Πριν λίγες μέρες στην πόλη Σπάιερ εγκαινιάστηκε μια έκθεση για τα 50 χρόνια της Playmobil, της εμβληματικής βιομηχανίας παιχνιδιών που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1970 από το Τσίρντορφ, ένα χωριό κοντά στη Νυρεμβέργη, στο κρατίδιο της Βαυαρίας, κατακτώντας στη συνέχεια τον κόσμο των παιχνιδιών διεθνώς.
Ωστόσο, λίγο αργότερα, ήρθε μια πικρή ανακοίνωση για εκατοντάδες εργαζομένους, η οποία ήταν αναμενόμενη. Σύμφωνα με τον όμιλο Horst Brandstätter Group προσεχώς θα περικοπούν περίπου 700 θέσεις εργασίας έως το 2025. Οι μισές εξ αυτών στη Γερμανία.
Η εφημερίδα Süddeutsche Zeitung του Μονάχου, ανέφερε πως η απόφαση αυτή για την ιστορική βιομηχανία παιχνιδιών ελήφθη μετά από ανάλυση των προοπτικών ανάπτυξης αλλά και των οικονομικών προκλήσεων, με τις οποίες εδώ καιρό βρίσκεται αντιμέτωπη. Μεταξύ αυτών φυσικά συμπεριλαμβάνονται η πανδημία καθώς και οι δυσοίωνες προοπτικές για την παγκόσμια οικονομία τα τελευταία χρόνια.
Η Playmobil απολύει το 17% των εργαζομένων της
Προς το παρόν πάντως φαίνεται ότι θα πληγούν ιδιαίτερα θέσεις που έχουν να κάνουν με την κατασκευή των πλαστικών καλουπιών των διάσημων παιχνιδιών, ενώ μελλοντικά σχεδιάζεται μια νέου τύπου «παραγωγή σε μικρότερη κλίμακα, με βελτιωμένο κόστος και μεταγύτερη αναπτυξιακή ευελιξία», όπως αναφέρει και σχετικό δημοσιεύμα στην ιστοσελίδα tagesschau.de.
Ο «πατέρας» των Playmobil και η σωτήρια πετρελαϊκή κρίση
Δεν είναι πολλοί εκείνοι που μπορούν να υπερηφανεύονται πως μετέτρεψαν μια κρίση σε χρυσή ευκαιρία για την εταιρεία τους, ωστόσο ο Χορστ Μπραντστέτερ που γεννήθηκε στις 27 Ιουνίου 1933 στο Τσίρντορφ της Βαυαρίας, μία κωμόπολη πολύ κοντά στη Νυρεμβέργη, εκμεταλλεύτηκε την πετρελαϊκή κρίση και άλλαξε τον κόσμο εκατομμυρίων παιδιών.
Το 1974 η πετρελαϊκή κρίση ήταν στο απόγειό της και 0 41χρονος Μπραντστέτερ αναλαμβάνει τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης παιχνιδιών Geobra Brandstätter και λίγα χρόνια αργότερα τα Playmobil άρχισαν να μπαίνουν σε κάθε σπίτι.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το 1952, αφού εκπαιδεύτηκε στην κατασκευή εκμαγείων, 0 Χορστ Μπραντστέτερ, σε ηλικία 19 ετών μπήκε στην επιχείρηση, σε μία εποχή που τη διεύθυνσή της είχαν αναλάβει οι δύο θείοι του.
Ο ίδιος πολύ σύντομα πείστηκε ότι το πλαστικό και όχι το μέταλλο θα ήταν το υλικό του μέλλοντος στην κατασκευή παιχνιδιών και η πρώτη του επιτυχία, εμπορική και οικονομική, ήρθε στα τέλη της δεκαετίας του ‘50 με το χούλα – χουπ, το πλαστικό στεφάνι που «μάγεψε» παιδιά και μεγάλους και τους έκανε να μη σταματούν να χορεύουν, γυρνώντας το γύρω από το σώμα τους.
Όμως λίγα χρόνια αργότερα και καθώς η Geobra Brandstätter έφτασε κοντά στην χρεοκοπία, η …σωτηρία ήρθε από την πετρελαϊκή κρίση, μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις που έχει γνωρίσει ο κόσμος στην μεταπολεμική ιστορία.
Συγκεκριμένα, στις αρχές της δεκαετίας του ‘70, όταν η τιμή του πλαστικού, της πρώτης ύλης, είχε εκτοξευτεί στα ύψη, ο Μπραντστέτερ ζήτησε από τον κατασκευαστή εκμαγείων Χανς Μπεκ (1929-2009) να δημιουργήσει ένα παιχνίδι με τη λιγότερη δυνατή πρώτη ύλη. Έτσι, γεννήθηκε η διάσημη φιγούρα των 7,5 εκατοστών.
Οι τρεις πρώτες -ο Ινδιάνος, ο Ιππότης και ο Εργάτης- κυκλοφόρησαν το 1974 κι έγιναν ανάρπαστες. Λίγο αργότερα, κυκλοφόρησαν ακόμη 19 διαφορετικές φιγούρες Playmobil, ενώ σταδιακά παρουσιάστηκαν ολόκληρες σειρές, όπως οι πειρατές με καράβια και νησιά, καουμπόηδες και ινδιάνοι, τρένα, ιππότες και κάστρα, αστροναύτες και κάθε λογής φιγούρες που πήραν ζωή μέσα από τη φαντασία των παιδιών.
Τα πρώτα Playmobil είχαν το ίδιο κούρεμα (το γνωστό καπελάκι με τις οδοντωτές άκρες), ενώ προκειμένου να μην ξοδεύονται μεγάλες ποσότητες πλαστικού, όλα τα Playmobil είχαν μόνον τρία χρώματα μαλλιών: μαύρο, καστανό και ξανθό.
Σύμφωνα με τον σχεδιαστή, Χανς Μπεκ, τα μικρά ανθρωπάκια σχεδιάστηκαν έτσι ώστε να χωρούν εύκολα στα παιδικά χεράκια, ενώ ο ίδιος εμπνεύστηκε από τις παιδικές ζωγραφιές όπου τα πρόσωπα έχουν συνήθως μάτια και στόμα αλλά όχι μύτη, γι’ αυτό τον λόγο και στα Playmobil οι μύτες απουσιάζουν.
Χάρη στα Playmobil, πολύ γρήγορα η εταιρεία Geobra Brandstätter έγινε η μεγαλύτερη του κλάδου στη Γερμανία, ξεπερνώντας ακόμη και την εταιρεία παζλ Ravensburger, ενώ το 2014 ο κύκλος εργασιών της έφτασε τα 595 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Μπραντστέτερ πέθανε στις 3 Ιουνίου 2015 στο Φιρτ της Γερμανίας, σε ηλικία 81 ετών, με τον ίδιο να προετοιμάζει τη διαδοχή του από τη δεκαετία του ‘90, όταν σύστησε ένα ίδρυμα που ανέλαβε να διευθύνει την εταιρεία με βάση τις επιθυμίες του.
Η εταιρεία -ένα κλασικό παράδειγμα success story από κάθε άποψη- φέρεται να έχει φτιάξει μέχρι σήμερα περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια Playmobil.
Τα Playmobil εξακολουθούν να χαράσσουν τον δρόμο για ένα απολύτως πραγματικό (στα μάτια ενός παιδιού) ονείρου, όπου οι πειρατές θα κάνουν έφοδο στην Ικαρία και η φανταστική πόλη των ιπποτών θα προστατεύσει τον λαό της από τους δράκους. Όπως και να έχει κάθε φορά το σενάριο, ο μικρός ή λίγο μεγαλύτερος πρωταγωνιστής θα αποφασίσει κάθε φορά για το… happy end, το δικό του, όχι απαραίτητα και της εταιρείας.
Με πληροφορίες από DW
Latest News
Πάνω από τον στόχο του 2% επέστρεψε ο πληθωρισμός στη Βρετανία
Η εκτίναξη των τιμών στη Βρετανία περιορίζει τις προσδοκίες της αγορές για νέα μείωση των επιτοκίων τον Δεκέμβριο
Καμπανάκι ΕΚΤ για νέα κρίση χρέους στην ευρωζώνη
Η ΕΚΤ επισημαίνει τα «αυξημένα επίπεδα χρέους και τα υψηλά δημοσιονομικά ελλείμματα», καθώς και τη χλιαρή ανάπτυξη
Ανατροπή στα ενοίκια - Οι χρυσοί δρόμοι του εμπορίου και η θέση της Αθήνας [πίνακες]
Ανατροπή στα ενοίκια - Το Μιλάνο πέρασε Νέα Υόρκη και Λονδίνο καθώς το νέο Top 10 τού αποδίδει τον ακριβότερο εμπορικό δρόμο στον κόσμο
Σε αναζήτηση υπουργού Οικονομικών ο Τραμπ - Συνεχίζονται οι συνεντεύξεις «μνηστήρων»
Ο Ντόναλντ Τραμπ αναζητεί το πρόσωπο που θα εφαρμόσει την ριζοσπαστική του οικονομική ατζέντα για τις ΗΠΑ
Καμπανάκι από Morgan Stanley: Φρένο στην ανάπτυξη και πληθωρισμός από τους δασμούς Τραμπ
Η Morgan Stanley προειδοποιεί ότι η επιβράδυνση της αμερικανικής οικονομίας θα γίνει ιδιαίτερα εμφανής το 2026
Η ΕΕ βάζει αναχώματα στα κινεζικά gigafactories - Τα νέα κριτήρια στους διαγωνισμούς
Τα νέα κριτήρια που μελετά η Ευρώπη θα ισχύουν για τις μπαταρίες, αλλά θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλους πράσινους τομείς
Το «ασημένιο τσουνάμι» στην αγορά ακινήτων - Τι βλέπει η «Μάντισσα της Wall Street»
Οι υψηλές τιμές στα ακίνητα έχουν δημιουργήσει ένα χάσμα γενεών, το οποίο μπορεί να μειωθεί μόνο με πτώση τιμών
Η Foxconn βγάζει από τις αγγελίες προσλήψεων στην Ινδία ηλικιακά και οικογενειακά κριτήρια
Πώς αναγκάστηκε να ασχοληθεί με τα κριτήρια προσλήψεων η Foxconn που συναρμολογεί τα iPhone της Apple
Γιατί 50 εκατομμύρια άνθρωποι σταμάτησαν να αγοράζουν είδη πολυτελείας
Οι μάρκες πολυτελείας όπως Dior και Burberry γνώρισαν καθίζηση μετά από «αθετήσεις υποσχέσεων» στους πελάτες
Γιατί οι εταιρείες πιέζουν τους εργαζομένους να χρησιμοποιούν δικά τους τηλέφωνα για δουλειές
Τα προσωπικά τηλέφωνα για εργασία ενέχει κινδύνους για τους εργοδότες και δεν σημαίνει ότιδεν θα σας τηλεφωνήσουν εκτός ωραρίου