Το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας – τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια – περνά μέσα από την αξιοποίηση νέων μεταβατικών καυσίμων, με φόντο την ενεργειακή μετάβαση, την πράσινη οικονομία, αλλά και τις γεωπολιτικές προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπος ο πλανήτης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο «φάκελος» περιβάλλον στη ναυτιλία και κυρίως τα θέματα εναλλακτικών καυσίμων, οι νέες εμπορικές διαδρομές και οι οικονομικές προοπτικές του κλάδου ήταν τα ζητήματα που απασχόλησαν περισσότερο τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Tradewinds Shipowners Forum Athens 2023, που διεξήχθη στην Εθνική Πινακοθήκη.
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ήταν οι απόψεις του προέδρου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) Εμανουέλε Γκριμάλντι σχετικά με τις προοπτικές της ναυτιλίας εν μέσω της διαρκούς αυξανόμενης εστίασης στα κριτήρια βιώσιμης ανάπτυξης και εταιρικής διακυβέρνησης ESG. Οπως είπε ο ιταλός πλοιοκτήτης, το κομμάτι του περιβάλλοντος αποτελεί άλλον έναν τομέα στον οποίο οι συνομιλίες θα πρέπει να υπερισχύουν των μονομερών μέτρων. Αναφερόμενος στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ, το οποίο θα περιλαμβάνει σύντομα τη ναυτιλία, ο Γκριμάλντι ανέφερε χαρακτηριστικά πως «θα είναι πολύ λάθος εάν αντιμετωπίσουμε μόνο το 7% των εκπομπών. Η Ευρώπη θα πρέπει να φροντίσει να διαπραγματευτεί με διπλωματικό τρόπο ώστε να φτάσουμε σε μια παγκόσμια λύση».
Την ίδια ώρα, στο ιδιαίτερα ενδιαφέρον πάνελ με τίτλο «Η προοπτική των πλοιοκτητών: Πλοήγηση σε ασταθείς και αβέβαιες αγορές», τέθηκαν μια σειρά από προκλήσεις της εποχής, όπως ο πληθωρισμός. Στην τοποθέτησή του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers Πόλυς Χατζηιωάννου αναφέρθηκε σε αυτό τον «βραχνά», επισημαίνοντας πως επίμονες αυξανόμενες τιμές και τα επιτόκια παγκοσμίως απειλούν τις οικονομικές προοπτικές στον πλανήτη και θα μπορούσαν να δημιουργήσουν προβλήματα στη ναυτιλία.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners LP Γεράσιμος Καλογηράτος στάθηκε στο ιδιαίτερα μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό κλίμα, το οποίο σημαίνει ότι πρέπει κανείς να έχει διαφοροποιημένες πηγές ενέργειας. Με φόντο παραγγελίες των δύο πρώτων παγκοσμίως πολύ μεγάλων νεότευκτων πλοίων αμμωνίας (VLAC), αλλά και των καινοτόμων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (LCO2), ο Καλογηράτος εστίασε στην επένδυση της Capital στην πράσινη μετάβαση και την πράσινη επανάσταση, υπογραμμίζοντας τα δύο σκέλη αυτής της στρατηγικής. Οπως ανέφερε, «το ένα είναι η επιλογή ενός καυσίμου που θα μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα στα πλοία της Capital και το δεύτερο είναι να μπορεί να εξυπηρετήσει το νέο εμπόριο που θα γεννηθεί από την παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση».
Γι’ αυτό τον λόγο η Capital επέλεξε LCO₂ carriers και VLAC carriers. Σύμφωνα με τον Καλογηράτο, τα πλοία μεταφοράς αμμωνίας θα μπορούσαν να μεταφέρουν αμμωνία ως καύσιμο για τα πλοία, αλλά επιπρόσθετα η πράσινη αμμωνία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με πολλούς άλλους τρόπους. «Για παράδειγμα, στην Ασία, όπου το σχέδιο είναι η καύση άνθρακα και πράσινης αμμωνίας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας».
Επιπρόσθετα ο ίδιος πρόσθεσε ότι «θα υπάρξει ένας δρόμος για πολλά διαφορετικά καύσιμα και θα είναι συγκεκριμένα πλοία και εμπορικές οδοί».
Δυσοίωνες προβλέψεις
Από τη δική του σκοπιά ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos Γιάννης Κούστας τόνισε πως ναι μεν η γενική προσφορά και ζήτηση είναι ευνοϊκή, αλλά πρόσθεσε πως δεν αναμένει κάποια άνθηση βραχυπρόθεσμα, επειδή η Κίνα θα χρειαστεί πολύ χρόνο για να ανακάμψει».
Παράλληλα, ο Κούστας υπερασπίστηκε την απόφασή του να επεκταθεί στα bulkers. «Εχουμε επενδύσει αρκετά σε containerships και αποφασίσαμε ότι είναι καιρός να διαφοροποιήσουμε την πηγή εσόδων μας», είπε, προσθέτοντας ότι κάποιος δημιουργεί έναν στόλο σε μια αγορά που πέφτει, όχι σε μια ανερχόμενη αγορά.
Πυρηνική ενέργεια
Μιλώντας στο ίδιο πάνελ, ο διευθύνων σύμβουλος του Global Transport Group της JP Morgan Asset Management, Andy Dacy, εξέφρασε την άποψη ότι τα στελέχη της ναυτιλίας θα πρέπει να έχουν ανοιχτό μυαλό για πιο ριζικές λύσεις σε ό,τι αφορά την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. «Με αυτό που μπορώ λίγο να ενθουσιαστώ είναι το τι μπορεί να σημαίνει η πυρηνική ενέργεια για τη ναυτιλία», είπε ο ίδιος.
Επιπλέον, έφερε ως παράδειγμα και άλλες κινήσεις που θα μπορούσαν να γίνουν παγκοσμίως, προκειμένου να ελαττωθούν οι ρύποι, σημειώνοντας πως «εάν άνθρωποι κατανάλωναν λιγότερο βοδινό κρέας θα ήταν σαν να έβγαιναν από την εξίσωση κάποια ρυπογόνα πλοία».
Latest News
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του