Από τα βάθη της θάλασσας μέχρι τις βουνοκορφές και από τα τρόφιμα και το πόσιμο νερό μέχρι το αίμα μας, σχεδόν παντού έχουν βρεθεί μικροπλαστικά – κάτι που δεν θα έπρεπε να μας κάνει εντύπωση. Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, ο αριθμός των μικροπλαστικών σωματιδίων είναι πλέον μεγαλύτερος από τον αριθμό των αστεριών του γαλαξία μας.
Τα μικροπλαστικά μπορούν να εξαπλωθούν μέσω του αέρα, του νερού ή του εδάφους και δεν μπορούν να απομακρυνθούν από τη στιγμή που εισέρχονται στο περιβάλλον. Επειδή δεν αποσυντίθενται με φυσικό τρόπο, μπορούν να αποτελέσουν απειλή για τα ζώα και τα φυτά σε βάθος αιώνων, όπως και να εισέλθουν στη διατροφική αλυσίδα. Μέχρι σήμερα παραμένουν άγνωστες οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτό στην υγεία μας επακριβώς.
Ο Θερμαϊκός «βουλιάζει» στα μικροπλαστικά
Επί του παρόντος, εκτιμάται ότι κάθε χρόνο απελευθερώνονται στην Ε.Ε. περίπου 42.000 τόνοι μικροπλαστικών που προστίθενται σκόπιμα σε προϊόντα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει πλέον θεσπίσει μέτρα στο πλαίσιο των κανονισμών για τις επιβλαβείς χημικές ουσίες, απαγορεύοντας την πώληση μικροπλαστικών στην Ε.Ε., καθώς και προϊόντων στα οποία έχουν προστεθεί σκοπίμως.
Ποια προϊόντα επηρεάζονται;
Η νέα απαγόρευση ορίζει τα μικροπλαστικά ως «συνθετικά πολυμερή σωματίδια μεγέθους μικρότερου των πέντε χιλιοστών που είναι οργανικά, αδιάλυτα και μη διασπώμενα». Βρίσκονται σε πολυάριθμα προϊόντα, όπως σε μακιγιάζ, καλλυντικά, προϊόντα καθαρισμού, γκλίτερ, φυτοφάρμακα, λιπάσματα, παιχνίδια, φάρμακα και τεχνητές αθλητικές επιφάνειες, όπως γήπεδα ποδοσφαίρου από καουτσούκ.
Από τους νέους κανονισμούς εξαιρούνται τα δομικά υλικά που αν και εμπεριέχουν μικροπλαστικά, δεν τα απελευθερώνουν, όπως και τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Ωστόσο, οι κατασκευαστές θα πρέπει να αναφέρουν σε ετήσια βάση τις εκτιμώμενες εκπομπές μικροπλαστικών, καθώς και να παρέχουν οδηγίες για τη χρήση και απόρριψη των επηρεαζόμενων προϊόντων.
Η απαγόρευση ισχύει για προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ε.Ε., όπως και για προϊόντα που εισάγονται από το εξωτερικό και εμπεριέχουν μικροπλαστικά. Έτσι, «προωθείται και η καινοτομία στην ευρωπαϊκή βιομηχανία», λέει η Γιοχάνα Μπέρνζελ, εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Πότε τίθενται σε ισχύ οι κανονισμοί;
Για ορισμένα προϊόντα, όπως μεταξύ άλλων τα μικροσφαιρίδια και ορισμένα καλλυντικά, η απαγόρευση πώλησης θα ισχύσει από τα μέσα Οκτωβρίου. Για άλλα προϊόντα προβλέπεται μια μεταβατική περίοδος τεσσάρων έως δώδεκα ετών, ανάλογα με την πολυπλοκότητα της παραγωγής και τη διαθεσιμότητα εναλλακτικών λύσεων για την αντικατάσταση των μικροπλαστικών. Το ίδιο ισχύει και για τους κόκκους που χρησιμοποιούνται σε αθλητικά γήπεδα για τους οποίους προβλέπεται μία οκταετία.
Υπάρχουν υποκατάστατα;
Ο Μαρκ Κρόιτσμπρουκ, επικεφαλής του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Πλαστικών στο Πανεπιστήμιο της Στουτγκάρδης, λέει πως δεν υπάρχουν υποκατάστατα με τα οποία θα μπορούμε να επιτύχουμε σε μεγαλύτερο βαθμό τους κλιματικούς μας στόχους.
«Δυστυχώς το πλαστικό είναι ένα υλικό που μπορείς να διαμορφώσεις με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες», εξηγεί. «Είτε πρόκειται για μέταλλο, γυαλί ή άλλα υλικά, όλα χρειάζονται πολύ περισσότερη ενέργεια για την παραγωγή προϊόντων, εξισορροπώντας τα κλιματικά οφέλη από την κατάργηση των μικροπλαστικών». Ο ίδιος τονίζει πως «πρέπει να καταφέρουμε να ανακυκλώνουμε πραγματικά το 100%. Το πλαστικό δεν είναι αντικείμενο μιας χρήσης, αλλά ένα ανακυκλώσιμο υλικό και αυτό πρέπει να περαστεί στο μυαλό των ανθρώπων», προσθέτει.
Υπάρχουν και άλλες προτάσεις, όπως τα βιοδιασπώμενα πλαστικά που αποσυντίθενται γρήγορα όταν απελευθερώνονται στο περιβάλλον. Μέχρι στιγμής, όμως, καταλαμβάνουν ένα πολύ μικρό μερίδιο της αγοράς, λιγότερο από 1%. Επιπλέον, δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για όλα τα προϊόντα, ιδίως για τα πιο πολύπλοκα, όπως οι συσκευασίες τροφίμων.
Η Μπέρνζελ εκτιμά πως η απαγόρευση των μικροπλαστικών θα αποτελέσει το κατάλληλο κίνητρο για τη συνεργατική κινητοποίηση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής, της βιομηχανίας και της ερευνητικής κοινότητας, με σκοπό την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων. «Το μέλλον της χημικής βιομηχανίας σχετίζεται με τη βιωσιμότητα και τις βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Είναι μια ευκαιρία για την ευρωπαϊκή βιομηχανία να βρεθεί στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας και της μετάβασης σε ένα πιο βιώσιμο πλαίσιο. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να διατηρήσουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα», υποστηρίζει.
Τι αντίκτυπο θα έχει η απαγόρευση;
Στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης «Μηδενική ρύπανση» η Ε.Ε. έχει δεσμευτεί για μείωση των μικροπλαστικών αποβλήτων κατά 30% έως το 2030. Η απαγόρευση των μικροπλαστικών αναμένεται να αποτρέψει την απελευθέρωση περίπου μισού εκατομμυρίου τόνων μικροπλαστικών στο περιβάλλον. Ωστόσο, ο Κρόιτσμπρουκ τονίζει ότι πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα.
«Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πόσο μεγάλο είναι το ποσοστό των μικροπλαστικών στα καλλυντικά: μετρούμενο σε σχέση με τη συνολική εισροή πλαστικών, είναι περίπου 1%. Αυτό σημαίνει ότι ενώ είναι θετικό να λαμβάνονται τέτοια μέτρα, αυτά εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα επιφανειακά», λέει. Με μία πιο θαρραλέα προσέγγιση η Ε.Ε. θα μπορούσε στο μέλλον να απαγορεύσει και τα μικροπλαστικά που απελευθερώνονται ακούσια για παράδειγμα από τη φθορά των ελαστικών κατά την οδήγηση.
Η Μπέρνζελ ελπίζει ότι ο νέος κανονισμός θα μπορέσει επιπλέον να εμπνεύσει και άλλες περιοχές του κόσμου να υιοθετήσουν παρόμοια μέτρα. «Φυσικά δεν μπορούμε να επιβάλλουμε τίποτα σε άλλες χώρες ή περιοχές του κόσμου. Αλλά το να δίνουμε ένα σωστό περιβαλλοντικό παράδειγμα, έχει φέρει θετικές αλλαγές σε άλλους τομείς στο παρελθόν», δηλώνει η Μπέρνζελ.
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες
«Πράσινο φως» από Κομισιόν στην ενίσχυση 150 εκατ. για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο
Το μέτρο είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη τόσο των ενωσιακών κλιματικών στόχων όσο και των εθνικών κλιματικών στόχων της Ελλάδας, επισημαίνει η Κομισιόν
Mαύρα μαντάτα από ΟΗΕ - Ρεκόρ συγκέντρωσης αερίων του θερμοκηπίου το 2023
Λίγες ημέρες πριν την σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, δόθηκε στη δημοσιοτητα η ετήσια έκθεση του WMO που κρούει ηχηρό καμπανάκι για την κλιματική αλλαγή
Συντηρητικές οι εκτιμήσεις της LG για τα έσοδα του επόμενου έτους
Η LG που προμηθεύει την Tesla, τη General Motors και τη Hyundai Motor , «βλέπει» ότι επιβραδύνεται η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων
Η ηλεκτροκίνηση «σβήνει» τα... διυλιστήρια στην Κίνα - Τα πρώτα λουκέτα
Η PetroChina πρόκειται να κλείσει το μεγαλύτερο διυλιστήριό της στην Κίνα μέσα στον επόμενο χρόνο με δυναμικότητα 410.000 βαρελιών ημερησίως
Αυξήσεις φωτιά στους λογαριασμούς νερού (και) στη Βρετανία [γράφημα]
Μεγάλες αντιδράσεις από καταναλωτές που κάνουν λόγο για σπατάλη στη Βρετανία από τις εταιρείες και μόλυνση
Μειωμένες οι τιμές για ρεύμα και πετρέλαιο θέρμανσης τον Νοέμβριο
Η εξέλιξη των τιμών στην ενέργεια ακολουθεί μέχρι στιγμής την αναμενόμενη πορεία συγκράτησης τις περιόδους που η ζήτηση είναι σχετικά χαμηλή λόγω καιρικών συνθηκών
Η EDP θέτει σε δοκιμαστική λειτουργία φωτοβολταϊκό πάρκο με τεχνολογίες αυτοματισμού
Για πρώτη φορά παγκοσμίως, η τεχνολογική λύση που αναπτύχθηκε από την Comau, βασισμένη στη ρομποτική, δοκιμάζεται σε πραγματικές συνθήκες σε φωτοβολταϊκό πάρκο της EDP
Ενα στα 10 νέα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ηλεκτρικό
Σήμερα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης ανέρχονται πανελλαδικά σε πάνω από 6000, αλλάζοντας τον χάρτη στα ηλεκτρικά οχήματα