Οραματιστής αρχιτέκτονας ή σύγχρονος Μακιαβέλι; Ο Ισπανός νεοφουτουριστής αρχιτέκτονας, Σαντιάγο Καλατράβα, δομικός μηχανικός, γλύπτης και ζωγράφος έχει αναλάβει μερικά από τα σημαντικότερα έργα υποδομής στον κόσμο, σημείο αναφοράς των χωρών έδρας τους και αντικείμενο θαυμασμού εκατομμυρίων ανθρώπων.
Οι έπαινοι, όμως, που του αποδίδονται, ανάμεσα τους το βαρύτιμο Χρυσό Μετάλλιο του Αμερικανικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτόνων, που τοποθετούν το όνομα του δίπλα στους οραματιστές Τόμας Τζέφερσον και Λε Κορμπυζιέ είναι ισόποσοι των προβλημάτων, που βγάζουν αργά ή γρήγορα τα εντυπωσιακά έργα του, που αποδεικνύονται από δύσχρηστα ως επικίνδυνα. Κι αυτό χωρίς να συνυπολογιστεί το τελικό κόστος τους, που κατά κανόνα είναι πολύ μεγαλύτερο, κάποιες φορές και διπλάσιο, του αρχικού προϋπολογισμού.
Άγνωστο πότε θα ανοίξει το ΟΑΚΑ – Εντός του 2024 το ποδηλατοδρόμιο
Με δεδομένο ότι τα περισσότερα εξ αυτών είναι δημόσια έργα, που του ανατέθηκαν από κυβερνήσεις και πληρώθηκαν από φορολογούμενους, το αρχικό ερώτημα μπορεί να έχει μία και μόνο απάντηση… Φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Μερικά από τα έργα του, που πληρώθηκαν αδρά και αμφισβητήθηκαν στην πράξη είναι, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Culture Trip, τα ακόλουθα.
Το 2014 οι τοπικές αρχές της γενέτειρας του Βαλένθια μήνυσαν τον Καλατράβα για την ετοιμόρροπη οροφή της όπερας, που βρίσκεται στην καρδιά της Πόλης των Τεχνών και των Επιστημών, ένα περιστατικό που την οδήγησε να κατεβάσει ρολά για μεγάλο χρονικό διάστημα. Να σημειωθεί ότι η Πόλη των Τεχνών και των Επιστημών χτίστηκε εξ’ ολοκλήρου από τον Ισπανό αρχιτέκτονα και κόστισε πάνω από 300 εκατ. ευρώ.
Η ισπανική κυβέρνηση διεκδίκησε αποζημίωση για τις εργασίες αποκατάστασης, με τον Καλατράβα να επισημαίνει τον επαναστατικό σχεδιασμό του έργο, αλλά τους αντιδίκους του να αποδεικνύουν την έλλειψη εποπτείας εκ μέρους του την περίοδο της κατασκευής του, μαζί με ορισμένα σημαντικά τεχνικά λάθη στα επίσημα έγγραφα.
Άστοχα έργα μεγάλης επικινδυνότητας
Νωρίτερ,α ο Ισπανός αρχιτέκτονας υποχρεώθηκε να βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη του, όταν και το 2012 του επιβλήθηκε πρόστιμο από δικαστήριο της Ισπανίας για να επιστρέψει στις τοπικές αρχές του Οβιέδο, μαζί με τις εταιρείες που συμμετείχαν στην κατασκευή του Συνεδριακού και Εκθεσιακού Κέντρου, 3,2 εκατομμύρια ευρώ λόγω της κατάρρευσης των κερκίδων του.
Ανάλογες κατηγορίες με τις προαναφερόμενες της Βαλένθια του αποδόθηκαν και στη Βενετία, όπου υποβλήθηκε μήνυση εναντίον του για την καθόλου πρακτική και ολισθηρή πεζογέφυρα στο Μεγάλο Κανάλι της Βενετίας, που κατασκευάστηκε το 2008 με τελικό κόστος 12 εκατομμύρια. Τα προβλήματα στο έργο αποδείχτηκαν πολλά, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό δεκάδων τουριστών στους χώρους του.
Σε μια άλλη ισπανική πόλη, το Μπιλμπάο, η πεζογέφυρα ήταν μεν εντυπωσιακή, αλλά αποδείχτηκε κίνδυνος για τους πεζούς. Τη λύση έδωσε ένα μαύρο κάλυμμα που αλλοίωσε την ιδέα του Καλατράβα αλλά πάντως δεν είναι επικίνδυνα.
Ένα ακόμα παράδειγμα της αστοχίας των ευφάνταστων σχεδίων του Ισπανού αρχιτέκτονα είναι ο σταθμός μεταφορών του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου, που είχε προγραμματιστεί να ανοίξει το 2016, αλλά το κτίριο παρουσίασε διαρροή στην οροφή του.
Η αρχική εκτίμηση ήταν 2 δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά το πραγματικό κόστος κατέληξε κοντά στα 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Κακές κριτικές για το έργο αυτό έγιναν viral με τον Μάικλ Κίμελμαν των Times να αποκαλεί το κατασκεύασμα αυτό στο Twitter «κιτς στεγόσαυρο».
Πηγή: in.gr
Latest News
Ακόμη πιο ακριβή η οικοδομή - Διψήφια άνοδος σε 3 κατηγορίες υλικών [πίνακας]
Χωρίς τέλος είναι η άνοδος του κόστους στα οικοδομικά υλικά - Και οι 18 κατηγορίες υλικών κατέγραψαν άνοδο από 4% έως και 12,9%
ΑΒΑΞ: Η «Νίκη» και η «Αθηνά» ανοίγουν και χτίζουν τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Βίντεο του ομίλου ΑΒΑΞ παρουσιάζει τον τρόπο διάνοιξης και χτισίματος της Γραμμής 4 από το «Άλσος Βεϊκου» στο «Γαλάτσι»
Διάνοιξη πάνω από 2.500 μέτρων σήραγγας για τη Γραμμή 4 του Μετρό
Από το Άλσος Βεΐκου και έως σήμερα έχει διανοιχτεί σήραγγα 520 μέτρων στο πλαίσιο των έργων στη Γραμμή 4, σε Γαλάτσι και Κατεχάκη
Σε Πικροδάφνη και Ιλισό τα πρώτα αντιπλημμυρικά έργα
Η Περιφέρεια Αττικής «βάζει μπροστά» τις μηχανές για 158 αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα – Από αυτά 54 θα ξεκινήσουν το α’ εξάμηνο του 2025
Ποιοι μέτοχοι με ποσοστό άνω του 5% θα λάβουν μέρος στην ΑΜΚ της Intrakat
H ανακοίνωση της Intrakat για την Αυξηση Μετοχικού Κεφαλαίου και ποιες εταιρείες - μέτοχοι θα συμμετέχουν
ALUMIL: Νέες συνεργασίες στον Καναδά, συμμετοχή σε πρωτοποριακά έργα
H ALUMIL έχει ισχυρό επιχειρησιακό αποτύπωμα στο εξωτερικό, από την Ινδία ως την Ανατ. Αφρική και την Ευρώπη ως τη Βόρεια Αμερική
Αντιπλημμυρική προστασία Αττικής με βάση το πιο δύσκολο σενάριο
Διαδοχικές συσκέψεις για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής, μία με επιχειρησιακούς φορείς και μία με εκπροσώπους ΟΤΑ
Αύξηση 20% στα καθαρά κέρδη της «Τιτάν» - Πότε μπαίνει σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ
Όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η εισαγωγή της Titan America σε αμερικάνικο χρηματιστήριο αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025
Eurobank Equities: Τιμή – στόχος τα 23,40 ευρώ και σύσταση αγοράς για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Την κάλυψη της εταρείας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε η Eurobank Equities βλέποντας υψηλότερη κερδοφορία και αποδόσεις για τους μετόχους
Κατσιγιάννης (ΑΒΑΞ): Ο κατασκευαστής δεν είναι πια απλά «εργολάβος»
Τι ανέφερε ο κ. Δημοσθένης Κατσιγιάννης, Διευθυντής του γραφείου στου Διευθύνοντος Συμβούλου του Ομίλου ΑΒΑΞ, μιλώντας στο 7ο Athens Investment Forum 2024