
Τις επόμενες 2-3 εβδομάδες εκτιμάται ότι θα κάνουν την εμφάνισή τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα νέα καρτελάκια της «Μόνιμης Μείωσης Τιμής», ενώ η ακρίβεια «τρέχει» με ρυθμό 10-10,5% και ο όγκος πωλήσεων καταγράφει από την αρχή του χρόνου μείωση της τάξης 2,5-3% παρά την τουριστική «ένεση».
Εάν θα υπάρξει «συνωστισμός» από καρτελάκια, δηλαδή το αν και το πόσοι προμηθευτές και εισαγωγείς θα πειστούν να μειώσουν τις τιμές κατ’ ελάχιστον 5% και μίνιμουμ για ένα εξάμηνο, πέρα από τις προωθητικές ενέργειες που ήδη διενεργούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μένει να φανεί στην πράξη, αν και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης είναι αισιόδοξη ότι θα διατίθεται μέσω της πρωτοβουλίας τουλάχιστον ένα προϊόν από όλες τις βασικές κατηγορίες, όπως αποτυπώνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού».
Ακρίβεια: 8μηνο πρέσινγκ στις επιχειρήσεις για τις αυξήσεις – Στη Βουλή η τροπολογία Σκρέκα
Όσον αφορά τη θετική επίπτωση που μπορεί να έχει αυτό το μέτρο στον πληθωρισμό, δεν υπάρχει μετρήσιμος στόχος από την πλευρά του υπουργείου, αν και όλα δείχνουν ότι οι πραγματικές μειώσεις τιμών μεταφέρονται για το 2024. «Από το 2024 το ποσοστό του πληθωρισμού στα τρόφιμα μπορεί να είναι μονοψήφιο» σημείωσε πρόσφατα ο Νίκος Λαβίδας, επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, ελληνικής θυγατρικής του ομίλου Ahold Delhaize.
Μεμονωμένες κινήσεις
Με βάση πληροφορίες από την αγορά, κάποιοι μεγάλοι παραγωγοί και οι εισαγωγείς συσκευασμένων τροφίμων, καθώς τα ευαλλοίωτα τρόφιμα έχουν καθημερινές τιμές, αλλά και ορισμένοι από τους προμηθευτές ειδών καθημερινής ανάγκης, όπως χαρτικά, καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας, είδη για την φροντίδα του σπιτιού κ.ά. εξετάζουν την πιθανότητα να μειώσουν τις τιμές σε περιορισμένο αριθμό κωδικών.
Από την άλλη όμως, ιδιοκτήτες και στελέχη εταιρειών παραγωγής βασικών αγαθών, όπως ρύζι, αλλαντικά, όσπρια, ελαιόλαδο, δημητριακά, τυριά κ.λπ. υποστηρίζουν ότι με τους συντελεστές παραγωγής σταθερά σε υψηλά επίπεδα και την αγορά να παρουσιάζει έντονη μεταβλητότητα, η δέσμευση για μειώσεις στους τιμοκαταλόγους για τόσο μεγάλο διάστημα δεν είναι εφικτή.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, για τα «οφέλη» του όχι και τόσο διακριτικού σήματος, μέσω του οποίου οι καταναλωτές θα πληροφορούνται για τη «Μόνιμη Μείωση Τιμής», οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων έχουν δύο μήνες να αποφασίσουν, έως το τέλος Νοεμβρίου, με την πρωτοβουλία να βρίσκεται σε ισχύ έως τις 31 Μαΐου του 2024.
Με περίτεχνη διατύπωση ώστε να καλύπτονται τα περισσότερα ενδεχόμενα, η σχετική τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη μείωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ αλλά και άλλων δύο μέτρων, με σκοπό να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια στην αγορά, αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή σήμερα, εκτός απροόπτου.
Τι αφορούν τα μέτρα
Πιο αναλυτικά η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά στις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών)» προβλέπει τρεις ρυθμίσεις:
– την υποχρέωση ανακοίνωσης των ανατιμήσεων προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ,
– την επισήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και
– την δημοσιοποίηση των τιμών φρούτων και λαχανικών.
Συγκεκριμένα η τροπολογία προβλέπει ότι τα σούπερ μάρκετ με κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να ανακοινώνουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης οποιαδήποτε αύξηση τιμής από προμηθευτή καταναλωτικών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή εκείνων που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση και στόχος του μέτρου είναι η παρακολούθηση της εξέλιξης των τιμών χονδρικής πώλησης των προϊόντων για τον έγκαιρο σχεδιασμό δημόσιων πολιτικών αντιμετώπισης των ατελειών της αγοράς.
Στην περίπτωση μη συμμόρφωσης των επιχειρήσεων, το πρόστιμο θα είναι 50.000 ευρώ για κάθε απόκρυψη στοιχείων.
Επίσης τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να ενημερώνουν για τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων και το υπουργείο Ανάπτυξης θα ανακοινώνει τις ενδεικτικές τιμές στους καταναλωτές, μέσω των ιστοτόπων του υπουργείου Ανάπτυξης και της γενικής γραμματείας Εμπορίου, καθώς και του e-katanalotis.
Για τους παραβάτες το πρόστιμο θα είναι 20.000 ευρώ, εκτός αν η παράλειψη της ανακοίνωσης τιμών οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας ή αντικειμενικούς λόγους τεχνικής αδυναμίας.
Επιπλέον, θεσμοθετείται η σήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής. Σε αυτή την περίπτωση οι επιχειρήσεις, οι βιομηχανίες και οι χονδρέμποροι καταναλωτικών προϊόντων θα μπορούν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» εφόσον μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2023, στείλουν έγγραφη δέσμευση προς το υπουργείο Ανάπτυξης για μείωση τιμών, τουλάχιστον 5% – εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών – για τους επόμενους έξι μήνες.
Η δέσμευση των επιχειρήσεων για την «Μόνιμη Μείωση Τιμής» περιλαμβάνει: τον μοναδικό κωδικό (“barcode”), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, ανά μονάδα μέτρησης, την αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση και τη δέσμευση για τη μείωση της τιμής πώλησης.
Τα προϊόντα που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, θα φέρουν ετικέτα με ευκρινές ειδικό σήμα στο ράφι ενώ οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ θα είναι υποχρεωμένες να μεταφέρουν πλήρως τις μειωμένες τιμές πώλησης των προμηθευτών τους στον τελικό καταναλωτή. Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης το πρόστιμο θα ανέρχεται στις 50.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
Η χρήση του ειδικού σήματος, από σούπερ μάρκετ σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος.


Latest News

ΔΥΠΑ: Έναρξη υποβολής προτάσεων για νέα δράση κατάρτισης σε κλάδους αιχμής
H υποβολή προτάσεων ξεκινά σήμερα και η προθεσμία υποβολής θα λήξει την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, σύμφωνα με την πρόσκληση της ΔΥΠΑ

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς