Στο 1,6% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, κάτι που αποτελεί τη βραδύτερη άνοδο από τον Ιούλιο του 2021. Την ίδια ώρα, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα «έπεσε» σε μονοψήφιο ποσοστό (9,4%), μετά από περίπου 1,5 χρόνο, παραμένοντας όμως σε υψηλά επίπεδα. Αξίζει δε να σημειωθεί πως η αποκλιμάκωση συνέβη μόνο σε ετήσιο επίπεδο μεταβολών καθώς κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2023,  ο δείκτης τιμών παρουσίασε αύξηση 1,8% σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023 έναντι αύξησης 2,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Αναφορικά με τα τρόφιμα, η άνοδος στις τιμές των λαχανικών ανήλθε στο 17,7%, των ελαίων στο 16,1%, στα φρούτα στο 13,9%, στην κατηγορία νερό-αναψυκτικά-χυμοί στο 13,9% ενώ άνοδο 11,8% εμφανίζουν οι τιμές των φαρμακευτικών προϊόντων.  Ακόμη τα στερεά καύσιμα «ανέβηκαν» κατά 19,2%, κάτι που εγείρει ερωτήματα σχετικά με ενδεχόμενη αισχροκέρδεια στον κλάδο της ξυλείας.

Στην αντίποδα, μεγάλη μείωση της τάξης του 82% σημειώθηκε στις τιμές του φυσικού αερίου, κατά 20,7% σε εκείνες του πετρελαίου και 1,2% στον ηλεκτρισμό.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Σεπτεμβρίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022 προέκυψε αύξηση 1,6% έναντι αύξησης 12,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.

Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023 παρουσίασε αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης 2,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Οικονομία: Τριπλό χτύπημα σε οικονομία και εισοδήματα

Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 – Σεπτεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,7% έναντι αύξησης 8,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021.

Η σύγκριση σε ετήσιο επίπεδο

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,6% τον μήνα Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022,
προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

– 9,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,
κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

– 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

– 6,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

– 3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές
και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές
υπηρεσίες.

– 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και
παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

– 3,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα,
ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής
μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

– 3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και
πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.

– 3,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

– 4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία.

– 2,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα
προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 15,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, στερεά καύσιμα.

• 3,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Στο 2,4% ο εναρμονισμένος

Η εξέλιξη του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) του μηνός Σεπτεμβρίου 2023 (έτος αναφοράς 2015=100,0) έχει ως εξής:

Ο ΕνΔΤΚ του μηνός Σεπτεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 2,4% έναντι αύξησης 12,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.

Ο ΕνΔΤΚ κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023, παρουσίασε αύξηση 1,9% έναντι αύξησης 3,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 – Σεπτεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 5,4% έναντι αύξησης 8,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Σούπερ μάρκετ: Η λίστα με τους 362 κωδικούς προϊόντων με μείωση τιμής έως 20%
Οικονομία |

Η λίστα με τους 362 κωδικούς προϊόντων με μείωση τιμής έως 20% - Αναλυτικά τα προϊόντα και τα ποσοστά μείωσης

Το υπουργείο Ανάπτυξης έδωσε στη δημοσιότητα τη λίστα με τους κωδικούς προϊόντων που έχουν ενταχθεί ως τώρα στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών στα σούπερ μάρκετ