Τη σθεναρή αντίθεσή του στην εμπλοκή της χώρας σε οποιονδήποτε πόλεμο εξέφρασε ο ιδιωτικός τομέας στον Λίβανο και προειδοποίησε ότι ο Λίβανος δεν πρέπει, σε καμία περίπτωση, να φιλοξενήσει μια νέα σύγκρουση στο έδαφός του, επεσήμανε η ελληνική πρεσβεία στη Βηρυτό.
Σε ανακοίνωσή τους, η οποία είδε το φως της δημοσιότητας στα κυριότερα εδώ μέσα ενημέρωσης, οι οικονομικοί φορείς καταδίκασαν το ενδεχόμενο ο Λίβανος, ο οποίος διέρχεται μια πρωτοφανή οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση τα τελευταία τέσσερα χρόνια, να ανεχθεί μια νέα κρίση στο έδαφός του.
Αναζητώντας «σωσίβιο» στον χρεοκοπημένο Λίβανο
Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι ο Λίβανος σήμερα είναι εξαντλημένος σε διάφορα επίπεδα. Το κράτος είναι «σχεδόν διαλυμένο, αποσυντεθειμένο και χρεοκοπημένο, με προεδρικό κενό, κυβερνητική κρίση και παράλυση των λειτουργιών του δημόσιου τομέα, μεγάλο διχασμό μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων και καταστροφικές κρίσεις που επηρεάζουν όλες τις πτυχές της οικονομικής και κοινωνικής ζωής του τόπου, αναφέρεται στο σώμα της ανακοίνωσης, στο οποίο σημειώνεται ότι η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική από εκείνη του 2006.
Στο πλαίσιο αυτό, οι οικονομικοί οργανισμοί κάλεσαν όλους τους ενδιαφερόμενους να κρατήσουν τον Λίβανο έξω από την τρέχουσα σύγκρουση. Ζήτησαν από τις πολιτικές δυνάμεις να αναλάβουν τις εθνικές τους ευθύνες, να ενωθούν για να αποτρέψουν τη διολίσθηση στο άγνωστο και να αναλάβουν την ευθύνη αυτού του πολύ ευαίσθητου εθνικού ζητήματος σε όλες του τις πτυχές για να προστατεύσουν τα οικονομικά συμφέροντα του Λιβάνου και του λιβανικού λαού.
Επιπλέον, η Μικτή Ένωση Επιχειρηματιών Λιβάνου (RDCL) εξέφρασε τη βαθιά της ανησυχία και την αντίθεσή της στην εμπλοκή του Λιβάνου σε οποιονδήποτε πόλεμο ενώ προέτρεψε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να δώσουν απόλυτη προτεραιότητα στην πολιτική και οικονομική σταθερότητα, που θα προστατεύσει τη χώρα από τον κίνδυνο.
Υπενθυμίζεται, όπως αναφέρεται στο σημείωμα του γραφείου οικονομικών και εμπορικών υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Βηρυτό, ότι η οικονομία του Λιβάνου είναι πολύ εύθραυστη, δεδομένης της συσσώρευσης κρίσεων που αντιμετωπίζει (οικονομική, τραπεζική, χρηματοπιστωτική, υγειονομική, κοινωνική), ενώ δυνητική επέκταση της σύγκρουσης στο Λίβανο θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις στην βιωσιμότητα της οικονομικής και εμπορικής βιωσιμότητας της χώρας.
Αναστολή των εμπορικών πτήσεων από και προς τον Λίβανο
Η καναδική κυβέρνηση κάλεσε τους υπηκόους της στο Λίβανο να “εξετάσουν το ενδεχόμενο να εγκαταλείψουν τη χώρα” όσο υπάρχουν ακόμη διαθέσιμες εμπορικές πτήσεις. Η προειδοποίηση δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο με ταξιδιωτικές συστάσεις της καναδικής κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη χώρα φιλοξενεί μεγάλο μέρος της λιβανικής διασποράς. Ακόμη, η ελβετική αεροπορική εταιρεία Swiss ανακοίνωσε με δελτίο Τύπου ότι αναστέλλει τις πτήσεις προς τη Βηρυτό έως τις 28 Οκτωβρίου, λόγω της κατάστασης στη Μέση Ανατολή και των εντάσεων στα σύνορα μεταξύ Ισραήλ και Λιβάνου. Τέλος, η Lufthansa και η Eurowings (η αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους της Lufthansa), ανακοίνωσαν την αναστολή των δρομολογίων τους από και προς τη Βηρυτό, ήδη το βράδυ της 13ης Οκτωβρίου καταρχήν έως και τις 16 Οκτωβρίου. Ήταν η πρώτη αεροπορική εταιρία που ανέστειλε τις πτήσεις της προς τον Λίβανο. Πριν από μία εβδομάδα, η Lufthansa (όπως και η πλειονότητα των διεθνών αεροπορικών εταιριών), είχε ανακοινώσει την αναστολή των πτήσεών της προς το Τελ Αβίβ, λόγω της κατάστασης ασφαλείας, έως τις 22 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα πάντως και με δήλωση της Ένωσης Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Γραφείων του Λιβάνου στον εδώ κλαδικό τύπο, ο φόβος για τον πόλεμο μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ, που θα μπορούσε να μεταφερθεί στον Λίβανο, είχε πραγματικό αντίκτυπο στην κίνηση στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Βηρυτού, καθώς τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι οι αφίξεις μειώθηκαν κατά σχεδόν 23% την περίοδο από τις 10 έως τις 15 Οκτωβρίου, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.
Ενδεχόμενη αύξηση των τιμών καυσίμων στον Λίβανο
Την προηγούμενη εβδομάδα, η Ένωση Εταιριών Εισαγωγής Πετρελαίου, εξέφρασε σε δηλώσεις της, τη σημασία της συνεχούς προμήθειας καυσίμων και τους φόβους των πλοιοκτητών σχετικά με την αποστολή πετρελαιοφόρων στον Λίβανο, καθώς ορισμένοι από αυτούς έχουν προειδοποιήσει ότι μπορεί να σταματήσουν να εξυπηρετούν τον Λίβανο, ενώ άλλοι έχουν καταστήσει υποχρεωτική την εγγραφή σε ασφαλιστήρια συμβόλαια, που καλύπτουν τους κινδύνους λόγω πολέμου (οδηγώντας σε προσαύξηση 0,60 δολάρια στην τιμή των 20 λίτρων βενζίνης και 0,70 δολάρια στην τιμή του ντίζελ, καθώς και στην αύξηση του κόστους μεταφοράς. Αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε αύξηση της τιμής (παράγοντες της αγοράς την υπολογίζουν σε κατά περίπου σαράντα δολάρια, ανά τόνο), που είναι σημαντικό ποσό για τα δεδομένα του Λιβάνου. Ωστόσο, η Ένωση Ιδιοκτητών Πρατηρίων Βενζίνης στο Λίβανο, ήταν περισσότερο καθησυχαστική, αναφέροντας ότι δεν υφίσταται άμεσο ενδεχόμενο κρίσης βενζίνης, καθώς υπάρχει διαθέσιμο πετρέλαιο τουλάχιστον για τις επόμενες είκοσι ημέρες.
Οι επιπτώσεις του πολέμου στον τομέα των διατροφικών προϊόντων
Όσον αφορά τις εισαγωγές τροφίμων, η κατάσταση δεν έχει αλλάξει προς το παρόν, αλλά είναι πολύ πιθανό ότι οι ναυτιλιακές εταιρίες, που παραδίδουν στον Λίβανο, θα αυξήσουν τα ασφάλιστρα κινδύνου τους τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με πηγές της Ένωσης Εισαγωγέων Τροφίμων Λιβάνου. Εάν ληφθεί παρόμοια απόφαση, θα επηρεάσει αναπόφευκτα όλες τις άλλες χώρες της ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, σύμφωνα με την ίδια Ένωση, δεδομένης της περιφερειακής διάστασης της σύγκρουσης μεταξύ Χαμάς και Ισραήλ. Σημειώνεται
ότι ορισμένοι ασφαλιστές έχουν ενημερώσει τους εισαγωγείς ότι αναστέλλουν τις ρήτρες, που καλύπτουν τους πολεμικούς κινδύνους στα ασφαλιστήρια συμβόλαια που έχουν συνάψει, προς όφελος του χειρισμού “των περιπτώσεων κατά περίπτωση”. Από πλευράς μας, σημειώνουμε ότι δεδομένης της ανεξέλεγκτης πορείας που ακολουθεί ο πληθωρισμός στον Λίβανο, ιδίως δε ο πληθωρισμός τροφίμων, οι περαιτέρω αυξήσεις τόσο σε τιμές προϊόντων όσο και καυσίμων, σχεδόν προ εξοφλούνται από τους καταναλωτές.
Latest News
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας
Οι θεριακλήδες της Κίνας και τα φορολογικά έσοδα του Σι Τζινπίνγκ
Το 7% των εσόδων της κεντρικής κυβέρνησης προέρχονται από την φορολόγηση της China National Tobacco Corporation, η οποία κατέχει το μονοπώλιο καπνού
Οι «χρησμοί» του πανίσχυρου CEO της BofA για το 2025 - Τραμπ, τράπεζες και κλίμα
Ο CEO της BofA, Μπράιαν Μόινιχαν, έχει αναδειχθεί σε μια ήρεμη δύναμη της Wall Street
Γιατί η ισορροπία δυνάμεων στην αγορά εργασίας γέρνει και πάλι προς τα αφεντικά
Με την αγορά εργασίας λιγότερο σφιχτή, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν εντολές επιστροφής στο γραφείο, μικρότερα μπόνους και όχι άλλες ημέρες ασθενείας για κατοικίδια
Μια νέα Berkshire Hathaway του Warren Buffett θέλει να «χτίσει» ο Bill Ackman
Πολλοί οπαδοί του Ackman περίμεναν εδώ και καιρό ότι είτε θα συγχωνεύσει το hedge fund του με την Howard Hughes ή απλώς θα το αποκτήσει
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους
Τραμπ: Ανακοίνωσε την δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τη συλλογή δασμών
Η ανάρτηση του Ντόναλντ Τραμπ στο Truth Social
Jack Daniel's: Ο λόγος που απολύει 600 εργαζόμενους
Τα σχέδια για απολύσεις του παραγωγού ουίσκι έρχονται λίγες ημέρες μετα την «σύσταση» του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ ότι τα αλκοολούχα θα πρέπει να φέρουν προειδοποίηση για τους κινδύνους καρκίνου
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο
ΕΚΤ προς τράπεζες: Βελτιωθείτε στην διαχείριση γεωπολιτικών κινδύνων
Η ΕΚΤ καλεί τις ευρωπαϊκές τράπεζες να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους σε γεωπολιτικά σοκ