Τις επιπτώσεις που έχουν βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα στη ναυτιλία τα τραγικά γεγονότα στο Ισραήλ απασχόλησαν και το διεθνές συνέδριο Greek Ship Finance Forum του Marine Money, που πραγματοποιήθηκε χθες στο Ίδρυμα Ευγενίδου. Παράλληλα μεταξύ άλλων θεμάτων εξετάσθηκε ακόμη η πορεία της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει και οι νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται.
Η ελληνική και διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία, παρακολουθεί στενά τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τα τραγικά γεγονότα στο Ισραήλ και θεωρεί ότι, αν και προσωρινά ορισμένοι ναυτιλιακοί κλάδοι κυρίως της ενέργειας, βγαίνουν κερδισμένοι, εάν παραταθεί ή γενικευτεί η σύγκρουση θα χάσει η παγκόσμια οικονομία και η ναυτιλία. Αυτό ήταν το συμπέρασμα όσον αφορά τις εξελίξεις στο Ισραήλ από μία συζήτηση που είχαν οι Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Carriers, Γιάννης Κούστας διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corp, Γεράσιμος Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, Λέων Πατίτσας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Atlas Maritime και Ηλίας Σακέλλης Partner and Chief Investment Officer, της Borealis Maritime.
Θαλάσσιες μεταφορές: Οι τρεις αιτίες που αυξάνουν τα ναύλα
Ο κ. Παππάς σημείωσε ότι τις περισσότερες φορές οι γεωπολιτικές εξελίξεις ευνοούν τη ναυτιλία ωστόσο έσπευσε να συμπληρώσει ότι είναι άγνωστο τι θα συμβεί εάν το Ισραήλ εισέλθει στη Γάζα, η εάν υπάρξει εμπλοκή του Ιράν. Εκτίμησε ότι οι τιμές του πετρελαίου σε μια γενικευμένη σύγκρουση θα αυξηθούν σημαντικά.
Ο κ. Καλογηράτος αφού αναφέρθηκε αρχικά στην ανθρωπιστική κρίση που προκαλούν οι εξελίξεις στο Ισραήλ σημείωσε ότι η ναυτιλία ζει τα δυο τελευταία χρόνια με γεωπολιτικές εντάσεις οι οποίες μάλιστα ξεσπούν στη γειτονιά μας. Εκτίμησε ότι προς το παρόν κλάδοι που συνδέονται με την ενέργεια όπως τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου κερδίζουν, ωστόσο εάν η κατάσταση αυτή παραταθεί και επιδεινωθεί, αναμένεται περαιτέρω άνοδος των τιμών του πετρελαίου, η οποία με τη σειρά της θα προκαλέσει πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία.
Ο κ. Κούστας ανέφερε αρχικά ότι πρόσφατα ήταν στο Τελ Αβίβ (πριν τα γεγονότα) και τίποτα δεν έδειχνε αυτό που ακολούθησε. Εστίασε ιδιαίτερα στο ρόλο των ΗΠΑ ως πολύ μεγάλου εξαγωγέα πετρελαίου που μπορεί να διαδραματίσει ένα εξισορροπητικό ρόλο.
Τα στενά του Ορμούζ
Ο κ. Πατίτσας από την πλευρά του αναφέρθηκε στα στενά του Ορμούζ από τα οποία μεταφέρεται το 30% του πετρελαίου και εξέφρασε την ελπίδα να μην εμπλακεί το Ιράν σε αυτή τη σύγκρουση.
Τέλος ο κ. Σακέλλης υπενθύμισε ότι τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία είναι αντιμέτωπη με γεωπολιτικές κρίσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η συζήτηση επεκτάθηκε και στην πορεία της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση όπου όλοι οι ομιλητές αναφέραν ότι ο κλάδος είναι προσανατολισμένος προς τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού του στόλου και την πράσινη μετάβαση.
Ο κ. Πατίτσας σημείωσε ότι η εταιρεία του πούλησε τα δυο προηγούμενα χρόνια πολλά δεξαμενόπλοια μεγάλης ηλικίας και τοποθέτησε παραγγελίες σε σύγχρονα νεότευκτα πλοία. Ο κ. Κούστας τόνισε ότι οι επενδύσεις θα πρέπει να αφορούν στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, στην ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης και άλλες τεχνολογίες.
Η πράσινη μετάβαση
Από την πλευρά του ο κ. Καλογηράτος αφού υπογράμμισε ότι η ναυτιλία πρέπει να ακολουθήσει τον δρόμο της πράσινης μετάβασης που είναι ένα παγκόσμιος και όχι μόνο ναυτιλιακός στόχος έκανε ειδική αναφορά στη νέα αγορά που ανοίγεται αυτή της μεταφοράς, δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακος. Όπως τόνισε η αγορά δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα θα γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη καθώς μόνο στη Δυτική Ευρώπη σχεδιάζονται έργα που στοχεύουν στην αποθήκευση ετησίως 60-100 εκατ. τόνων CO2.
H Capital συμπλήρωσε ο κ. Καλογηράτος επενδύει στη νέα αγορά και υπενθύμισε ότι πρόσφατα ο όμιλος Capital τοποθέτησε παραγγελία στα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries της Νότιας Κορέας για τη ναυπήγηση των δύο πρώτων στον κόσμο καινοτόμων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (LCO2) χωρητικότητας 22.000 κ.μ. το ένα. Τα πλοία αυτά έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν έως 22.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου CO2 στους -55 βαθμούς Κελσίου, ενώ διαθέτουν επίσης τη δυνατότητα μεταφοράς αμμωνίας (ΝΗ3) και υγραερίου (LPG), θέτοντας νέα πρότυπα στην εμπορική ευελιξία.
Latest News
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης
Πέντε μίνι - Εξοικονομώ 250 εκατ. για επιχειρήσεις, καταλύματα, δήμους, παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία
Οι ενδιαφερόμενοι για καθένα από αυτά, θα μπορούν να υποβάλουν, σταδιακά, τις αιτήσεις τους, καθώς υπεγράφησαν οι σχετικές προσκλήσεις