![Σταϊκούρας: Τα οφέλη από το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/10/staikouras-1.jpg)
Για την πολιτική σημασία της Ανάπτυξης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών τοποθετήθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας κατά τη συζήτηση επί του σχετικού σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια της Βουλής.
Παρουσία της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου και του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η ευρωπαϊκή πολιτική για τις υποδομές μεταφορών έχει ως στόχο να διευκολύνει τις μεταφορές εντός της Ευρώπης και να μειώσει τις περιφερειακές, οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, μέσα από την ανάπτυξη διασυνδεδεμένων υποδομών αεροπορικών, οδικών, σιδηροδρομικών και θαλάσσιων μεταφορών.
Μεταφορές: Στην Ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενσωμάτωσης δύο ευρωπαϊκών οδηγιών
Αυτό αποτελεί τη βάση της πολιτικής για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Η πολιτική αυτή, έως και σήμερα, διέπεται από τον Κανονισμό 1315/2013, ο οποίος καθορίζει προσανατολισμούς σχετικά με τις εθνικές και ενωσιακές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών.
Στις 14 Δεκεμβρίου 2021, η Επιτροπή υπέβαλε την πρόταση Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την αναθεώρηση των προσανατολισμών της Ένωσης για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Η πρόταση εδράζεται σε ένα πλαίσιο δέσμης τεσσάρων πρωτοβουλιών που αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και στη στήριξη της μετάβασης σε καθαρότερη, πιο «πράσινη» και πιο έξυπνη εξυπνότερη κινητικότητα.
Η εφαρμογή του κανονισμού
Ο Κανονισμός αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 1ο εξάμηνο του 2024. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η οικοδόμηση ενός αξιόπιστου, απρόσκοπτου και υψηλής ποιότητας δικτύου μεταφορών, που θα διασφαλίζει βιώσιμη συνδεσιμότητα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2050.
Το αναθεωρημένο δίκτυο μεταφορών θα συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα προάγει την αποδοτικότητα, τη διατροπικότητα, τη διαλειτουργικότητα και την ανθεκτικότητα των υποδομών μεταφορών.
Το δίκτυο θα αναπτυχθεί σταδιακά, με προτεινόμενες προθεσμίες το 2030 (κεντρικό), το 2040 (εκτεταμένο κεντρικό) και το 2050 (εκτεταμένο).
Σε επίπεδο Διαδρόμων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του δικτύου μεταφορών, η βασική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η κατάργηση του Orient – East Med Corridor (OEM), ο οποίος με τον Κανονισμό του 2013 αποτελεί τον μοναδικό διάδρομο που συνδέει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη και η είσοδος δύο νέων, με διαφορετική αρχιτεκτονική από αυτή του ΟΕΜ.
Πρόκειται για:
- Τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου, που αναβιώνει τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο 10, και συνδέει την Ελλάδα με Αυστρία, Σερβία, Σλοβενία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία.
- Και τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου, μετεξέλιξη του υφιστάμενου Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου, που συνδέει την Ελλάδα με Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία.
Στη δίνη των γεωπολιτικών εξελίξεων, ο εν λόγω διάδρομος επεκτάθηκε προς Ουκρανία (Οδησσό) και τη Δημοκρατία της Μολδαβίας.
Ποια είναι τα οφέλη
Η προστιθέμενη αξία της οικοδόμησης ενός δικτύου, με κοινά τεχνικά πρότυπα, στη βάση της οικονομικής στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Ελλάδα, ενισχύεται σημαντικά με μια σειρά από πρωτοβουλίες.
Εξασφαλίζεται έτσι η περαιτέρω προώθηση της συνδεσιμότητας και ο συντονισμός δυνάμεων για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός συνήθους βεληνεκούς, όπως αυτές της Βαλτικής, καθώς και με τρίτες χώρες. Τίθεται η βάση για συντομότερες διαδρομές μέσω των Δυτικών Βαλκανίων, αναβιώνει η σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, και διαμορφώνεται συνέχεια δικτύων προς Αλβανία.
Επίσης, επιτυγχάνεται η προώθηση της κάθετης δικτύωσης της χώρας και η τριμερής συνεργασία με Βουλγαρία και Ρουμανία, ώστε τα δίκτυά τους να αναπτυχθούν και να τροφοδοτήσουν το ελληνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη συνδέονται με Βάρνα, Ρούσσε, Μπουργκάς, Κωστάντζα.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποκτά στρατηγικό ρόλο για τις μεταφορές, την ενέργεια και την ασφάλεια και σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή και εντάσσεται στο εκτεταμένο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.
Η χώρα καθίσταται συνομιλητής στην αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή Ουκρανικών σιτηρών, μετά την κατάρρευση της συμφωνίας του Βοσπόρου.
Με τις υφιστάμενες δυνατότητες δικτύων και λιμανιών, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, διαμορφώνεται η βραχυπρόθεσμη προοπτική νέας Λωρίδας Αλληλεγγύης, με τη συμμετοχή της Ελλάδας. Σταδιακά και μεσομακροπρόθεσμα, με τις κατάλληλες επενδύσεις, δύναται αυτή να εδραιωθεί ως εμπορευματική διαδρομή.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Θεοδωρικάκος: Με 370 εκατ. ευρώ αναβαθμίζουμε τις υποδομές έρευνας και καινοτομίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/theodorikakos-papadimas-600x410.jpg)
Θεοδωρικάκος: Με 370 εκατ. ευρώ αναβαθμίζουμε τις υποδομές έρευνας και καινοτομίας
Υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή δύο κτιρίων του ΙΙΒΕΑΑ, έργο συνολικού προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ
![Ασφαλιστικές εισφορές: Μείωση του κόστους των υπερωριών προαναγγέλλει η κυβέρνηση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/09/kerame-600x400.jpg)
Έρχονται μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές για τις υπερωρίες – Το σχέδιο
Η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως ανήγγειλε για τις ασφαλιστικές εισφορές τη μείωση τους μετά την άνοδο των δηλωμένων υπερωριών
![Εθνική Τράπεζα: Σε πείσμα των καιρών, οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να επιταχύνουν το 2025 [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/exports-600x400.jpeg)
Οι ελληνικές εξαγωγές μπορούν να επιταχύνουν το 2025 - Τι δείχνει ανάλυση της ΕΤΕ [γραφήματα]
Με τις ελληνικές εξαγωγές να ψάχνουν ακόμα τα σταθερά πατήματα τους, καταλυτική κρίνεται η πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας
![Κεφαλαιαγορά: Οι 3+8 αλλαγές που έρχονται – Τι είπε ο Χατζηδάκης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-11_13-12-55-600x400.jpg)
Οι 3+8 αλλαγές που έρχονται για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
Επεκτείνονται τα κίνητρα των «angel investors» και για τις επενδύσεις στην εναλλακτική αγορά
![Χατζηδάκης: Το πακέτο – μέτρων για Χρηματιστήριο και crypto](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/hatzidakis-600x398.jpeg)
Χατζηδάκης: Νέο πακέτο - μέτρων για Χρηματιστήριο και crypto
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς
![Ληξιπρόθεσμα χρέη: Πάνω από 3 δισ. ευρώ οι οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ofeiles-1-600x352.jpg)
Πάνω από 3 δισ. ευρώ τα ληξιπρόθεσμα του Δημοσίου προς την αγορά
Οι περισσότερες οφειλές αφορούν τον τομέα της υγείας καθώς το συνολικό ποσό των ανείσπρακτων οφειλών των νοσοκομείων ανήλθε σε 1,16 δισ. ευρώ και του ΕΟΠΥΥ στα 208 εκατ. ευρώ
![ΚΕΦΙΜ: Στην 23η θέση μεταξύ των 27 χωρών της ΕΕ, η Ελλάδα στο ελεύθερο εμπόριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/xrimata3-2-600x473.jpg)
Ουραγός η Ελλάδα στο ελεύθερο εμπόριο – Η μελέτη του ΚΕΦΙΜ
Οι χώρες με την καλύτερη επίδοση στην ΕΕ είναι η Ολλανδία και η Μάλτα, ενώ χαμηλότερα από την Ελλάδα βρίσκονται η Κροατία, η Σλοβενία, η Πολωνία, και η Βουλγαρία.
![Aκίνητα: Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/akinitaagora-1-600x337.jpg)
Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του οίκου Greece Sotheby's International Realty για τα ακίνητα στην Ελλάδα
![Ακίνητα: Ανακαίνιση κατοικιών με επιδότηση έως 8.100 ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_anakainizo1-600x352.png)
Ανακαίνιση κατοικιών με επιδότηση έως 8.100 ευρώ - Οι προϋποθέσεις
Ανοίγει στις 21 Φεβρουαρίου η πλατφόρμα του «Ανακαινίζω - Νοικιάζω» - Οι τέσσερις αλλαγές που δίνουν μεγαλύτερη επιδότηση σε περισσότερους δικαιούχους
![Wood: Η Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται, αλλά… υπάρχουν «αγκάθια»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_greek_economy55-768x450-2-1-600x352.png)
Wood: Η Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται, αλλά… υπάρχουν «αγκάθια»
Οι δαπάνες των νοικοκυριών υστερούν σε σχέση με αυτό που θα περιμέναμε να δούμε, επισημαίνει η Wood