωγέας τροφίμων.
Ο ντε φάκτο αποκλεισμός των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας της Ουκρανίας από το Κρεμλίνο και οι επιθέσεις στα λιμάνια έχουν διακόψει τις αποστολές σιτηρών και γεωργικών αγαθών. Εν τω μεταξύ, η Μόσχα πρέπει να ανακατευθύνει τις εξαγωγές πετρελαίου της καθώς οι Ευρωπαίοι αγοραστές αποφεύγουν τις προμήθειες.
Η Ρωσία έχει αρχίσει να βασίζεται κυρίως στην Κίνα και την Ινδία για να συνεχίσει να αγοράζει.
Σύμφωνα με την έκθεση «αν και οι αποστολές σιτηρών από την Ουκρανία ξεκίνησαν ξανά το 2022 χάρη στην Πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας, αρκετές χώρες εισαγωγής σιτηρών έπρεπε να βασιστούν σε εναλλακτικούς εξαγωγείς σιτηρών. Αντίθετα, αγοράζουν από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ή τη Βραζιλία, απόφαση η οποία συνεπάγεται μεγαλύτερες αποστάσεις», σύμφωνα με την έκθεση.
Latest News
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner