
Για την πολιτική σημασία της Ανάπτυξης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών τοποθετήθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας κατά τη συζήτηση επί του σχετικού σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια της Βουλής.
Παρουσία της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου και του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η ευρωπαϊκή πολιτική για τις υποδομές μεταφορών έχει ως στόχο να διευκολύνει τις μεταφορές εντός της Ευρώπης και να μειώσει τις περιφερειακές, οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, μέσα από την ανάπτυξη διασυνδεδεμένων υποδομών αεροπορικών, οδικών, σιδηροδρομικών και θαλάσσιων μεταφορών.
Μεταφορές: Στην Ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενσωμάτωσης δύο ευρωπαϊκών οδηγιών
Αυτό αποτελεί τη βάση της πολιτικής για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Η πολιτική αυτή, έως και σήμερα, διέπεται από τον Κανονισμό 1315/2013, ο οποίος καθορίζει προσανατολισμούς σχετικά με τις εθνικές και ενωσιακές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών.
Στις 14 Δεκεμβρίου 2021, η Επιτροπή υπέβαλε την πρόταση Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την αναθεώρηση των προσανατολισμών της Ένωσης για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Η πρόταση εδράζεται σε ένα πλαίσιο δέσμης τεσσάρων πρωτοβουλιών που αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και στη στήριξη της μετάβασης σε καθαρότερη, πιο «πράσινη» και πιο έξυπνη εξυπνότερη κινητικότητα.
Η εφαρμογή του κανονισμού
Ο Κανονισμός αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 1ο εξάμηνο του 2024. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η οικοδόμηση ενός αξιόπιστου, απρόσκοπτου και υψηλής ποιότητας δικτύου μεταφορών, που θα διασφαλίζει βιώσιμη συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2050.
Το αναθεωρημένο δίκτυο μεταφορών θα συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα προάγει την αποδοτικότητα, τη διατροπικότητα, τη διαλειτουργικότητα και την ανθεκτικότητα των υποδομών μεταφορών.
Το δίκτυο θα αναπτυχθεί σταδιακά, με προτεινόμενες προθεσμίες το 2030 (κεντρικό), το 2040 (εκτεταμένο κεντρικό) και το 2050 (εκτεταμένο).
Σε επίπεδο Διαδρόμων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του δικτύου μεταφορών, η βασική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η κατάργηση του Orient – East Med Corridor (OEM), ο οποίος με τον Κανονισμό του 2013 αποτελεί τον μοναδικό διάδρομο που συνδέει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη και η είσοδος δύο νέων, με διαφορετική αρχιτεκτονική από αυτή του ΟΕΜ.
Πρόκειται για:
- Τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου, που αναβιώνει τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο 10, και συνδέει την Ελλάδα με Αυστρία, Σερβία, Σλοβενία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία.
- Και τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου, μετεξέλιξη του υφιστάμενου Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου, που συνδέει την Ελλάδα με Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία.
Στη δίνη των γεωπολιτικών εξελίξεων, ο εν λόγω διάδρομος επεκτάθηκε προς Ουκρανία (Οδησσό) και τη Δημοκρατία της Μολδαβίας.
Ποια είναι τα οφέλη
Η προστιθέμενη αξία της οικοδόμησης ενός δικτύου, με κοινά τεχνικά πρότυπα, στη βάση της οικονομικής στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Ελλάδα, ενισχύεται σημαντικά με μια σειρά από πρωτοβουλίες.
Εξασφαλίζεται έτσι η περαιτέρω προώθηση της συνδεσιμότητας και ο συντονισμός δυνάμεων για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός συνήθους βεληνεκούς, όπως αυτές της Βαλτικής, καθώς και με τρίτες χώρες. Τίθεται η βάση για συντομότερες διαδρομές μέσω των Δυτικών Βαλκανίων, αναβιώνει η σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, και διαμορφώνεται συνέχεια δικτύων προς Αλβανία.
Επίσης, επιτυγχάνεται η προώθηση της κάθετης δικτύωσης της χώρας και η τριμερής συνεργασία με Βουλγαρία και Ρουμανία, ώστε τα δίκτυά τους να αναπτυχθούν και να τροφοδοτήσουν το ελληνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη συνδέονται με Βάρνα, Ρούσσε, Μπουργκάς, Κωστάντζα.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποκτά στρατηγικό ρόλο για τις μεταφορές, την ενέργεια και την ασφάλεια και σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή και εντάσσεται στο εκτεταμένο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.
Η χώρα καθίσταται συνομιλητής στην αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή Ουκρανικών σιτηρών, μετά την κατάρρευση της συμφωνίας του Βοσπόρου.
Με τις υφιστάμενες δυνατότητες δικτύων και λιμανιών, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, διαμορφώνεται η βραχυπρόθεσμη προοπτική νέας Λωρίδας Αλληλεγγύης, με τη συμμετοχή της Ελλάδας. Σταδιακά και μεσομακροπρόθεσμα, με τις κατάλληλες επενδύσεις, δύναται αυτή να εδραιωθεί ως εμπορευματική διαδρομή.


Latest News

Κατάργηση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος ζητά η ΕΣΕΕ
Ο εμπορικός κόσμος της χώρας ζητά την κατάργηση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος

Εξαφανίζονται τα εκπτωτικά stickers από τα σούπερ μάρκετ - Πώς γίνονται οι προσφορές
Πώς θα αποφύγουμε τις προσφορές «μαϊμού» - Τι λένε προμηθευτές και εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ

Στα 17,4 τρισ. θα εκτοξευθούν οι συναλλαγές μέσω κινητών - Τι δείχνει μελέτη
Η αξία των πληρωμών με εικονικές κάρτες, θα αυξηθεί κατά 235% έως το 2029 και θα ανέλθει στα 17,4 τρισεκατομμύρια δολάρια

Έφθασε η ώρα της «σκληρής» Moody's - Το μήνυμα που έστειλαν ΧΑ και ομόλογα
Η Moody’s θα δώσει σήμερα το βράδυ τη δική της οπτική για το πώς κινείται η ελληνική οικονομία

Πώς βλέπουν την Κρήτη του μέλλοντος οι επιχειρηματίες - Ο τουρισμός και οι επενδύσεις
Εκπρόσωποι των επιχειρηματιών της Κρήτης μίλησαν στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το νησί και οι κλάδοι τους

Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης – Γκουζούρης: Υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης των κρίσεων σε σχέση με το νερό
Οπως είπε ο κ. Γκουζούρης, «σε όλον τον πλανήτη δεν είναι κανείς προετοιμασμένος για τις κρίσεις σε σχέση με το νερό, όμως, πρέπει να ξεκινήσουμε να προετοιμαζόμαστε»

Solidus Securities ΑΕΠΕΥ: Τι προτείνει για το νομοσχέδιο της Κεφαλαιαγοράς
Αλλαγές στη φορολογία νομικών προσώπων στις συναλλαγές στην αγορά προτείνει η SOLIDUS

«Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης»: Η οικονομία της γνώσης ως εργαλείο για την προσέλκυση επενδύσεων
Ανάγκη διασύνδεση των ελληνικών πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας - Ποια είναι τα μεγάλα εμπόδιο για την ελληνική οικονομία - Το «όπλο» της καινοτομίας για την Ελλάδα
![Εξωδικαστικός Μηχανισμός: Στα 10,54 δισ. ευρώ οι ρυθμίσεις – Πώς κινούνται οι οφειλές των πολιτών [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ofeiles-768x431-1-600x337.jpeg)
Πάνω από 10,5 δισ. ευρώ οι ρυθμίσεις μέσω Εξωδικαστικού - Ποιοι... ζητάνε περισσότερο στήριξη [γραφήματα]
Γιατί υπερδιπλασιάστηκαν οι ρυθμίσεις - Τι είπε ο ΥΠΟΙΚ Κωστής Χατζηδάκης για επιπλέον «κούρεμα» της οφειλής έως 28%

Αυγενάκης: Γεωργία, επιστήμη, τουρισμός δίνουν νέα προοπτική στην Κρήτη
Πρέπει να αφήσουμε πίσω μας τη λογική «είμαστε όλοι μεταρρυθμιστές, αλλά μέχρι το κατώφλι του σπιτιού μας», επισήμανε ο Λευτέρης Αυγενάκης